۱۳۹۱ اسفند ۲۹, سه‌شنبه

آنها هم همینطور. اخیرا بازی تیم والیبال بانوان گالاتاسرای ترکیه را می دیدم که نام دو بازیکن بلند زنش به ترتیب بهار و ناز بود. بگمانم وقت بیداری از کابوس قومیت گرائی کور شوونیستی رسیده باشد. البته نوع نثر نویسنده محترم بحثی است جدا که گوئی فصل را بر وصل رجحان نهد


ما فارسها، آذری ها را دوست داریم

دانشگاه«کمبریج»: تمام اقوام غیرفارسی‌زبان ایران ریشه ایرانی دارند


بر پایه پژوهشهای پژوهشگر ایرانی ژنتیک پزشکی و تنشماری دانشگاه «کمبریج» که با کمک و بازرسی گروهی از برجسته ترین پژوهشگران این رشته انجام شده، تبارهای ایرانی که با زبان‌های دیگر از گروه هندو-اروپائی سخنوری می‌کنند به ویژه تبار آذری زبان باشنده در فلات ایران ریشه ژنتیکی هنبازی با تبارهای ترک زبان باشنده در کشور ترکیه و اروپای خاوری ندارند و واژگونه «نشانگر ‌های ناهمسانی ژنتیکی» آنها (مانند FSt) با دیگر گروه‌های باشنده در فلات ایران به ویژه فارسی زبانان نزدیک به صفر است که نشانگر ریشه ژنتیکی هنباز آنها در ژرفای تاریخ ایران است.
تنشماری=جمعیت، هنباز=مشترک

دکتر مازیار اشرفیان بناب، هموند انجمن دانشی پژوهشکده باستان شناسی سازمان مانداک فرهنگی کشور که دانش‌آموخته دکتری پزشکی دانشگاه دانشهای پزشکی تهران و کارشناسی برتر باستان شناسی از دانشگاه «منچستر» بوده و اکنون در استش گذراندن ماه‌های فرجامین گامه دکتری خبرگی رشته ژنتیک پزشکی و تنشماری در دانشگاه «کمبریج» انگلستان است در گفت‌و‌گو با نودادنگار «پژوهشی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) یادنشان کرد: جستار پژوهش من در گامه دکتری پژوهش ژنتیکی تبارهای ایرانی و بررسی پیوند تاریخی و ژنتیکی همه تبارها باشنده در فلات ایران بوده است.
هموند=عضو، استش=حالت، گامه=مرحله،
در این پژوهش که با کمک و بازرسی گروهی از برجسته ترین پژوهشگران ژنتیک فرگشتی و تنشماری انجام شده، نمونه‌ای از کسان داوجو وابسته به تمام گروه‌های هازمانی و تباری ایران پژوهیده شد که پیآورد بدست آمده بسیار درخور پروا و ژرفنگری می‌باشد.

به گفته وی، بررسی DNA میتوکندریال نشان می‌دهد که ریشه هنباز مادری همه تبارهای ایرانی باشنده در فلات ایران به زمانی بسیار پیش تر از آنچه در نگره کوچ تبارهای آریائی گفته شده  بر می‌گردد بدین سامان که اگر همه آمیختگی ها و نشانگر های ژنتیکی درباره دیگر بومهای جغرافیایی و تباری را از درونمایه ژنتیکی نمونه‌های مدرن ایرانی زدوده و به کناری بگذاریم، فرجامین ترین نیای هنباز مادری ما (Most Recent common ancestor- MRCA) زمانی نزدیک 10 هزار و 500 تا 11 هزار سال پیش در فلات ایران می‌زیسته است.
نگره=نظریه، فرجامینترین=اخیرترین،


وی افزود: نزدیکی ژنتیکی میان تبارهای باشنده در فلات ایران و از سوی دیگر ویژه بودن این درونمایه ژنتیکی در فلات ایران به اندازه بسودنی و ردنکردنی است که حتی به کار بردن واژه تبارها (اقوام) را در مورد تبارهای باشنده در فلات ایران با دودلی روبرو می‌کند. به این چم که آنچه مایه ناهمسانی ژنتیکی گروه‌های آدمی می شود تا بتوان آنها را به دیسه تبارهای ناهمسان در زمان و جایی ویژه پنداشت هیچ در درونمایه ژنتیکی ایرانیان چه فارس و آذری و لر و بلوچ و ترکمن و .... دیده نمی‌شود.
بسودنی=ملموس،
دکتر اشرفیان بناب در گفت‌و‌گو با ایسنا یاد نشان کرد: برپایه یافته های پژوهشگران آدم شناسی، فلات ایران نخستین و مهندترین گذرگاه انسان مدرن در راه کوچ به سرزمین‌های ناشناخته و برای دستیابی به بنمایه های نو بوده است. بدین سامان انگاشت هامی در انجمنهای دانشی بر این است که نخستین بودش و جایگیری آدم مدرن در فلات ایران چیزی در حدود 60 تا 70 هزار سال پیش بوده است که گواه و یافته های رویه ای از بوم های پیش از تاریخ نیز بر همین فرنودش می‌کنند؛ بدین سامان آدم مدرن در سرتاسر فلات ایران جایگیری داشته و پس از دیرند چند ده هزار سال با پیدایش کشاورزی در نزدیک 10، 11 هزار سال پیش در بوم هلال بارور که بخش‌هایی از باختر فلات ایران را نیز در بر میگیرد و سپس رام کردن جانوران مانند برخی چارپایان نگار مهندی در پیدایش نخستین فرهنگ های یکجانشینی و شهرش های نخستین جهانی بازی کرده است.
هامی=عمومی،

وی روشن کرد: بر پایه بنمایه  تاریخی و باستان شناسی و زبان شناسی باشنده، پنداشت همادین بر این است که در نزدیک چهار هزار سال پیش تبارهایی کوچگر  که به آنها نام آریایی داده شده است از آسیای ونساری به سمت اخشتر کوچ کرده و اندر فلات ایران شده اند و پس از جایگیری سه دودمان مهند آنها در فلات ایران (فارس ها در ونسار و اخشتر، پارتها در اپای خاور و مادها در باختر و اپای باختر) بخشی از این تبارها به سوی خشکادواره هند و بخش دیگر به سوی اروپا کوچ کرده و تبارهای مدرن هندو-اروپائی را پدید آورده اند.
همادین=کلی،
ونساری=مرکزی، اخشتر=جنوب، اپا= شمال،

هموند انجمن دانشی پژوهشکده باستان شناسی سازمان مانداک فرهنگی کشور با نمارش به این که تاریخ گردآمده ریزبینانه و اپستامپذیری درباره این رخدادهای تباری در دست نیست، به ایسنا گفت: دانشمندان در دهه‌های تازه ، برای بررسی دانشیک سرگذشت انسان به بررسیهای زبان شناسی و ژنتیکی روی آورده‌اند. با پروا به این که زبان به تندی و در گذر حتی چند پشت می‌تواند به درشتی دچار دگرش درونمایه ای و دیسگی شود، امروزه گواه مندترین و اپستام پذیر یافته‌های انسان شناسی، در کنار یافته ها و گواه های فسیلی یافته های ژنتیکی می‌باشند.
مانداک=میراث، اپستام=اعتماد، اپستام پذیر =قابل اعتماد، دیسه=شکل،


به گفته این پژوهشگر ژنتیک پزشکی و تباری، در بررسی های ژنتیکی تنشماری بررسیه DNA میتوکندریال که تنها از مادر به فرزندان ترافرست می‌شود می تواند تاریخ و گذشته پشت‌های مادری را نمایان کند و همچنین بررسی بخش بی نوآمیزه ای  کروموزوم Y که از پدر به فرزندان نر ترافرست می‌شود می‌تواند انگاشت روشنی از گذشته و تاریخ پدری تبارها در دیرند پشتهای پی در پی در دست دانشمندان جای دهند.
ترافرست=انتقال،
دکتر اشرفیان بناب، در دنباله یادنشان کرد: یکی از یافته های درخورپروا در بررسی تازه این است که گروه‌های نا فارسی زبان به ویژه تبار آذری زبان باشنده در فلات ایران ریشه ژنتیکی هنبازی با تبارهای ترک زبان ساکن در کشور ترکیه و اروپای خاوری ندارند و بر واژگونه نشانگر ناهمسانی ژنتیکی آنها با دیگر گروههای باشنده در فلات ایران به ویژه فارسی زبانان نزدیک به زفر است که نشانگر ریشه ژنتیکی هنباز آنها در ژرفای تاریخ این مرز و بوم است...حتی هزاران سال پیش از این که نامی از ایران یا تبارهای آریائی در میان بوده باشد.

وی در گفت‌و‌گو با ایسنا روشن کرد: این در استشی است که در بیشتر بنمایه های تباری و زبان شناسی ایرانیان را به دو گروه بخش می‌کنند. یکی آنها که به زبان فارسی یا دیگر زبانهای وابسته به گروه هندو-اروپایی گفتگو می‌کنند و انگاشت بر این است که از پشتهای اقوام آریائی هستند و دیگر، آنها که با زبان‌هایی دیگر گروه هندو-اروپائی گفتگو می‌کنند مانند گروه Altaic که زبانهایی مانند ترکی و آذری و ترکمن یا افشار را در بر می‌گیرد و پنداشت می‌رود این گروه‌ها بی ریشه هنباز هند و اروپایی هستند؛ ولی یافته های ژنتیکی این بررسی همه فرنودش بر این دارند که باشندگان فلات ایران در گذر تاریخ هر چند بسیار فراروی تاخت  و آسیب دیگر تبارها جای  گرفته اند و گاه زبان و گویش آنها کم و بیش زیر هنایش جای  گرفته است نه تنها کیستی فرهنگی و تاریخی خود را نگه داشته اند ونکه درونمایه ژنتیکی خود را که نشان از ریشه هنبازی چندین هزار ساله آنان دارد را نیز بی آک داشته اند.

اشرفیان بناب همچنین گفت: پیآوردهای این بررسی نشان داده است که برخی از تبارهای ایرانی به ویژه هممیهنان زرتشتی ویژگیهای تباری بسیار ویژه و یگانه ای  را نشان می‌دهند.

وی همچنین روشن کرد که پیآورد این بررسی در چارچوب چندین نوشته دانشیک گرداوری  و پراکنده خواهد شد که اکنون نخستین آنها برای چاپ به یکی از مهنامه های دانشی نامدار ژنتیک فرستاده شده است.

http://www.entekhab.ir/fa/news/39479
+ نوشته شده در  پنجشنبه چهاردهم دی 1391ساعت 18:56  توسط یاقری  |  نظر بدهید