۱۴۰۲ خرداد ۳۰, سه‌شنبه

 روزنامه جوان

خانه امن منافقین در اروپا فرو ریخت

خانه امن منافقین در قلب اروپا از دیروز به لرزه افتاده است. از یک سو، پلیس آلبانی با حمله به مقر منافقین در شهر دورس، دست به بازداشت گسترده اعضای این گروهک زده که منجر به درگیری با اسلحه گرم بین طرفین شد که به مرگ یکی از منافقین انجامید؛ از سوی دیگر، پلیس فرانسه با برگزاری تجمع سالانه منافقین در ویلپنت فرانسه مخالفت کرده است. خود منافقین می‌گویند این هردو نتیجه معامله پشت پرده ایران با اروپاست، اما برخی‌ها گفته‌اند تصمیم اپوزیسیون است برای یکپارچه شدن که منافقین همواره مانعی بر سر راه آن بوده اند. یکی شدن اپوزیسیون البته ۴۴ سال است که واگرایی داشته و همگرایی نداشته و در آشوب اخیر نیز عمق واگرایی‌ها که ناشی از تمرکز بر منافع شخصی بود، آشکار شد. به همین خاطر این تحلیل که اپوزیسیون را آن‌قدر قدرتمند فرض کنیم که دست به تغییر نگره مثبت چهل‌ساله اروپا به گروهک تروریستی منافقین بزند، نادرست است. علاوه بر این مابقی اپوزیسیون هم خود چه وحدت کنند، چه متفرق باشند، جمع قابل‌توجهی نیستند!
تحلیل اول نیز که آن را نتیجه معامله پشت‌پرده می‌داند، قابل تأیید نیست
زنی با پوشش متداول زنان منافقین مقابل دوربین با کلمات دست و پا شکسته انگلیسی فریاد می‌کشد و اعتراض می‌کند که چرا پلیس آلبانی به مقر آن‌ها حمله کرده است. پلیس آلبانی، اما اعتنایی ندارد. آن‌ها معتقدند که دارودسته رجوی توافق سال ۲۰۱۴ با دولت آلبانی را نقض کرده‌اند. برای همین هم ده‌ها نفر از نیرو‌های پلیس آلبانی وارد کمپی شده‌اند که دولت این کشور ۹ سال پیش در اختیار رجویست‌ها قرار داد. آن‌ها برای بازرسی رفته‌اند، اما حمله اعضای منافقین به نیرو‌های پلیس آلبانی باعث می‌شود این بازرسی به یک درگیری خونین بینجامد.
وزارت کشور آلبانی بیانیه داده و گفته که «عملیات امروز ما مطابق قوانین و بر اساس حکم دادگاه عالی مبارزه با تروریسم صورت پذیرفته است. مطابق توافق میان ما و سازمان در سال ۲۰۱۴، اعضای این سازمان صرفاً به دلایل انسان دوستانه در کشور ما پناهنده شده بودند، اما با انجام اقدامات تروریستی و سایبری این توافق را نقض کرده‌اند. از صبح امروز (دیروز) نیرو‌های پلیس آلبانی برای بازرسی از این قرارگاه برای ساعتی کنترل آن را بر عهده گرفته و ضمن بازرسی دفاتر این سازمان، تمامی سیستم‌های الکترونیکی، از جمله کامپیوتر‌ها و تلفن‌های همراه مورد بازرسی قرار گرفت. برخی از وسایل الکترونیکی غیر متعارف از جمله تعدادی پهپاد، به دست پلیس ضبط شد. نیرو‌های امنیتی در حین بازرسی با مقاومت و حمله تعدادی از اعضای این سازمان رو به رو شدند».