۱۳۹۳ مرداد ۲۶, یکشنبه

آسمان بار امانت نتوانست کشید


نظام تکنولوژی:

مارکوزه در توجیه نظری خود، گریزی به هنر می زند و نخست از اینکه جامعه ی معاصر با محتوای انتقادی هنر امروز به مبارزه برخاسته اظهار تاسف می کند. مارکوزه پس از این نتیجه می گیرد که چهره ی حقیقت ،‌در خیال پدازی های هنرمندان ، در پافشاری به خاطر آفرینش جهانی که در ‌آن وحشت زندگی یا به کلی از میان رفته باشد یا آدمی با آگاهی خود آن را زیر سیطره ی خود درآورده باشد، نهفته است. به این ترتیب از دیدگاه او، هنر نقشی انکارناپذیر در پیدایش اندیشه ی طارد و نافی و شناخت بدبختی ها  و ناکامی های آدمی دارد.
مارکوزه تحولات آینده را از ناحیه ی گروه های کارگر نمی داند و به عقیده ی او کارگران و کشاورزان و گروه های متوسط از این پس نباید نیروهای انقلابی جامعه به حساب آیند زیرا این گروه ها در نظام تکنولوژي مستهلک شده و به خاطر افزایش دستمزد و رفاه نسبی زندگی به تسلیم و رضا و سازشکاری تن در داده اند . کارگران امروز با گروه های متوسط (بورژوا) حسن تفاهم و همکاری دارند و به سهم خود در راه گسترش استثمار و بهره گیری های نظام سرمایه داری فعالیت می کنند . گرو های کارگر علی رغم گذشته ای نه چندان دور ، همگی آرمان های خود را از دست داده اند. از این قرار در جهان معاصر ، هرگونه تفکر انتقادی و جهش انقلابی مواجه با شکست و سرکوبی می گردد با این همه انسان های اندیشمندی که از نابخردی های جهان تک ساحتی به خود آمده و به حالتی از نفی و انکار رسیده اند انسان هایی که سیطره ی تکنولوژی هنوز فردیت شان را کاملاْ در هم نشکسته و وسایل ارتباط جمعی فرصت اندیشیدن، گریختن و فرارفتن را از ایشان نگرفته است، همچنان در مخالفت با ارزش های تکنولوژی و سرمایه داری پابرجا ایستاده اند . … پایمردی و مقاومت این انسان های اندیشمند …
اندیشه و رفتاری که اکثریت مردم، خط مشی خود را بر آن قرار داده اند و در نتیجه،‌ به شرایط و اوضاع مستقر در جامعه تسلیم شده اند، هرگز راه گشای تفکر منطقی و پیدایش روحیه ی انتقادی نخواهد بود.
اقتباس از:
انسان تک ساحتی- هربرت مارکوزه- محسن موئیدی – ص10- 14- 15


Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world. Indeed, it's the only thing that ever has.
  • Attributed to M. Mead in: Frank G. Sommers, Tana Dineen (1984) Curing Nuclear Madness. p.158
  • Variants of Never doubt that a small group of thoughtful, committed people can change the world. Indeed, it is the only thing that ever has:
    Never believe that a few caring people can't change the world. For, indeed, that's all who ever have.
    A small group of thoughtful people could change the world. Indeed, it's the only thing that ever has.
    Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world; indeed, it's the only thing that ever does.
    Never doubt that a thoughtful, committed individual can change the world. Indeed, it's the only thing that ever has.