۱۳۹۲ تیر ۳, دوشنبه

استایل شیت و اچ تی ام ال از سایت کارپرداز اصفهان

(( آموزش HTML - ساختن فرم 1 ))
حتماً وقتی نام فرم را می شنوید برگه ای را به یاد می آورید که باید برای آگاهی فرد دیگری، اطلاعاتی را در آن وارد کنید و یا به سئوالهایی پاسخ دهید . در اینترنت هم فرم دقیقاً به همین منظور ساخته می شود، اما با منطقۀ نفوذ بسیار وسیعتر و هزینه بسیار کمتر . 
از طریق فرم شما می توانید اطلاعاتی را از کاربر دریافت کنید، که این اطلاعات یا به صورت گزینه ای است و کاربر فقط با کلیک کردن، گزینه ای را انتخاب می کند، و یا به صورت متنی، که کاربر باید ابتدا اطلاعاتی را در آن وارد کرده و سپس آنرا ارسال نماید . 
فرم ها نیز با استفاده از تگ های مربوط به آنها ساخته می شوند، که به آنها می پردازیم .


   با استفاده از این تگ یک دکمه در صفحه نمایش داده می شود که کارآیی آن به وسیله خصوصیات تعیین می شود . عبارت یا کلمه ای که برروی این دکمه باید نمایش داده شود، در بین تگ نوشته می شود . 
خصوصیات این تگ عبارتند از :
 name="...."   با استفاده از این خصوصیت می توانید دکمه را نامگذاری کنید تا هنگام استفاده قابل شناسایی باشد .


 type="...."   این خصوصیت کاربرد دکمه را تعیین می کند و دارای مقادیر زیر می باشد :
 submit   با استفاده از این مقدار دکمه عمل ارسال را انجام می دهد .


 reset   با استفاده از این مقدار دکمه عمل پاک کردن را انجام می دهد .


    این تگ برای ساختن فرم به کارمیرود، اما شکل و نوع فرم ایجاد شده در صفحه بستگی به خصوصیات و مقادیری که به این تگ می دهید دارد . این تگ پایان دهنده ندارد .
خصوصیات این تگ عبارتند از :
 name="...."   با این خصوصیت آشنا هستید . کاربرد آن نامگذاری فرمی است که می سازید .


 type="...."   این خصوصیت کاربرد فرم را مشخص می کند، که این کاربرد به واسطه مقداری که به این خصوصیت می دهید تعیین می شود . این مقادیر در نوع فرمی که ایجاد می کنید اهمیت زیادی دارد، به همین دلیل هر کدام از مقادیر را به صورت جداگانه بررسی می کنیم .


 submit   با استفاده از این مقدار شما می توانید یک دکمه ارسال (submit) در صفحه ایجاد کنید .


 reset   با استفاده از این مقدار شما می توانید یک دکمه پاک کردن (reset) در صفحه ایجاد کنید .


 checkbox   با استفاده از این مقدار شما می توانید یک دکمه انتخاب گزینه در صفحه ایجاد کنید، اما چون این دکمه ها برای انتخاب یک یا چند گزینه از بین گزینه ها توسط کابر به کارمیروند، تعداد تگ های به کاررفته در این فرم حداقل باید دو تگ و یا بیشتر باشد . این نوع از فرم به انتخاب چند گزینه ای معروف است .
اگر بخواهید زمانی که کاربر صفحه را لود می کند یکی از گزینه ها به صورت پیش فرض انتخاب شده باشد، فقط کافیست واژه checked را داخل تگ هر کدام از گزینه ها که مورد نظرتان است بنویسید .


 radio   با استفاده از این مقدار شما می توانید یک دکمه انتخاب تک گزینه ای در صفحه ایجاد کنید، اما چون این دکمه ها برای انتخاب یک گزینه از بین گزینه ها توسط کابر به کارمیروند، تعداد تگ های به کاررفته در این فرم هم حداقل باید دو تگ و یا بیشتر باشد . این نوع از فرم به انتخاب تک گزینه ای معروف است . 
به این نکته توجه داشته باشید که همۀ تگ ها در این فرم مربوط به یک فرم واحد می شوند، پس همۀ آنها با یک نام در خصوصیت name مقداردهی می شوند، در غیر این صورت فرم به شکل تک گزینه ای عمل نخواهد کرد .


 text   با استفاده از این مقدار یک کادر متنی در صفحه نمایش داده می شود که کاربر هر چیزی به وسیله کیبورد در آن وارد کند عیناً در کادر نمایش داده می شود .


 password   با استفاده از این مقدار یک کادر متنی با کاربرد ورود پسورد در صفحه نمایش داده می شود که کاربر هر چیزی به وسیله کیبورد در آن وارد کند به صورت ستاره در کادر نمایش داده می شود . این حالت نمایش به خاطر امنیت اطلاعات کاربر می باشد .


 file   با استفاده از این مقدار یک کادر متنی به همراه یک کلید جستجو در صفحه نمایش داده می شود که کاربر می تواند به وسیله آن فایلی را در کامپیوتر خود جستجو کند . این فرم زمانی مورد استفاده قرارمی گیرد که کاربر به همراه اطلاعات فرم، باید یک فایل هم به سرور ارسال کند و یا اطلاعاتی را از فایل به فرم منتقل کند .


 hidden   این مقدار زمانی مورد استفاده قرارمی گیرد که بخواهید اطلاعاتی از فرم به سرور فرستاده شود ولی در مرورگر نمایش داده نشود . در واقع این مقدار برای دریافت اطلاعات به صورت hidden fields کاربرد دارد .


 size="...."   این خصوصیت عرض کادرهای متنی را مشخص می کند و با عدد مقداردهی می شود .


 maxlength="...."   این خصوصیت حداکثر تعداد حروفی را که کاربر مجاز به وارد کردن در کادر میباشد را تعیین می کند، و با عدد مقداردهی میشود .


 value="...."   این خصوصیت به نسبت مقداری که به خصوصیت type می دهید سه نوع کاربرد دارد . 
اگر خصوصیت type را با submit و یا reset مقداردهی کنید، با استفاده از این خصوصیت می توانید نوشته روی دکمه را به انتخاب خودتان تغییر دهید، یعنی هر چه به عنوان مقدار برای این خصوصیت بنویسید برروی دکمه نمایش داده خواهد شد . 
اگر خصوصیت type را با checkbox و یا radio مقداردهی کنید، سرور به واسطه این خصوصیت گزینه انتخاب شده به وسیله کاربر را شناسایی می کند، و نوشتن آن داخل تگ الزامی است، در غیر این صورت گزینه انتخابی برای سرور قابل شناسایی نخواهد بود . 
اما در مورد کادرهای متنی، هر چه به عنوان مقدار برای این خصوصیت بنویسید، به صورت پیش فرض در کادر نمایش داده می شود . البته کاربر قادر به تغییر متن پیش فرض داخل کادر خواهد بود .


 readonly   با نوشتن این واژه در داخل تگ کادرهای متنی، کاربر قادر به تغییر متنی که به وسیله خصوصیت value به صورت پیش فرض در کادر وارد کرده اید نخواهد بود .
در قسمت قبل دیدید که چگونه می توان دکمه ها و کادرهای متنی را در صفحه ایجاد کرد . در این بخش ادامه بحث فرم ها را پی می گیریم .