۱۳۹۴ مهر ۸, چهارشنبه

مس و آلیاژ های آن کات کبود و ظروف مسی آب تابه آفتابه... چرا باید حتما مسی می بود؟ این همه مصالح دیگر هم هست. ضمن اینکه داخل آفتابه قابل سفید کاری یاا قلع اندود شدن نیست

هتاکی بی مورد نسبت به غربیان و مبالغه به کنار حقایقی است در آن؛   کمی کات کبود در لوسیون (محلول) بعد از اصلاح!
چند وقت پیش، حدود یک سال، در اخبار بین المللی بود پژوهشگران آلمانی دریافته اند بهتر است دستگیره های بیمارستانی را از آلیاز مس یا دارای رو کش مس کنند پیش گیری از اشاعه میکرب ها و آلودگی ها را...

آفتابه مسی

مس

تاریخچه:

   تاریخ استفاده از مس حداقل به ۱۰۰۰۰ سال پیش می‌رسد. در طول دوره‌ ماقبل تاریخ کالکولیتیک انسان دریافت که چگونه مس را استخراج کند و از آن تزئینات و ابزارآلات بسازد. ابزارآلات مسی کشف‌شده قدمتی در حدود ۷۰۰۰ سال پیش را نشان می‌دهند. مشاهدات باستان‌شناسی نشان‌می‌دهد که قدمت استفاده از مس به‌عنوان وسیله‌ای زینتی در غرب آسیا مربوط به ده هزار سال قبل می‌باشد. آویزه‌ی مسی متعلق به سال ۱۰۷۰۰ قبل یکی از قدیمی‌ترین موارد مصرف مس در زیورآلات است که در شمال عراق کنونی پیدا شده است. در یکی از اهرام مصر یک سیستم لوله‌کشی با مس پیدا شده که مربوط به ۵۰۰۰ سال پیش است. مرد یخی Oetzi، که در اروپا به دقت نگهداری می‌شود و متعلق به3200 سال قبل از میلاد است، تبری با نوک مسی در دست دارد که درجه خلوص فلز آن ۹۹/۷% می‌باشد. مس به خاطر زیبایی درخشانش در باستان برای ساخت آئینه استفاده می‌شده است.
   از مهم‌ترین حوادث تاریخی تعیین‌کننده در مسیر تکامل دانش بشر در زمینه‌ی استفاده از مس، کشف چگونگی تولید آلیاژ برنز می‌باشد.
   اکتشافات باستان‌شناسی نشان می‌دهد که در ایران از هزاره‌ی پنجم پیش از میلاد، استفاده از مس رونق داشته است. اشیای مفرغی به دست آمده از هزاره‌های بعد، گویای پیشرفت استفاده از مس می‌باشد.

وجود مس به صورت طبیعی و ویژگی مطلوب سهولت شکل‌پذیری یا چکش‌خواری این فلز با ابزار ابتدائی که امکان ساخت ابزار صنعتی، زیور‌آلات، لوله و مخازن آب، سکه، شمشیر، مجسمه و مانند آن را در دوران باستان فراهم می‌نمود، این فلز را به صورت مهم‌ترین ماده در توسعه‌ی تمدن بشر درآورد. مدارک موجود نشان می‌دهد، تا اواخر سال‌های 1800 میلادی کاربرد مس به‌طور نسبی محدود بوده است. با اختراع داینامو، تلگراف، تلفن، برق و خطوط انتقال نیرو در اواخر قرن نوزدهم، سیم به یک محصول نهایی بسیار با اهمیت تبدیل شد و فلز مس به عنوان یک هادی صنعتی مهم از توجه بسیار برخوردار شد.
   اکتشافات و اختراعات مرتبط با برق و مغناطیس در اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم که توسط دانشمندانی چون آمپر، فارادی و اهم صورت گرفت، و محصولات ساخته شده از مس به آغاز انقلاب صنعتی و سوق‌دادن مس به عصری جدید کمک کرد.
ثبات شیمیایی مس و تشکیل سریع غشاء نازکی از اکسید بر سطح آن، چنان مقاومتی نسبت به زنگ‌زدگی و آلودگی‌های بیولوژیک در آن ایجاد می‌کند که از نظر کار در آب و بخصوص آب شور دریا، هیچ فلز یا آلیاژ دیگری نمی‌تواند با آن رقابت کند. سهولت کاربرد، یکی دیگر از ویژگی‌های مهم مس و آلیاژهای آن است. مس و آلیاژهای آن در صورت‌های مناسب به خوبی کشیده شده و به ورق تبدیل می‌شوند. مس ضمن آنکه از خاصیت نرمی و شکل‌پذیری خوبی برخوردار است، قابل آلیاژ شدن با درجات مختلف سختی می‌باشد. ویژگی‌های مذکور آنچنان دامنه وسیعی از کاربرد برای مس و آلیاژهای آن ایجاد کرده است که در کلیه‌ی ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی و خانگی، وسایل حمل و نقل، صنایع نظامی به نوعی حضور یافته و مقدار مصرف آن طی کمتر از یک قرن در حدود 20 برابر افزایش یافته است (فرشچی منفرد، 1374).
    مس یکی از تشکیل‌دهنده‌های همه‌ی بافت‌های زیستی است که برای رشد عادی و مناسب گیاهان و جانوران نیاز است. نبود آن مضر بوده و مقدار کم مس برای سلامتی انسان لازم است که این مقدار از طریق آب و غذا جذب بدن می‌شود.
مس و ترکیبات آن مانند فلزات دیگر (جیوه و سرب) خطرناک نبوده و تاکنون هیچ نوع بیماری در اثر مس از انسان‌هایی که سالیان دراز با مس و ترکیبات آن کار می‌کنند، گزارش نشده است. در عوض گاهی گفته می‌شود که بعضی از مردم سالم‌تر شده و در برابر سرماخوردگی و دیگر بیماری‌ها مقاومت پیداکرده‌اند. تاریخ استفاده از ترکیبات مس به ۶۰۰۰ سال قبل برمی‌گردد، جایی که در آن مصریان از سولفات مس به عنوان نگهدارنده، در فرآیند رنگ‌سازی استفاده می‌کردند. امروزه بعد از گذشت ۶۰۰۰سال سولفات مس هنوز هم در صنعت رنگ کاربرد دارد. کاربرد دیگر ترکیبات مس در قدیم برای ساختن پمادهای دارویی بوده است. ۲۴۰۰ سال قبل ، یونانیان سولفات مس را در درمان بیماری‌های ریوی تجویز می‌کردند. در قرن 18 این ماده کاربرد وسیعی در پزشکی، برای مداوای نارسایی‌های ذهنی و ریوی، نزد پزشکان دنیای غرب پیدا کرد. جالب اینجاست که سولفات مس هیچکدام از اثرات خود را در طی قرن‌ها از دست نداده و هیچ نوع ضرری از آن گزارش نشده است. این ترکیب در حال حاضر نیز در قبایل بدوی آفریقا برای درمان بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود. کاربرد دیگر مس به‌عنوان عامل ضد انگل‌های زیستی مانند قارچ و حشرات است. از سال 1838 سولفات مس برای حفظ الوارهای چوب استفاده می‌شد و هم اکنون نیز جزء مواد اصلی نگهدارنده‌های چوب است.
   80 سال پیش مشخص شد که بسیاری از جلبگ‌ها در برابر مس بسیار حساسند، بنابراین نمک‌های مس توسط مهندسین آب برای جلوگیری از گسترش جلبک‌ها در ذخیره‌های آبی مورد استفاده قرار گرفت. کمتر از ppm 2 مس در آب می‌تواند بیماری‌هایی که توسط کرم‌های آبزی (مانند کرم شیستوزوما در کشورهای استوایی) منتقل می‌شود را کنترل کند.

ساختمان و عمارت:
   مقاومت بام‌های مسی علاوه بر جذابیت‌شان در برابر شرایط هوایی سخت بسیار معروف است. در اکثر ساختمان‌های عمومی، ساختمان‌های تجاری و خانه‌ها از مس برای مقاومت در برابر آب باران و بام‌سازی استفاده می‌شود.
   برق جلای سبز رنگ و تاثیرگذاری که نمای کلاسیکی از گرمی و زیبندگی به مس اعطا می‌کند، حاصل آب و هوای طبیعی است. سیستم‌های آب‌رسانی و گرمایی مسی مشخصه‌ای از ایمنی ارزشمند در ساختمان‌هاست.
   مس و برنج موادی هستند که در لوله‌کشی، شیرهای آب، سوپاپ‌ها و وسایل منزل به کار می‌روند.
   مس برخلاف لوله پلاستیکی نمی‌سوزد، ذوب نمی‌شود یا در صورت بروز آتش گازهای سمی یا زیان‌آور آزاد نمی‌کند. لوله‌های مس همچنین از سیستم‌های آب‌رسانی در برابر باکتری‌های مرگبار مثل لیجیونلا legionella محافظت می‌کند.
   استفاده از دستگیره‌ها و بشقاب‌های مسی متضمن استفاده از خواص زیست‌ثباتی مس و ممانعت از انتقال بیماری و میکروب است.

مصرف‌ کننده و محصولات عمومی:
   مس از آغاز تمدن مورد استفاده جوامع مختلف برای ساخت سکه بوده است. امروزه کشورها اسکناس‌های با ارزش کمتر را جایگزین سکه‌های مسی کرده‌اند چون دوام سکه‌های مزبور 10، 20 و حتا 50 بار بیشتر است. سکه‌های یورو که در سال 2002 ارائه می‌شوند، حاوی مس خواهند بود. مس و فراورده‌های مسی در ادارات، خانه‌ها و کارگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. کامپیوترها، وسایل الکتریکی، ظروف‌های تزیینی ساخته شده از برنج و قفل و کلیدها برخی از محصولات عمومی‌تری هستند که در آن‌ها از فوائد مس استفاده شده است.
   کشاورزان در نواحی از زمین خود که مقدار مس آن کم است، از مس برای تغذیه دام و محصول استفاده می‌کنند. خواص غنی‌تر غذایی که اکثر آن‌ها مورد نیاز غذای کودکان است، در مس یافت می‌شود.

استفاده‌های کشاورزی از ترکیبات مس:
   ترکیبات مس کاربرد گسترده‌ای در کشاورزی دارند. در سال 1769 کشف شد که بر روی دانه‌ای که در محلول رقیقی از سولفات مس خیسانده شود دیگر قارچ رشد نمی‌کند. بزرگترین کشف در این باره در سال 1880 اتفاق افتاد. هنگامیکه دانشمندان فرانسوی در حال جستجوی درمانی برای بیماری Downy Mildew در درختان انگور منطقه بودند، متوجه شدند که این درختان در اطراف بزرگراه‌ها رشد می‌کنند. این بزرگراه‌ها، به سولفات مس مخلوط با آهک آغشته می شدند تا از چسبیدن دانه‌های انگور، به پای عابران، جلوگیری کند. درختان انگوری که در این مناطق رشد می‌کردند، به این بیماری دچار نمی‌شدند. این مشاهده سبب شد که مخلوط سولفات مس و آهک در سال 1885 به عنوان داروی ضد بیماری Downy Mildewشناخته شود و هم‌اکنون نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به مخلوط سولفات مس و آهک در آب Bordeaux گفته می‌شود. بعدها این ترکیب (سولفات مس و کربنات کلسیم) به عنوان عامل ضد بیماری‌های قارچی در گیاهان مختلف شناخته شد و سالانه هزاران تن از آن تولید می‌گردد. علاوه بر این نمک‌های مس به خاک‌هایی که کمبود مس دارند، اضافه می‌شود. سولفات مس بخاطر خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی خود در کشاورزی، برای جلوگیری از فساد ذخایر و کنترل بیماری‌های جانوری استفاده می‌شود. سولفات مس یا سنگ آبی با فرمول شیمیایی CuSO35H2O بیشترین کاربرد را در بین نمک‌های مس ‌داراست. در حال حاضر بیش از 100 کارخانه‌ی تولید سولفات مس وجود دارد و سالانه 200000 تن از آن مصرف می‌شود که 4/3 آن در کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 نقش سولفات مس در کشاورزی را می‌توان به‌طور زیر خلاصه کرد:
   1- تهیة Bordeauxو Burgundy.
   2- کنترل بیماری‌های قارچی.
   3- جبران کمبود مس در خاک.
   4- جبران کمبود مس در جانوران.
   5- افزایش و تحریک رشد مرغ‌های گوشتی.
   6- عامل نابودی کرم‌ها و حلزون‌ها بویژه کرم کبد گوسفند.
   کاربرد دیگر ترکیبات مس:
   - استات مس:
   استات مس به عنوان عامل ضد قارچ به‌صورت محلول 1 کیلوگرم در 500 لیتر آب استفاده می‌شود. طرز تهیه‌ی این ماده از واکنش اسید استیک بر مس، اکسید مس، کربنات مس و سولفات مس بدست می‌آید. علاوه براین استات مس به عنوان کاتالیزور در بعضی واکنش‌های زیستی، شیمیایی مانند رنگ‌آمیزی پارچه و رنگ‌آمیزی سرامیک و غیره مورد استفاده واقع می‌شود.
   - اکسید مس:
   به‌صورت الکتریکی از مس و یا از واکنش بازها با سولفات مس بدست می‌آید. کاربرد آن به‌عنوان عامل ضد قارچ و همچنین پوشاننده‌ی دانه‌ها بوده و نیز در رنگ‌آمیزی شیشه و چینی استفاده می‌شود. علاوه براین برای جلوگیری از کثیف شدن تابلوهای نقاشی و همچنین در صنعت رایون کاربرد دارد.
   - کلرید مس:
   از انحلال اکسید مس در اسید کلریدریک یا واکنش با کلر بدست می‌آید. کاربرد اصلی آن در صنعت نفت برای شیرین‌سازی نفت و برای تجزیه‌ی کاتالیزورها در فرآیندهای شیمیایی و همچنین نگهدارنده در صنعت چاپ و رنگ‌آمیزی چیت است.
 - اکسی کلرید مس:
   از واکنش اسید هیدروکلرید با مس یا اکسیداسیون محصولات سوسپانسیونی کلریدی بدست می‌آید و کاربرد اصلی آن به‌عنوان عامل ضد قارچ است.
    - نفتنات مس:
   از واکنش سولفات مس و اسید نفتنیک در ترکیب با یک باز ویا با گرم کردن اسید نفتنیک حاصل شده و به عنوان نگهدارنده‌ی چوب و عامل گندزدا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
   - صابون مس:
   از واکنش متقابل صابون محلول و سولفات مس ساخته می‌شود. مقدار کمی از این صابون‌ها مانند استرات مس، اولئات مس و ابیتات مس به عنوان عامل گندزدا مصرف می‌شود و همچنین در روغن‌ها مورد استفاده دارند
كات كبودCuSO4,5H2O

كات كبود ( سولفات مس دو ) يا زاج آبي كبود يا زاج آبي داراي فرمول CuSO4,5H2O مي باشد كه
از واكنش سولفوريك اسيد با مس اكسيد طي عمل تبلور تهيه مي‌شود و كاربرد آن در كشاورزي براي دفع آفات ، تصفيه آب و ماده نگاه‌دارنده چوب مي باشد. كات كبود CuSO4.5H2O نيز به دليل خواص مولكولي خود باعث جلوگيري از رشد جلبك ها مي شود و به همين دليل به هنگام ذخيره آب تصفيه شده به آب مي افزايند.

كات كبود همچنين در صنايع شيميايي دباغي و صنايع پوست و نيز در رنگ سازي و ساخت ابريشم مورد استفاده قرار مي گيرد.
مس سولفات آبي رنگ است و در اثر آزمون شعله، رنگ شعله را به رنگ سبز در مي اورد. (منبع:  http://mahdihematpoor2.blogfa.com/)

مقصود تایید موارد استفاده از کودهای شیمیائی در تولیدات کشاورزی نیست بلکه اثبات خواص ضد قارچی و باکتریائی مس بصورت تجربی و تاریخی می باشد.







آفتابه مسی:

     در طب سنتی ایران برای برخی از بیماریها از جمله بیماریهای عفونی زنانه از آبزن استفاده می کردند. یعنی با ترکیب برخی از گیاهان و یا حتی املاح طبیعی آنرا بصورت جوشانده و سپس در یک تشت مسی آب قرارداده و سپس در آن می نشستند. این عمل برای چندین بار مورد استفاده قرار می گرفت.
همان طور که می توان عمل درمان و عفونت زدائی را از راه جذبی و شیاف طبیعی انجام داد. پر مسلم است  که  بیماری ها نیز از همین طرق قابل گسترش می باشد. یعنی از طریق جذب از لباس آلوده ، یا استفاده از آب آلوده در هنگام شستشو ، انجام غسل ، طهارت در دستشوئی ها و استخرهای امروزی و .... .
امروزه از کلر برای ضدعفونی کننده آب استفاده می شود ولی کلر قابلیت ضد ویروسی ندارد. اما با وجود مضرات کلر از جمله سمي بودن، حساسيت ارگان هاي بدن انسان مانند پوست و چشم به آن، بوي بد و نگهداري دشوار آن ، عدم کنترل ميزان آن در آب و...  توصیه نمی شود.
در قدیم برای جلوگیری از سرایت باکتری ، ویروس ، قارچ و .... از طریق آب به انسان، از ظروف مسی و برنجی استفاده می کردند.
مس و برنج خاصیت ضد عفونی کننده و ضد باکتری و ضد ویروس را دارا می باشند. حکمای ما به این خاصیت مس و  فلز برنج واقف بوده اند.
اما نقره دارای خاصیت بیشتری می باشد ولی استفاده زیاد از آن باعث سمی شدن آب می باشد. ميزان يونها نبايد از سطوح استاندارد براي آب شرب افزايش پيدا کند. بنا به استاندارد موسسه (EPA) مقدار مس مجاز در آب 3/1 ذره در ميليون و مقدار نقره مجاز يکدهم مقدار مس يعني 100ذره در ميليارد است. شاید بدین دلیل استفاده از ظرف طلا و نقره برای استفاده از آب آشامیدنی و غذا حرام می باشد.
در طب ایرانی نیز از ظرف مسی و برنجی برای نگهداری آب آشامیدنی نیز توصیه نمی شود. و حتی ظروف برنجی نیز برای استفاده موقت آب استفاده می شود. مثل قاشق ، لیوان ، کتری ، و سماور. که این استفاده ی حکیمانه از ظروف مسی و برنجی برای زمان کمتر از نیم ساعت بوده است. و حتی حکما توصیه کرده اند که غذا را برای طولانی مدت در ظروف مسی نگهداری نکنند و پس از پخت و مصرف ، اضافه غذا را به یک ظرف غیر مسی انتقال دهند.
مس داخل برنج (از طریق اثر اولیگودینامیک) خاصیت میکروب‌کشی به آن می‌دهد. به‌همین خاطر از برنج به عنوان دستگیره و دیگر فلزات رایج در بیمارستان‌ها استفاده می‌کنند
در ظروف مسی باید ازاندود قلع ( سفید گری مس با اندود قلع به مدد نشادر)استفاده شود. البته قلع با غذاهای سرد و رب گوجه، بعلت اسیدی بودن غذاهای سرد سریع از بین می رود. و با غذاهای امروزی سازگار نیست. در گذشته در ایران گوجه فرنگی و رب گوجه نبود. در حدود ۵۰ سال پیش گوجه وارد مواد غذائی ایرانیان شده است. مادر بزرگها هنوز بنام خارجی آن توماتو آشنا هستند. مردم مشرق زمین از  مکمل غذائی مانند ادویجات، مناسب با طبع و مزاج غذا و مصلحات خاص هر غذا استفاده می کنند. حتی اصطلاحات هفت ادویه و ادویه پلو و .... هم ناشی از همین  است. ضمن اینکه تمام ادویجات ایرانی خاصیت ضد سرطانی و تقویت معده و مصلح غذا (مصلح یعنی جلوگیری کننده از احتمال زیان نوع غذا برای افراد خاص و ثمردهی بیشتر به جذب و خاصیت و هضم غذا) می باشند.
{ بنده بمدت ۵ سال است از گوجه فرنگی و رب آن در طبخ غذا در منزل استفاده نکرده ام چون تمام غذاها را از طبع گرم به سرد تبدیل می کند.}

پس چرا برای پخت غذا از ظرف مسی استفاده می شود؟
۱-  این پخت موقت است و برای نگهداری نیست.
۲-  محکم و مقاوم و قابل انعطاف است.
۳- مهمترین مسئله اینکه یون مس آزاد شده در غذا و جذب آن ، باعث حرکت یون آهن به سمت مغز استخوان شده و فعالیت خون سازی را افزایش می دهد. مصرف آهن بدون مس تاثیری در رفع کم خونی ندارد. و حکمای ما به این نکته واقف بوده اند.
۴- خاصیت ضد عفونی کننده آب که احتمال آلوده بودن آن بوده است.
یکی از پر کاربردی ترین ظروف مسی ، آفتابه های مسی می باشد. در قدیم در موارد بهداشتی حمل آب از مخزن و حوض منازل و چشمه ها و آب چاه در موارد از آفتابه مسی استفاده می شده است. چون این آبها احتمال آلودگی زیادی داشت، و همچنین بعلت اینکه آب در این ظروف می ماند، در این محیط باعث گشترش و رشد قارچ و جلبلک و تعفن آب می شد. لذا ظروف مسی یعنی آفتابه نقش مهمی را ایفا می کرد.
در سنت اجتماعی مردم توصیه می شد که بعد از استفاده از آب آفتابه، برای دیگران آن را دوباره پر آب کنید. تا فرد بعدی یک آب ضد عفونی شده و میکرب زدائی شده را استفاده کند. و برای انجام این عمل از واژه مقدس ثواب بهره می بردند. یعنی به بچه ها توصیه می کردند که آب آفتابه را پر کنید ثواب دارد.

نتیجه:
وقتی یک آبزن گیاهی می تواند بیماری های زنانه را برطرف کند، لاجرم باید موقع شستشو و طهارت،  از آب غیر آلوده  استفاده شود. به نظر بنده استفاده از آب در ظروف غیر مسی و برنجی برای موارد بهداشتی و دستشوئی ها غیر مجاز می باشد. آفتابه های پلاستیکی و استیل و غیره برای سلامتی انسان مضر بوده و مورد تایید نمی باشند.
در گذشته حتی شیر دستشوئی ها و شیر مخازن آب و دستگیره های درب حمام و دستشوئی از مس و برنج بود . مقداری به پاکی آب کمک کند، و همچنین دست آلوده انسان با تماس با شیر آب و دستگیره در فاصله استفاده نفر بعدی خودبخود ضد عفونی می شد.
امروزه در کشور شیلی تمام بیمارستان ها را ملزم کرده اند تمام تجهیزات فلزی را مسی کنند. حتی تخت بیمارستانها  و گاریهای حمل غذا و ظروف و شیرهای آب و جا صابونی های بیمارستانی را مسی کرده اند.
 خاصیت دیگر آب آفتابه مسی خاصیت درمانی آن است. آب ترکیبی با مس موجود در ظرف مسی خودبخود محل شستشو را ضد عفونی کرده و باقیماده رطوبت آب آغشته با مس اثر درمانی و عفونت زدائی از  پوست و مجاری جنسی مردان و زنان و حتی کمک به دفع بیماری های مقاربتی را انجام می دهد. اگر آفتابه مسی رواج پیدا کند بسیار از ببیماریها زنان پیشگیری شده و حتی بتدریج و زودتر از درمانهای شیمیائی و طب درمان خواهند شد.
   (( تا یکصد سال قبل در هیچ کشور اروپائی محلی بعنوان بیت الخلاء وجود نداشته و حتی در هیچ یک از آثار باستانی و کاخ های غربی چنین محلی تعبیه نشده است. و مردم متمدن!! غرب مانند حیوانات به پشت منازل می رفتند و پشت بوته ها عمل دفع را انجام می دادند و در برخی منازل اعیان در درون یک سطل در کنج اتاق این عمل را انجام داده و سپس با یک پارچه مشترک اقدام به انجام پاک کردن مقعد کرده  و خود حدیث مفصل بخوان زین مجمل...
در سال ۲۰۰۰ میلادی یعنی ۱۳ سال قبل در پایتخت هلند و در هیچ یک از شهرهای آن دستشوئی عمومی برای خانم ها وجود نداشت و تمام خانم ها برای این منظور در روز روشن به پشت بوته ها و لای درز درب ماشین .....
حال برای رعایت موارد بهداشتی باید از دستورات و استانداردهای مردم متمدن!!!!! غرب پیروی کنیم و توالت فرنگی که حالت توسعه یافته سطل کنار اتاق خواب شان بوده را تجویز و توصیه کنیم. در آذرماه سال ۱۳۹۱ در یک برنامه صدا و سیمای جمهوری اسلامی توصیه به استفاده از توالت فرنگی و نیز تاسف از استفاده کنندگان دستشوئی ایرانی توسط یک پزشک !! ارتوپد انجام می گرفت.
در بسیار از سایت های خبری گزارش گردید که در سیتی سنتر اصفهان در یک سالن باز چندین کاسه ادرار ایستاده برای آقایان و بدون حایل مابین آنها ایجاد کرده اند. و بعدا با بازدید اعضای شورای شهر ام القراء اسلام  فقط توصیه به ایجاد حائل بین آنها شد.))  { با عرض پوزش}



آفتابه و سیاست:
در دوره پانزدهم مجلس شورای ملی علی رزم آرا( نخست وزیر وقت) لايحه «گس- گلشائيان» را كه يك قرارداد نفتي ميان كشور ايران و انگليس بود, براي تصويب نهايي به مجلس برد. قصد او از طرح اين مسئله ناديده گرفتن مساله ملي شدن صنعت نفت و مبارزات آيت الله كاشاني و جبهه ملي بود. وي در دفاع از اين طرح گفت:«ما لياقت لولهنگسازي نداريم.» پنجاه سال است كه آن را مي‌سازيم اما هيچ ترقي نكرده‌ايم. چطور مي‌توانيم صنعت نفتمان را اداره كنيم. دست از اين كارها برداريد. اگر اين كارهاي عوام فريبانه ادامه پيدا كند, من ناچار مي‌شوم مسجد را بر سر آيت الله كاشاني و مجلس را روي سر اقليت خراب كنم.»



آفتابه زنانه  - آفتابه مردانه

در بسیاری از خانه های قدیمی شاهد وجود دو آفتابه هستیم. یکی برای خانم ها و دیگری برای آقایان. آفتابه خانم ها بسیار کوچکتر از آفتابه آقایان بوده است. یکی بعلت کوچکی و سبکی آن و دیگر اینکه کاربردهای درمانی آن بوده است. معمولا خانم ها داروهای آبزن را قبلا جوشانده و سپس در آفتابه مسی مخصوص خودشان ریخته و روزانه چندین مرتبه استفاده می کردند. و این آفتابه نباید بصورت عمومی مورد استفاده قرار می گرفت ، لذا بصورت کاملا مشخص در اندازه مجزا شده است. ضمنا توقف آب در درون این آفتابه بیشتر می شود تا خاصیت ضد قارچی آن بیشتر شود.
هنگامی که آقای وارن آمریکائی  رئیس اداره اصل چهار ترومن در ایران در زمان اردشیر زاهدی اقدام به نسب دستگاه های پمپ های آب بهداشتی در سر محله های شهرهای ایران می کرد، فکر می کرد مردم ایران همانند آمریکائی ها و هلندیها از دستمال مشترک برای پاک کردن بدن خود در بیت الخلاء استفاده می کنند، و کاسه های غذاخوری آنها چوبی نشسته است. در صورتی که ظروف مسی غذا با لعاب قلع یک ضدعفونی کننده قوی بود. ایرانیان تشت لباس و تشت حمام آنها هم مسی بود تا در آنجا نیز قارچ کش داشته باشند.

 به امید روزی که مسئولین بهداشتی ایران از طب ایرانی بهرمند شوند. هرچند که آن پیرزن بیسواد عشایری پشتکوه نشین، علمش و شعورش به استفاده از ظروف مسی واقف تر.
سالها طول می شد که رؤسای دانشگاه های پزشکی بهداشت ایران، به حکمت طب ایرانی واقف شوند.

یک سؤال علمی:
چرا در سقاخانه های ایران از کاسه برنجی استفاده می کردند؟
یکی از دلائل استفاده از کاسه برنجی علاوه بر زیبا بودن آن ، خاصیت میکروب کشی و ضد عفونی کنند آن بوده است . و اگر شخص بیماری از یک کاسه سقاخانه استفاده می کرد ، خودبخود برای نفر بعدی ضد عفونی می شد.
ولی یک خاصیت هوشمندانه و حکیمانه دیگری در آن نهفته است. آیا می توانید بگویید؟

عطاری ابـّـا - 94