۱۳۸۷ آذر ۱۹, سه‌شنبه

عسل... Honey with or without moon!














ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - عمومي
عسل از اولين شيرين كننده‌هايي است كه مورد استفاده قرار گرفته اما شيريني تنها خاصيت آن نيست بلکه مواد معدني و ويتامين‌هاي مفيد، آن را به ماده غذايي مقوي و مفيد تبديل کرده است.
به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا منطقه علوم پزشکي تهران، عسل سرشار از قندهايي چون گلوكز و فروكتوز و مواد معدني همچون منيزيم، پتاسيم، كلسيم، كلريد سديم، گوگرد، آهن و فسفات است.
همچنين در حد كمي مس، يد و روي نيز در عسل وجود دارد. به علاوه ويتامين‌هاي خانواده B و C نيز براساس كيفيت و نوع عسل به نسبت‌هاي متفاوت در آن ديده مي‌شود.
عسل به واسطه داشتن مواد ضد باكتريايي در جايگزيني قند براي دندان‌ها نه تنها مضر نمي‌باشد بلكه باعث فعال شدن ماده فلورين چاي شده كه يك ماده ضد فساد دندان مي‌باشد اين در حالي است كه مصرف چاي با قند براي دندان بسيار مضر است.
همچنين سطح كالري آن پايين است. در مقايسه با ساير مواد قندي 40 درصد كمتر كالري دارد، هرچند انرژي آن بسيار بالاست، اما به وزن بدن شخص اضافه نمي‌كند درحالي که به علت ميزان بالاي فروكتوز 25 درصد شيرين‌تر از قند است. به راحتي هضم مي شود، مولكول‌هاي قند موجود در آن مي‌توانند به راحتي به ساير قندها تبديل شوند، به همين جهت حتي حساس‌ترين معده‌ها نيز مي‌تواند آن را به سادگي هضم كند.
عسل، منبع بسيار خوبي از آنتي اكسيدان است و نقش مهمي در جلوگيري از سرطان و همچنين بيماري‌هاي قلبي دارد.
عسل روند فيزيولوژيكي پيري را كند كرده و از ضعف زودرس اعمال حياتي جلوگيري مي‌كند.
بهتر است مادران باردار كه درآستانه زايمان هستند عسل بخورند؛ چرا كه زايمان را آسان مي‌کند و باعث افزايش شير مادر مي شود. همچنين وقتي با ميزان مناسبي آب مخلوط شود به سرعت در خون پخش مي‌شود و با آزادسازي مولكول قند به عملكرد بهتر مغز كه اصلي‌ترين مصرف كننده قند در بدن است، كمك مي‌كند و مانع بروز خستگي مي‌شود.
عسل به علت تركيبات قندي به خصوص وجود گلوكز زياد تاثير بسيار مهمي روي عضلات قلبي و تحريك و تقويت آن داشته، باعث گشاد شدن رگ‌ها شده، فشار خون را تنظيم و از سكته قلبي جلوگيري مي‌كند و به واسطه وجود دياستاز (آنزيم‌ها) باعث هضم چربي‌هاي اطراف قلب مي‌شود؛ بنابراين توصيه مي‌شود افراد ميا‌نسال به بالا كه دچار بيماري ديابت نيستند هر روز هنگام بيدار شدن، يك قاشق چاي خوري عسل را با نصف استكان آب جوشيده ولرم مخلوط كرده و بنوشند.
عسل در سلامت و ساخت عوامل خوني مؤثر است، باعث افزايش هموگلوبين خون شده، جريان خون را تنظيم و آسان كرده و مانع از بروز مشكلات عروقي و تصلب شرايين مي‌شود.
اكثر بيماران ديابتي اين سؤال را در ذهن خود دارند که عسل مصرف کنند يا خير؟ مصرف عسل براي بيماران ديابتي به اندازه مصرف قند مضر است، ولي با توجه به خواص جانبي عسل و همچنين وجود فركتوز كه جهت جذب به سلولها نيازي به انسولين ندارد، مي‌توانند عسل را جايگزين مقدار قند مصرفي خود قرار دهند. بايد توجه داشته باشند كه مصرف عسل به عنوان قند اضافي در رژيم غذايي آنها مجاز نيست؛ چرا كه عسل علاوه بر فروكتوز به همان نسبت هم گلوكز دارد.
عسل هرگز فاسد نمي‌شود، جهت نگهداري احتياج به يخچال ندارد و مي توان در دماي اتاق آن را نگهداري كرد.
دقت داشته باشيد که مصرف عسل به علت احتمال بروز حساسيت براي كودكان زير يك سال ممنوع است.
عسل در درمان آلرژي‌هاي فصلي براي ساكنان مناطقي كه عسل از گلهاي همان منطقه به دست آمده است، بسيار مفيد است.
براي درمان گلودرد، مي توان آن را با چاي و ليموترش مخلوط كرد و نوشيد.
براي جلوگيري از خشكي پوست دست، آرنج و پاشنه پا هم يك قاشق چايخوري عسل را با يك قاشق چايخوري روغن زيتون و يك دوم قاشق چايخوري آب ليمو تركيب كنيد و 15 دقيقه بر روي محل مورد نظر قرار دهيد.
حتي مي توانيد از آن به عنوان دهان شويه هم استفاده كنيد، يك قاشق عسل را با يك فنجان آب گرم تركيب كنيد و دهان خود را با آن بشوييد.
عسل در بهبود يافتن زخم معده نيز موثر است. يك قاشق چاي خوري عسل طبيعي در معده خالي مي‌تواند مانع رشد باكتري خطرناكي به نام هليکوباکتر شود كه باعث اغلب زخم‌هاي معده مي‌شود.
عسل در درمان ناراحتي‌هاي کليوي هم سودمند است.
عسل بواسطه وجود آنزيم‌ها و املاح معدني خود در كاهش و حتي درمان التهاب گلو و سرفه‌هاي مزمن بسيار مفيد گزارش شده بنابراين توصيه مي‌شود كه مقداري عسل را در دهان گذاشته تا به آرامي آب شود و يا مقداري از عسل را در آب ولرم جوشيده (بهتراست از دم كرده گل پونه در آب جوش به همرا يك ليمو استفاده كرد)، حل كرده و آن را غرغره كنيد. همچنين مي‌توان به تركيب فوق مقداري آبليموي تازه اضافه كرده و در رژيم غذايي روزانه خود قرار داده و ميل كنيد.
مصرف روزانه عسل به طبيعي بودن خواب كمك مي‌كند، سر درد را كاهش داده و حالت ناتواني و عصبي را در افرادي كه عدم تعادل عصبي دارند، كاهش مي‌دهد.
عسل خاصيت مليني ملايمي دارد؛ بنابراين افراد مبتلا به يبوست با يك رژيم غذايي مناسب از عسل وضعيت بهتري خواهند داشت.
در درمان شب ادراري اطفال بسيار مفيد بوده، باعث جذب آب و كاهش ميزان كلسيم خون مي‌شود.


ايران در رتبه 11 جهاني توليد عسل
20 آبان 1387,ساعت 08:44:55
ايران اکونوميست-گروه اقتصادي: براساس آمارهای رسمی، ایران از نظر تولید عسل رتبه یازدهم جهانی را داشته و سهم عسل آن نسبت به کل جهان 2/2 درصد است. صادرات عسل ایران نیز در سال گذشته حدود شش میلیارد تومان بوده است.همچنین در ایران نزدیک به5/2 میلیون کندوی مدرن با تولید متوسط سالانه 12 کیلوگرم عسل به ازای هر کندو وجود دارد که چنانچه حدود 380 هزار کندوی بومی با تولید متوسط هفت کیلوگرم در سال را به این ارقام بیفزاییم.
تولید سالانه عسل در کشور بیش از 36 هزار تن برآورد می شود که با در نظر گرفتن متوسط قیمت شش هزار تومان برای هر کیلو عسل، گردش مالی سالانه بازار عسل در ایران را به رقمی حدود 196 میلیارد تومان می رساند.طبق آمارهای به دست آمده مصرف سرانه عسل در ایران 400 تا 470 گرم است که در مقایسه با کشورهای صنعتی بسیار کم است. سرانه مصرف عسل در کشورهای پیشرفته حدود 750 تا 1200 گرم است.

کاهش 60 درصدی تولید عسل

«به دلیل خشکسالی، تولید عسل امسال 60 درصد به نسبت سال گذشته کاهش یافته است.»مدیر عامل اتحادیه زنبورداران ضمن بیان مطلب فوق و با اشاره به پایان فصل برداشت عسل اظهار داشت: «سال جاری به دلیل خشکسالی، میزان برداشت عسل به یک سوم سال گذشته کاهش یافته و از هر کندوی مدرن عسل حدود پنج کیلوگرم عسل برداشت شده است.»عفت رئیسی سرحدی افزود: «در حال حاضر حدود سه میلیون و 600 هزار کندو در کشور موجود است و از هر کندو تنها پنج کیلو عسل برداشت شده در حالی که سال گذشته از هر کندو حدود 12 تا 13 کیلوگرم عسل به دست می آمد.»وی در مورد صادرات عسل نیز اظهار داشت: «عمده صادرات عسل به کشورهای حوزه خلیج فارس، اسکاندیناوی و ترکیه است. در سال گذشته حدود شش میلیون دلار عسل به این کشورها صادر شده است.»رئیس هیات مدیره اتحادیه پرورش زنبورعسل استان تهران نیز از کاهش تولید عسل در سال جاری خبر داد و گفت: «سرمای طولانی سال گذشته باعث از بین رفتن 60 تا 70 درصد از زنبورهای عسل استان تهران شده است.»علی آقایی افزود: «بیش از 15 هزار کلنی زنبور عسل در استان تهران وجود دارد که از هر کلنی تا هفت کیلوگرم عسل برداشت می شد، اما با تلفات گسترده زنبورها و بحران خشکسالی، حجم تولید عسل در استان تهران طی سال جاری تا 90 درصد کاهش خواهد یافت.»

«در مقایسه با سال گذشته قیمت هر کیلو عسل 50 تا 60 درصد افزایش یافته است.»
حبیب الله رضایی منش یکی از کندوداران و فعالان بازار عسل در مورد علت افزایش قیمت این محصول به خبرنگار ما گفت: «امسال سال بدی برای زنبورداران است زیرا سرمای سال گذشته و خشکسالی اخیر موجب شده گل و گیاه نیز با کمبود مواجه شود ضمن اینکه قیمت شکر نسبت به سال گذشته افزایش یافته که این عوامل موجب کاهش برای تولید و افزایش قیمت عسل در سال جاری شده است.»وی افزود: «امسال کمبود بارندگی در کشور، عدم شرایط مناسب تولید، خشکسالی و تاثیر مستقیم آن بر باز شدن گل ها، موجب شده تولیدکنندگان با کاهش چشمگیر تا 60 درصدی تولید عسل در مقایسه با سال گذشته مواجه شوند.»وی اظهار کرد: «سال گذشته از هر کندو حدود 10 تا 12 کیلو عسل تولید می شد، اما امسال این میزان به پنج کیلو هم نمی رسد.»این فعال بازار با بیان اینکه هر کندوی عسل حدود 10کیلو شکر در بهار و پاییز مصرف می کند، گفت: «افزایش قیمت نهاده ها مانند موم، شکر، دارو و... باعث شده قیمت تمام شده تولید افزایش یابد ضمن اینکه امسال آمار تقاضا در بازار عسل نیز کاهش یافته که این به ضرر تولیدکننده است.»رضایی منش در خصوص درجه بندی عسل خاطرنشان کرد: «عسل را به لحاظ خصوصیاتی مانند درصد رطوبت یا مواد جامد قابل حل در آب و میزان ناخالصی موجود در آن و طعم و مزه به درجات مختلف تقسیم می کنند.»وی ادامه داد: «انواع عسل براساس این درجات قیمت گذاری می شوند و در نهایت نوع بسته بندی آن در تعیین قیمت عسل موثر خواهد بود.»

محمدرضا سرمدی یکی از فعالان و فروشندگان عسل، در خصوص قیمت عسل در بازار به خبرنگار ما گفت: «قیمت عسل در بازار متناسب با هزینه ها، به شرایط اقتصادی، کیفیت عسل و عواملی مانند نوع بسته بندی، میزان عرضه و تقاضا و واردات و صادرات بستگی دارد.» وی یادآور شد: «برخی تولیدکنندگان عسل را به صورت بسته بندی و مستقیم به فروشگاه ها عرضه کرده و هزینه های حمل ونقل را به قیمت عسل اضافه می کنند.»سرمدی به بسته بندی عسل اشاره و بیان کرد: «بهترین ظروف بسته بندی ظرف های شیشه ای 250 و 500 گرمی تا یک کیلوگرمی در اشکال مختلف است چون هم برای ماندگاری عسل و هم برای جلب توجه مشتریان مناسب است.»وی افزود: «چون ظروف شیشه ای در کشور خودمان تولید می شود هم برای تولیدکننده و هم مصرف کننده استفاده از آن مقرون به صرفه است.»

شهد های تقلبی

استقبال بالایی که از عسل می شود موجب شده عده ای به فکر تولید و فروش عسل های تقلبی در بازار باشند.یکی از فروشندگان عسل به خبرنگار ما گفت: «تقلب در این بازار زیاد است. عده ای سودجو از محلول آب و شکر یا شیره انگور و توت، عسل تهیه کرده و به جای عسل طبیعی می فروشند که خاصیتی ندارد و حتی موجب بالا رفتن قند خون می شود.»هوشنگ رنجبر با اشاره به اینکه شکرک زدن عسل نشانه تقلبی بودن آن نیست، خاطرنشان کرد:«عسلی که شکرک می زند حتماً عسل خالص است ولی مدت زمان شکرک زدن عسل ها با هم متفاوت است که مصرف کنندگان می توانند با مایع کردن عسل مجدداً آن را به صورت اول درآورده و استفاده کنند.»
وی تاکید کرد: «نوعی عسل تقلبی با قیمتی حدود کیلویی 1500 تا 3000 هزار تومان در بازار خرید و فروش می شود که از شیره سیب زمینی تهیه شده است و معمولاً 48 ساعت پس از خرید در ظرف رسوب می کند.»وی خاطرنشان کرد: «در برخی کشورها از جمله ایران عسل تقلبی را به روش های مختلفی تولید می کنند. از جمله مخلوط شکر و گلوکز مایع و نیز مخلوط آب و شکر و شیره میوه ها که به نام عسل تهیه و به فروش می رسد .»

قیمت انواع عسل

انواع عسل در بازارهای مصرف با قیمت هایی از حدود سه هزار تومان تا
20 هزار تومان در هر کیلو به فروش می رسد.به گزارش خبرنگار ما همچنین بنا به گفته برخی از فعالان بازار در برخی موارد عسل به قیمت 50 هزار تومان در هر کیلو نیز به فروش می رسد.این گزارش می افزاید؛ در حال حاضر شیشه های 300 گرمی عسل یک ویک 1500 تومان، فامیلا 320 گرمی 1700 تومان، عسل مهرام و بهروز 350 گرمی 1950 تومان و عسل موسوی 240 گرمی 1200 تومان قیمت دارد.همچنین عسل آویشن با قیمت 9 تا 11 هزار تومان، عسل دالاهوی کرمانشاه از 17 تا 20 هزار تومان و عسل گلستان بین 11 تا 13 هزار تومان به فروش می رسد.

هیچ نظری موجود نیست: