۱۳۹۰ فروردین ۳۱, چهارشنبه

پی نا، برّه سریانی، پوشاک، بهشناخت، لوفر

- Laufer, Berthold. 1915. "The Story of the Pinna and the Syrian Lamb", The Journal of American Folk-lore 28.108:103-128. Laufer's article begins with an assessment of the legends concerning pinna, named in some Chinese myths (in the Later Han Dynasty, for example, AD 25-220) as "water-sheep" (103). The pinna is a type of mollusc, rooted to a particular spot on the sea bed by threadlike filaments called byssi. The molluscs were a source of pearls and meat, and the byssi were spun into a fine golden cloth of surpassing beauty. The pinna's importance is well-documented, and its function in the production of textiles has Hellenistic roots. Aristotle mentions the pinna in a discourse on the hierarchy of the living world: though he places plants below animals in the spectrum of living things, within the realm of plants there is a hierarchy too. Some plants are closer than others to the rank of animals - particularly those living in the sea which exhibit animal characteristics (106). To show the occasional difficulty in discerning between plant and animal, Aristotle points to the pinna: "devoid of motion, [the pinna] is rooted like a plant to a fixed spot, and must perish when detached from its intrenchment." Tricky thing: it exhibits both plant and animal characteristics… From Thesis Updates, By Jess.
************************************************
برتولد لوفر، 1915. "افسانه پی نا و بره سریانی"، "The Story of the Pinna and the Syrian Lamb", The Journal of American Folk-lore 28.108:103-128. جستار لوفر به ارزیابی افسانه های راجع به آنچه در افسانه های چینی پی نا، pinna ، و در برخی اساطیر چینی ( بعنوان مثال در اواخر دوره هان، 220-25 م.) "برّه آبی"، "water-sheep" نام گرفته می پردازد. پی نا قسمی نرم تن دریائی است که رشته هائی تارمانندِ بیسی ، byssi نامش به محلهائی خاص از بستر دریا ریشه می اندازد. از پی نا گوشت و مروارید می یافتند و بیسی ها را را بافته زری می ساختند که در زیبائی بیتا بود . اهمیت پی نا بس مستند است و نقشش در تولید پارچه ریشه هائی در فرهنگ یونانی دارد. ارسطو در بحث مراتب موجودات از پی نا نام می برد، ودر طیف موجودات زنده نباتات را پائین تر از رده حیوانات قرار می دهد، هرچند نباتات را نیز سلسله مراتبی است. برخی نباتات به رده حیوانات نزدیک ترند- بویژه دریازیانی که ویژگی های حیوانی دارند. ارسطو در نمایش مشکلاتی که گهگاه در تشخیص نبات از جاندار پیش می آید از پی نا یاد می کند که "بی حرکت چون گیاه به یک نقطه می چسبد و گر از جا در آید می میرد". موجودی پیچیده که خواص نبات و حیوان هر دو دارد. بهشناخت دوسویه ایران و چین باستان.