۱۳۹۰ فروردین ۹, سه‌شنبه

کی کیست، برابرنهاده افغانی ها برای Who's who

کــی کیست در فــرهنــگ بــرون‌ مــرزی افغــانســتان
فــــرهنگی - کتـــابخـــانه خــــاوران
نوشته شده توسط بی بی سی فارسی
چهارشنبه ، 12 اسفند 1388 ، 11:59
"کی کیست در فرهنگ برون‌ مرزی افغانستان"، عنوان فرهنگ است دو جلدی است که به تازگی، جلد دوم آن در سوئد چاپ و منتشر شده است. جلد نخست این فرهنگ، در سال ۱۳۸۴ توسط "شورای فرهنگی افغانستان" در سوئد منتشر شده بود. این کتاب که نخستین فرهنگ مربوط به فعالان فرهنگی افغان در خارج از کشور به شمار می‌آید، به همت استاد رسول رهین تدوین و ویراستاری شده است.

سه شنبه 26 ژوئن 2007 - 05 تیر 1386
سپیده زرین پناه، در سوئد

فــرهنــگ دوجــلدی فعــالان فــرهنگی افغــانســتان در خــارج
"کی کیست در فرهنگ برون‌ مرزی افغانستان"، عنوان فرهنگ است دو جلدی است که به تازگی، جلد دوم آن در سوئد چاپ و منتشر شده است.

جلد نخست این فرهنگ، در سال ۱۳۸۴ توسط "شورای فرهنگی افغانستان" در سوئد منتشر شده بود.



این کتاب که نخستین فرهنگ مربوط به فعالان فرهنگی افغان در خارج از کشور به شمار می‌آید، به همت استاد رسول رهین تدوین و ویراستاری شده است.

این فرهنگ دو جلدی، شرح حال حدود دوصد تن از نویسندگان و فعالان فرهنگی افغان در خارج از کشور را در بر گرفته است.



گردآوردنده کتاب "کی کیست در فرهنگ برون‌مرزی افغانستان"، تلاش کرده تا اطلاعات خلاصه‌ای از کسانی ارائه دهد که از طریق نشر، مطبوعات، رادیوها، تلویزیون‌های برون‌مرزی، و سایت‌های اینترنتی در زمینه گسترش فرهنگ افغان فعالیت می‌کنند.

فعالان فرهنگی مطرح شده در این کتاب، در کشورهای مختلف از ازبکستان و تاجیکستان و هندوستان گرفته تا فرانسه، سوئد، بریتانیا و آمریکا زندگی می کنند.



او در مقدمه کتاب در این باره نوشته است که در مرحله آغاز کار "پرسشنامه‌ها به عموم کسانی که نشریه آریانای برون‌مرزی را می‌خواندند فرستاده شد و از آنها خواسته شد تا شهرت کامل خود را با پاسخ به پرسشنامه بفرستند.

وی در ادامه کار تعدادی از این شرح حال‌ها را از طریق اینترنت و نامه‌نگاری‌های الکترونیکی گرفته است.



آقای رهین در این باره می‌گوید: "در دو شماره ‌ای که تا به حال منتشر شده بیشتر به افراد دانشگاهی پرداخته شده است که بیشتر برای من دست‌یافتنی بودند، گرچه در بسیاری از رسانه‌های موجود اطلاعاتی از آنها وجود نداشته است. در مورد بسیاری نیز متاسفانه با اینکه در نشریه آریانای برون‌مرزی اعلام کرده بودیم، نه شرح حالی از آنها دریافت کردیم و نه به دلیل پراکندگی فعالان فرهنگی افغان در سراسر دنیا موفق به تماس شدیم. قصد داریم در جلد سوم، کتاب را تکمیل کنیم".

قرار است این کتاب در دو جلد خاتمه نیابد و تا زمان دربرگیری همه فعالان فرهنگی افغان در خارج از کشور تداوم پیدا کند.



همچنین در جلد بعدی، به شرح حال روزنامه‌نگاران افغان در خارج از کشور نیز پرداخته خواهد شد.

شرح حال فعالان فرهنگی افغان در فرهنگ دوجلدی "کی کیست در فرهنگ برون‌مرزی افغانستان"، از قالب و الگوی واحدی برخوردار نیست.



رسول رهین توضیح می‌دهد که در ارائه شرح حال نویسندگان تلاش کرده است تا به قالب آنچه توسط خود فعالان فرهنگی نوشته و ارسال شده است وفادار بماند و بیشتر به ویراستاری نحوی آنها توجه کند.

او می گوید: "قرار است پس از انتشار جلد سوم کتاب، نسخه انگلیسی آن در یک جلد منتشر شود. در این نسخه قصد دارم که همه شرح حال‌ها در الگویی واحد تنظیم شود".



آقای رهین زاده سال ۱۳۱۸ خورشیدی و فارغ‌ التحصیل رشته زبان و ادبیات از دانشگاه کابل و مدرک دکترا از دانشگاه دوشنبه در رشته اسنادشناسی است.

او در حال حاضر ساکن سوئد و صاحب‌امتیاز و مدیر مسئول نشریه "آریانای برون‌مرزی" و "خاوران" است.



رسول رهین همچنین ماهنامه‌ای به نام "کاپیسای بزرگ" را منتشر می‌کند که علاوه بر انتشار در سوئد، در کابل و ولایت کاپیسا نیز تکثیر می‌شود.

از رسول رهین تاکنون علاوه بر کتاب "کی کیست در فرهنگ برون‌مرزی افغانستان"، کتاب‌های "املا و انشای زبان دری"، "تاریخ مطبوعات افغانستان؛ از شمس‌النهار تا جمهوریت" و "سرگذشت زبان فارسی دری" منتشر شده است.



ناشر "کی کیست، در فرهنگ برون مرزی افغانستان" کتاب را به "روح و روان کسانی جان شیرین خود را در راه آموزش و پرورش فرزندان اصیل خراسان و بیدارسازی انسان مظلوم سرزمین خشک، کوهها و هامونهای سوزان آن از کف داده اند" پیشکش کرده است.




برای بدست آوردن این کتاب با آدرس زیر در تماس شوید

rahin@khawaran.comاین ایمیل آدرس توسط Spambot ها محافظت شده، برای مشاهده آن باید جاوا اسکریپت را فعال کنید




برگرفته از سایت فارسی بی بی سی