۱۳۹۰ آبان ۹, دوشنبه

رَبع رشیدی و رویال سوسایتی

انجمن سلطنتی انگلستان یا همان رویال سوسایتی که پس از اتحاد انگلستان بدست چارلز یکم، و در سال 1660 در لندن برپا شد و عنوان نخستین انجمن علمی جهان را یدک می کشد حدود چهار سده جوانتر از ربع رشیدی جوانمرگ شده رشید الدین فضل الله همدانی است. اندیشه تأسیس انجمن سلطنتی بریتانیا در یکی از نشست‌‌های دانشمندان و فیلسوفان در سال 1660 میلادی پشکل گرفت و این اندیشه با فرمان چارلز دوم در پانزدهم ژوئیه 1662 رسمیت پیدا کرد.
در ابتدا عضویت انجمن شرایط خاصی نداشت اما از سال 1848 تنها کسانی به عضویت پذیرفته می‌شوند که دانشمند و شاغل شغل علمی باشند. انجمن دارای اعضای داخلی و خارجی است، تعداد اعضای خارجی که بیشتر از اهالی ایرلند و کشورهای مشترک‌المنافع‌اند تقریباً یک‌دهم اعضای داخلی است. این انجمن مجموعاً در حدود 1300 عضو دارد. اداره امور انجمن به عهده یک شورای 21 نفره و هیأت‌مدیره 5 نفره است که از سوی مجمع سالانه انجمن انتخاب می‌شوند و مدت مدیریت‌شان دو سال است.
انجمن سلطنتی بریتانیا مثل آکادمی‌های علوم بسیاری از کشورها به راه‌های مناسب‌تر توسعه و پیشرفت علم، بهبود امر آموزش و پرورش و انتشار کتب و مجلات و اعطای جایزه به صاحبان آثار ممتاز علمی می‌پردازد و به مبادلات علمی و همکاری با دانشمندان و مجامع علمی کشورهای دیگر اهتمام دارد. این مطلب بس ناقص و نارساست. به تکمیل و تتمیم آن کمک کنید. مهرداد وحدتی دانشمند. لغت نامه دهخدا.