۱۳۹۴ مهر ۹, پنجشنبه

آیا می دانید که ظروف پلاستیکی یکی از دلایل ابتلا به سرطان پروستات است!

مطالعات جدید مرکز سرطان سن سیناتی آمریکا نشان می دهد ظروف پلاستیکی یکی از دلایل ابتلا به سرطان پروستات است. مشاهده ماده BPA در ادرار مهم ترین نشانه ابتلا به این بیماری است و ظروف پلاستیکی و بسته بندی های مواد غذایی مهم ترین عامل ورود این ماده شیمیایی به بدن است.



 تصفیه آب با استفاده از کوزه سفالی
با توجه به اینکه با سند معتبر از جانب پروردگار تبارک و تعالی در قرآن کریم، فرمایشات ائمه معصومین علیهم السلام و نظر حکمای عالیقدر بهترین آب را برای نوشیدن آب باران عنوان کرده اند و از طرفی به دلیل وجود آلودگی های زیست محیطی و اینکه در اختیار داشتن این آب در هر زمان و هر مکان امکانپذیر نمی باشد. لذا دانشندان اسلامی به این فکر افتادند که چاره ای بیندیشند تا بتوانند در هر زمان و هر مکان به چنین آبی دسترسی داشته باشند.
حکما با تدبیر عالمانه به این مهم دست یافته و آنرا در سرزمین های پهناور اسلامی اشاعه دادند (بماند که با نفوذ استعمارگران این امر رفته رفته کمرنگ و چه بسا در برخی نقاط به فراموشی سپرده شد.)
دانشمندان به این نتیجه رسیدند که اگر با خاک رس عالی و درجه یک کوزه های گلی ساخته، بطوریکه وقتی آب را داخل آنها میریزند، بعد از گذشت سه روز هر آنچه در آب وجود دارد و مفید نمی باشد در داخل کوزه باقی می ماند و پس از آن، آبی که از بدنه کوزه به خارج تراوش شده است چیزی نیست جز آبی که خاصیت آب باران را دارد.
البته حتماً باید توجه شود کوزه گلی، رنگ و لعاب نخورده باشد، زیرا در صورت داشتن رنگ و لعاب عمل تراوش انجام نخواهد شد.
جالب توجه است که اخیراً در تحقیقات صورت گرفته توسط یکی از اعضای موسسه پژوهشی درمانی احیای طب جامع ایرانیان که از آب لوله کشی شهری استفاده نموده، گرچه آب را به طور کامل از آلودگی پاک ننموده است (زیرا توصیه ما استفاده از آب چاه یا چشمه برای تهیه آب سالم مانند آب باران از طریق این روش می باشد)  اما با این وجود به وسیله همین روش یعنی استفاده از کوزه سفالی، ۶۰ درصد نیترات موجود در آب شهر پس از تراوش از کوزه کاهش پیدا کرده بود.
توجه داشته باشید اگر برای طولانی مدت از این کوزه استفاده کنیم تراوشات آن به خارج کاهش یافته یا به اصطلاح کوزه جرم می گیرد. برای رفع این مشکل دو راه حل وجود دارد. اول اینکه کوزه نو تهیه کنیم و دوم اینکه شن را داخل کوزه ریخته و به مدت چند دقیقه آن را تکان می دهیم تا جرم ها برطرف گردند.
توضیحات تکمیلی:
در صورتیکه کوزه جدیدی تهیه کرده اید، آبی که در سه روز اول از آن تراوش شده است قابل استفاده نمی باشد ولی از روز چهارم به بعد، هر آنچه از آن تراوش می شود آبی سالم همانند آب باران می باشد، حتی اگر آب جدیدی به آب داخل کوزه اضافه نمایید.
حکیم دکتر روازاده



کفگیر آهنی قدیمی آشپزخانه های ما تبدیل به اختراعی جدید به نام ماهی آهنی نجات بخش در آن سوی آبها شده است!

سالها دل طلب جام جم از ما می کرد                         آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد
دکتر کریستوفر چالز می گوید: “کافی است ماهی آهنی را به مدت ۱۰ دقیقه در آب جوش یا سوپ در حال جوش بیندازید تا ۷۵% از نیاز روزانه تان به آهن تأمین شود. (سایت خبری تحلیلی مشرق نیوز به شرح مندرج در ذیل این مطلب).
به خوبی یادمان هست چند سال قبل که حکیم دکتر روازاده از احیای یک روش درمانی سنتی سالم و آسان کم خونی فقر آهن که در شمال کشور رایج بوده سخن گفت، متأسفانه بسیاری از پزشکان و دست اندرکاران امر تغذیه کشور داد سخن سر دادند که این حرف کاملاً غیرعلمی و خرافات است و اشاعه این حرف ها عوام فریبی است و ….
و حالا این روش قدیمی که حتی روستائیان بدون کمترین سواد نیز آن را به عنوان یک رفتار کاملاً درست تغذیه ای بلد بوده و سالها به کار گرفته بودند به عنوان یک اختراع جدید و مفید یک دانشمند کانادایی ( دکتر چالز) عنوان شده است. گذاشتن یک کفگیر آهنی که در زبان محلی به آن حسوم می گفتند یا یک قطعه آهن کوره رفته مثل یک قطعه میخ بزرگ تمیز یا یک قطعه نعل اسب آهنی تمیز در آب در حال جوشیدن یا آش یا خورشت در حال جوشیدن خصوصاً در خورشتهای ترش شده با آبلیمو یا رب انار و یا در پخت رب آلوچه و امثالهم که ترشی به همراه داشته باشد، عادتی است که بسیاری از زنان کدبانوی ایرانی از دیرباز داشته اند و از این طریق آهن مورد نیاز خود و کودکانشان را بدون تحمل عوارض مکملهای ارزان و گران، تأمین می نمودند.
تمسخر احیا کردن این روشِ بسیار مفید و آسان چندین ماه به یک ژست مثلاً علمی و مدرن در بین پزشکان و اصحاب رسانه و حتی در شبکه های ماهواره ای تبدیل شده بود و حالا این حرف از دهان یک دانشمند غربی خارج شده است و همه آن را تأیید و به به و چه چه می کنند.
ولی در این میان بسیارند مخاطبان هوشمند و انسانهای با وجدان که موضع گیری های چند سال قبل برخی را با موضع گیری های فعلی مقایسه می نمایند و با دلسوزی فقط این شعر حافظ شیرازی به ذهنشان خطور می کند که: آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد.
بیاییم حسوم ها و نعل ها را در اختیار این آقای پروفسور! قرار دهیم تا در ساخت ماهی آهنی دچار کمبود آهن نشود!
 متن خبری مربوط به این اختراع جدید!  
ماهی آهنی نجات‌بخش
ماهی شانس توسط دکتر کریستوفر چارلز از کانادا، اختراع شده و بزودی می تواند فقرآهن را بهبود بخشد. وجود ۲ میلیارد نفر مبتلا به کم خونی در جهان، این را تبدیل به شایع ترین مشکل تغذیه ای جهان کرده است و در عین حال برای بسیاری از این افراد مکمل های جایگزین، یا گران هستند و یا در دسترس نیستند. ماهی دکتر چارلز ۷۵% از نیاز روزانه یک فرد بزرگسال به آهن را تامین می کند. او می گوید: “کافی است ماهی را به مدت ۱۰ دقیقه در آب جوش یا سوپ در حال جوش بیندازید و سپس آن را بیرون آورید. و سپس مقداری آبلیمو که در جذب آهن تاثیر زیادی دارد را به آن بیفزایید.” مواد غذایی پخته شده به این روش طعم متفاوتی نمی گیرند و خود ماهی را هم سال ها می توانید استفاده کنید. بیش از ۲۵۰۰ نفر از مردم کامبوج از این ماهی استفاده می کنند و آزمایشات نشان داده نیمی از کسانی که در این مطالعه شرکت کردند پس از گذشت ۱۲ ماه، دیگر کم خونی نداشتند. طراحی ماهی می تواند متناسب با فرهنگ هرکشوری متفاوت باشد.
منبع:  مشرق نیوز



فواید ظروف مسی و برنجی

از پدربزرگها و مادربزرگها خصوصاً کسانی که سن و سالی بالاتر از60 سال دارند می شنویم که قدیم الایام در پخت غذاها مخصوصاً غذاهای آبگوشتی ، خورشتی و آش ها فقط از قابلمه های مسی استفاده میشد و همه مادران یک کفگیر آهنی به نام “أسوم” یا “حسوم”  نیز وقت غلیان غذا دائم درون ظرف مسی قرار می دادند ، آن وقت کسی نمی دانست چرا باید این کفگیر درون قابلمه مسی قرار گیرد ، مادرها فقط میدانستند ظرف ، باید مسی و حسوم ، باید آهنی باشد اما دنبال چرایی آن نبودند ،  سال ها گذشت استکبار جهانی و صهیونیسم جهانخوار زودتر از عوام الناس از مسلمین همه چیز را (از طریق کتب حکما و اطبای ما همچون زکرای رازی ، ابن سینا ، سیداسماعیل جرجانی ، و دهها تن دیگر )درباره فلسفه حسوم آهنی ، ظروف مسی و برنجی فهمید و همانطور که سالها جهت نابودی مسلمین از هرگونه اقدام نظامی و فرهنگی دریغ نکرده به دنبال چاره ای افتاد مسلمین را از لحاظ سیستم بدنی نیز ضعیف و رو به مریضی ها سوق دهد ،لذا در راستای تحقق این فکر پلید یکی از اقداماتی که انجام داد خارج کردن این ظروف از آشپزخانه ها بود و سرانجام به اسم رعایت بهداشت و این که این کفگیرهای آهنی (یا تکه های آهن مانند نعل اسب) و ظروف مسی و برنجی ، قدیمی و غیر بهداشتی است ،کم کم اینها را از ما گرفت و در بلاد اسلامی مشاغل کاذبی هم ایجاد کرد جهت خریداری به بهای ناچیز و نیز تبدیل ظروف مسی و برنجی به ظروف آلومینیوم(به اسم ظروف رویی یا روحی) و بعدها ظروف استیل و تفلون و پلاستیکی و غیره ؛ که به اذعان و اتفاق نظر طب سنتی و نیز طب جدید در آلیاژ بسیاری از این ظروف فلز سرب بکار رفته که از مواد سمی خطرناک و باعث ایجاد مشکلات خونی میگردد.


و آن زمان کسی نمی دانست که این همه قابلمه های باارزش مسی را جهت ذوب و انتقال به غرب و اسرائیل به کشور ترکیه منتقل کردند  و از دسترس ما خارج نمودند ، همین کاری که اخیراً نسبت به سنگکی ها شروع شده و به اسم غیربهداشتی بودن در حال تعطیلی نانوایی های سنگک در سراسر کشور هستند و بعضی از خودی ها هم به آن دامن می زنند حال آنکه سالمترین و بهترین نان در حال حاضر نان سنگک و تنوری است اما متاسفانه هنوز هم بسیاری از ماها از دسیسه های غرب بی اطلاعی یا بی تفاوتیم .
بر اساس تحقیقات دانشمندان امروزی بدن انسان مخصوصا “مغز برای سلامت و نشاط و کنترل اسیدهای مورد نیاز به میلیاردها یون ِ مس و نسبت کمتری از یون آهن نیاز دارد که پختن غذا درون ظروف مسی بهمراه وجود حسوم آهنی ، این مقدار یون مس و آهن را تأمین میکند تا از طریق غذا وارد بدن شده و با حفظ تعادل موجب سلامتی بدن گردد و از این طریق هیچ یک از انواع کم خونی های رایج که اکنون مردم به آن گرفتارند پیش نمی آمد چرا که یون های آهن که از طریق حسوم آهنی در غذا وارد می شد کم خونی ناشی از فقر آهن را برطرف می کرد ، اما پس از این که حسوم آهنی را به اسم رعایت بهداشت از ما گرفتند ،کم خونی و بیماری های گوناگون خونی روز به روز در میان مردم افزایش یافت .کمبود یون مس نیز باعث می شود انسان دائما احساس سستی و خواب آلودگی و کسالت کند همین مشکل که اکثر جوانان و نوجوانان دچارش شدند .
قابل توجه اینکه وقتی که این ایراد به ایشان گرفته شد و خواستند لاپوشانی کنند از قضیه جمع آوری ظروف مس و آهنی ، بجای اینکه درمان را در استفاده همان ظروف مسی و برنجی و حسوم آهنی بیان کنند ، آمدند مردم را  از چاله در آورده و به چاه افکندند و چیزی را به  اسم ” قرص آهن” تجویز نمودند که شامل مولکول آهن هست که نه تنها برای بدن هیچ ثمره ای ندارد ، بلکه استفاده آن برای زنان ، موجب بیش فعالی یا خنگی کودک میگردد ، همچنان که استفاده دختران جوان از این قرص ها موجب نارسایی های در دوران قاعدگی شان میگردد و نیز مصرف قطره آهن  دندان کودکان را خراب و سیاه می نماید ، حال آنکه بدن انسان نیازمند به یون آهن و مس است نه مولکول آهن ، وقتی هم یون آهن وارد بدن گردد هرچه که نیاز بدن باشد جذب نموده و مازاد آن را دقع میکند بر خلاف مولکول و قرص آهن 
تکمله بحث: 
 در آلیاژ بعضی از این ظروف استیل و آلومنیوم (که متاسفانه اکثر ظروف خانواده ها و خصوصاً بیمارستان ها را شامل میگردد) فلز سرب بکار رفته که ماده ای سمّی و خطرناک است  
  2  ظروف مسی را بوسیله قلع ، سفید میکنند یعنی قلع حرارت دیده یا قلع جامد را با دستمالی به کف ظروف مسی گرم شده میکشند تا به اصطلاح سفید شود ، لذا قابل ذکر است یون قلع نیز مورد نیاز بدن می باشد با اینکار ، ما در یک ظرف غذا طبخ کرده ایم اما در واقع در دو ظرف یعنی ظرفی دو لایه ی (مس و قلع) پخته ایم و دو نیاز بدن را تأمین کرده ایم ، حال اگر حین طبخ غذا ، حسوم آهنی یا تکه آهن کوره رفته(مانند نعل اسب) بکار بریم  دیگر نهایت بهره را برده ایم .
 فلز قلع غیر از فلز سرب اما مورد نیاز بدن است ، لذا تاریخ را ببینیم که همان یهودیان صهیونیسم در راستای تحقق آن افکار پلیدی که در مقاله قبل ذکر کردم ، وقتی دیدند بعضی از مسلمین که با حکما و علما مرتبطند دست از ظروف مسی و برنجی برنداشتند برای همین ها هم نقشه ریختند و قلع هایی آمیخته با سرب وارد بلاد اسلامی کردند تا اینان نیز از قلم نیفتند ، لذا جهت سفید کردن ظروف مسی می بایست به کارگاههای مطمئن و قلع شناس مراجعه کرد ، البته دغدغه ای هم نداشته باشیم چونکه معمولاً پیرمردهای قدیمی ظروف مسی را سفید میکنند که اینان خود قلع را خوب می شناسند .
 این ظروفی که به اسم ظروف “روی” یا “ورشویی” یا “معدنی” در بازار به ما می فروشند همگی آلومینیوم است ، منظورم همین ظرفهایی است که تمام قابلمه ها و دیگهای فعلی در آشپزخانه ها را شامل میشود  ضمناً خوب است بدانیم که اصلاً ما فلزی تحت عنوان “معدنی”  نداریم ، معدنی یعنی فلزی که از معدن استخراج شده و هر فلزی که از معدن استخراج شود را شامل می گردد  .
5 -  خوردن نوشیدنی ها و خوراک داغ در ظروف پلاستیکی باعث میگردد ذرّاتی از پلاستیک وارد بدن گردد که این خود در بدن غده ساز است ، ضمناً میدانید پلاستیک از چیزهایی است که اصلاً تجزیه نمیشود یا تجزیه آن چند صد سال طول می کشد .
 بهترین ظرف جهت طبخ غذا ، ظروف مسی و بهترین ظرف جهت جوشاندن آب و دمکرده ها ، ظروف برنجی است هر چند که ظروف سنگی (مانند دیزی سنگی)   نیز مورد تأیید است .
 مس قدیمی که ساخت دست هم هست بهتر از مس جدید است یکی از دلائلش این است که چون چکش زیادی خورده تا حالت بگیرد باعث می شود هنگام طبخ غذا ، راحتتر یون آزاد می کند همچنانکه آهنی که چند دفعه کوره رفته و به دفعات چکش خورده باشد راحت تر یون آهن آزاد می کند.




فواید دیزی سنگی

-سلامتی بدن:
دیگ های سنگی سالم ترین ظروف هستند. چون انسان از خاک است اگر ظرف از سنگ و خاك سفالی باشد سنخیت دارد و آرامش دهنده است لذا بهترین ظرف غذا ظروف سفالی و ظروف سنگی است. اما زودپزها و نیز ظروف تفلن سرطان آور است همچنین ظروف آلومینیومی
2-صرفه جویی در سوخت:
غذا در این دیگ سنگی ها با کمترین حرارت به بهترین نحوی پخته می شود
3- گوارا بودن غذا:
طعم و مزه غذای پخته شده در ظروف سنگی قابل مقایسه با سایر ظروف نیست و غذای طبخ شده در این ظروف بسیار خوش مزه و خوش طعم است
4- سرعت پخت:
این دیگ ها مانند دیگ زود پز و البته بدون خطرات و بدون ضررهای آن در کوتاه مدتی غذا را می پزد. هر نوع گوشتی داخل این دیگ سنگی ها با حرارت ملایم دو ساعت خوب می پزد
5- نسوختن غذا:
بخاطر نیاز به حرارت کم و نیز سنگی بودن و در نتیجه داغ نشدن زیاد غذا کمتر می سوزد و در صورت تمام شدن آب غذا مقدار سوختگی غذا کمتر می شود
6-عدم نیاز به مواد شوینده شیمیایی:
دیگ های سنگی بسیار راحت و حتی بدون مواد شوینده و حتی با آب ولرم و سرد به راحتی شسته می شوند



آفتابه مسی
 
یکی از پر کاربردی ترین ظروف مسی ، آفتابه های مسی می باشد. در قدیم در موارد بهداشتی حمل آب از مخزن و حوض منازل و چشمه ها و آب چاه در موارد از آفتابه مسی استفاده می شده است. چون این آبها احتمال آلودگی زیادی داشت، و همچنین بعلت اینکه آب در این ظروف می ماند، در این محیط باعث گشترش و رشد قارچ و جلبلک و تعفن آب می شد. لذا ظروف مسی یعنی آفتابه نقش مهمی را ایفا می کرد.
در سنت اجتماعی مردم توصیه می شد که بعد از استفاده از آب آفتابه، برای دیگران آن را دوباره پر آب کنید. تا فرد بعدی یک آب ضد عفونی شده و میکرب زدائی شده را استفاده کند. و برای انجام این عمل از واژه مقدس ثواب بهره می بردند. یعنی به بچه ها توصیه می کردند که آب آفتابه را پر کنید ثواب دارد.
 
نتیجه:
وقتی یک آبزن گیاهی می تواند بیماری های زنانه را برطرف کند، لاجرم باید موقع شستشو و طهارت ،  از آب غیر آلوده  استفاده شود. به نظر بنده استفاده از آب در ظروف غیر مسی و برنجی برای موارد بهداشتی و دستشوئی ها غیر مجاز می باشد. آفتابه های پلاستیکی و استیل و غیره برای سلامتی انسان مضر بوده و مورد تایید نمی باشند.
در گذشته حتی شیر دستشوئی ها و شیر مخازن آب و دستگیره های درب حمام و دستشوئی از مس و برنج بود . مقداری به پاکی آب کمک کند، و همچنین دست آلوده انسان با تماس با شیر آب و دستگیره در فاصله استفاده نفر بعدی خودبخود ضد عفونی می شد.
امروزه در کشور شیلی تمام بیمارستان ها را ملزم کرده اند تمام تجهیزات فلزی را مسی کنند. حتی تخت بیمارستانها  و گاریهای حمل غذا و ظروف و شیرهای آب و جا صابونی های بیمارستانی را مسی کرده اند.
 خاصیت دیگر آب آفتابه مسی خاصیت درمانی آن است. آب ترکیبی با مس موجود در ظرف مسی خودبخود محل شستشو را ضد عفونی کرده و باقیماده رطوبت آب آغشته با مس اثر درمانی و عفونت زدائی از  پوست و مجاری جنسی مردان و زنان و حتی کمک به دفع بیماری های مقاربتی را انجام می دهد. اگر آفتابه مسی رواج پیدا کند بسیار از بیماری های زنان پیشگیری شده و حتی بتدریج و زودتر از درمانهای شیمیائی  درمان خواهند شد.
   (( تا یکصد سال قبل در هیچ کشور اروپائی محلی بعنوان بیت الخلاء وجود نداشته و حتی در هیچ یک از آثار باستانی و کاخ های غربی چنین محلی تعبیه نشده است. و مردم متمدن!! غرب مانند حیوانات به پشت منازل می رفتند و پشت بوته ها عمل دفع را انجام می دادند و در برخی منازل اعیان در درون یک سطل در کنج اتاق این عمل را انجام داده و سپس با یک پارچه مشترک اقدام به انجام پاک کردن مقعد کرده  و خود حدیث مفصل بخوان زین مجمل...
در سال ۲۰۰۰ میلادی یعنی ۱۳ سال قبل در پایتخت هلند و در هیچ یک از شهرهای آن دستشوئی عمومی برای خانم ها وجود نداشت و تمام خانم ها برای این منظور در روز روشن به پشت بوته ها و لای درز درب ماشین ..... 
حال برای رعایت موارد بهداشتی باید از دستورات و استانداردهای مردم متمدن!!!!! غرب پیروی کنیم و توالت فرنگی که حالت توسعه یافته سطل کنار اتاق خواب شان بوده را تجویز و توصیه کنیم. در آذرماه سال ۱۳۹۱ در یک برنامه صدا و سیمای جمهوری اسلامی توصیه به استفاده از توالت فرنگی و نیز تاسف از استفاده کنندگان دستشوئی ایرانی توسط یک پزشک !! ارتوپد انجام می گرفت.
در بسیار از سایت های خبری گزارش گردید که در سیتی سنتر اصفهان در یک سالن باز چندین کاسه ادرار ایستاده برای آقایان و بدون حایل مابین آنها ایجاد کرده اند. و بعدا با بازدید اعضای شورای شهر ام القراء اسلام !!!!!!!! فقط توصیه به ایجاد حائل بین آنها شد.))  
 
 
آفتابه زنانه  - آفتابه مردانه
 
در بسیاری از خانه های قدیمی شاهد وجود دو آفتابه هستیم. یکی برای خانم ها و دیگری برای آقایان. آفتابه خانم ها بسیار کوچکتر از آفتابه آقایان بوده است. یکی بعلت کوچکی و سبکی آن و دیگر اینکه کاربردهای درمانی آن بوده است. معمولا خانم ها داروهای آبزن را قبلا جوشانده و سپس در آفتابه مسی مخصوص خودشان ریخته و روزانه چندین مرتبه استفاده می کردند. و این آفتابه نباید بصورت عمومی مورد استفاده قرار می گرفت ، لذا بصورت کاملا مشخص در اندازه مجزا شده است. ضمنا توقف آب در درون این آفتابه بیشتر می شود تا خاصیت ضد قارچی آن بیشتر شود.
هنگامی که آقای وارن آمریکائی  رئیس اداره اصل چهار ترومن در ایران در زمان اردشیر زاهدی اقدام به نسب دستگاه های پمپ های آب بهداشتی در سر محله های شهرهای ایران می کرد، فکر می کرد مردم ایران همانند آمریکائی ها و هلندیها از دستمال مشترک برای پاک کردن بدن خود در بیت الخلاء استفاده می کنند، و کاسه های غذاخوری آنها چوبی نشسته است. در صورتی که ظروف مسی غذا با لعاب قلع یک ضدعفونی کننده قوی بود. ایرانیان  تشت لباس و تشت حمام آنها هم مسی بود تا در آنجا نیز قارچ کش داشته باشند.
 
 به امید روزی که مسئولین بهداشتی ایران از طب ایرانی بهرمند شوند. هرچند که آن پیرزن بیسواد عشایری پشت کوه نشین، علمش و شعورش به استفاده از ظروف مسی واقف تر از اقایان است.
سالها طول می شد که رؤسای دانشگاه های پزشکی بهداشت ایران، به حکمت طب ایرانی واقف شوند. 
 
یک سؤال علمی:
چرا در سقاخانه های ایران از کاسه برنجی استفاده می کردند؟
یکی از دلائل استفاده از کاسه برنجی علاوه بر زیبا بودن آن ، خاصیت میکروب کشی و ضد عفونی کنند آن بوده است . و اگر شخص بیماری از یک کاسه سقاخانه استفاده می کرد ، خودبخود برای نفر بعدی ضد عفونی می شد.
ولی یک خاصیت هوشمندانه و حکیمانه دیگری در آن نهفته است. آیا می توانید بگویید؟
http://noor8138.s4y.ir/page-474490.html