جهان خودرو؛ تسلای جنجالی که دونالد ترامپ دیگر آن را نمیخواهد

این هفته در جهان خودرو: تاثیر دعوای دونالد ترامپ و ایلان ماسک بر آینده تسلا، کمربند ایمنی جدیدی که شرکت ولوو برای افزایش ایمنی سرنشینان طراحی کرده، صندلیهای اداری الهامگرفته از مدل جدید نیسان و بازگشت خانواده مشهور آلمانی به صنعت خودرو با یک ماشین سفارشی.
تسلا قربانی دعوا
در پی اختلاف دونالد ترامپ و ایلان ماسک، رئیسجمهوری آمریکا تصمیم گرفته خودروی تسلایی را که برای حمایت از آقای ماسک خریده بود بفروشد یا ببخشد.
تسلای دونالد ترامپ یک مدل S قرمز رنگ است و به گفته رسانهها حدود ۸۰ هزار دلار ارزش دارد. در تصاویری که هفته گذشته منتشر شد این ماشین همچنان در محوطه کاخ سفید دیده میشود. مقامهای کاخ سفید به رسانههای آمریکایی گفتهاند که ترامپ بهطور جدی به رد کردن این ماشین فکر میکند.
با این که روسای جمهور آمریکا به دلایل امنیتی اجازه رانندگی ندارند، آقای ترامپ این تسلا را در ماه مارس گذشته برای حمایت از آقای ماسک خرید. در مراسمی که آن زمان در کاخ سفید برگزار شد، رئیسجمهور آمریکا تسلا را ماشینی «در بالاترین سطح» توصیف کرد و معترضان به ایلان ماسک را «تروریست» خواند.
برگزاری این مراسم در کاخ سفید با واکنشهای منفی زیادی روبرو شد و بسیاری از تبلیغ محصولات تسلا به این شیوه توسط رئیسجمهور آمریکا انتقاد کردند.
End of پربینندهترینها
اما حالا رابطه آقای ترامپ و ماسک تیره شده و تحلیلگران نسبت به پیامدهای این تنش برای آینده تسلا هشدار دادهاند.

اختلاف این دو با انتقاد آقای ماسک به طرح مالیاتی جدید دولت آمریکا آغاز شد و با رد و بدل شدن پیامهایی در شبکههای اجتماعی شدت گرفت. ترامپ در یکی از این پیامها تهدید کرد که قراردادهای دولتی با شرکتهای متعلق به ایلان ماسک را لغو خواهد کرد. آقای ماسک هم ادعا کرد که بدون حمایت او ترامپ هرگز به ریاستجمهوری نمیرسید و خواهان برکناری او شد.
در پی این تنش قیمت سهام تسلا سقوط کرد و تنها در یک روز ۱۵۰ میلیارد دلار از ارزش این شرکت کاسته شد. به گزارش خبرگزاری بلومبرگ در نتیجه این افت، ایلان ماسک ۳۴ میلیارد دلار از ثروت شخصی خود را از دست داد. هرچند قیمت سهام در روزهای بعد افزایش یافت، اما این رشد نتوانسته است نگرانیها درباره آینده تسلا را برطرف کند.
حمایت ایلان ماسک از دونالد ترامپ و پیروزی او در انتخابات موجب جهش چشمگیر ارزش سهام تسلا در اواخر سال گذشته شد. با این که آقای ترامپ با پرداخت یارانه به خودروهای الکتریکی مخالف بود، اما سرمایهگذاران تسلا به کاهش سختگیریهای دولت درباره ماشینهای خودران امیدوار شدند. حضور دائم آقای ماسک در کنار رئیسجمهور در کاخ سفید هم به خوشبینیها افزود و در نتیجه بیش از ۴۵۰ میلیارد دلار به ارزش تسلا اضافه شد.
اما در ماههای بعد ترکیبی از رقابت شدید در بازار خودروهای الکتریکی و تصمیمها و اظهارنظرهای جنجالی ماسک در عرصه سیاست، باعث اعتراض مردم و کاهش فروش این تسلا شد.

یکی از امیدهای اصلی تسلا برای افزایش درآمد پروژه تاکسیهای خودران این شرکت است. تا چند روز دیگر قرار است فعالیت نخستین سری از این تاکسیها بهطور آزمایشی در شهر آستین ایالت تگزاس آغاز شود.
تحلیلگران میگویند ترامپ میتواند برای تاکسیهای خودران تسلا دردسر ایجاد کند و کافی است نهادهای نظارتی را تشویق کند که با بروز کوچکترین مشکل وارد عمل شوند. وزارت ترابری آمریکا هم نقش تعیینکنندهای در صدور مجوز تولید انبوه تاکسیهای تسلا دارد که قرار است بدون پدال و فرمان ساخته شوند.
قرار است تاکسیهای خودران تسلا از سال آینده در ۲۰ تا ۲۵ شهر فعالیت خود را آغاز کنند؛ اما در صورت تصویب قوانین سختگیرانهتر احتمال دارد اجرای این طرح به تعویق بیفتد.
تسلا همچنین خواهان معافیتهای تعرفهای از دولت آمریکا است تا بتواند به واردات قطعه از چین ادامه دهد، اما خشم آقای ترامپ ممکن است بر تصمیم دولت در این باره هم اثر بگذارد.
فروش «اعتبار آلایندگی» یکی از بخشهای مهم کسبوکار تسلا است که ممکن است آسیب ببیند. این اعتباری است که به شرکتهایی مثل تسلا که خودروهایشان آلایندگی ندارد تعلق میگیرد. تسلا میتواند این اعتبار را به شرکتهایی بفروشد که محصولاتشان محیط زیست را بیش از حد مجاز آلوده میکنند و در معرض جریمه دولت قرار دارند.
تسلا با فروش این اعتبار سالها درآمد قابلتوجهی به دست آورده است. اما سناتورهای جمهوریخواه بندی به لایحه بودجه اضافه کردهاند که این جریمه را برای خودروسازان حذف میکند.
هرچند ماسک میگوید این درآمد برای تسلا اهمیت زیادی ندارد، اما چنین تغییری میتواند به تسلا آسیب بزند. در سهماهه نخست امسال، درآمد تسلا از محل فروش اعتبارهای آلایندگی با ۳۳ درصد افزایش به حدود ۶۰۰ میلیون دلار رسید، در حالی که درآمد کلی شرکت در این مدت کاهش یافت.
پیش از دعوای دونالد ترامپ و ایلان ماسک، گزارشهایی منتشر شده بود که نشان میداد سهامداران تسلا نسبت به مدیریت آقای ماسک در تسلا تردیدهایی مطرح کرده بودند. روزنامه «والاستریت ژورنال» ماه گذشته گزارش داد که هئیت مدیره تسلا به دنبال جانشینی برای آقای ماسک بود. اما این گزارش از سوی تسلا و ایلان ماسک تکذیب شد.

کمربند جدید ولوو
ولوو از کمربند ایمنی جدیدی رونمایی کرده که با توجه به شرایط رانندگی و ویژگیهای بدنی هر سرنشین، بهصورت هوشمند و خودکار تنظیم میشود. ولوو میگوید اولین خودروساز جهان است که چنین فناوریای را طراحی کرده و آن را سال آینده در مدل جدید EX60 عرضه میکند.
این کمربند ایمنی جدید با استفاده از حسگرهای داخل و بیرون ماشین مشخصاتی مانند قد، وزن، شکل بدن و فرم نشستن سرنشین را تشخیص میدهد و با توجه به شدت تصادف، میزان فشار مناسب کمربند را تعیین میکند. برای مثال در تصادفهای شدید اگر سرنشین جثه بزرگی داشته باشد، فشار کمربند بیشتر میشود تا از پرتابشدن او جلوگیری شود. اما اگر جثه سرنشین کوچک باشد و شدت تصادف هم زیاد نباشد، فشار کمربند کم میشود تا از آسیبهایی مانند شکستگی دنده پیشگیری شود.
به گفته ولوو در حال حاضر بیشتر کمربندهای ایمنی تنها دارای سه حالت سادهاند که هنگام تصادف بدون توجه به وضعیت سرنشین فعال میشوند. اما کمربند ایمنی جدید ولوو میزان فشار مناسب برای هر سرنشین را از میان یازده حالت مختلف انتخاب میکند.

ولوو میگوید نرمافزار مدیریت این کمربند از طریق اینترنت بهروز میشود و عملکرد آن در گذر زمان بهتر خواهد شد.
کمربند ایمنی سهنقطهای که امروز در خودروها استفاده میشود را نخستینبار نیلز بوهلین، مهندس سوئدی در سال ۱۹۵۹ برای شرکت ولوو ساخت. ولوو با چشمپوشی از حق انحصاری این اختراع، راه را برای استفاده سایر شرکتها از این فناوری باز کرد.
تحقیقات «اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای آمریکا» نشان میدهد که بستن کمربند ایمنی موثرترین روش برای حفظ ایمنی سرنشینان در هنگام تصادف است و خطر جراحتهای شدید و مرگ را تقریبا به نصف کاهش میدهد.

صندلیهای اداری نیسان
نیسان در چین برای تبلیغ مدل جدید الکتریکی N7 یک صندلی اداری بر اساس صندلی این ماشین به بازار عرضه کرده است.
صندلی اداری نیسان ۴۹ حسگر دارد که فشار بالشها را متناسب با وضعیت بدن تنظیم میکنند. صندلی به گرمکن و ماساژور هم مجهز است و شدت و نوع ماساژ با تلفن همراه کنترل میشود. وزن این صندلی ۴۹ کیلوگرم است و با هر بار شارژ تا پنج ساعت کار میکند.
ماشینهای نیسان در چین به داشتن صندلیهای راحت معروفند، تا آنجا که برخی به این شرکت لقب «کارخانهی مبلسازی» دادهاند. نیسان حالا با تکیه بر این شهرت میخواهد توجه مشتریان بیشتری را جلب کند.
مدل N7 با همکاری شرکت دانگفنگ، شریک چینی نیسان تولید میشود. این خودرو از نظر فنی با مدل 007 دانگفنگ مشترک است و با هر بار شارژ تا ۶۳۵ کیلومتر حرکت میکند. قیمت ارزانترین مدل نیسان ۱۱۹ هزار و ۹۰۰ یوان (حدود ۱۷ هزار دلار) است و امکانات لوکسی مانند یخچال، نمایشگر بزرگ و دسترسی به هوش مصنوعی دارد.


رقابت شدید در چین به فروش نیسان ضربه زیادی زده و فروش این شرکت در یک سال گذشته بیش از دوازده درصد کاهش یافته است.
وضعیت نیسان در بازارهای دیگر هم بهتر نیست. ایوان اسپینوزا، مدیرعامل جدید شرکت، برنامهای گسترده برای بازسازی نیسان آغاز کرده که شامل تعطیلی برخی کارخانهها، تعدیل نیرو و فروش بعضی داراییهای شرکت است. همزمان نیسان با معرفی دهها مدل جدید امیدوار است فروش و درآمدش را افزایش دهد.
با این حال برخی تحلیلگران میگویند نیسان بهتنهایی توان عبور از بحران را ندارد و تنها راه نجات این شرکت ادغام با یک خودروساز دیگر است. نیسان با این ایده مخالف نیست، ولی سال گذشته مذاکراتش برای ادغام با هوندا به نتیجه نرسید و هنوز به طور رسمی با شرکت دیگری مذاکره نکرده است.
پیش از هوندا، شرکت تایوانی فاکسکان، تولیدکننده گوشیهای آیفون، به همکاری با نیسان علاقه نشان داده بود، اما بهتازگی قراردادی برای تولید خودرو با میتسوبیشی امضا کرده است.

ماشین تازه خاندان آلپینا
بوونسیپن (Bovensiepen)، خانواده آلمانی که به خاطر ساخت مدلهای سفارشی بامو مشهور است، با راهاندازی یک شرکت جدید دوباره به صنعت خودرو بازگشت. اولین مدل این شرکت تازه با همکاری استودیوی طراحی ایتالیایی زاگاتو طراحی شده و در تعدادی محدود تولید میشود.
بوونسیپن از دهه شصت میلادی و با تاسیس کارخانه آلپینا به صنعت خودرو وارد شد. آلپینا یکی از شناختهشدهترین تقویتکنندگان محصولات بامو است و علاوه بر تقویت قوای محرکه، آنها را به امکانات لوکس هم مجهز میکند. بامو در سال ۲۰۲۲ آلپینا را از خانواده بوونسیپن خرید و قرار است این شرکت از سال ۲۰۲۶ به طور کامل زیرمجموعهای از بامو شود.
پس از فروش آلپینا، حالا خانواده بوونسیپن شرکتی به نام خود تاسیس کرده و میخواهد ماشینهای تک و سفارشی بسازد. اولین محصول این شرکت به نام «زاگاتو» بر پایهی بامو M4 ساخته شده، اما تقریبا همه بخشهای ماشین از نو طراحی شده است.


بدنه زاگاتو بیشتر از فیبرکربن ساخته شده تا هم ماشین سبکتر شود و هم امکان شکلدادن به بدنه راحتتر باشد. سقف مثل همه ماشینهایی که زاگاتو طراحی میکند دو برآمدگی دارد تا اگر راننده و سرنشین کلاه ایمنی داشتند فضای کافی داشته باشند. اتاق زاگاتو طراحی کلی باموM4 را حفظ کرده، اما تمامی بخشها با چرم مرغوب پوشانده شده است.
موتور زاگاتو شش سیلندر توربوشارژ با قدرت ۶۰۳ اسب بخار است که حدود ۸۰ اسب بخار از مدل استاندارد بامو M4 بیشتر است. شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت زاگاتو ۳.۳ ثانیه و حداکثر سرعتش بیش از ۳۰۰ کیلومتر در ساعت است.
زاگاتو با دست ساخته میشود و بوونسیپن میگوید ساخت هر دستگاه بیش از ۲۵۰ ساعت زمان میبرد. اولین سری این ماشین تابستان سال آینده به مشتریان تحویل داده خواهد شد. بوونسیپن هنوز اعلام نکرده که چند دستگاه زاگاتو خواهد ساخت و قیمت ماشین چقدر است، اما رسانهها پیشبینی کردهاند قیمت ماشین بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار یورو باشد که بیش از چهار برابر قیمت مدل معمولی بامو M4 است.















