۱۳۹۱ تیر ۲۰, سه‌شنبه

از عسل تا عسل


نژاد زنبور عسل ایرانی
بعضی محققان نژاد ایرانی را پرسیکا و ایرنیکا می نامند. اما در دانشگاه بن (آلمان) این نژاد، مِدا نامیده شده است. این اسم از سلسله پادشاهان ماد گرفته شده است.اما چون این نژاد فقط اختصاص به یک قوم نداشته بلکه به کل سرزمین پارس وایران تعلق داشته در نتیجه نام پرسیکا یا ایرانیکا درستتر می باشد.  زنبور عسل پرسیکا در کوههای البرز و ایران مرکزی گسترش یافته است. اندازه اعضای بدن آنها شبیه نژاد اروپایی است، رنگ بدن در قسمت شکم زرد مایل به قهوه ای تیره و در حلقه های اول شکم روشن تر است، تمایل به نیش زنی و بچه دادن و جمع آوری بره موم زیاد است. مقدار غذای مورد نیاز این نژاد در زمستان کم و رشد بهاره خوبی دارد و زمستان های سرد را به خوبی تحمل می کند.
- در روی دسته یک کارد مفرغی  که حدود 1200 سال قبل از میلاد  در لرستان ساخته شده بود شکل برجسته یک زنبور عسل دیده میشود . این کارد در موزه ی شهر بروکسل نگهداری میشود این نشان دهنده اهمیت زنبورعسل و ارزشش درمیان  ایرانیان بوده است  .
- در ۲۵۰۰ سال پیش  در ایران بزرگ در زمان هخامنشیان زنبورداری به صورت شغل و حرفه بوده است .
-بر اساس  سنگ نوشته های تخت جمشید در ۲۵۰۰ سال پیش  انگبین (عسل) به عنوان غذا و دارو در سفره های ایرانیان وجود داشته.
-   پور سینا پزشک ودانشمند بزرگ ایرانی در کتاب قانون ، نسخه های زیادی با استفاده از عسل و موم تجویز کرده است .
- زرتشتیان از زمانهای قدیم ، برای مداوای امراض و ضعف جسمی و جنسی  ، از  انگبین (عسل) طبیعی به عنوان مادهء غذایی و داروئی استفاده می کردند .
پور سینا
پور سینا حکیم ودانشمند بزرگ ایرانی در کتاب قانون (1) در بخش مفردات درباره ی عسل ، موم ،بره موم وخواص آنها چنین مینویسد :
1- عسل
عسل بخاری است که از زمین بالا رود و در فضا پخته گردد و شبنم مانند پرمایه شود و فرود آید و بر برگ گل وغیره نشیند و انگبین بوجود آورد . گاهی که شبنم بر درخت و سنگ نشیند ، گزانگبین پیداست . که مردم آنرا جمع آوری می کنند . اما آن قسمتی که بسیار لطیف و نادیدنی است ، قسمت و نصیب زنبور است که از آن عسل می سازد . بهترین عسل آنست که کاملاً شیرین مزه ، خوشبوی و بویش مایل به  بوی تند . رنگش به سرخی بزند . پرمایه باشد ، نه رقیق . چنان به هم متصل باشد که در حال ریزش از هم نگسلد . عسل بهاری بهتر از تابستانی است . نوعی از عسل هست که تند مزه و سمّی است .
مزاج عسل زنبور :  در دوّم گرم و خشک است .
خاصیّت عسل : جالی (زداینده) است . دهانۀ رگها را باز می کند . رطوبتها را از بین می برد . رطوبتها را از اعماق بدن بیرون می کشد و مانع تباهی و گندیدگی گوشت می شود .
کاربردهای بهداشتی و آرایشی :
- به تن اندایند، شپش و رشک رااز بین برد .
- با کوشنه مخلوط کنند و بر پوست مالند . لکه های سیاه چهره را حتی اگر کهنه باشند از بین ببرد .
- عسل و نمک با هم ، لکه های سیاه بادمجانی را که ناشی از ضربه خوردن است میزداید .
- قرحه های ژرفا را پاک می کند .
- عسل را آنقدر بر آتش نهند تا غلیظ شود ، زخمهای تازه را بهم آرد .
- عسل و شبت را بر پوست مالند ، قوبا ( تبخال – جوشهای عصبی ) را  شفا دهد .
تاثیر بر سر :
- نمک اندرانی با عسل مخلوط کنند و نیمه گرم در گوش چکانند ، چرک را از گوش می زداید و زخمهای چرکین داخل گوش را می خشکاند و حس شنوائی را نیرو دهد .
-   عسل تند مزه و سمی را اگر بو کنند عقل از سر می برد و عرق سرد بر بدن نشیندد .
- عسل تم چشم را از بین می برد .
تاثیر برنفس و سینه و شکم :
- غرغره کردن با عسل و عسل به کام اندودن ، علاج خناق و لوزتین است .
- عسلاب اشتها برانگیزد و توانبخش معده است .
- عسل مصفا یا عسل پخته بسیار تغذیه دهنده است . عسل را با آب بپزند در ریزش بول تأثیرش بیشتر باشد .
- عسلی که کف از آن نگرفته باشند ، بادآور و مسهل است . اگر کف از آن برگیرند کمتر بادآور و اسهالی است . عسل پخته شکم را روان نمی کند و شاید برای بلغم داران قبض باشد .
تاثیر بر زهرها :
- عسل را با روغن آمیزند  و بر آتش نهند تا گرم شود و به گرمی بخورند، پادزهر افیون خوردگی و نیش حشرات موذی است .
-  لیسیدن عسل پادزهر سگ هار و قارچ سمّی است . کسی که سم خورده اگر عسل بخورد قی کند و اثر سم خنثی شود .
موم سفید و موم سیاه
موم صاف از دیوار خانۀ زنبور عسل است که درآن تخم می گذارد و عسل را نگه می دارد .
موم سیاه ، آت و آشغال کندوست .(بره موم)
- موم نرمش دهد . قرحه را از چرک و پلیدی می آکند . و از آنجا که می چسبد و سوراخها را می بندد و نمناکی عارضی میدهد ، موم در همۀ مرهمها ی سردی بخش و گرمی دهنده وارد است .
- موم سیاه قوت جاذبه ای دارد که می تواند پیکان و خارها را از ژرفا بیرون بکشد . لطیف است ، کمی پالاینده و بسیار نرم کننده است .
- بوسیلۀ بوئی که در اوست ، عطسه آور است .
- در درمان ورم و جوش ، ورم سخت را نرم کند . کبره را نرم کند . قرحه را پر از پلیدی نماید .
- مفاصل و پی ها را نرمش می دهد .
- بر سینه مالند یا بلیسند، سینه را نرم کند ، بویژه اگر با روغن بنفشه معجون شود بسیار مؤثر است .
- شیر گره شده در پستان زنان شیرده می گشاید .                            
- چنین بیاد دارم که ( دیسقوریدس) *سفارش فرموده حبهای کوچک ، هر یک به اندازه ی یکدانۀ  ارزن از موم و روغن بنفشه بسازند و تا ده حب از آن را تجویز کنند . در اندامان دفعی ،  در علاج قرحۀ روده ، ده ارزن را در سوپ گاورس(چاورس – دُخن: از ارزن ریزه تر – قابض – خشک کننده – مولد خون سودائی- ادرار آور – ایجاد کننده ی سدّه) یا سوپ برنج قاطی کنند و بخورند .
- بر زخم تیر های زهر آلود مالند ، سم را بر می کشد  و هیچ زیانی ندارد .
حکیم سید اسمعیل جرجانی
حکیم جرجانی در کتاب ( الاغراض الطبیّه والمباحث العلائیه)  در بخش سوم ازادویۀ مفرده و قرابادین، ودر بخش اوّل  ، اندر داروهاء غذائی ، درباره عسل ،موم و برّه موم چنین می نویسد :
عسل گرم و خشک است بدرجۀ دوّم ،زداینده است . ماء العسل معده را و امعاء را از فضولات بشوراند و کفک برناداشته نفخ کند واسهال آرد ، و کفک برداشته این مضرت نیارد .
همچنین در بخش دوّم ، اندر داروهاء حیوانی ، می نویسد :
موم سپید ، دیوار خانۀ مگس انگبین است. موم سیاه وسخ مأوی گاه پایگاه اوست . موم سپید معتدل است و نرم کننده ، و موم سیاه ، خار و پیکان بیرون آرد وموم در جمله پزاننده است و باندازه گرم کند ودر او تحلیلی اندک است .
- در بخش آخر جلد دوّم کتاب الاغراض ... در قسمت لغتنامه که به کوشش مصحح ومحقق کتاب ، دکتر حسن تاجبخش تهیّه گردیده ، درباره عسل چنین آمده :
انگبین یا شهد یا عسل ، مایع شیرین چسبناکی است که آنرا زنبوران عسل کارگر از نوش یا شهد گلها تهیه می کنند . زنبوران کارگر ماده که نازا هستند ، شیرهء گلها و برگها را مکیده ، آنرا در کیسۀ ناحیۀ مری با آب دهان خود آمیخته ، تحت تأثیر آنزیمهای مختلف قرار داده و به عسل تبدیل کرده و آنرا در حجره هائی که قبلاً از موم ساخته اند ذخیره میکنند . انگبین رقیق است وبا مرور زمان غلیظ شده وبه صورت عسل در می آ ید . وقتی عسل را از موم بزدایند ، عسل مصفا یا انگبین پالوده بدست می آید .
خواص عسل : عسل قلب را پاک گرداند وسرمای سینه بزداید ، خاصیت ضّد عفونی کننده دارد و برای التیام زخمهای جلدی و درونی مفید است . در مورد ضعف و زخمهای معده خواص درمانی دارد و از شدت بیماریهای دستگاه تنفسی ، کبد و طحال میکاهد . عسل دهانۀ رگها را باز کرده و رطوبتهای بدن را دفع می کند . مخلوط عسل و نمک برای درمان لکه های خون مردگی جلدی مفید است . زخمهای مثانه و انسدادمجاری ادرار را بهبود می بخشد . غرغره کردن عسل آمیخته با آب یا سرکه ، برای رفع ناراحتی گلو ، دیفتری و محکم کردن لثه ها مفید است . ضد فلج ولقوه است
+ نوشته شده در  جمعه هجدهم آذر 1390ساعت 1:50  توسط |  یک نظر

-

تاریخچه زنبور عسل در جهان

کاوشهای علمی در سنگواره ها، نشان از سابقه زیست 150 میلیون ساله زنبور عسل در کره زمین دارد.زنبورهای عسل ابتدا به صورت انفرادی زیست می نمودند، اما با شروع دوره رشد و تکثیر شدید گیاهان در حدود 150 میلیون سال پیش، زیست اجتماعی خود را آغاز نمودند. این حشره متعلق به قاره های قدیم، مخصوصاً مناطق گرم آسیا می باشد. این موجود همراه انسان به قاره های جدید نیز راه یافت، به عنوان مثال اولین جمعیت زنبور عسل در سال 1822  آثاری از زنبور عسل  ازحدود  40 میلیون سال پیش به صورت سنگواره بدست آمده که درموزه ی شهر وایمار در آلمان نگه داری می شود .
- قدیمی ترین اثر تاریخی مربوط به برداشت عسل توسط انسان ، یک نقاشی مربوط به 12000 سال قبل ازمیلاد ، درغارهای پیکورپ اسپانیا بدست آمده است .همچنین نقاشی کهن  دیگری در افریقا ، انسانی را نشان میدهند که  برای رسیدن به کندو بالای نردبانی رفته و ظرفی برای قرار دادن شانهای عسل به کمر بسته است .
- شکل زنبور عسل و کندوهای گلی، روی سنگ نوشته های زمان فراعنه ،  در مصر باستان در 4000 سال پیش حکاکی شده ، که نشان میدهد آنها نیز مانند کشاورزان امروزی برای برداشتن عسل از کندو از دود استفاده می کردند .
- در مقبره ی یکی از فراعنه ،مقداری عسل پیدا شده که بعد از 4000 سال قابل خوردن بود .                          
- بابلی ها و سومری ها وایلامی ها که در زمان مادها و قبل از آن همسایگان ایران بوده اند ، در           نوشته هایشان بارها از زنبور عسل نام برده اند .
 حدود 350 سال قبل از میلاد ارسطو، دانشمند یونانی کتابی درباره ی زنبور و زنبورداری نوشت، این اولین کتابی است که در باره خواص عسل به رشته تحریر درآمده ،وی بهترین عسل را عسل آویشن می دانست.
-   بقراط حکیم بنیان گذار طب یونانی حدود 2500 سال پیش در درمان بسیاری از بیماریها از جمله زخمها ،عسل تجویز نموده است .
- در کتاب تورات از سرزمین موعود چنین یاد می شود : سرزمینی که در آن نهرهائی از عسل و شیر جاری است .
- حضرت مسیح (ع) عسل را غذائی آسمانی و مقدس و شفای هر دردی معرفی می کند .
- یونانیان باستان  ، عسل را یکی از خوراک های بهشتی برای خدایان فنا ناپذیر خود می دانستند .
.
+ نوشته شده در  جمعه هجدهم آذر 1390ساعت 0:38  توسط |  نظر بدهید
  626893Honey.jpg
» تحقیقات نشان می دهند که گذاشتن عسل بر روی زخمهای ناشی از دیابت می تواند از قطع عضو ناشی از این زخم ها جلوگیری نماید.
پزشکی از دانشگاه ویسکانسین که از قطع عضو بسیاری از بیماران دیابتی از این طریق جلوگیری کرده، از این روش به عنوان روشی جدید در درمان این نوع از عوارض دیابت یاد کرد.
در این روش درمانی، لایه قطوری از عسل بر روی زخمی که پوست مرده و باکتری از روی آن برداشته شده، قرار داده می شود. عسل به دلیل داشتن خاصیت اسیدی، باعث از بین رفتن عوارض باکتریایی می شود که پیش از این در مقابل درمان با آنتی بیوتیک ها مقاومت نشان داده بودند.
این پزشک متذکر شد: "اگر ما بتوانیم تأثیر عسل در درمان این عوارض را ثابت کنیم، به دلیل صرفه جویی مالی و نیز کاهش خطر قطع عضو ناشی از این عوارض، افراد دیابتی زیادی را از این طریق امیدوار کرده ایم که این بسیار فوق العاده است."
از این روش درمانی پیش از این در نیوزیلند، برای درمان زخم بستر و در اروپا به عنوان درمان انتخابی استفاده می شد.
این پزشک، شش سال پیش این روش درمانی را بر روی یک بیمار دیابتی 79 ساله که دچار زخم پای دیابتی شده و به درمانهای معمول از طریق آنتی بیوتیک نیز پاسخ نداده بود، آزمایش کرد. بر همین اساس هنگام استفاده از عسل، مصرف آنتی بیوتیک ها در این فرد قطع شده و از این طریق زخمهای وی سریعاً بهبود یافت.
+ نوشته شده در  شنبه پنجم آذر 1390ساعت 23:6  توسط |  نظر بدهید

عسل براي ديابت نوع2 مفيد است

دیابت یك اختلال در سوخت و ساز (متابولیسم) بدن است كه در آن یا انسولین به تعداد كافی در بدن وجود ندارد و یا انسولین موجود قادر نیست تا وظیفه خود را به درستی انجام دهد و در نتیجه به علت وجود مقاومت در برابر آن، قند خون بالا مي‌رود. انسولین هورمونی است كه توسط سلول های "بتا"واقع در پانكراس ترشح مي‌شود و وظیفه اصلی آن كاهش قند خون است. پانكراس نیز یكی از غدد دستگاه گوارش است كه در پشت معده قرار دارد بالا بودن قند خون در دراز مدت باعث بروز عوارض در سیستم قلب و عروق، كلیه‌ها، چشم و سلسله اعصاب مي‌گردد.
- فرق دیابت نوع 1 و 2 در چیست؟
به طور كلی دیابت به چهار گروه دیابت نوع 1، دیابت نوع 2، دیابت حاملگی و دیابت به علل متفرقه تقسیم‌بندی مي‌شود. در دیابت نوع1 كه % 15- 10 كل موارد دیابت را تشكیل مي‌دهد تولید انسولین از پانكراس (لوزاالمعده) به علت از بین رفتن سلول‌های سازنده انسولین، متوقف مي‌شود به همین خاطر افراد مبتلا به این نوع دیابت باید از بدو تشخیص، انسولین مورد نیاز بدن را به صورت تزریقات روزانه تأمین كنند. دیابت نوع1 اغلب در سنین زیر 30 سال به وجود ميا‌ید.
در دیابت نوع2 كه بیشتر در بالغین بالای 30 سال و چاق دیده مي‌شود و % 90- 85 كل موارد دیابت را شامل مي‌شود انسولین تولید شده از پانكراس به خوبی عمل نمي‌كند. در واقع یا پانكراس به اندازه كافی انسولین ترشح نمي‌كند و یااینكه انسولین ترشح شده، به علت وجود مقاومت به انسولین مخصوصاً در افراد چاق، فاقد كارایی لازم است.
دیابت حاملگی به دیابتی گفته مي‌شود كه برای اولین بار در طول حاملگی تشخیص داده شود. این نوع دیابت معمولاً گذرا است و بعد از اتمام حاملگی بهبود مي‌یابد خانم‌های مبتلا به دیابت حاملگی بعداً در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع2 هستند.
از علل متفرقه دیابت مي‌توان به جراحی، داروها (مثل كورتیكواستروئیدها)، سوء تغذیه و عفونت اشاره كرد.
روزانه یک قاشق عسل بدن را در مقابل رادیکالهای آزاد محافظت میکند

بشر از قدیم الایام متوجه اثرات درمانی و ضد باکتریائی موم بوده است و در موارد بسیاری از بیماریهای انسان و حیوان مورد استفاده قرار داده و نتایج رضایت بخشی را کسب نموده است. در چند دهه اخیر تحقیقات زیادی روی خواص درمانی بره موم بخصوص اثرات ضد باکتریائی آن انجام گرفته و نتایج قابل توجهی کسب شده است و در برخی موارد از آنتی بیوتیکهای صناعی هم موثرتر بوده.

مصرف روزانه یک قاشق عسل گردش خون در رگها را تسریع میبخشد و موجب تولید آنتی اکسیدانهای خاصی در بدن انسان میشود. این امر در دویست و بیست و هفتمین نشست جامعه دارویی آمریکا که در 28 مارچ سال 2004 در کالیفرنیا برگزار شد، به اثبات رسید. در این همایش «هیدرون گرس» زیست شیمیدان و همکارانش 25 تحقیق مشابه را از دانشکده دیویس کالیفرنیا ارایه دادند. طی این مطالعات، افراد تحت آزمایش علاوه بر رژیم غذایی روزانه خود، یک قاشق سوپخوری عسل مصرف میکردند. پس از اینکه محققان نمونههای خونی آنها را در طی فواصل زمانی معین، بر روی نمودار بردند، به این نتیجه رسیدند که ارتباط مستقیمی میان مصرف عسل و میزان پلی فنولیک (نوعی آنتی اکسیدان) در خون وجود دارد.
عسل برای افراد سالم، کسانیکه کلسترول بالا و دیابت نوع 2 دارند، مفید میباشد.
در آزمایشهای مختلفی که بر روی افراد سالم و کسانیکه دارای کلسترول بالا بودند و یا اینکه دچار دیابت نوع دوم بودند، انجام شد، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که عسل یکی از مناسب ترین شیرین کنندهها برای تمام گروههای ذکر شده میباشد.


برای 15 روز، به 8 فرد سالم، 6 بیمار با کلسترول بالا، و 7 بیماری که دارای دیابت نوع دوم بودند به میزان مشابهی شکر، عسل مصنوعی، و عسل طبیعی خورانده شد.
در افرادی که از سلامت کامل برخوردار بودند، مصرف شکر و عسل ساختگی یا تاثیر منفی بر روی آنها داشت و یا به طور کلی هیچ تاثیری نداشت. این در حالی است که مصرف عسل طبیعی در این افراد منجر به کاهش 7 درصدی کلسترول، 2درصد تریگلیسرید، 6 درصد هموسیستین ( یکی از فاکتورهای ریسک ابتلا به بیماریهای قلب - عروقی)، و 6درصد قند خون شد. همچنین کلسترول خوب خون آنها به میزان 2درصد افزایش پیدا کرد.
+ نوشته شده در  شنبه پنجم آذر 1390ساعت 22:39  توسط |  نظر بدهید
رنگ عسل‌های مختلف، باتوجه به منابع اصلی شهد از سفید روشن تا سیاه متغیراست. بنابراین، آن چه به غلط بین عوام شایع شده‌است که عسل زنبوران مادر (یعنی جمعیت زنبور عسل با ملکه مسن) تیره و غلیظ است، اما عسل زنبوران جوان (یعنی بچه کندوها)، روشن ورقیق است، پایه علمی ندارد.
عسل بر حسب اينکه متعلق به کدام منطقه و کدام گل باشد رنگش متفاوت است . دامنه طيف رنگهاي عسل از سفيد به انواع زرد ( زرد نارنجي ، زرد مايل به سبز طلايي ) کهربايي ، عقيقي مايل به قرمز و حتي قهوه اي  تا سیاه متغير است . عسل اقاقيا به رنگ سفيدي مي زند ، عسل بهار نارنج زرد طلايي است ، عسل جنگلهاي مازندران زرد مايل به سبز ، عسل آويشن عقيقي قرمز ، عسل کاج جنگلهاي اروپا متمايل به قهوه اي مي باشد . همه اينها عسل خوب و طبيعي هستند اما به خاطر گلي که زنبوران از آن تغذيه کرده اند رنگشان متفاوت است . پس اين باور غلط است که عسل خوب رنگ تيره دارد . رنگ ، بو و طعم عسل تا حدودي به هم مربوط هستند در حالي که مي توان رنگ عسل را به طور علمي و دقيق اندازه گيري کرد بو و طعم آن قضاوتي نظري است ولي به هر حال از نظر مصرف کننده خصوصيات مهمي مي باشند . بسياري از طعم هاي عسل که در يک منطقه جالب و خوب تلقي مي شود در منطقه ديگر ناپسند است . عسل گندم سياه وزيرفون ممکن است در يک منطقه بيشترين قيمت را داشته باشد اما در منطقه ديگر بازاري نداشته باشد . عسلي که ممکن است تصور شود مردم آن را نمي پسندند براي مصرف زنبور عسل نگهداري مي شود.

  • رنگ عسل اقاقیا، سفید روشن مانند آب است
  • رنگ عسل افرا، لیمویی رنگ
  • رنگ عسل اسپرس، زرد طلایی
  • رنگ عسل انواع میوه‌ها، زرد متمایل به قهوه‌ای
  • رنگ عسل شبدر سرخ، زرد تمایل به قرمز
  • رنگ عسل زیرفون، زرد متمایل به سبز
  • رنگ عسل گل قاصد، زرد تیره
  • رنگ عسل نارون، قهوه‌ای
  • رنگ عسل صنوبرو زبان گنجشک، سبز تیره تا سیاه
نوع عسل:
رنگ:
اقاقیا
سفید
بهارنارنج
زرد طلایی
جنگل‌های مازندران
زرد مایل به سبز
عقیقی قرمز
جنگل‌های کاج اروپا
قهوه‌ای





نام  گیاه

رنگ عسل
کاربرد انها
آویشن
قرمز
ضد (سرفه. زخم معده. خستگی.ضعف و بی حالی)
اکلیل کوهی
کهربایی روشن
ضد(سرفه.نارسایی کبد.خستگی.دوران نقاهت.ورم معده.سنگ صفرا.گاز شکم .ضعف و بی حالی)
شبدر
بیرنگ وروشن
تلاشهای فیزیکی شدیدو طولانی
اسطو خودروس
زرین
ضد(سر درد. میگرن. بیخوابی. ناراحتیهای مجاری تنفسی.انگلهای روده ای و تب)
بلوط
تیره
جلوگیری از (واریس.ضعف وبی حالی.کم خونی .ناراحتی های گردش خون) 
مریم گلی
کهربایی روشن یا تیره  زرین
جلوگیری از (افسردگی .فشار خون. کم خونی.ضعف و بی حالی)
زیرفون
سبز متمایل به به زرد کمرنگ
ضد (بیخوابی واعصاب. سرما خوردگی .شیرین کردن جوشانده ها وارام بخش قلب
اقاقیا
ابگون زلال
ورم های لوله گوارشی. شیرین کردن شیر کودک .ضد دیابت
گندم سیاه
زرد تیره یا قهوه ای  تیره
بارداری. شیر دادن.کمبود مواد معدنی وبیماریهای عروقی
تمشک
وحشی-زلال کشت شده- سفید رنگ
برونشیت.گلو درد. ورم گلو. حلق وحنجره
آفتابگردان
زرد طلایی
وجود مقدار بیش از حد کلسترول
اوکالیپتوس
تیره
انگلهای روده .سیاه سرفه.عفونتهای معده. برونشیت  
گون
زرد
التهاب مثانه. ورم پروستات .رماتیسم. سنگهای ادراری
مرکبات
زرد رنگ
حالت عصبی.بی خوابی .میگرن. طپش قلب



+ نوشته شده در  شنبه بیست و هشتم آبان 1390ساعت 15:27  توسط |  نظر بدهید
از شکرک زدن عسل چه می‎دانید؟
اغلب تصور می شود که عسل شکرک زده (کریستالیزه) و یا رس کرده از مرغوبیت خوبی برخوردار نیست و شاید تقلبی باشد. این تصور صحیح نیست و شکرک عسل بستگی به مواد تشکیل دهنده آن و شرایط انبار یا ذخیره شدن آن دارد. عسل یک محلول قندی بیش از حد اشباع می باشد و چون مقدار قند آن بیش از آن است که بتواند در محلول باقی بماند، پس از مدتی شروع به شکرک زدن می کند. و این در حالی است که هنوز بسیاری از مصرف کنندگان فکر می کنند که عسل شکرک زده، فاسد شده و یا با افزودن شکر به آن تقلبی صورت گرفته است.
شکرک زدن یک فرآیند طبیعی است که قند در عسل به صورت جامد درمی آید. دمای نگهداری و انبارداری عسل می تواند در شکرک زدن و یا رس کردن عسل موثر باشد.

معمولاً عسل در دمای زیر 5 درجه و بالای 25 درجه رس نمی کند، اما دمای 14 درجه مناسب ترین دما جهت رس زدن عسل است. همچنین وجود ذرات جامد در عسل (مثل دانه های گرده) موجب تسریع در شکرک زدن می شود و به هر میزان که قند گلوکز افزایش یابد عمل شکرک زدن تسریع می شود. عسل آفتابگردان به دلیل درصد گلوکز بالا پس از سه هفته شکرک می زند و عسل گیاهان پنبه، لیلکی و یونجه نیز به سرعت رس می کند، عسل اقاقیا به خاطر داشتن گلوکز کمتر، چهار سال طول می کشد تا رس کند.
عامل دیگر رس کردن عسل طبیعی وجود آنزیم دیاستاز یا آمیلاز می باشد که تنها در عسل های طبیعی یافت می شود. منشأ و عمل این آنزیم مشخص نیست ولی دانشمندان معتقداند که این آنزیم توسط زنبور عسل تهیه می گردد. وجود این آنزیم باعث جذب مواد جامد محلول در عسل شده و باعث ته نشین و شکرک عسل می شود.
دکتر شهاب قاضی، عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه اظهار داشت: مساله مهمی که هنوز به صورت شبهه‌ای برای بسیاری از مشتریان عسل وجود دارد، شکرک زدن عسل است که در این خصوص باید توجه داشت عسل‌ها پس از مدتی شکرک می‌زنند، البته زمان شکرک زدن عسل با توجه به نوع گیاه و میزان و نوع ذرات موجود در عسل و ... تفاوت دارد، به طوری که بعضی عسل‌ها بعد از چند هفته، چند ماه یا حتی چند سال شکرک می‌زنند.
وی گفت: برای مایع کردن عسل شکرک زده، باید ظرف عسل نیم ساعت در دمای 65 تا 70 درجه سانتیگراد قرار گیرد، دقت کنید حرارت به طور مستقیم داده نشود.
قاضی اظهار داشت: مشتریان عسل در بعضی کشورها عسل‌های شکرک زده را ترجیح می‌دهند و زنبورداران این عسل‌ها را در بسته بندی‌های مختلفی به بازار عرضه می‌کنند.
وی گفت: عسل در فصل زمستان و در دمای پایین‌تر از 14 درجه سانتیگراد شروع به شکرک زدن می‌کند، چون در این دما چسبندگی خود را از دست می‌دهد و مواد خارجی آن شروع به رسوب می‌کند و هسته‌های متبلور را به وجود می‌آورند.
قاضی ابراز داشت: دیاستاز عسل ذرات ریز را جذب کرده و باعث ته نشین و کدر شدن آن می‌شود، به طوری که ذرات موجود در عسل را متبلور کرده و باعث شکرک زدن آن می‌شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: آنچه در عسل متبلور می‌شود در واقع گلوکز هیدرات است و میزان آن به مقدار آب عسل بستگی دارد، به این ترتیب عسل‌ها با رطوبت بالا سریعتر از عسل‌های با رطوبت کم شکرک می‌زنند.
وی افزود: هر چه گلوکز عسل بیشتر باشد، زودتر شکرک می‌زند به طوری که گلوکز در غلظت 30 تا 70 درصد و فروکتوز به میزان 78 تا 90 درصد شکرک می‌زند، البته شکرک زدن به میزان دما نیز بستگی دارد.
قاضی تصریح کرد: عسل‌هایی که از گلوکز خالص تجاری تولید می‌شوند، هرگز شکرک نمی زنند.
برای تأخیر در شکرک زدن عسل، آن را به صورت غیر مستقیم توسط گرم کن های دو جداره آبی حرارت می دهند، البته حرارت بیش از حد مجاز تأثیر منفی و مخرب داشته و کیفیت آن را کاهش می دهد. اضافه کردن هر گونه مواد شیمیایی جهت جلوگیری از شکرک زدن عسل باعث از بین رفتن کیفیت آن می شود.
ذوب کردن شکرک عسل
عسلی که کمی شکرک زده را به راحتی با قرار دادن ظرف محتوی آن در آب داغ 65 الی 70 درجه می توان به تدریج ذوب نمود و زمانی که قسمت اعظم حجم عسل ذوب شد باید آن را از داخل ظرف آب داغ خارج نمود، بقیه عسل با حرارت باقی مانده در ظرف ذوب می شود و به حالت مایع درمی آید. در بسیاری از کشورها مردم عسل شکرک زده را به عسل مایع ترجیح میدهند

+ نوشته شده در  شنبه بیست و هشتم آبان 1390ساعت 15:19  توسط |  نظر بدهید

 شاه انگبین (ژله رویال ) پرسیکا

غذای زنبور ملکه است و باعث می گردد تا زنبور ملکه ، ۶0 برابر زنبور های عادی زندگی کند . علت اینکه ملکه زنبور عسل در 24 ساعت می تواند در حدود 2000 تخم بگذارد و مدت۶ تا۸ سال زندگی کند (در حالی که عمر زنبورهای دیگر ۳۸ تا ۴۲ روز است)این است که ملکه غذای مخصوصی تغذیه می کند که سایر زنبوران به جز سه روز اول مرحله رشد به آن دسترسی ندارند این غذای مخصوص ژله رویال نام دارد و اهمیت آن در زندگی زنبور عسل همانند نقش شیر مادر در زندگی نوزادان است.
به طور سنتی از ژل رويال برای جوان ماندن و بهبود زيبايی پوست استفاده می شده است ، زيرا ژلاتين موجود در آن مانع از پير شدن پوست شده ، طراوت ، شادابی و جوانی آن را حفظ می کند .
ژل رويال منبع غنى ازپروتئين (حاوى 8 اسيد آمينه ضرورى) ، انواع ويتامين ها (به جزء ويتامين K) ، مواد معدنى مختلف ، اسيدهاى چرب ، قندها ، استيل كولين ( كمبود اين ماده فرد را براى ابتلا به آلزايمر مستعد می کند) و گاماگلبولين (تقويت كننده سيستم ايمنى) می باشد
بررسی های اخير نشان میدهد که اين ماده همچنين در افزايش انرژی ، کاهش اضطراب ، بیخوابي و افسردگی ، حفظ و تقويت حافظه و ايمنی بدن نيز موثر است.

علائم ناشی از يائسگی ( منوپوز ) ، بيماری های عروق قلبی ، آتريت ( التهاب مفاصل ) ، بالا بودن کلسترول ، کاهش حافظه ( به دليل دارا بودن استيل کولين که باعث انتقال پيام های عصبی در مغز می گردد ) و محرک سيستم ايمنی.
ژله رويال ماده ي است که به وسيله يک جفت غده مغزي زنبوران کارگر پرستاز در سنين 3 تا 12 روزگي ترشح و مورد استفاده ملکه در تمام طول عمر و نوزادان زنبور کارگر در مراحل اوليه رشد لارو به مدت سه روز قرار مي گيرد. ژله رويال هميشه به طور مستقيم به ملکه يا لارو کارگر داده شده و در کندو ذخيره نمي شودهرست بعضی از اثرات ژله رویال روی انسان
کاربردها
شرح
نوزادان زودرس و اطفال دارای کمبودهای مواد غذائی مختلف8-100 میلی گرم بصورت خوراکی، بهبود وضع عمومی، افزایش در وزن، اشتها، سلولهای خونی قرمز و هموگلوبین
بیماران مسن( 75-70 ساله)، انورکسیک(anorxic )، افسرده،  فشارخون پایین
20 میلی گرم تزریق هر دو روز یکبار، بهبود در زمینه همه مشکلات.
20 میلی گرم هر دو روز یکبار بصورت خوراکی خورده شود.
روانپزشکی
بهبود ضعف، اختلال روانی، مسائل هیجانی و مقابله با اثرات جانبی داروهای روان گردان
سل مزمن
مخلوط ژله رویال، عسل وجین سینگ (ginseng)، بهبود در افزایش وزن و شرایط فیزیکی، تغییرات خصوصیات خون
تحریک متابولیسم
تحریک قابل مقایسه با آن به وسیله پروتئین فرض می گردد اثر سبب فعالیت ترکیبات آنزیمی باشد
التیام زخم
5-30 میلی گرم در لیتر تزریق در تاولهای سوختگی، بهبود مجدد رشد پوست

کاربرد در فرآورده های شبه دارویی

این دسته از تولیدات به داروهایی شباهت دارند که شکل عرضه آن مطرح می باشد، اما از نظرات دیگر این تولیدات هیچ فرقی با مکمل های غذائی و غذاهای شرح داده شده در دو بخش قبلی ندارند، با این وجود به تکنولوژی پیشرفته تری برای تولید و بسته بندی نیاز دارند و تقاضاهای زیادتر در زمینه پایداری و همچنین کنترل کیفیت ایجاد می شود. به همان دلایل برای بسیاری از این کاربردها، پودر ژله رویال را مورد استفاده قرار می دهند.
ژله رویال در ترکیبات شبه داروئی معمولاً به خاطر اثرات تحریکی آن گنجانیده می شود. بعلاوه جهت حل مشکلات بهداشتی ویژه نیز مورد استفاده قرار می گیرد. تبلیغات یا دیگر اطلاعات عمومی باید با احتیاط زیادی انجام گیرند و ژله رویال هرگز نباید به عنوان جایگزینی برای سایر معالجات مورد استفاده قرار گیرد، مگر آنکه درمان بوسیله پزشک صلاحیت دار تأیید شده باشد.

کاربرد در لوازم آرایشی

بجز قاره آسیا در سایر نقاط دنیا احتمالاً زیادترین استفاده ژل رویال در لوازم آرایشی است. ژله رویال در بسیاری از داروهای پوستی استفاده می شود، ولی بیشتر استفاده از آن برای تازگی پوست و ترمیم و بازسازی است. همچنین در کرمها و پمادها جهت بهبود سوختگیها وسایر زخمها استفاده می گردد. معمولاً به مقادیر خیلی کم (05/0 تا 1% ) اضافه می شود، اما احتمال فساد سریع آن وجود دارد. هیچگونه اطلاعات دقیقی در مورد عدم تأثیر در دسترس نمی باشند. معمولاً نوع فریز خشک ژل بعلت سهولت نقل و انتقال ترجیح داده می شود. به خمیر ژل و لاکتوز مخلوط شده در صفر درجه سانتیگراد ژل تثبیت شده گویند. این خمیر را بعد می توان به فرآورده های آرایشی اضافه کرد.

مصرف داخلی
مصرف خارجی
داروی تقویتی
محرک عملکرد فیزیکی، حافظه، ظرفیت یادگیری و اعتماد به نفس بهتر
بهبود سلامت بدن
تمایل و انجام عمل جنسی
انفلونزا
افزایش مقاومت در برابر بیماریهای ویروسی
فشار خون بالا
فشار خون پایین
کم خونی
تصلب شرائین
سطوح کلسترول
بیماریهای مزمن و علاج ناپذیر
شرایط پوست
رشد مجدد و تحریک اپی تلیال پوست
ضد چین و چروک پوست
ترشح چربی (ترشحات چربی از غدد پوست) عادی می شود.

خواص درمانی ژله رویال با مدارک علمی

در بررسی های آزمایشگاهی تأیید گردیده است اسید 10 – هیدروکسی دکانوئیک در ژله رویال فعالیت ضد سمی (آنتی بیوتیکی) دارد. ژله رویال یک چهارم فعالیت پنی سیلین بر علیه Microciccus Pyrogens و همچنین اثر قارچ کشی را نشان می دهد. در آزمایشگاه، از اثرات ضد ویروسی ژله رویال امتحان به عمل آمده است و مقاومت بهتر در برابر بیماریهای عفونی و ویروسی در موشهای خانگی مشاهده شده است.
در مطالعاتی بررسی برخی از بیماریهای انسانی در حیوانات به منظور تشخیص مکانیسم های تاثیر ژله رویالانجام شده است. بدین ترتیب مشخص شده است که ژله رویال می تواند مقادیر کلسترول و تری گلیسیرید های پلاسمای خون را کاهش دهد و کلسترول شریانی در خرگوش ها زمانیکه این اختلالات از راه آزمایش فراهم گردیدند رسوب می کند، اظهار نمودند که هر چند ژله رویال هیچ گونه تأثیری روی مقادیر چربی در پلاسمای خون در خرگوشهای معمولی ندارد ولی می تواند کلسترول خون حیوانات تغذیه شده با جیره غذائی خاص که موجب مقادیر زیاد کلسترول خون آن ها شده کاهش دهد.
همچنین دریافتند که ژله رویال به بهبود استخوان در خرگوشها کمک کرد. بهبود زخم های پوست و اثر ضد التهابی در مورد موشهای صحرائی نشان داده شده است.
برای بررسی های اثرات داخلی ژله رویال بر حیوانات زنده یا انسان، معمولاً ژله از طریق خوراکی یا تزریق مصرف می شود.

ژله رویال در ابتدا جهت اثرات حیات بخش آن تبلیغ می گردید .مصرف کنندگان اظهار نمودن که ژله رویال اکثر مسائل مربوط به سلامت آنها را حل کرده است. در بسیاری از موارد آنها به بیماریهای مزمن یا پیشروی کننده مبتلا بودند و چون سایر معالجات به نتایج مطلوب منجر نگردید، اثرات حاصله به وسیله خوردن ژله رویال معجزه آمیز پنداشته شد. افرادی که ژله رویال را مصرف کردند گفتند بلافاصله احساس آسایش کلی داشته اند، یعنی تأثیری روی بازده فیزیکی آنها (مقاومت در برابر خستگی)، کار عاقلانه (ظرفیت یادگیری زیادتر و حافظه بهتر) و همچنین روی وضع ذهنی آنها (اعتماد به نفس زیادتر، احساس آسایش و شادمانی) دارد. بعبارت دیگر، به نظر می رسد ژله رویال مانند یک ماده محرک عمومی عمل می نماید و واکنش ایمنی و وظایف کلی بدن را بهبود می بخشد. با توجه به اینکه ژله رویال باعث بهبود سیستم دفاعی بدن، کاهش استرس و بیخوابی می شود، می تواند از پیری زودرس جلوگیری نماید و به زیبایی و جوانی پوست کمک نماید.
+ نوشته شده در  شنبه بیست و هشتم آبان 1390ساعت 14:35  توسط |  نظر بدهید
اثرات درمانی عسل :
بشر هزاران سال است که از مخلوط بزاق زنبور و شهد گل که عسل نام دارد، به عنوان دارویی برای درمان زخم ها استفاده می‌ کند . آزمایش هایی که در سال های اخیر انجام گرفته، نشان داده اند که عسل در درمان عفونتهای برجای مانده از عمل سزارین و سوختگیهای از آنتی بیوتیکهای مرسوم کارآمدتر عمل می‌کند. این ماده شیرین با طیف وسیعی از میکروبهای خطرناک از جمله Helicobacter , Salmonella , E.coli به خوبی مبارزه می کند عسل روی باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک، از جمله «ابر میکروبی» به نام MRSA ، نیز موثر است و بر خلاف بیشتر آنتی بیوتیک ها به نحو چشمگیری باعث پیشرفت بهبودی زخم‌ها می‌شود. هنوز به درستی نمی‌دانیم عسل چگونه این آثار را بر جای می‌گذارد اما محققان اعتقاد دارند توان بهبود زخم‌ها و مقابله با میکروب‌های مقاوم به آنتی بیوتیک‌ که در این ماده بی‌نظیر وجود دارد، ممکن است روزی عسل را از نوعی درمان جایگزین به یک شیوه درمانی اساسی در پزشکی تبدیل کند. رمز و راز این توانایی‌ها را باید در شیوه تهیه عسل جست و جو کرد. زنبورهای کارگر طی بهار و تابستان شهد جمع آوری می کنند، هنگامی که به کندو باز میگردند، آن‌ را از معده به دهان می آورند و در دهان دستیاران خود می‌گذارند. آنها شهد را به درون حفره های شانه خالی می کنند و با بال‌هایشان آن قدر آن را باد می‌زنند که بیشتر آب موجود در شهد تبخیر شود. در همین زمان، بزاق سرشار از آنزیم‌ زنبورها، ساکاروز را به گلوکز و فروکتوز تبدیل می کند که به آب باقیمانده در شهد پیوند می‌شوند . به این ترتیب، بیابانی بر جای می ماند که باکتری‌ها نمی‌توانند در آن زنده بمانند. البته ، حین رسیدن عسل فرصت زیادی برای تهاجم عوامل بیماریزا وجود دارد. اما آنزیمی به نام گلوکز اکسیداز این فرصت را از آنها می‌گیرد. این آنزیم با تبدیل کردن گلوکز به اسید گلوکونیک، فرآورده تلاش زنبورها را اسیدی و آن را برای بیشتر باکتری ها نامطلوب می سازد .
اغلب افراد عقیده دارند که اسیدی بودن، تنها سلاح عسل در برابر باکتری‌هاست. اما مطالعات نشان داده اند تقریبا همه عسل ها سلاحی سری دارند که حتی اگر رقیق شوند، آنها را برای میکروب‌ها مرگبار می‌سازد: پراکسید هیدروژن. این ماده زمانی در بیمارستان‌ها به عنوان ضدعفونی کننده مصرف می‌شد. از تجزیه این ماده رادیکال های آزاد تشکیل می شوند که باکتریها را از بین میبرند. چون این واکنشها خیلی سریع رخ میدهد، پراکسید هیدروژن را باید در غلظتهای بالا بر زخم‌ها استعمال کرد. البته ، این ماده در این غلظتها به بافت سالم آسیب می زساند . در عسل، پراکسید هیدروژن به کمک آنزیم گلوکز اکسیداز تولید می‌شود. اما میزان آن هزار بار کمتر از مقداری است که در گذشته روی زخمها استعمال می‌شد. در نتیجه ، گذاشتن عسل روی زخمها، ضمن جلوگیری از تهاجم و تخریب میکروب‌ها ، با آسیب بافتی همراه نیست. علاوه بر این، همین طور که پراکسید هیدروژن تجزیه میشود ، گلوکز اکسیداز با تسهیل ساختن آن از گلوکز، پیوسته آن را جایگزین می‌کند. جالبتر این که ، به دلایل ناشناخته وقتی عسل رقیق میشود، فعالیت این آنزیم افزایش می‌یابد. . به همین خاطر، عسل حتی وقتی ۷ تا ۱۴ برابر رقیق شود، میتواند از رشد باکتریهایی مانند MRSA جلوگیری کند. خلاصه ، زمانی که عسل روی زخم قرار می گیرد و در اثر تراوش پلاسما از زخم رقیق می شود ، در مبارزه با میکروبها پرتوانتر شود .
یکی دیگر از خصوصیات جالب عسل که آن را از داروهای ضد باکتری مرسوم مجزا می‌سازد، تقویت بهبود یافتن زخم هاست . داروها ی ضد باکتری علاوه بر نابودی باکتری‌ها به سلول‌های انسان نیز آسیب می‌رسانند . از طرف دیگر، آنها فقط با مهار کردن رشد میکروب‌ها به بهبودی زخم‌ها کمک می‌کنند. اما عسل به طور مستقیم در بهبودی زخم‌ها دخالت می‌کند. عسل محیط ویژه ای را می آفریند که برای رشد بافت مناسب است و در عین حال بامیکروب‌ها نیز مبارزه می‌کند. به علاوه، رطوبت عسل از درد وتخریب سلولها حین تعویض پانسمانهای خشک شده جلوگیری می کند .
عسل دست کم بخشی از توان ترمیمی خود را مدیون پراکسید هیدروژن است. این ماده، رشد رگ‌های خونی را تحریک می‌‌کند. این رگها اکسیژن، مواد غذایی و سلول‌هایی به نام فیبروپلاست ( که بافت پیوندی جدیدی را می‌سازند) را به موضع زخم هدایت می‌کنند. به علاوه، ترکیب ناشناختهای دسته ای از سلول‌های ایمنی به نام منو سیت رافعال می‌کند. این سلولها عامل رشدی را آزاد می‌کنند که سلول‌های پوششی را تحریک می‌کنند تا تقسیم شوند و زخم را ببندند. منوسیت‌ها به نوع دیگری از سلول‌های ایمنی به نام ماکروفاژ نیز تبدیل می‌‌شوند. این سلولها، میکروبها و سلولهای مرده را میبلعند و آنها را هضم می کنند .
عسل در بهبود یافتن زخم معده نیز موثر است. یک قاشق چای خوری عسل طبیعی در معده خالی میتواند مانع رشد باکتری خطرناکی به نام Helicubacter شود که باعث اغلب زخم‌‌های معده می‌شود. عسل، باکتری‌ مقاوم به آنتی بیوتیکی را که باعث عفونت ریوی در بیماران مبتلا به فیبروز سیستیک میشود ، Burkholderia cepacia ، در محیط کشت از پا در آورده است.
به هر حال، همه عسلها از خواصی که برشمرده شد به یک اندازه بهره‌مند نیستند. شهد بعضی گل‌ها مقدار زیادی کاتالاز دارد . این آنزیم پراکسید هیدروژن را تخریب می‌کند. بعضی شهدها، گلوکز اکسید از را به گرما و نور حساس می‌کنند. با وجود این، توان ضد میکروبی بعضی عسلها حتی با جوشاندن آنها از بین نمی‌رود. از این رو، به نظر میرسد، عسل علاوه بر مولکولهایی که تاکنون شناخته شده است، مواد ضد میکروب دیگری دارد که به دما مقاوم ا ند.
از زمان مصریان باستان، عسل برای درمان زخم‌ استفاده می‌شده است و به نظر می‌رسد که باکتری‌ها هنوز توان مقابله با مواد ضد میکروب آن را پیدا نکرده‌اند. از این رو، تلاش برای شناخت کامل تر این ماده ، ما را در مقابله به ابر باکترها که به آنتی بیوتیک‌های مرسوم مقاوم شده‌اند، یاری خواهد رساند. به هر حال، این ماده دارویی را همانند سایر داروها باید با مشورت متخصصان استفاده کرد. زیرا دانه‌های گرده موجود در عسل طبیعی می‌توانند خود باعث عفونت شوند. خوشبختانه، گرده‌ها را با پرتو گاما می‌توان از بین برد، بدون آن که به خواص دارویی عسل آسیبی برسد. امید است با تلاش‌های محققان راه برای یک شیوه درمانی جدید یعنی «عسل درمانی» هموار شود
اثرات ضد باکتری و ضد قارچی :
شیوه دقیقه اثرات ضدمیکروبی عسل ناشناخته مانده است . PH پائین ، تخریب اسمزی میکروب ها و وجود موارد نابوده کننده باکتری ، که مجموعاً Inhibin نامیده می شوند می تواند دارای این اثر باشد .
اثرات ضد اسهال
در غلظت ۴۰٪ عسل
دارای اثرات ضدمیکروبی روی باکتریهای روده که باعث اسهال می شوند است . از این موارد می توان سالمونلا ، شیگلا Ecoli و ویبریوکلرا نام برد . در یک مطالعه ، عسل به همراه ORS باعث کاهش مدت زمان اسهال باکتریایی در نوزادان و کودکان شد .
اثرات عسل در ترمیم زخم و بهبود التیامات
عسل در ترمیم سوختگی ها ، زخم های عفونی جراحی و امثالهم مؤثر است .
عسل بسیار چسبناک است و آب را از بافت ملتهب جذب می کند . مثلاً ، تحقیقی در آفریقا نشان داده است که استفاده از پیوند پوست ، برداشت به روشهای جراحی و حتی قطع عضو زمانی که به صورت موضعی از عسل استفاده شده ، کاهش یافته است .
در یک تحقیق دیگر در زنان استفاده از عسل در مواردی که برای سرطان فرج عمل جراحی انجام شده بود ترمیم زخم را تسریع نمود . همچنین در درمان زخم های مزمن و بدبوی جذام مؤثر بوده است .
اثرات ضد سرفه و خلط آور
اثرات ضد سرفه عسل به توانایی آن برای رقیق کردن ترشحات راه های هوایی و بهبود عملکرد سلولهای پوششی آن مربوط می شود .
اثرات تغذیه ای
عسل غیرآلوده غذایی سالم ، راحت الهضم ، طبیعی و پرانرژی است . دارای کربوهیدرات پروتئین ، چربی ، آنزیم و ویتامین هاست . یک قاشق عسل دارای ۶۰ کالری انرژی و ۱۱ گرم کربوهیدارت ، ۱/. میلی گرم کلسیم ، ۲/. میلی گرم آهن ، ۱ میلی گرم ویتامین B و ۱ میلی گرم ویتامین C است . عسل در بسیاری جوامع پیدا می شود ولی فواید پزشکی آن هنوز کاملاً مشخص نشده است . نحوه عملکرد آن هنوز کاملاً مشخص نیست واثرات ترمیمی عسل در سایر موقعیت های آزمایشگاهی و بالینی نیاز به ارزیابی های بیشتر دارد . اما قرآن و سنت ۱۴ قرن پیش اثرات معجزه آسای عسل را مورد توجه قرار داده است .
همان طور که قبلا اشاره شد چهار پنجم وزن عسل را کربوهیدرات‌ها تشکیل می‌دهند و بقیه آن عبارت است از: پروتئین، املاح معدنی، عناصر معطر، آنزیم‌ها، ویتامین‌ها، گرده گل و آب. هر ۱۰۰ گرم عسل ۳۳۰ کیلوکالری انرژی تولید می‌کند. لذا عسل، غذایی مقوی و انرژی‌زاست و به کمک دیاستازهایش چربی‌های اطراف قلب را آب می‌کند. به همین دلیل مصرف آن به سالخوردگان و بیماران قلبی توصیه می‌شود.
درمان بیماری های کلیوی با عسل
عسل به عنوان یک مدر در درمان ناراحتی های کلیوی سودمند است زنبور عسل حشره ای است که حاصل آن ،محصولات با ارزشی از قبیل عسل ، ژله رویال ، موم و زهر است معروف ترین محصول زنبور عسل ، همان عسلی است که از محصولات دیگر بیشتر به مصرف می رسد.
عسل و بیماری قلبی
عسل به علت ترکیبات قندی به خصوص وجود گلوکز زیاد تاثیر بسیار مهمی روی عضلات قلبی و تحریک وتقویت آن داشته ، باعث گشاد شدن رگها ، فشار خون را تنظیم و از سکته قلبی جلوگیری میکند ؛ به واسطه وجود دیاستاز ( آنزیمها) باعث هضم چربی های اطراف قلب میشود . بنابراین توسیه میشود افراد میانسال به بالا که دچار بیماری دیابت نیستند هر روزهنگام بیدار شدن ، یک قاشق چای خوری پر،عسل را با نصف استکان آب چوشیدهء ولرم مخلوط نموده و بنوشند. افزودن عرق بادرنگبویه نیز توسیه شده است .
عسل و بیماری روده
عسل به علت دارا بودن اسید فرمیک دردهای روده را به خوبی تسکین داده و همچنین به جهت وجود اسانسهای فرار ( عطرگیاهان مختلف ) نارسایی های ناگوار روده را برطرف مکند ؛ بنابراین توسیه میشود تمام افراد در هر سنی مصرف عسل به صورت شربت با افزودن مقداری عرقیات گیاهی مثل آویشن (کاکوتی ) ، شاه اسپرهم، ویا آبلیمورا در رژیم غذائی هفتگی خود داشته باشند.
عسل و درمان ضعف اعصاب
مصرف روزانه عسل به طبیعی بودن خواب کمک میکند سر درد را کاهش داده و حالت ناتوانی و عصبی را در افرادی که عدم تعادل عصبی دارند، کاهش میدهد
عسل و بیماریهای گوارشی
تمام افرادی که دچار بیماریهای گوارشی هستند به نفعشان است که عسل را جایگزین قند وشکر قرار دهند .
توصیه می شود مبتلایان به زخم معده عسل را در رژیم غذایی خود داشته باشند .
عسل خاصیت ملینی ملاینی دارد بنابراین افراد مبتلا به یبوست با یک رژیم غذایی مناسب ازعسل وضعیت بهتری خواهند داشت .
عسل ،ماده غذایی بسیار غنی و انرژی بخشی است که حدود۸۰ درصد از قندهای ساده یا مونوساکاریدها ساخته شده و هر۱۰ گرم آن ۳۲۰ کالری ایجاد می کند این مونو ساکاریدها بسرعت جذب می شوند و اثر انرژی بخشی خود را آشکار می کنند .
گفتنی است ، علاوه بر اثر کالری زایی ، عسل دارای ویتامین های متعددی از قبیل تیامین ، ریبوفلاوین ، اسیدنیکوتینک ، اسید اسکوربیک ، پیریدوکسین و ویتامین کا است.
خواص فیزیکی عسل ، اثر ضد باکتریایی دارد و از زمانهای قدیم انسانها از خاصیت ضد میکروبی عسل سود جسته و آن را در درمان ناراحتی های پوستی از قبیل زخمها و سوختگی ها به کار برده اند و یکی از بهترین پانسمانها محسوب میشود.
همچنین ، عسل را در درمان بیماری های دستگاه تنفسی و عفونت های ناحیه حلق به کار می برند و خاصیت ضدباکتریایی آن موجب اثربخشی عسل می شود و خاصیت ضد التهابی آن نیز مشاهده شده که به هیگروسکوپیک بودن آن نسبت داده شده است.
محصول دیگر زنبور عسل ، ژله رویال است که حاوی مواد مغذی در حالت تغلیظ یافته ای است که زنبور برای نوزادان خود می سازد، به این ماده اکسیر جوانی لقب داده اند وشکی نیست که با محتویات انرژی زا و پرپروتئین ، ماده بسیار مقوی است.
تحقیقات نشان داده است ، ژله رویال نیز دارای پروتئین ضد میکروبی است و نظر بیشتر محققان بر این است که این ماده ، سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند
ژله رویال در درمان عفونتهای ویروسی و سرطان موثر است.شایان ذکر است ، موم زنبور عسل نیز در پزشکی و داروسازی مصرف زیادی دارد؛ در اکثر فرمولاسیون های کرمها، پمادها و لوسیون ، به عنوان جزء با ارزش از پایه استفاده می شود .
به دلیل بی اثر و غیر فعال بودن موم زنبور عسل ، براحتی با داروها مخلوط می شود، بدون این که هیچ واکنش ناخواسته ای بین مواد موثره و موم زنبور عسل رخ دهد.
مصارف دیگر موم : امروزه برای حفاظت داروهای حساس به هیدرولیز و اکسیداسیون ، آنهارا با لایه ای نازک از موم زنبور عسل می پوشانند، موم عسل به عنوان لایه هیدروفوب پوششی در اطراف دارو ایجاد می کند و سبب آهسته شدن انحلال و آزاد سازی دارو می شود.
گفتنی است ، عسل به عنوان دارو هیچ اثر سوء، عارضه یا بیماری را به دنبال ندارد ؛ مگر آن که فقط حساسیت های محدودی را به وجود بیاورد، بنا بر این در حالت آلرژی ، امراض عفونی ، سل ، امراض روانی ، بیماری های کبد و معده ، امراض غدد فوق کلیه ، نارسایی قلب و عروق ، ناراحتی های عصبی ، امراض خونی و ضعف شدید، باید از تجویز زهر زنبور عسل خودداری کرد.
خواص ضد باکتریایی عسل :
عسل حاوی مواد ضد میکروبی بوده و حتی قوی ترین میکروبها نیز در آن یارای مقاومت ندارند ؛ با یک آزمایش ساده میتوانید مقداری میکرارگانیسم ( مثلاً کپک روی مربا) را با عسل کاملاً مخلوط کنید بعد از چند روز مشاهده خواهید نمود که نه تنها در آن رشد نکرده بلکه کاملاً از بین رفته است ( توضیح در صورت رشد کپک حتماً عسل با آب یا مایع دیگری مخلوط شده و خالص نمی باشد )
عسل سر چشمه حیات
عسل روند فیزیولوژیکی پیری را کند ساخته و از ضعف زودرس اعمال حیاتی جلوگیری می کند .
عسل و ترمیم زخم ( سوختگی ، التهاب ، گزیدگی ، ترک و شقاق)
استفاده از عسل به عنوان مرحم در درمان سوختگی ها که حتی از دیر باز رایج بوده ودر طب سنتی نیز به آن اشاره شده است ، در ترمیم بافتی و جلوگیری ازافزایش عفونت از طریق استعمال خارجی بسیار مفید میباشد . عسل به واسطه آنزیم کاتالاز ترمیم پوست را سرعت بخشیده ، از شدت درد می کاهد و از تاول زدن جلوگیری میکند .
در رابطه با التهاب ، گزیدگی ، ترک و شقاق میتوان به صورت ماساژ آرام موضع ، از عسل استفده نمود .
عسل از خون ریزی زخم جلوگیری می کند و موجب انعقاد خون می شود.
عسل به علت خواص جذب آنی که دارد ترشحات پوستی را جذب و به بافتهای پوششی غذا می رساند و باعث شادابی آن می گردد.
عسل و دندان :
عسل به واسطه داشتن مواد ضد باکتریایی در جایگزینی قند برای دندانها نتنها مضر نمی باشد بلکه باعث فعال شدن ماده فلورین چای شده که یک ماده ضد فساد دندان میباشد این در حالی است که مصرف چای با قند برای دندان بسیار مضر میباشد .
ترکیب یک قاشق عسل با یک قاشق سرکه انگور خانگی برای ماساژ لثه ها جهت محکم نمودن بافت لثه بسیار مفید گزارش شده است
عسل و کودکان :
مصرف عسل برای کودکان زیر یک سال ممنوع ا ست
ضد کم خونی ایست،عسل باعث افزایش هموگلوبین خون شده ، به علت داشتن ویتامین B در رشد ونمو آنان تاثیر می گذارد .
دردرمان شب ادرای اطفال بسیار مفید میباشد ، باعث جذب آب و کاهش میزان کلسیم خون می گردد .
مستقیماً جذب شده و بنابراین یک منبع انرژی آماده برای کودک است .
عسل و مادران :
مادرانی که درآستانه زایمان هستند باید عسل داده شود چرا که زایمان را آسان و باعث افزایش شیر مادر میشود .
مغز استخوان را محکم می کند ونوزاد قوی متولد میشود

دارچین و عسل را با هم بخورید

مخلوط عسل و دارچین درمان کننده بسیاری از بیماری ها در زمان قدیم و حال می باشد. امروزه دانشمندان بر این عقیده هستند که عسل با وجودی که شیرین است، اما اگر در مقدار معین مصرف شود حتی برای بیماران دیابتی هم مضر نمی باشد. مجله معروفی در کانادا به نام Weekly World تعداد 95 نوع بیماری که توسط عسل و دارچین درمان شده اند را نام برده است. در این مقاله با عسل و دارچین، درمان کننده بسیاری از بیماری ها آشنا می شویم.

ورم مفاصل

یک قسمت عسل را در 2 قسمت آب گرم حل کرده و به آن 1 قاشق چای خوری پودر دارچین بیافزایید. خمیر حاصله را روی محل درد به آرامی بمالید. درد بعد از 15 دقیقه از بین خواهد رفت.
همچنین بیماران دچار ورم مفاصل می توانند، 1 فنجان آب داغ را با 2 قاشق عسل و 1 قاشق چای خوری پودر دارچین مخلوط کرده و بنوشند. این عمل را هر روز باید انجام دهند تا بیماری شان معالجه شود.
مطالعات انجام شده روی این بیماران نشان داده است که، اگر این بیماران قبل از صبحانه مخلوط 1 قاشق غذاخوری عسل با 4/1 قاشق چای خوری پودر دارچین را میل کنند، درد آنها بعد از 1 ماه از بین خواهد رفت. بیماران مورد مطالعه نمی توانستد راه بروند اما بعد از استفاده از این روش، توانستند به راحتی شروع به راه رفتن بدون درد کنند.

جلوگیری از ریزش مو

قبل از حمام کردن، 1 قاشق غذاخوری عسل به همراه با 1 قاشق چای خوری پودر دارچین مخلوط کرده و روی سر خود بمالید و 5 - 15 دقیقه صبر کنید و سپس موهای خود را بشوئید.

عفونت مثانه

2 قاشق غذاخوری عسل به همراه با 1 قاشق چای خوری پودر دارچین را در 1 لیوان آب گرم حل کرده و آن را بنوشید. این روش باعث می شود که میکروب های مثانه را از بین برود.

درد دندان

5 قاشق چای خوری عسل به همراه با 1 قاشق چای خوری پودر دارچین مخلوط کرده و خمیر حاصله را روی دندان خراب بمالید. این عمل را 3 بار در روز انجام دهید تا دندان خراب و دردناک درمان شود.

کلسترول

2 قاشق غذاخوری عسل به همراه با 3 قاشق چای خوری پودر دارچین را در مقداری برابر 2 لیوان چای حل کرده و آن را بنوشید. بدین وسیله بعد از 2 ساعت کلسترول خون به اندازه 10 درصد پایین می آید.
تحقیقات اخیر نشان داده است که مصرف عسل خالص در درمان بیماران مبتلا به کلسترول بسیار مفید است.

سرماخوردگی

به مدت 3 روز از مخلوط 1 قاشق غذاخوری عسل گرم با 4/1 قاشق چایخوری پودر دارچین استفاده کنید. این روش برای درمان سرفه مزمن، سرماخوردگی و سینوزیت به کار می رود.
عسل محتوی مواد مفید طبیعی است و به این ترتیب از آنفلوآنزا و سرماخوردگی جلوگیری می کند.

ناباروری، باردار شدن

زنان می توانند از پودر دارچین برای باردار شدن استفاده کنند.
زنان نابارور مقداری پودر دارچین را با 2/1 قاشق چای خوری عسل مخلوط کرده و آن را به طور مرتب در روز روی لثه یا دهان خود قرار دهند. این کار باعث می شود که مخلوط حاصل از طریق بزاق وارد بدن شود.
در مریلند (شهری در آمریکا) برای مدت 14 سال هیچ نوزادی متولد نمی شد. تا اینکه زنان و مردان شروع به خوردن عسل و دارچین کردند و بعد از مدت کوتاهی زنان باردار شدند.
مردان 2 قاشق غذاخوری عسل را قبل از خواب میل کنند تا این مشکل برطرف شود.

معده درد

مخلوط عسل و پودر دارچین، درمان کننده درد معده، زخم معده و نفخ می باشد.

بیماری قلبی

خمیر عسل و پودر دارچین را تهیه کنید و آن را بر روی نان به جای مربا قرار دهید. این روش را به طور مرتب به عنوان صبحانه میل کنید.
این روش باعث پایین آوردن کلسترول، کاهش ضربان قلب، به راحتی نفس کشیدن، بهتر شدن جریان خون و جلوگیری از بیماری قلبی می شود.

بهبود سیستم ایمنی

استفاده روزانه از عسل و دارچین باعث حفاظت بدن از باکتری و ویروس می شود.
عسل، محتوی مقدار زیادی ویتامین و آهن می باشد و بدن را مقاوم می کند.
استفاده روزانه از عسل، باعث عملکرد بهتر گلبول های سفید خون می شود و در نتیجه بهتر با ویروس ها و باکتری های وارد شده به بدن می جنگد.

سوء هاضمه

قبل از هر وعده غذا، پودر دارچین را روی 2 قاشق غذاخوری عسل بریزید. این کار باعث می شود که اسید معده ترشح شود و غذای وارده به معده را هضم کند و از سوء هاضمه جلوگیری کند.

افزایش طول عمر

نوشیدن چای با عسل و پودر دارچین از بین برنده پیری زودرس می شود.
4 قاشق غذاخوری عسل و 1 قاشق پودر دارچین را در 3 فنجان آب حل کرده و بجوشانید و مانند چای میل کنید. 4-3 بار در روز به مقدار 4/1 فنجان بنوشید تا پوستی لطیف و نرم داشته باشید.

تاول

3 قاشق غذاخوری عسل با 1 قاشق غذاخوری پودر دارچین مخلوط کرده و قبل از خواب، روی تاول بگذارید و صبح مخلوط مالیده شده بر روی تاول را با آب گرم بشویید. اگر این کار را به مدت 2 هفته هر روز انجام دهید، تاول را از ریشه از بین خواهید برد.

عفونت پوستی

تمام عفونت های پوستی و اگزما با استفاده از عسل و پودر دارچین درمان می شوند.

کاهش وزن

1 فنجان آب ،عسل و پودر دارچین را هر روز و قبل از صبحانه با معده خالی بنوشید. اگر مخلوط گفته شده را هر روز بنوشید، از تجمع چربی در بدن جلوگیری کرده و باعث کاهش وزن می گردد.

سرطان

عسل و دارچین، درمان کننده سرطان های معده و استخوان شناخته شده است.
برای 1 ماه و 3 بار در روز، 1 قاشق غذاخوری عسل با 1 قاشق چای خوری پودر دارچین را برای جلوگیری از سرطان مصرف کنید.

گرسنگی

مطالعات اخیر نشان دهنده این است که شکر عسل نه تنها مضر نیست، بلکه بسیار مفید می باشد.
مقدار مساوی از عسل و دارچین جلوی گرسنگی را می گیرد.
2/1 قاشق غذاخوری عسل در 1 لیوان آب و مقدار کمی پودر دارچین، باعث می شود که سر زنده تر و دارای انرژی بیشتر باشید.

تنفس بد

صبح ها 1 قاشق چای خوری عسل و دارچین را با آب گرم مخلوط کرده و بنوشید.
منبع: organicfacts.net - Health Benefits of Honey and Cinnamon
+ نوشته شده در  شنبه بیست و هشتم آبان 1390ساعت 14:2  توسط |  نظر بدهید
- به راحتي هضم مي شود: مولكول هاي قند موجود در آن مي توانند به راحتي به ساير قندها تبديل شوند، به همين جهت حتي حساس ترين معده ها نيز مي تواند آن را به سادگي هضم كند.
2- منبع بسيار خوبي از آنتي اكسيدان است: نقش بزرگي در جلوگيري از سرطان و همچنين بيماريهاي قلبي دارد.
3- سطح كالري آن پايين است: در مقايسه با ساير مواد قندي ۴۰% كمتر كالري دارد، هرچند انرژي آن بسيار بالاست، اما به وزن بدن شخص اضافه نمي كند.
4- به سرعت در خون پخش مي شود: وقتي با ميزان مناسبي آب مخلوط شود. پس از ۷ دقيقه در جريان خون پخش مي شود و با آزادسازي ملكول قند به عملكرد بهتر مغز كه اصلي ترين مصرف كننده قند در بدن است، كمك مي كند و مانع بروز خستگي مي شود.
5- در سلامت و ساخت عوامل خوني مؤثر است: به علاوه باعث تميز شدن خون مي شود و جريان خون را تنظيم و آسان مي كند و مانع بروز مشكلات عروقي و تصلب شرايين مي شود.
6- عسل هرگز فاسد نمي شود، جهت نگهداري احتياج به يخچال ندارد و مي توان در دماي اتاق آن را نگهداري كرد.
7- به خاطر ميزان بالاي فروكتوز 25% شيرين تر از قند است.
8- در درمان آلرژي هاي فصلي براي ساكنين مناطقي كه عسل از گلهاي همان منطقه به دست آمده است، بسيار مفيد است.
9- تنها غذايي است كه استفاده از آن باعث نابودي چرخه طبيعت نمي شود.
 
+ نوشته شده در  شنبه بیست و یکم آبان 1390ساعت 19:22  توسط |  نظر بدهید
ماسکهای زیبائی با عسل پرسیکا
بهتر است هميشه قبل از استفاده از ماسک هاي زيبايي پوستتان را بخور دهيم تا منافذ آن باز شده و آماده پذيرش مواد مغذي ماسک ها شود. در عين حال پس از بخور، بدترين زماني است که پوست در صورت ارتباط با محيط آلوده آلودگي را دريافت نموده و دچار بيماري مي گردد چرا که همانطور که گفته شده منافذ پوست کاملا باز بوده و همانطور که آماده است مواد مغذي را دريافت کند، آماده است تا آلودگي ها را نيز دريافت نموده، پس بهتر اين است که لطيف تر کردن پوست را پس از آمدن از بيرون و زماني که در خانه هستيم انجام دهيم.
عسل نقش مهمی در حفظ زیبایی و تجدید جوانی بازی میکند، در ذیل چند نمونه ماسک برای تمام خانمها و آقایانی که به پوست خود اهمیت میدهند معرفی شده است.
پیشنهاد در روش مصرف:
قبل از استفاده از هرگونه ماسک صورت را با آب گرم شسته و مدت 2 الی 3 دقیقه کمپرس آب گرم بکار برید تا منافذ پوست باز شده و قدرت پوست را برای جذب رطوبت افزایش دهد.
توجه: ماسک عسل بتنهایی برای چهره های خسته و پف کرده بسیار موثر واقع می شود.
- ماسك عسل : عسل خالص را روی صورت‌تان بمالید و اجازه دهید كه مدتي روی پوست‌تان باشد تا زمانیكه خشك شود. تقریبا پانزده دقیقه برای خشك شدن عسل برروی پوستتان كافی است. وقتی كه خشك شد صورتتان را با آب گرم بشویید.
2- پوستی روشن با حمام عسل :
برای رطوبت ، نرمی و داشتن پوستی روشن ، در حمام بعدی‌تان از یك شیشه عسل استفاده كنید. عسل را به پوستتان بمالید و برای مطمئن شدن از خشك شدن عسل برروی پوست از دست‌تان كمك بگیرید ، در اين حالت با اينكه عسل پوست شما را چسبناك كرده است اما به نرمی و راحتی دست شما روی پوست‌تان حركت مي‌كند. سپس بدنتان را با آب بشویید. نتیجه این كار گردش خون عالی ، زیبایی و روشنی پوست خواهد بود.
3- وان عسل :برای خوش بویی و نرمی پوست‌تان ، یك چهارم تا یك دوم فنجان عسل به آب وان اضافه كنید.
4- ماساژعسل :
یك قاشق چای خوری عسل به همراه كمی پودر بادام را در كف دستان مخلوط كنید و به آرامی روی صورت‌تان بمالید. سپس این معجون عسل و بادام را با آب گرم بشویید.
5- تمیز‌كننده روزانه صورت : 
مخلوطی از یك قاشق چای خوری عسل با پودر شیر تهیه كنید ، از این محلول به عنوان تمیزكننده مواد آرایش و زدودن كثیفی پوست صورت مي‌توانید استفاده كنید و بعد با آب گرم صورت‌تان را بشویید.
6- موهای درخشان : 
برای براق كردن موهایتان مي‌توانید مخلوطی از یك قاشق چای خوری عسل به همراه آبلیموی تازه فشرده شده و یك لیتر آب گرم تهیه كنید. طبق معمول با شامپوی همیشگی موهایتان را بشوید و بعد از مخلوط عسل برروی موهایتان بریزید. اجازه دهید موهایتان به صورت نرمال خشك شود ، نیازی به شستن مخلوط عسل از روی موهایتان نیست.
7- نرم‌كننده مو : 
برای داشتن موها و پوست سری سالم مي‌توانید از مخلوط یك دوم فنجان عسل و دو قاشق سوپخوری روغن زیتون استفاده كنید. موهایتان را با مخلوط عسل آغشته كنید ، سپس پوششی روی سرتان بگذارید و اجازه دهید برای سی دقیقه روی سرتان بماند. بعد از سی دقیقه شامپو بزنید و طبق معمول موهایتان را بشویید.
8- جوهر پوست : 
برای سفتی ، نرمی و مرطوب بودن پوست‌تان مي‌توانید مخلوطی از هسته پوست گرفته شده یك سیب و یك قاشق سوپخوری عسل كه در ماشین مخلوط كن تهیه كرده‌اید استفاده كنید.
9- درمان زخم های پوستی باعسل
در مورد مکانیسم های مختلف ترمیم زخم با عسل درمانی توضیحات کامل در صفحه اول داده شد در مورد نحوه پانسمان زخم متد های مختلفی وجود دارد
الف / یک قسمت عسل را با دوقسمت اب گرم حل کنید سپس یک قاشق چایخوری دارچین به ان اضافه کنید به صورت یک خمیر خواهد شد سپس خمیر را روی زخم پوست بگذارید حتی برای زخم معده میتوان پودر دارچین را به عسل اضافه کرد و قبل از هر وعده غذا میل کرد
ب / میتوان به جای پودر دارچین ارد گندم را به عسل حل شده در اب اضافه کرد و روی زخم پوست مالید
ج/ راه دیگر ترکیب عسل با اب انار یا رب انار است
د / در متد دیگر موم عسل را ابتدا گرم کرده و سپس یک پارچه تمییز را به ان اغشته کرده و روی زخم گذاشته شود نکته مهم اینست که موم عسل یک ماده خنثی است و قابل ترکیب با بسیاری از مواد دارویی دیگر است لذا در بسیاری از موارد موم عسل به عنوان یکی از داروههای ترکیبی به کار میرود
با توجا به اینکه عسل خاصیت ضد میکروبی بسیار قوی دارد حتی مالیدن عسل برروی زخم هی چرکی ا و دمل های چرکی هم نه تنها مانعی ندارد بلکه مفید است البته در این موارد حتما باید تحت نظر پزشک این درمان ها صورت بگیرد

ماسک برای پوست های خشک
مواد لازم:
1-عسل یک قاشق غذاخوری
2- زرده تخم مرغ یک عدد
3- آرد چاودار یک قاشق غذاخوری
4- روغن زیتون یک قاشق غذاخوری
طریقه مصرف :مواد فوق را با هم مخلوط نموده و مدت 20 الی 30 دقیقه روی پوست بگذارید سپس با آب گرم بشویید.
توجه: همین کار را می توانید با یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری خامه یا ماست شیرین انجام دهید و پس از 5 الی 10 دقیقه صورت خود را با آب ولرم بشویید.
ماسک برای پوستهای خشک
مواد لازم:
1- دو قاشق غذاخوری آووکادو
2- دو قاشق غذاخوری عسل
3- یک عدد زرده تخم مرغ
طریقه مصرف: برای ساختن این ماسک تمام مواد را با هم مخلوط و له کنید برای اینکار می توانید از مخلوط کن یا از دست استفاده نمایید. سپس آنرا روی پوست صورت و گردن بمالید و پس از 30 دقیقه با آب ولرم بشویید.
ماسک برای پوستهای خشک
مواد لازم:
1- یک قاشق غذاخوری عسل
2- یک عدد زرده تخم مرغ
3- نصف قاشق چایخوری روغن بادام
4- یک قاشق غذاخوری ماست
طریقه مصرف: برای ساختن این ماسک تمام مواد را با هم مخلوط نموده مدت 15 الی 20 دقیقه روی پوست بگذارید سپس با آب ولرم پوست را بشویید.
ماسک برای پوست های چرب:
مواد لازم:
1- یک قاشق غذاخوری عسل
2- آرد چاودار یک قاشق غذا خوری
3- سفیده تخم مرغ یک عدد
4- آبلیمو به اندازه یک عدد لیموی معمولی
طریقه مصرف: مواد فوق را با هم مخلوط کرده و مدت 5 الی 10 دقیقه روی پوست بگذارید تا منافذ پوست را تنگ نموده و قوام پوست را بهتر نماید. (با عسل و سفیده تخم مرغ هم میتوانید این کار را انجام دهید).
ماسک موز و عسل:
موز سالم و رسیده را خوب له کنید و سپس یک و نیم قاشق مربا خوری عسل به آن افزوده و خوب مخلوط نمایید، صورت را با آب گرم بشویید و پس از خشک کردن این مخلوط را به چهره و ناحیه گردن خوب بمالید و بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس با آب ولرم صورت و ناحیه گردن را بشویید.
نکته: این ماسک یکی از بهترین ماسکها برای چهره های خسته و بیخوابی کشیده می باشد.
ماسک عسل و سرکه:
مقداری عسل و سرکه را مخلوط کنید و روی لکه های صورت بمالید، کبودی های زیر چشم را با این ماسک بر طرف کنید.
ماسک هویچ و سیب:
هویچ و سیب را رنده کرده و یک قاشق مربا خوری عسل به آن اضافه کرده و روی صورتهایی که لک دارد بگذارید و پس از 20 دقیقه با آب ولرم بشویید.
ماسک جهت رفع چین و چروک پوست:
یک قاشق غذاخوری عسل را با سفیده یک تخم مرغ و یک قاشق چایخوری گلیسیرین و یک چهارم فنجان آرد مخلوط کنید و روی پوست بمالید و پس از ۱۵ دقیقه پوست خود را با آب گرم بشویید.
ماسک جهت رطوبت پوست:
دو قاشق غذاخوری عسل را با ۲ قاشق چایخوری شیر مخلوط کرده، بر روی پوست بمالید، مرطوب کننده خوبی است.
ماسک برای درخشندگی مو:
یک قاشق چایخوری عسل را در ۴ فنجان آب گرم حل کنید و بر روی مو بمالید، اگر رنگ موهایتان روشن است، آب یک لیموترش را هم اضافه کنید. نتیجه خوبی خواهد داشت.
 زرده تخم مرغ را به هم زده، عسل را به آن اضافه نموده و بعد روغن زيتون و مقداري عصاره دم کرده گل ختمي و بابونه را به آن اضافه کرده و خوب مخلوط مي کنيد و بعد با کمک مقداري پنبه اين ماسک را بر روي صورت مي ماليد.
 اين ماسک باعث جواني و شادابي پوست مي شود.
مقداري سير را پوست کنده، سپس آنرا رنده کنيد و با مقداري عسل مخلوط نماييد و به صورت ماسک بر روي صورت خود قرار داده و با دست ،صورت را ماساژ دهيد . به علت خاصيت ضدعفوني کنندگي سير و عسل هر دوي آنها باعث از بين رفتن آلودگي ها از سطح پوست مي شود.
مقداري ميخک را در آب خيار خيس کرده و به مدت 24 ساعت بگذاريد بماند و بعد کمي به آن عسل و گلاب اضافه کرده و پس از گذشت 2 ساعت ديگر، آنرا صاف نموده و به عنوان ماسک از آن استفاده نماييد
مقداري تره را ريز کرده و کاملا له کنيد، مقدار کمي شير به آن اضافه نموده، با کمي عسل و سپس اين ماسک را بر روي چهره خود بماليد.

+ نوشته شده در  شنبه بیست و یکم آبان 1390ساعت 19:19  توسط |  نظر بدهید
تقویت کار قلب با عسل
برای تقویت کار قلب یا کمک به رفع تنگی عروق برای مدت ۳ ماه هر روزه در سه نوبت صبح – ظهر – و شب بعد از غذا ۳۰ گرم عسل را شربت و مصرف کنید .  بهبودی چشم گیری خواهید دید .
درمان سنگ کلیه با عسل
۳۰ گرم عسل را با ۲۰۰ گرم آب ترب سیاه و آب لیمو مخلوط کنید و به صورت شربت درآورید و روزانه میل کنید .
درمان واریس با عسل
یک استکان آب ولرم تهیه کنید و دو قاشق غذا خوری عسل به آن اضافه کنید . روی سیاه رگهای پا به آرامی با این محلول مایاژ دهید . این عمل را در روز چند بار تکرار کنید . داروی خوبی برای درمان واریس است.
درمان سنگ کلیه با عسل:
۱۰۰ گرم برگ گیاه پنیرک را خوب ریز ریز کنید و با یک استکان آب بجوشانید ، سپس یک قاشق غذا خوری عسل به آن اضافه کنید . حالا یک قاشق مربا خوری کره که از گاو به دست آمده باشد به آن اضافه کنید و در موقع درد بخورید.
تقویت قوه جنسی با عسل
سبزی ترب با سبزی شاهی و زنجبیل و سیاه دانه را با هم مخلوط کنید و عسل به آن اضافه کنید . قبل از عمل نزدیکی یک قاشق از آن را بخورید ؛ زیاده روی موجب بیماری می شود.
برطرف کردن جای زخم با عسل :
عسل طبیعی را روی محل زخمها مالیده بعد از مدتی با آب ولرم شسته و این کار را در روز تا سه مرتبه انجام دهید . بهبودی زخم به وسیله عسل فاقد بجای ماندن اثر زخم در روی پوست می شود.
رفع عفونت گلو با با قرقره کردن عسل
برگ مریم گلی به صورت چای تهیه نمایید ، با عسل مخلوط نمایید و روزانه در دو نوبت به مدت ۵ دقیقه قرقره نمایید . عفونت گلو از بین می رود.
برطرف کردن خارش بدن با عسل و یک حبه سیر را رنده کنید . آب آن را بگیرید و با ۲ قاشق غذا خوری عسل مخلوط نمایید . روی محل خارش بدن بمالید . بعد از ۳ ساعت این ضماد را با آب ولرم بشویید . خارش بدن برطرف می شود.
باز شدن پوست صورت با عسل :
یک قاشق غذا خوری عسل را با یک عدد سیب رنده شده تهیه نمایید سپس به مدت ۲۰ دقیقه بر روی پوست صورت بمالید و بعد با آب ولرم بشویید .پوست صورت شما باز و شفافیت خاصی پیدا می کند.
رفع خستگی روزانه با عسل:
یک قاشق آویش و مقداری سنبل الطیب را با مقداری عسل مخلوط کنید و داخل قوری چای صاف شده بریزید و روزانه ۳ استکان از این چای مصرف کنید . خستگی روزانه شما بر طرف می شود .
رفع کم خونی با عسل
با گزنه و عسل چای تهیه نمایید و روزانه ۳ مرتبه هر بار ۱ استکان از این چای را کم کم میل نمایید
خواب کردن کودکان پر جنب و جوش با عسل :
روزانه بر حسب نوع سن کودک حداقل ۳۰ گرم عسل را در نوبت های غذایی به کودک بدهید . خواب کودک تنظیم می گردد.
درمان شب ادراری کودکان ( کودکان زیر ۵ سال) با عسل:
مقدار ۳۰ گرم عسل را بصورت شربت در ۳ نوبت غذایی به کودک خورانده شود .
جلو گیری از برفک دهان با عسل:
چون عسل یک خاصیت ضد عفونی دارد . افرادی که در دهانشان ( بویژه کودکان ) برفک می زند . ۳۰ گرم عسل را به صورت شربت زلال با آب در آورید و به صورت قرقره یا مز مزه کردن در چند دقیقه انجام دهید . کل برفک ها برطرف می شود .
درمان سستی کمر در امر قوای جنسی با عسل :
۲۵۰ گرم مغز بادام و پسته و گردو ی را با هم مخلوط کنید . هر روز یک قاشق غذا خوری از این مواد را در یک لیوان شیر بریزید و یک عدد زرده تخم مرغ به آن اضافه کنید . سپس ۲ قاشق غذا خوری عسل به آن اضافه کنید . ۳ ساعت بعد از نهار لیوان را بنوشید . این دستور را روزانه به مدت ۲ هفته ادامه دهید .
تنظیم فشار خون با عسل :
یک عدد پیاز معمولی را رنده کنید و به اندازه وزن همان پیاز عسل را با آن مخلوط کنید . بعد از نهار و شام روزانه یک قاشق غذا خوری از آن را میل کنید . فشار خون خود را بعد از ۳ روز بگیرید و نتیجه را ملاحظه کنید .
جلو گیری از یبوست :
۱۰۰ گرم عسل را با یک استکان جوشانده پوست خشک نارنج مخلوط کرده ، قبل از نهار و شام مصرف نمایید .
درمان زخم معده با عسل :
۵ قاشق غذا خوری عسل با ۵ عدد انجیر تازه مخلوط کنید . روزانه بعد از غذا بخورید .
درمان لاغری با عسل:
۳۰۰ گرم عسل با ۲۰۰ گرم مغز بادام مخلوط کنید و بعد از هر وعده غذایی یک قاشق غذا خوری میل کنید .
تقویت خانم های باردار با عسل :
در ۳ ماهه آخر که بدن خانم های باردار به غذای بیشتری نیاز دارد یک عدد تخم مرغ آب پز را همراه با یک لیوان شیر و ۲ قاشق غذا خوری عسل طبیعی خالص را با هم مخلوط کنید و مقدار ۲ عدد گردوی گرده شده و با ۵ عدد گرد مغز بادام بعد از صبحانه و نهار و شام میل نمایید .
رفع فراموشی با عسل :
یک قاشق چای خوری زنجبیل با یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی مخلوط نمایید و هر روزه در ۲ نوبت بخورید .
افزایش انرژی در بدن ورزشکاران و افرادی که تحرک جسمانی زیادی دارند :
روزانه ۲۰۰ گرم عسل را بصورت شربت درآورید و با یک لیوان آب میوه طبیعی میل نمایید .
برطرف کردن سرفه های خشک با عسل :
۲ قاشق غذا خوری عسل را با ۱۰۰ گرم فندق پودر شده مخلوط کنید . هر یک ساعت کمی گرم کنید و میل نمایید .
درمان سوختگی با عسل :
زخم های سوختگی هم خیلی درد ناک تر از زخمهای معمولی بوده و هم خیلی بهبودی آن طول می کشد . در صورتی که سوختگی از نوع درجه ۱ و یا ۲ باشد یک لایه نازک روی محل سوختگی بمالید و روی آن را با گاز استریل ببندید در روز این کار را ۲ مرتبه تکرار کنید .
درمان رماتیسم مفسلی با عسل :
یک قاشق غذا خوری با عسل با یک استکان جوشانده گل بنفشه مخلوط کنید ، نیم ساعت قبل از غذا میل نمایید .
جلو گیری از سرما خوردگی با عسل :
۱۰۰ گرم عسل را با یک استکان مریم گلی با هم مخلوط کرده و مقداری شیر به آن اضافه کنید و در چند نوبت مصرف نمایید .
بر طرف کردن بوی بد دهان با عسل :
موم زنبور عسل را از عسل جدا کنید و به صورت مداوم آن را در دهان مانند آدامس بجوید . همچنین صبح ناشتا مقدار شربت عسل را در دهان قرقره کنید و آب آن را بیرون بریزید .
درمان زخم معده با موم و عسل :
موم زنبور عسل در معده انسان قابل هضم نیست اما وقتی از دستگاه گوارش انسان عبور می کند ، مواد زایدی که به جداره معده و یا روده ها چسبیده است را جذب می نماید و با خود از بدن دفع می کند . پس موم را با عسل میل نمایید تا بهبود یابید .
دفع کرم معده از بدن :
۱۵۰ گرم عسل را با ۶ گرم گرد گل بو مادران با هم مخلوط کرده و ناشتا بخورید .
درمان سرما خوردگی شدید با عسل :
۱۵۰ گرم عسل را با نصف استکان لیمو ترش مخلوط کنید در دفعات مختلف بنوشید .
چاق شدن با عسل :
بعد از هر وعده غذایی یک قاشق غذا خوری عسل را با یک لیوان شیر تازه مخلوط کنید و میل نمایید .
تقویت شیر مادر با عسل:
۲۰ گرم گرد گردو ، ۲۰ گرم گرد مغز بادام ، ۲۰ گرم گرد مغز پسته ،‌ یک لیوان شیر ،‌ ۲ قاشق غذا خوری عسل ، ۲۰ گرم خامه تازه با هم مخلوط کنید و بعد از هر وعده غذایی بخورید.
تقویت کار کبد با عسل :
یک قاشق غذا خوری عسل را با ۲۵ گرم زنجبیل آسیاب شده مخلوط کنید و هر روز بعد از صبحانه یک قاشق چایخوری بخورید.
تقویت اعصاب با عسل:
روزانه ۱۰۰ گرم عسل را با آب ولرم و آب میوه طبیعی مخلوط کنید و به جای آب بنوشید .
بر طف شدن تب مزمن با عسل :
۵۰ گرم عسل را با یک استکان جوشانده گل بنفشه صاف شده مخلوط کنید و هر روز یک ساعت قبل از هر وعده غذایی استفاده کنید.
تقویت زنان در دوران قائدگی با عسل:
چند روز قبل از موعد قائدگی هر روز ۲ قاشق عسل با نا سبوس دار گندم در صبحانه بخورید . درد ناشی از قائدگی را احساس نمی کنید.
+ نوشته شده در  شنبه بیست و یکم آبان 1390ساعت 19:14  توسط |  نظر بدهید
 تعریف جامع عسل

تعریف عسل

عسل یک واژه عربی است که به فارسی آن را انگبین می گویند و آن عبارت است از ماده شیرینی که توسط زنبوران عسل از شهد گلهای گیاهان جمع آوری شده و پس از تغییرات لازم در سلولهاس مومی شانهای کندو ذخیره می گردد.

img/daneshnameh_up/e/e0/27.jpg
تعریف جامع عسل که در سال ۱۹۰۶ در آمریکا ارائه شده است عبارت است از :
ترشح مواد قندی درختان و شهد گل نباتات که توسط زنبوران عسل، جمع آوری ، تغییر یافته و درون سلول های قاب ذخیره می شوند را عسل می گویند .
+ نوشته شده در  شنبه بیست و یکم آبان 1390ساعت 19:5  توسط |  نظر بدهید

موم: فرآورده دیگر زنبور عسل موم می باشد که در فرمولاسیون بسیاری از پمادها، پلاسترها، و شیافها استفاده می شود و در قالب سازی دندانپزشکی و با در داخل کپسولها کاربرد دارد.اما معده انسان قادر به جذب و تجزیه این ماده نمی باشد وهمان طوری که خورده می شود دفع می گردد.
+ نوشته شده در  شنبه بیست و یکم آبان 1390ساعت 18:36  توسط |  نظر بدهید

خواص انواع عسلهای پرسیکا بر اساس نوع گیاهی که زنبورعسل از شهد ان استفاده نموده


                               
عسل کنار(سدر)
عسل آویشن
- مقوی و انرژی زا
- فعال کننده حافظه
- درمان کننده ناراحتی های کبدی
- تقویت کننده سیتم ایمنی بدن و قوای جنسی
- ضدآسم
- تقویت کننده پیازمو
- تصفیه کننده خون
- کرم روده و معده راازبین میبرد
- درمان کننده بیماری های اعصاب
 -درمان کننده بیماری های قلبی و عروقی و سستی اعضا
 - مفید برای گرم مزاجان
 - تقویت کننده اعصاب
- ضدسرماخوردگی
- برای عفونت های عمومی بدن مفیداست
- ضدسرفه
- برطرف کننده ضعف وبی حالی و خستگی
 -برای دیابت مفید است
- درمان کننده دردهای مفاصل
- درمان کننده زخم های گوارشی و زخم معده
 -برای دردهای شکمی و روده مفید است
 - برای پانسمان زخم های بستر مناسب است
 -اشتهاآور
 -درمان کننده تنگی نفس، رفع تشویش
-تقویت بینائی،وضد سرع وتشنج می باشد

عسل گون
عسل ترنجبین(خارشتر)
 -تقویت کننده مغز و اعصاب
 -درمان کننده دردهای مفاصل وپوکی استخوان
- آرام بخش و کاهش دهنده حساسیت
- کاهش فشارخون
- تقویت کننده معده
- تقویت کننده روده، مثانه و مجاری ادراری
 -تقویت کننده سیستم ایمنی بدن
 -تقویت کننده قلب و نشاط آور
 -ضدالتهاب مثانه
 -مفیدبرای کم خونی
 -مفیدبرای زخم های چشم و درد های چشم،
 -مفیدبرای گرفتگی صدا
- موثر در ناراحتی های کلیوی و کم کاری کبد
- دفع کننده سنگ کلیه
 - تسکین دهنده درد سینه
 -تسکین دهنده عطش و تب
 -خاصیت ضدعفونی کنندگی
 - مناسب برای بیماری های عفونی


عسل کوهستان:بالاترین وبیشترین تنوع گیاهان داروئی را دارا می باشد،ودر درمان انواع بیماریها وتقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.


عسل اکالیپتوس
انرژی زا،التیام بخش،ضد انگل،ضد برونشیت ،تب بر ،ودر درمان سیاه سرفه ،عفونتهای معده و سرماخوردگی های مزمن موثر می باشد


                                                     





+ نوشته شده در  شنبه بیست و یکم آبان 1390ساعت 18:29  توسط |  یک نظر
بره موم پرسیکا:
بره موم فرآورده دیگر زنبورعسل می باشد،حدود ۵۵درصد ان صمغ درختان ،۳۵ درصد ان موم،۱۰ درصد ان گرده وانزیمهای بزاق زنبور می باشد،  و مشخص شده است که بره موم خواص ضد باکتری، ضد التهابی، ضد قارچی، آنتی اکسیدان و ضد ویروسی دارد که همگی در یک ماده گردآمده اند و عملا هیچگونه عارضه شناخته شده ای ندارد و می تواند به درمان انواع بیماریها از ایدز گرفته تا آسم کمک کند.در درمان زخم معده،عفونت دهان و لثه وانواع سرطانها ودرمان زخمهای کهنه ودرد مفاصل مفید می باشد، بره موم دارای 150 جزء بیوشیمیایی می باشد و هرساله اجزای جدیدتری از آن کشف می شود.در ضمن ماده اصلی در مومیائی فرعونهای مصر بره موم بوده است،
در درمان ورم لثه ها ،درد دندان،سینوزیت، زخم معده،افت دهان و...موثر است.
طریقه مصرف:روزانه یک گرم به مدت نیم ساعت جویده شود،یا بعد از مخلوط شدن با اب دهان با کمی اب بلعیده شود.دربیماریهای حاد تا ۲۰ روز استفاده شود ویا ۳گرم بره موم را در۱۰۰ گرم عسل مخلوط کرده وروزی یک قاشق از ان عسل را میل نمائید.
+ نوشته شده در  سه شنبه هفدهم آبان 1390ساعت 15:56  توسط |  3 نظر
گرده گل پرسیکا:خواص درمانی گرده گل: Bee pollen

bee collecting pollen
 
در سال ۱۷۶۰ برای اولین بار کلمه گرده (Pollen) در زبان انگلیسی مورد استفاده قرار گرفته است. گرده از یک لغت لاتین گرفته شده و به معنای پودر نرم می باشد و در فرهنگ لغت آمزیکایی به مواد پودر مانندی می‌گویند که در بساک گیاهان گلدار تولید می‌شود و به عنوان یک اندام نر در گیاهان نقش تولیدمثلی دارد و در بعضی از فرهنگ لغات به صورت هاگ‌های میکروسکپی کوچکی در گیاهان تولید کننده دانه تعریف شده است.
گیاهان قدرت حرکت ندارند و مانند سایر موجودات قادر به انتخاب جفت خویش نمی‌باشند. آنها مقدار زیادی دانه گرده تولید می‌نمایند که از نظر نقش تولید مثلی در گیاهان حائز اهمیت بوده و به عنوان اندام تولید مثلی نر در آنها می‌باشد. عوامل مختلفی مانند حشرات و باد و در موارد معدودی آب و حشرات نقش انتقال دانه‌های به کلاله مادگی را ایفا می‌کنند و بدین وسیله باعث تداوم حیات و بقای گیاهان می‌شوند.
گرده گل فراورده دیگرزنبور می باشد. جمع‌آوری دانه‌های گرده کار بسیار دشواری است ولی زنبور‌عسل با سرعت و مهارت خاصی آنها را جمع‌آوری می‌نماید. هر زنبور عسل قادر به جمع‌آوری و حمل پنج میلیون دانه گرده می‌باشد که عمدتاً در بند اول(پنجه) پاهای سوم بسته‌بندی شده و به کندو حمل می‌شوند اما به لحاظ اینکه بدن این حشره مملو از موهای انبوه و منشعب است ، دانه‌های گرده به این موها نیز می‌چسبند و راندمان کار گرده افشانی در گیاهان به مقدار زیادی افزایش می‌یابد و بدین علت زنبورعسل نقش بسیار مهم و چشمگیری در افزایش کمی و کیفی بسیاری از محصولات کشاورزی ایفا می‌نماید. که سلول جنس نر در گیاهان است دارای 25 تا 35% پروتئین می باشد.توسط پاهای عقب زنبور برای تغذیه خود و نوزادان به کندو حمل می شود و بوسیله نصب تله گرده در جلو دریچه پرواز جمع اوری میشود . سرشار از روی و پتاسیم و انواع ویتامینها بخصوص ویتامینهای خانواده B می باشد به دلیل دارا بودن روی در پیشگیری و درمان سرطان پروستات مفید می باشد.  ماده پروتئینی قوی برای ورزشکاران محسوب می شود.برای تقویت قوای جنسی وجسمی مفید است،برای ارامش و درمان ناراحتیهای عصبی مفید است.گرده زنبور عسل حاوی پروتئین- کربوهیدرات- اسیدهای چرب- ویتامین C- ویتامین B1- ریبوفلاوین (B2)- بیوتین (H)- توکوفرول (E)- اسید نیکوتینیک- اسید فولیک (B9)- اسید پانتوتنیک (B6)- کاروتنوئیدها می باشد.
قدرت گرده گل ۲۰ برابر عسل است. گرده گل (Bee pollen ) در درمان دیابت- کم خونی- اختلالات حافظه- تقویت دستگاه گوارش و قلب و عروق و همچنین در درمان پوکی استخوان- پروستات- آترواسکروز- بی اشتهایی عصبی- تنظیم و تأمین انرژی، بخصوص در ورزشکاران اثرات التیام پوستی و سوء تغذیه کودکان کاربرد درمانی دارد.
خواص شیمایی 
 دامنه تغییرات شیمیایی موجود در دانه‌های گرده عبارتند از : پروتئین ۹ تا ۳۷ درصد ، مواد معدنی (براساس وزن خشک) ۳ تا ۷ درصد ، رطوبت (دانه گرده تازه) ۹ تا ۳۶ درصد که این عدد براساس رطوبت روزانه محیط متغییر است و میانگین آن ۹ درصد می‌باشد.(جدول ۱)     
نوع ترکیب میانگین دامنه تغییرات
پروتئین خام ۶/۲۱ ۸۷/۲۹ - ۰۲/۷
عصاره اتری ۹۶/۴ ۴۴/۱۴ - ۹۴/۰
قندهای احیا کننده ۷۱/۲۵ ۲۱/۴۱ - ۲۸/۱۸
قندهای غیر احیا کننده ۷۱/۲ ۹- ۰
نشاسته ۵۵/۲ ۶۱/۱۰- ۰
خاکستر ۷۰/۲ ۳۶/۶ - ۹۱/۰
آب ۱۶/۱۱ ۲۳/۱۶ - ۰۱/۷
موادغیرمشخص ۵۵/۲۸ ۸۷/۳۵ - ۶۵/۲۶

 ترکیبات شیمیایی موجود در دانه گرده

 کربوئیدرات
گرده شامل قندهای احیا کننده (مخلوتی از دکستروز و لولز) می‌باشد حدود ۳۰ درصد این قندها را ممکن است زنبور به گرده بیافزاید زیرا دانه‌های گرده جمع‌آوری شده توسط دست یا وسایل مکانیکی دارای مقدار کمتری قند می‌باشند. میزان کربوئیدرات در دانه گرده تازه به طور متوسط ۳۱ درصد است. مهمترین قندهای گرده سوکروز، فروکتوز، گالاکتوز، مانوز،گزیلوز و نشاسته می‌باشند.
    پروتئین
میزان متوسط پروتئین گرده در حدود ۲۲ درصد و بین ۷ تا ۴۰ درصد متغییر می‌باشد. بیش از ۱۹ اسید آمینه در گرده وجود دارد که بیش از ۵۰ درصد کل مقدار پروتئین و ۱۳ درصد وزن خشک آن را تشکیل می‌دهد. تمامی اسیدهای آمینه ضروری مورد نیاز انسان در ترکیب پروتئین دانه گرده وجود دارند.
اسیدهای آمینه موجود در دانه گرده
ترکیب اسیدهای آمینه به درصد
آرژنین ۷/۴
هیستیدین ۵/۱
ایزولوسین ۷/۴
لوسین ۶/۵
لیزین ۷/۵
متیونین ۷/۱
فنیل‌آلانین ۵/۳
ترئونین ۶/۴

تریپتوفان ۶/۱
والین ۶
اسیدگلوتامیک ۱/۹
     ویتامین‌ها 
ویتامین‌ها موادی هستند که برای رشد طبیعی موجودات زنده ضروری می‌باشند. به طورکلی ویتامین‌های مختلفی در دانه گرده شناسایی شده است. فقدان آنها در رژیم غذایی باعث بروز بیماری‌های مختلفی می‌شود.
ویتامین‌های موجود در دانه گرده عبارتند از :
 ویتامین‌های گروه Bپرو ویتامین Aویتامین C ویتامین E
  مواد معدنی
 گرده گل از نظر مواد معدنی غنی بوده و دارای ۲/۹ تا ۸/۳ درصد مواد معدنی است. ۱۳ نوع ماده معدنی مختلف که برای رژیم غذایی انسان نیز ضروری هستند، در گرده گل وجود دارند که در جدول زیر مشاهده می کنیدمتداول‌ترین عناصر موجود در دانه‌های گرده به ترتیب پتاسیم، فسفر، کلسیم، منیزیم، آهن، مس، منگنز می‌باشد.
 مواد معدنی موجود در دانه گرده(در صد گرم ماده خشک)
سدیم ۶۹/۱۸ - ۸۳/۵
منگنز ۹۶/۷ - ۵۳/۳
آلومینیم ۸۲/۳ - ۱۹/۰
سلنیم ۵۳/۱۴ - ۴۸/۱
فسفر ۹۳/۳۹ - ۷۶/۲۲
کلسیم ۶۸/۸ - ۴۸/۳
منیزیم ۵۱/۱ - ۲۰/۰
آهن ۷۸/۳ - ۱۱/۰

مس ۷/۹ - ۰۶/۰
  آنزیم‌ها
        دانه‌های گرده از نظر میزان آنزیم‌ها غنی می‌باشند. برخی از آنزیم‌های موجود در دانه گرده عباتند از :
·  آمیلاز ·  کوزیماز ·  دیسفراز ·  هیدرولاز ·  لاکتیک دهیدروژناز ·  اکسیدوردوکتاز ·  ساکاراز
·  فسفاتاز
مصارف دارویی گرده 
 محققین برای تعیین اثرات دارویی گرده بر روی بعضی از بیماری‌ها آزمایش‌های انجام داده‌اند.
وجود هورمون‌های تحریک کننده جنسی در گرده ثابت شده است و به عنوان یک تقویت کننده عمومی برای درمان بعضی از بیماری‌ها در تعدادی از کلینیک‌ها و بیمارستان‌های اروپا و آسیای شرقی مورد استفاده قرار گرفته است.
بعضی از محققان معتقدند که مصرف گرده برای سلامتی غدد پروستات مؤثر است همچنین گرده در درمان بیماری‌های عصبی مؤثر می‌باشد، افرادی که به مدت یک هفته از گرده استفاده کرده‌اندکمتر عصبی شده و به زندگی خوشبین‌تر و فعال‌تر شده‌اند بطوری‌که این اشخاص علاقه زیادی به کار داشته و حالت افسردگی در آنها بهبود یافته است.
پزشکان گرده را در درمان علائم دیابت مؤثر تشخیص داده‌اند و همچنین در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که گرده دارای آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند پنی‌سیلین است و قادر به جلوگیری از رشد برخی میکرو‌ارگانیسم‌ها می‌باشد.
  به‌طور‌کلی در منابع و مقالات داخلی و خارجی موجود، گرده در موارد زیر مؤثر می‌باشد:
    به عنوان یک محرک وسیع‌الطیف در بهبود وضعیت عمومی بدن
    پیشگیری و درمان بیماری‌های پروستات
    درمان ناتوانیهای جنسی
  رفع حساسيت (بيماران حساس به گرده گل در صورت خوردن عسل و يا شان عسل(عسل با موم) به خاطر داشتن گرده گل در آنها، تدريجا درجه حساسيت کاهش يافته و بهبود مي يابند.)
  تنظيم کننده عمل روده(گرده گل فعاليت روده را عادي کرده و تنظيم کننده قابل توجهي براي آن مي باشد. مخصوصا گرده هايي که توسط زنبورداران جمع آوري مي شود نوعي ماده غذايي عالي براي روده محسوب مي شود. گاهي اوقات آن را پليس روده مي نامند)
  کاهش فشار خون. جلوگیری از پیری زودرس. درمان ورم روده بزرگ و معده
    کاهش تب .  درمان بیماری‌های عصبی  درمان سندرم افسردگی
  تنظیم فعالیت متابولیسمی (گرده گل اختلالات در کارايي اعمال بدن را تنظيم نموده و متابوليسم هاي ناقص را متعادل مي سازد.)
   مؤثر در نرم کردن پوست
 درمان يبوست توسط گرده گل بسيار موثر است. اين ماده با تخميرهاي روده اي و کوليت ها مبارزه مي کند. در درمان کولي باسيلوز و باکتري هاي روده اي بسيار موثر است.
   گرده گل به افرادي که دوران نقاهت را مي گذرانند و يا به افراد خسته و ضعيف نيرو مي بخشد. به افرادي که دچار بي اشتهايي هستند امکان مي دهد اشتهايي خود را بازيابند.
   گرده گل به طور کلي در کمبودهاي مواد معدني، تاخير در رشد و شير دادن تجويز مي شود.
** یکی از مؤثرترین درمان های سندروم خستگی مزمن (CFS) می باشد.
میزان مصرف:یک قاشق چایخوری در شیر یا اب ولرم یا شربت حل شود و نیم ساعت قبل از صبحانه میل شود.
+ نوشته شده در  سه شنبه هفدهم آبان 1390ساعت 15:41  توسط |  نظر بدهید
شاه انگبین (ژله رویال)پرسیکا
ژله رویال فرآورده دیگر زنبور می باشد حاوی 400 ترکیب می باشد که می توان با موفقیت از آنها برای عادی سازی فعالیت های بدن استفاده نمود ثابت شده ترکیبات ژله رویال دارای ارزش غذایی و درمانی و پیشگیری کننده هستند ژله رویال دارای استیل کولین می باشد و این ماده چون در نقل و انتقالات پیامهای  عصبی نقش دارد در نتیجه برای درمان و پیشگیری از الزایمر و رعشه و ناراحتی های عصبی مفید می باشد و همچنین از رسوب کلسترول در جدار رگها جلوگیری مینماید سبب جلوگیری از سکته می شود. ژله رویال را اکسیر جوانی می نامند به دلیل داشتن ژلاتین  که پیش ساز کلاژن است ژله رویال اثرآشکار آنتی اکسیدان نیز دارد و به دلیل داشتن گاماگلوبولین مقاومت بدن را در برابر بیماریها افزایش می دهد.باعث تقویت قوای جنسی نیز میگردد و برای درمان نازائی کاربرد دارد. همچنین دارای انواع ویتامینهای خانواده ب می باشد . در ضمن این ماده توسط غدد سر زنبوران کارگر ساخته می شود و غذای ملکه زنبور است . که به صورت دهان به دهان به ملکه داده می شود و باعث می شود عمر ملکه ۶۰ برابر بیشتر،وزن ملکه ۳ برابر بیشتر  از دیگر زنبوران شود .ژل رویال دارای ویتامینهایA، B1، B2، B6، B12، C، D، E ،  Kمی باشد. ژل رویال باعث کاهش چربی خون، تنظیم هورمون ها ، کمک به باروری و بهبود ناتوانی جنسی، کمک به رشد استخوانها، رفع سختی رگها ، بهبود رماتیسم فصلی، درمان افسردگی ، جلوگیری از پیری زودرس میشود.
میزان مصرف:بهترین روش به صورت زیرزبانی و ناشتا به اندازه یک نخود یا به میزان یک گرم در روز استفاده شودیعنی هر روز مقدار کمی (به اندازه 0.5 گرم - اندازه یک نخود) را در زیر زبان قرار داده شود تا از طریق خون جذب شود. بدین ترتیب حداکثر تاثیر را خواهد داشت. با وارد شدن ژله رویال به دستگاه گوارش و جذب از طریق روده ها تاثیر آن کمتر خواهد شد.  در صورت لزوم می توان تا نصف قاشق چایخوری در روز استفاده نمود.
2) روش دوم: مخلوط با عسل، در این روش 3 گرم ژله در 125 گرم عسل مخلوط می شود. این عسل حدودا 18 ماه قابل نگهداری است، که هر روز صبح ناشتا یک قاشق مرباخوری از این مخلوط را زیر زبان قرار داده تا با بزاق مخلوط گردد. مصرف هر 125 گرم عسل و ژله باید حدودا 10 روز طول بکشد.
* ژله رویال در بازارهای جهانی به شکل مخلوط با آب، عسل، گرده و سایر مکمل های غذایی عرضه می شود. ژله رویال به شکل کپسول و یا آمپولهای خوراکی در بازارهای اروپایی و آمریکا متداول است، ولی در ایران فقط به شکل مخلوط با عسل و یا خالص عرضه می شود.
ژله رویال در کرمهای صورت و ماسک های پوستی به عنوان ماده محرک و ضد چروک و پیری بسیار بکار می رود و توصیه می شود که دو دوره درمانی درسال، یکی در پاییز و دیگری در بهار هر یک به مدت 20 روز باشد. برای هر دوره یا به صورت خالص در بسته های 10 گرمی و یا مخلوط با عسل که در ظرفهای 125 گرمی عسل مخلوط با ژله باید در این مدت مصرف شود. در مورد مخلوط با عسل بسته به نیاز بدن می توان مقدار ژله آن را تا 9 گرم افزایش داد
+ نوشته شده در  سه شنبه هفدهم آبان 1390ساعت 15:27  توسط |  نظر بدهید
انگبین (عسل )پرسیکا
بر اساس اطلاعات بدست آمده از دانشمندان مختلف عسل شامل 70 تا 300 نوع ماده می باشد ترکیبات شیمیایی گوناگون عسل روی انواع فرایندهای بیولوژیک بدن تاثیر می گذارند، وقتی عسل خورده می شود جذب آن از فشار مخاطی حفره دهانی و حلق شروع می شود عسل روی میکروارگانیسمهای بیماریزا که باعث التهاب دهان و پوسیدگی دندان ها می شوند اثر ضد باکتریایی پدید می آورد. از اثرات ضد میکروبی عسل به طور گسترده در درمان زخمهای عفونی، پوستی، سوختگی، بیماریهای التهابی دستگاه تنفسی چشم ها و دستگاه تناسلی- اداری استفاده می شود. مجموع ترکیبات عسل اثرات مثبتی روی سیستم قلبی وعروقی ایجاد می کند و ویسکوزیته خون را کاهش می دهد.خواص ضد باکتریایی عسل را در سال ۱۸۶۲ کشف کردند و علتش وجود inhibin باکتری کش و باکتریولیتیک است.
اثرات قلبی – عروقی: کاهش ویسکوزیته خون – بهبود تغذیه ماهیچه قلب- گشادکننده عروق کرونر -کاهش فشار خون
ترمیم زخم ( تحریک جریان خون و لنف ) – افزایش تغذیه و استحکام پوست – افزایش فعالیت کبد- افزایش فعالیت آنزیم های گوارشی – افزایش روند Erythropoesis ( تکثیر گلبول قرمز ) – کنترل فعالیت سیستم عصبی – بهبود حافظه و خواب، اثرات آرام بخش – افزایش سطح انرژی بد در استرس های فیزیکی و فشارهای شدید عصبی – روانی
تسریع گردش خون موضعی و لنف افزایش اکسیداسیون و احیاء سلولی – کاهش روند های التهابی بدن
میزان مصرف عسل:روزانه 60تا100 گرم در سه وعده (سه قاشق غذا خوری)همرا با شیریا اب ولرم یا به تنهائی روزانه مصرف شود
+ نوشته شده در  سه شنبه هفدهم آبان 1390ساعت 14:17  توسط |  نظر بدهید
                  اهمیت وارزش تاسیس مراکز زنبوردرمانی درایران  
مرتضی طیبی       مربی پرورش زنبور عسل فنی حرفه ای شماره 2زیبادشت کرج ،مدیرعامل شرکت تعاونی فراورده های زنبورعسل طبیعت کوهپایه البرز،کارشناس علوم دامی
کشور ایران سهم بزرگی در تمدن،دانش و پزشکی جهان داشته است . دانشگاه و بیمارستان گندی شاپور در ایران بزرگترین مرکز پزشکی جهان در زمان ساسانیان بوده، و همینطور اروپاییان از طب پورسینا بهره جسته و کتاب قانون او را در دانشگاهای خود تدریس کرده اند، تا به علم طب امروزی رسیده اند ، و امروزه هم برای ارتقای طب کلاسیک،هر نوع تحقیق و تلاشی را پیگیرانه دنبال می کنند . زنبور درمانی بخشی از پزشکی نوین است ،که به بررسی ویژگیهای درمانی فرآورده های زنبور عسل می پردازد از زهر زنبور، عسل ، بره موم ، ژله رویال ، گرده گل و موم زنبور در سطحی گسترده به عنوان مواد درمانی در بسیاری از کشورها استفاده می شود. هم اکنون در اغلب نقاط دنیا مراکز و انجمن های زنبوردرمانی بوجود آمده است، مرکز زنبور درمانی تانتوریوم در ایالت پرم روسیه به تنهایی با اموزش به بیش از 2000 عضو از  متخصصین مختلف علوم پزشکی توانسته است، تعداد بیشماری از بیماران مبتلا به بیماریهای دستگاه گوارش، دستگاه قلبی،دستگاه تنفس، دستگاه عصبی ، و غیره را درمان نماید.                                                                            
 زهر زنبور عسل از سال 1973در علوم پزشکی مورد استفاده قرار گرفته است .  امروزه دانش پزشکی به زهر جنبه علمی درمانی داده است ،و ثابت نموده زهر زنبور دارای خاصیت مغناطیسی و عناصر ارزنده و اسیدها و مواد ارگانیک از نوع استرئوز میباشد.  استفاده از زهر زنبور عسل در درمان بیماری ام.اس در دو تحقیق انجام گرفته توسط(BELANTY) درسال1999 و (HAUSSER)در سال 2001میزان اثر بخشی آن به ترتیب 60 تا 69درصد اعلام گردیده است. و یک تحقیق 6ماه تا 2 سال در آمریکا نشان میدهد قدرت درمان زهر در بیماران دارای درد مفاصل مختلف بطور میانگین 68 درصد بوده است. این در حالی است که ایرانیان از اولین اقوامی بوده اند ،که از زهر زنبور عسل برای درمان نقرس و بیماریهای دستگاه ژنیتال زنان(JENITAL) و... استفاده می نمودند، اما امروزه هیچ مرکز زنبور درمانی در کشور وجود ندارد؟از طرفی 40درصد مبلغ واردات دارو به کشور به بیماران ام.اس اختصاص دارد،که این دارو ها نتایج رضایت بخشی نداشته اند، باشد تا با تاسیس مراکز زنبور درمانی و آموزش متخصصان سبب مصون نمودن جامعه از بیماریها، و مانع  خروج ارز از کشور شویم .
+ نوشته شده در  سه شنبه هفدهم آبان 1390ساعت 14:12  توسط |  نظر بدهید

شرکت تعاونی فراورده های زنبور عسل طبیعت کوهپایه البرز (پرسیکا):توسط جمعی از اساتید رشته زنبور عسل و فارغ التحصیلان رشته زنبور در فنی حرفه ای استان البرز شکل گرفته است. اعضا‌‌ء تعاونی به صورت حرفه ای به امر پرورش زنبور عسل پرداخته و تمامی محصولات مربوط به زنبور عسل مانند  عسل ،شاه انگبین(ژله رویال)،گرده گل،  بره موم و... را به صورت صددرصد طبیعی در دفتر  تعاونی واقع در شهر کرج خیابان شهید بهشتی بعد از چهل و پنج متری گلشهر جنب پمپ بنزین خیابان ولیعصر روبروی اداره بازرگانی پلاک۶۳ به هم میهنان عزیز عرضه می نماید.در ضمن محصولات شرکت با برند پرسیکا به بازار عرضه می شود،پرسیکا نام نژاد اولیه زنبور عسل در ایران می باشد با قدمتی به درازای تاریخ