۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۴, سه‌شنبه

مبادا که در دهر دیر ایستی مصیبت بود پیری و نیستی فردوسی، سرای سالمندان نشاط، مهریز، دکتر ابویی

مدير خانه سالمندان نشاط شهرستان مهريز گفت: داشتن منبع در آمد برای سالمندی مهمترین و اولین دغدغه و مشكل سالمندان است.


مهریز -نمایندگی یزدفردا :دكتر احمد ابویی اظهار داشت: پیری فرایندی اجتناب ناپذیر از زندگی همه ما می‌باشد و همه انسان‌ها در ادامه چرخه زندگی به مرحله سالمندی می‌رسند رسیدن به سن 65 سالگی یعنی گذر از مرحله میان سالی و آغاز دوره سالمندی، آنگونه كه كه در آخرین سرشمرای كشور مشخص گردید.
وی افزود: استان یزد در بین سایر استان‌های كشور با آماری حدود 9 درصد دارای جمعیت سالمندی بیشتری می‌باشد حدود 9 درصد، این مطلب از آن جهت مهم است كه رسیدن به دوره سالمندی امكانات و شرایط خاص خود را می خواهد كه ذكرتعدادی از آنها لازم است.
ابویی تصریح كرد: نداشتن منبع درآمد به عنوان اولین مشكل سالمندان است و دومین دغدغه سالمندان بحث درمان آنان می‌باشد در كشورهای اروپایی بخصوص كشورهای اسكاندیناوی و فرانسه به عنوان كشورهایی كه دارای بالاترین آمار سالمندان می‌باشند و سالهاست تجربه داشتن آمار بالای سالمندان را دارند با داشتن بیمه‌های خوب و تكمیلی این مشكل را به نحوی حل كرده‌اند اما هنوز یكی از دغدغه‌های اصلی آنان در بحث درمان بحث هزینه‌های سنگین درمان سالمندان می‌باشد.
مدیر خانه سالمندان نشاط مهریز یزد افزود: آماده سازی محیط زندگی برای سالمندانی كه در طی فرآیند زندگی دچار محدودیت و یا معلولیتی شده‌اند از جمله دیگر مشكلات سالمندان می‌باشد.
وی گفت: حفظ حرمت و تكریم سالمندان اگر چه در فرهنگ یزد دارای جایگاه بالایی می‌باشد اما تداوم و حفظ آن برای نسل‌های آینده بسیار ضروری و لازم است، بدون شك در طی دو سه دهه آینده یكی از مشكلات كشور ما داشتن جمعیتی خاكستری و سالمند می‌باشد و بهتر است ازهم اكنون برای فردا چاره اندیشی كنیم چرا كه استان یزد می‌تواند به عنوان یكی از استان‌هایی كه زودتر در معرض این خطر است اقدام به چاره اندیشی نماید اما انجام این مهم توسط یك سازمان یا نهاد عملی غیر ممكن است اما لازم است.
ابویی پیشنهاد داد: شورایی متشكل از ادارات و سازمان‌های ذیربط به همراه تعدادی از كارشناسان به عنوان شورای سالمندان تشكیل شود البته این امر صورت گرفته اما شاید تعداد تشكیل جلسات و یا مصوبات آن به تعداد انگشتان یك دست نباشد و جدیت بیشتری را می طلبد.
وی به بیان راهكارهای كاهش آسیب این قشر اشاره كرد و گفت: تحلیل و بررسی آمار سالمندان و سپس برنامه ریزی براساس داده‌های آماری، فرهنگ سازی و آموزش همگانی برای سالم پیر شدن بخصوص آموزش افراد میانسال توسط رساله ملی، دانشگاه، آموزش و پرورش و تشكل‌های مردمی، تامین منابع درآمدی سالمندان از طریق آماده سازی بستر انجام یك سری كارهای سبك و پاره وقت توسط سالمندان سالم می‌تواند قابل تامل می‌باشد توسط بخش خصوصی، تحت پوشش قرار گرفتن سالمندان معلول و یا از كار افتاده كه در جامعه به سختی و در فقر زندگی می كنند از طریق موسسات خیریه مردمی و ایجاد شبكه‌های حمایتی مردمی محله‌ای و در نهایت كمك های نهادهای حمایتی نظیر كمیته امداد و بهزیستی از جمله راهكارهاست.
وی افزود: تحت پوشش در آمدن كبیمه‌های درمانی با همكاری كمیته امداد بهزیستی و...، اهتمام و توسعه به امر ویزیت در منزل و ارائه خدمات درمانی به سالمندان از كار افتاده، ایجاد فرهنگسرای سالمند برای پر كردن اوقات فراغت سالمندان سالم توسط شهرداریها و موسسات خیریه، بهسازی معابر، اماكن عمومی توسط شهرداریها و سایر ادارات، ارتقا فرهنگ احترام به سالمند آموزش و پرورش، ارشاد اسلامی، روحانیت و غیره می‌‌باشد.
ابويي تصريح كرد: اين نكات هر چند كوتاه، مي‌تواند در امر برنامه ريزي براي بهتر نمودن وضعيت سالمندان مفيد واقع شود.
وي در خصوص تعداد سالمند اين مركز بيان داشت: در خانه سالمندان نشاط مهريز ما در خدمت 70 مادر سالمند هستيم خوشبختانه هنوز در فرهنگ يزدي‌ها بحث احترام به والدين در جايگاه بالايي قرار دارد و تقريبا هيچ خانواده يزدي حاضر نيست مادر خود را در خانه سالمندان بگذارد و اكثريت سالمندان ما كساني هستند كه متاسفانه داراي فرزند نمي‌باشند البته تعداد محدودي هم هستند كه فرزندان آن‌ها با اكراه آنان را به خانه سالمندان آورده‌اند كه آن هم به علت بيماري‌هاي سخت دوره سالمندي نظير زوال عقل و سكته مغزي مي‌باشد.
مديرخانه سالمندان نشاط مهريز يزد افوزد: به همين علت خانه‌هاي سالمندان يزد معمولا داراي سالمنداني هست كه خدمات زيادي مي‌خواهند و نگهداري خوردن غذا نمي‌باشند و 65 نفر از آنان نمي‌توانند به تنهاي استحام كنند.
وي افزود: البته ما در حال حاضر داراي يك مركز روزانه سالمندان هم هستيم كه به سالمندان سطح شهر مهريز خدمات مي‌دهيم و در كنار آن نيز مركز خدمات ويزيت در منزل سالمندان از كار افتاده را هم داريم و مي‌توانيم ادعا كنيم كه اولين و كامل‌ترين مركز خدمات دهي به سالمندان در سطح استان يزد خانه سالمندان مهريز مي‌باشد.
وي با توجه به مشكلات دوره سالمندي به خانواده‌ها توصيه كرد: احترام و حفظ حرمت سالمندان جزء اصول اوليه اعتقادات ديني و فرهنگ ما يزدي‌ها مي‌باشد و لازم به تكرار نمي‌باشد اما آموزش آن به نسل آينده مهمترين دغدغه همه ما بايد باشد.
وي تصريح كرد: بدون شك با توسعه فرهنگ شهر نشيني و تبعات آن نظير كار كردن هر دو عضو خانواده و يا چند شيفته كار كردن و زندگي در خانه‌هاي آپارتماني دور نماي روشني براي رسيدگي به سالمندان توسط فرزندان وجود نخواهد داشت و اين سوال به ذهن ميرسد كه آيا ما در طي سه دهه آينده به تعداد مهد كودك‌هاي حال حاضر به خانه سالمندان نياز خواهيم داشت.
ابويي در پايان بيان داشت: عدم برنامه ريزي براي نسل جوان باعث شد آنها از بدو تولد با مشكلاتي نظير شير خشك، مدارس چند شيفته، دانشگاه، اشتغال و ازدواج روبرو باشند آيا اين بار اين تجربه براي سالمندان ما در حال تكرار است؟

یزدفردا

هیچ نظری موجود نیست: