درباره بحران ترانزیت در مرز ایران و ترکیه و صف طویل تریلی ها و کامیون ها، گفته می شود ترکیه عوارض ۱۱۵درصدی برای کامیونهای ترانزیتی ایرانی وضع کرده است. کامیونهای ترک از نیم قرن پیش تاکنون، هنگام ورود به ایران از «سوخت یارانه ای» استفاده کرده اند و علاوه بر آن باک اضافی هم داشتند که از طریق آن سوخت قاچاق میکردند. حالا پس از چندین دهه، وزارت نفت قانونی وضع کرده مبنی براینکه، هر کامیون ترک باید هنگام خروج از کشور، معادل یک باک پر، براساس قیمت جهانی سوخت پرداخت کند (در نظر داشته باشید که بیشتر این کامیونها از بازرگان وارد شده تا مرز ترکمنستان میروند وبرعکس درحرکت اند) وزارت نفت حدود دهسال است از ترکیه تقاضا کرده به مساله قاچاق سوخت راننده هایش رسیدگی کند اما ترکیه به این خواست پاسخ نداده است و بعنوان مقابله با تصمیم ایران، ترکیه مصوبه ای را تصویب کرده که طبق آن کامیونهای ایرانی باید به ازای هر لیتر خرید بزنین، ۲۷ لیر مالیات پرداخت کنند که چیزی حدود میانگین ۶٠٠ دلار برای راننده، هزینه دارد. از آنطرف جمهوری آذربایجان به تقلید از ترکیه مرز آستارا و پلدشت را مسدود کرده است. در حالیکه تهران مسیر بیله سوار- نخجوان را چهل سال است، رایگان در اختیار جمهوری آذربایجان گذاشته که تنها مسیر دسترسی آنها به نخجوان است و تاکنون تحت هیچ شرایطی این راه را مسدود نکرده است. |