۱۳۸۷ مهر ۲۳, سه‌شنبه

بیست و سوم




تربت جام، مدرسه میر شاه ملک



بر اساس "پیوست" منتشر شده به دست لیزا گلمبک[1] مدرسه میر شاه ملک، که در 846/3-1442 ساخته شد چسبیده به جنوب حرم بود، محوطه ای که امروز به اشغال بنائی جدید درآمده است.
در نقشه مک کول که ویلبر[2] منتشر کرده در این محوطه، درست مقابل مدرسه فیروز شاه، ایوانی نشان داده می شود با تعدادی طاقچه های کور در طرفین آن.
دو عکسی که گدار منتشر کرده بخشی از بنا قبل از ویرانی را نشان می دهد. در یکی فقط انتهای دیوار رو به صحن دیده می شود؛[3] و دیگری ایوانی ویران شده را پشت ایوان ورودی نشان میدهد.[4] این دومی را طاقی سه کنج دار می پوشاند، در حالی که روی اولی آثار گچ سفید کاری نشده به چشم می خورد که نشان می دهد احتمالا" در اصل پوششی دیگر، شاید کاشی، داشته است.
این احتمال هست که قطعات به جای مانده بقایای مدرسه میر شاه ملک باشد، هرچند عکس های منتشر شده هیچ معیار مطمئن تاریخ گذاری به دست نمی دهد و تا انتشار عکس هائی دیگر از محوطه این نظر در حدَ احتمال باقی می ماند.

تاریخ ترجمه
چهار شنبه بیست و چهار مهر ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و هفت.

[1] - "گاهشمار،" ص 41. هنوز هم میان تاریخ مرگ امیر شاه ملک (829/1426) و تاریخ فرضی ساخت مدرسه اش تناقضی حل نشده پا برجاست. تری آلن در هرات تیموری، ص 40 اشاره کرده است "پیوست" ترجمه گلمبک، "گاهشمار،" ص 28 را می توان رافع این تناقض دانست. به شرطی که "این بناها" را اشاره به آنچه جلال الدین فیروز شاه ساخت بگیریم.
[2]- ویلبر، معماری ایران اسلامی، ش 52.
3- "قوس ها،" ش 264.
4- همانجا، ش 186।




کتابشناسی
نگ. پانوشتها.

هیچ نظری موجود نیست: