۱۴۰۰ آذر ۲, سه‌شنبه

 

نوآ گوردون نویسنده رمان "حکیم" درگذشت

نوآ گوردون نویسنده رمان The Physician که با عنوان "حکیم" به زبان فارسی نیز منتشر شده در سن ۹۵ سالگی درگذشت. خانوداه او خبر درگذشت این نویسنده مشهور آمریکایی را در وبسایت او منتشر کردند. 

خانواده نوآ گوردون روز دوشنبه اول آذر (۲۲ نوامبر) خبر درگذشت او را در وبسایت رسمی این نویسنده آمریکایی رسما اعلام کردند. نزدیکان او می‌نویسند: «نوآ به تازگی تولد ۹۵ سالگی خود را با شادی بسیار جشن گرفت و به خاطر زندگی طولانی و پرباری که داشت سپاسگزار بود.»

خانواده این نویسنده اعلام کرده است زندگی و آثار نوا زندگی میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده و "کار او ادامه دارد".

به کانال دویچه وله فارسی در اینستاگرام بپیوندید

"حکیم" مشهورترین اثر نوآ گوردون است که زندگی ابوعلی سینا را داستان‌پردازی کرده است. از این رمان که سال ۱۹۸۶ به زبان انگلیسی انتشار یافت تا کنون میلیون‌ها نسخه در دنیا به فروش رفته است.  در آلمان این رمان با عنوان "مدیکوس" منتشر شد.

گوردون با رمان تاریخی "حکیم" به شهرت جهانی رسید و کتاب‌های پرفروش زیادی نوشت. 

داستان "حکیم" در قرن یازدهم میلادی روی می‌دهد و درباره راب کول، یک بچه یتیم و فقیر بریتانیایی است که تصمیم می‌گیرد برای تحصیل طب به ایران سفر کند.

گوردون در ایالت ماساچوست آمریکا بزرگ شد. او در اواخر جنگ جهانی دوم در ارتش ایالات متحده خدمت کرد. در رشته پزشکی آغاز به تحصیل کرد اما بعد از یک ترم این رشته را رها و به جای آن در رشته روزنامه‌نگاری تحصیل کرد.

گوردون از جمله برای روزنامه "بوستون هرالد" کار می‌کرد و مدتی سردبیر مجله علمی "ساینس" نیز بود.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

گوردون نخستین رمان خود  به نام "خاخام" را در سال ۱۹۶۵منتشر کرد. این اثر بر اساس تجربیات او به عنوان یک یهودی بزرگ شده در آمریکا نوشته شده بود. گوردون آخرین رمان خود با نام "شراب‌ساز" را سال ۲۰۱۲ منتشر کرد. داستان این کتاب در اواخر قرن نوزدهم در کاتالونیا اتفاق می‌افتد.

بن کینگزلی (راست) بازیگر معروف و برنده اسکار در نقش ابوعلی سینا

بن کینگزلی (راست) بازیگر معروف و برنده اسکار در نقش ابوعلی سینا

گوردون موفقیت‌های خود را مدیون رمان "حکیم" است که از آن فیلمی نیز ساخته شد. فیلم را کارگردان آلمانی فیلیپ اشتولتسل ساخت.  فیلم "مدیکوس" که با عنوان آلمانی رمان گوردون شناخته شده است  با انتقادهایی نیز روبرو شد. از جمله بسیاری به ویژه در ایران معتقد بودند که تصویر ارائه شده از ابن‌سینا در این فیلم بسیار "هالیوودی" است.

نقش ابن‌سینا را در "مدیکوس" بن کینگزلی، بازیگر معروف و برنده اسکار بازی می‌کند. فیلم با هزینه‌ای معادل ۲۶ میلیون یورو در چند شهر آلمان و نیز در مراکش فیلمبرداری شد و در سال ۲۰۱۳ به روی پرده سینما رفت.

تماشای ویدیو 01:42

اکران مدیکوس، فیلمی در باره زندگی ابوعلی سینا

 

در همین زمینه: