۱۴۰۰ شهریور ۲۱, یکشنبه

سربازان فراری ارتش افغانستان

وارد ارتش انگلستان می شوند!

فرانکفورت آلگماینه آلمان – ترجمه رضا نافعی

امار دیدار از سایت

4,746,185

ترجمه

1261

بریتانیا صدها سرباز نخبه افغان را از کابل خارج کرد.  آنها به انگلیسی ها کمک کردند تا افراد مقیم  محل را به فرودگاه برسانند  اکنون سیاستمداران انگلیسی خواهان ادغام آنها در ارتش انگلیس هستند . الگویی هم برای این کار وجود دارد.

در آخرین پروازهای امدادی از افغانستان – انگلیسی ها در مجموع 15 هزا ر نفر را به محیط امن انتقال دادند  – از جمله صدها سرباز نخبه از ارتش ملی افغانستان را.   آنها به 1000 سرباز بریتانیایی  کمک کردند تا از فرودگاه کابل به میهن خود بازگردند. آیا رفقای هندوکش به زودی صفوف تحلیل رفته ارتش انگلیس را پر خواهند کرد؟ این همان چیزی است که سیاستمداران با نفوذ انگلیسی در عرصه امور  خارجی و امنیتی خواستار آن هستند. امری که از  حمایت ژنرال های سابق نیز برخوردار است.

تام توگندات ، رئیس کمیته روابط خارجی در مجلس عوام گفت: «اگر می خواهند خدمت کنند ، باید به آنها خوش آمد  بگوئیم.»  سربازانی که توسط انگلیسی ها آموزش دیده  و در کنار آنها جنگیده بودند ، «وفاداری خود را هزاران بار ثابت کرده بودند».  در حالی که برخی از سیاستمداران طرفدار ادغام معمولی آنها در ارتش هستند ، توبیاس اِلوود ، رئیس کمیته دفاع ، پیشنهاد می کند که آن ها را به عنوان یک واحد جداگانه ، شبیه به «گورکاها» ادغام کنند.

طبق نمونه گورکاهایِ نپال

گورکاهای نپال در گذشته بیش از 200 سال با ارتش امپراتوری انگلستان درآن زمان در ارتباط بوده اند. ادغام آنها همچنین در نتیجه یک جنگ بود ، اگرچه نه جنگی ناموفق.  هنگامی که سربازان شرکت هند شرقی در 1814 همراه با  پادشاهی های کوچک محلی با گورکاها – که بعداً تبدیل شد به نپال ، میجنگیدند – به سربازان فراری از زیر پرچم گورکاها  پیشنهاد کردند که به صفوف سربازان  کمپانی هند شرقی  بپیوندند.

پس از پیمان صلح 1816 ، استخدام آنها رسمی شد.  از آن پس ، تیپ گورکاها نه تنها در مستعمره هند به انگلیسی ها خدمت کرد ، بلکه از جمله برای خنثی ساختن یا سرکوب قیام سپوی در سال 1857 نیز به آنها کمک کرد – نه تنها در ارتش انگلیس بلکه در  همه جبهه های امپراتوری هنوز هم از «شورش هند» یا قیام      Sepoy  صحبت میشود. در دو جنگ جهانی تعداد آنها به 250 هزار سرباز افزایش یافت.  از زمان تقسیم هنگ های گورکا بین هند مستقل و انگلستان، این تعداد به چند هزار تن کاهش یافته است.

تا زمان واگذاری هُنگ کُنگ به چین ، گورکها عمدتا در همین مستعمره پیشین مستقر بودند.  از آن زمان ، این سه گردان در سراسر برونئی و بیش از همه  دربریتانیای کبیر استقرار یافته اند.  پیاده نظام گورکا پس از عملیاتی کوچک  در جزایر فالکلند و بالکان ، در افغانستان و عراق نیز در خط مقدم جبهه حضور داشته و در جنگهای کوچک سهیم بوده است.  

این تیپ امروزه حدود 4 هزار عضو دارد.  در صورت پذیرش سربازان افغان بر اساس مدل گورکا ، آنها حق دارند در طول مدت خدمت در انگلستان بمانند و پس از بازنشستگی وضعشان به وضعیت دائمی تبدیل می شود.  گورکاها مجبور بودند برای بدست اوردن این حقوق بجنگند ، زیرا نه تنها برای مدت طولانی حقوق کمی دریافت می کردند ، بلکه با متوقف شدن کار ، حق اقامت خود را نیز از دست میدادند.

https://www.faz.net/aktuell/politik/ausland/afghanische-soldaten-sollen-in-britische-armee-integriert-

1261


https://www.faz.net/aktuell/politik/ausland/afghanische-soldaten-sollen-in-britische-armee-integriert-