۱۴۰۲ خرداد ۱۹, جمعه

 

ادعای یک نشریه انگلیسی: پهپادهای انتحاری ایران در دانشگاه های انگلیس طراحی می شوند

پهپادهای ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.06.2023
Telegram
تحقیقات نشریه انگلیسی جویش کرونیکل (JC) نشان می‌دهد که دانشمندان دانشگاه‌های انگلیس به حکومت ایران در توسعه فناوری‌هایی که می‌تواند در برنامه ساخت هواپیماهای بدون سرنشین و جت‌های جنگنده‌اش استفاده شوند، کمک کردند.
به گزارش اسپوتنیک، مقامات انگلیس در رابطه با این تحقیقات ابراز نگرانی عمیق کردند و سخنگوی دولت گفت که انگلیس "همکاری هایی که امنیت ملی ما را به خطر می اندازد را نمی پذیرد".
حداقل 11 دانشگاه انگلیس، از جمله دانشگاه کمبریج و امپریال کالج لندن، با کارکنانی که حداقل 16 مطالعه درباره کاربردهای نظامی بالقوه ایران را انجام داده اند، در این امر مشارکت دارند.
انگلیس صادرات فناوری نظامی و "دو منظوره" به ایران را ممنوع کرده و اخیراً تحریم‌های جدیدی را علیه افراد و سازمان‌های ایرانی که پهپادهای کامیکادزه مورد استفاده روسیه را در اوکراین تأمین می‌کنند، وضع کرده است.
زرادخانه پهپادی و موشکی ایران در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. دولت انگلیس تحت فشار فزاینده ای قرار دارد تا آن را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کند.
با این حال، JC می تواند فاش کند که پژوهشگران در انگلیس در یک پروژه که مخارج آن از طرف تهران تامین شد، برای بهبود موتورهای پهپادها، افزایش ارتفاع، سرعت و برد آنها کار کردند.
یکی دیگر از دانشگاه‌های انگلیسی با همتایان ایرانی خود برای آزمایش سیستم‌های کنترل پیچیده جدید برای موتورهای جت، با هدف افزایش "مانورپذیری و زمان پاسخ" آن‌ها در "کاربردهای نظامی" همکاری کرده است.
سایر دانشمندان مستقر در انگلیس با ایران برای تحقیق در مورد استفاده از هواپیما های بدون سرنشین (پهپادها) به عنوان ایستگاه های پایه متحرک برای گسترش دامنه سیستم های ارتباطی، روی آلیاژهای ویژه هواپیماهای نظامی و پوشش هایی برای ارتقای پوشش زرهی کار کرده اند.
نمایندگان مجلس انگلستان خواستار آن شده اند که بدانند این تحقیقات چگونه در زیر دماغ رژیم تحریم های سخت دولت این کشور انجام شده است.
لرد پولاک، رئیس انجمن محافظه‌کاران دوست اسرائیل، گفت: واضح است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برنامه‌های هواپیماهای بدون سرنشین ایران را کنترل می‌کند و این سلاح‌ها توسط روس‌ها در جنگ پوتین علیه اوکراین استفاده می‌شود.
این که سپاه در دانشگاه‌های انگلیس حضور دارد، ... نشان می‌دهد که ما باید مدت‌ها پیش آنرا ممنوع می‌کردیم."
دیوید لامی، وزیر امور خارجه دولت در سایه، گفت که تحقیقات JC "عمیقاً نگران کننده" است و از دولت خواست که فوراً در مورد نقض تحریم ها تحقیق کند.
دیوید دیویس، وزیر سابق کابینه محافظه‌کاران، در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا دولت از تحریم‌ها تبعیت می‌کند یا خیر؟ وی گفت: داشتن رژیم تحریمی فایده ای ندارد مگر اینکه دستگاه های ذیربط دولتی آن را نظارت و اجرا کنند.
محققان دانشگاه‌های انگلیس نباید به طور مؤثر به دولت ایران در تقویت سیستم‌های تسلیحاتی‌اش که ممکن است علیه متحدان ما یا حتی سربازان ما مستقر شوند، کمک کنند."
آلیسیا کرنز نماینده پارلمان، رئیس کمیته منتخب عوام در امور خارجی، افزود: "این یک همکاری هولناک است، همکاری ای که می ترسم خطر نقض تحریم های موجود در مورد فناوری های حساس و دو کاربرد را داشته باشد. من به وزیر آموزش و علوم می نویسم. و وزیر فناوری گزارش JC را با آنها در میان بگذارد.
این احتمال وجود دارد که این همکاری‌ها به آپارتاید جنسیتی در داخل ایران و دخالت خصمانه و خشونت آن در سراسر خاورمیانه یا حتی کمک به کشتار غیرنظامیان در اوکراین کمک کند."
از جمله دانشگاه‌های پیشرو که در آن کار با ایران صورت گرفته است، دانشگاه کرانفیلد است که یک موسسه تحقیقاتی متخصص در علوم، هوافضا و مهندسی است که با RAF مشارکت استراتژیک دارد.
دانشگاهیان آنجا و سایر دانشگاه‌های انگلیس مقاله‌های آکادمیکی را که درخواست نظامی را تأیید می‌کنند، تالیف کرده‌اند. برخی دیگر در کنار دانشگاه‌های ایرانی که توسط انگلیس، ایالات متحده و اتحادیه اروپا تحریم شده‌اند، مشغول به کار هستند.
یکی از بخش‌های کلیدی تحقیقات ایران و انگلیس که توسط JC کشف شد، به‌طور مشترک توسط احمد نجاران خیرآبادی، محقق کالج امپریال و دانشمندان دانشگاه صنعتی شاهرود و دانشگاه فردوسی مشهد تهیه شد.
به ادعای این نماینده پارلمان، این تحقیقات ارتقای موتورهای سبک وزن و دو زمانه مورد استفاده برای نیرو دادن به پهپادها را بررسی کرد، از جمله پهپاد شاهد 136 که گویا توسط روسیه برای حمله به اهداف اوکراینی استفاده می شود.
این مطالعه مزایای نصب سیستم تزریق سوخت در چنین موتورهایی را مورد بررسی قرار داد و به این نتیجه رسید که سیستم پیشران ارتقا یافته "مزایایی مانند قدرت بالا، مصرف سوخت پایین ... استقامت پرواز بالا، تحمل شرایط محیطی شدید" دارد.
وی افزود: در دنیای مدرن، هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) به دلیل مزایای کلیدی و مهمی که دارند، به طور گسترده در حال بهره برداری هستند و در ارتش ایفای نقش می کنند.
این تحقیق که در مارس 2019 منتشر شد، توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران "حمایت" شد که کامران دانشجو، وزیر سابق و محمد نوری، معاون فعلی وزیر آن ، هر دو در فهرست تحریم‌های بریتانیا هستند.
فرزین ندیمی، کارشناس در امور ارتش ایرانو کارشناس ارشد موسسه واشنگتن، گفت که تحقیقات کالج امپریال می‌تواند کاربردهای نظامی قابل توجهی داشته باشد. او گفت که موتور 30 ​​اسب بخاری در این مقاله مورد بحث قرار گرفت که می تواند در پهپادهای کوچکتر استفاده شود.
تحقیق کلیدی دیگر - یک مطالعه مشترک بین مرکز مهندسی پیشرانه در دانشگاه کرانفیلد و دانشگاه علم و صنعت تهران - نیز در کانون توجه قرار دارد.
کرانفیلد علیرغم داشتن روابط نزدیک با وزارت دفاع بریتانیا، "کاربردهای نظامی" سیستم های پیشرفته موسوم به "کنترل کننده های فازی" را در موتورهای توربوجت در کنار ایرانی ها بررسی کرد.
طبق مطالعه سال 2021 "این کنترل‌کننده موتور را قادر می‌سازد تا مانور بهتری داشته باشد، که یک جنبه مهم برای کاربردهای وسایل نقلیه هوایی نظامی و بدون سرنشین است.
نشریه انگلیسی ادعا می کند این مطالعه توسط دکتر سهیل جعفری، مدرس مدیریت و کنترل حرارتی توربین گاز در کرانفیلد و سیدجلال محمدی دولابی فرد ساکن تهران انجام شد.