Create a post

What's on your mind, Mehrdad?
Live video
Photo/video
Feeling/activity

News Feed posts


People you may know

160 mutual friends
Add friend
88 mutual friends
Add friend
45 mutual friends
Add friend
بنیاد الخیر، یک مؤسسه خیریه ثبت‌شده در بریتانیا، به بی‌بی‌سی گفته است که یک تیم از امدادگرانش در حملات اسرائیل به شمال غزه کشته شده‌اند.
این موسسه خیریه گفته است که ۸ نفر از کارکنانش - از جمله امدادگران داوطلب و خبرنگارانی که فعالیت‌های آنها را مستند می‌کردند - پس از آن که اسرائیل خودروی آنها را هدف قرار داد، کشته شدند.
حماس این حمله را «نقض آشکار» توافق آتش‌بس با اسرائیل توصیف کرده است.…
See more
May be an image of ‎2 people and ‎text that says '‎B فارسی CNEWS NEWS c B CHÂN امدادگران سازمان خیريه 감이는 بريتا میی بریتانیایی در حمله هوایی اسرا رائيل در غزه کشته شدند‎'‎‎
All reactions:
You and 174 others
2
1
Sad
Sad
Comment
Share
AsAbove SoBelow commented.
/ R Buckminster Fuller /
.
"You have to decide whether you want to make money or make sense, because the two are mutually exclusive."
.
"R. Buckminster Fuller, (born July 12, 1895, Milton, Mass., U.S.—died July 1, 1983, Los Angeles, Calif.), U.S. inventor, futurist, architect, and author. The grandnephew of Melville Fuller, he was expelled twice from Harvard University and never completed his college education. Failure in a prefab construction business led him to search for d…
See more
May be an image of 1 person and text
All reactions:
454
17
210
Like
Comment
Share
View more comments
Rick Emry
Said the man with a lot of great ideas who didn't have a lot of luck turning them into gold during his own lifetime. 😃 😉
(But they loved him after he was dead!) 😃 😉
They hated his Geodesic Dome & his Dymaxion Car, but his ideas led to the "Buckyball",… 
See more
  • Like
  • Reply
  • Edited
2
AsAbove SoBelow
Rick Emry early risers always hate long sleepers, because long sleepers invented all which helped them to work less and less. Early riser will done his 40 yrs, the same job if possible, and soon later die from a heart attack, and all his pension remains to the state.
  • Like
  • Reply
نمایی از خیابان آریامهر (فاطمی) تقاطع امیرآباد (کارگر) و پارک فرح (لاله) و دورنمایی از برجهای سامان و کاخ کشاورزی
سال ۱۳۵۰ خورشیدی
May be an image of monument
All reactions:
30
2
1
Like
Comment
Share
May be an image of 1 person and text that says 'Congratulations to Professor Touraj Daryaee on his appointment as the new general editor of the Encyclopedia Iranica!. PARS EQUALITY EQUALITYCENTER CENTER'
با عرض تبریک ! انتخاب دکتر تورج دریائی را به عنوان سردبیر جدید دانشنامه ایرانیکا و دانشگاه کالیفرنیا در ارواین به عنوان میزبان این دانشنامه را تبریک می‌گوید. دا…
See more
All reactions:
You and 25 others
1
Love
Love
Comment
Share
ماه رمضان در عهد ناصری
ماه رمضان ماه قرآن خوانى بود، بعضى بودند که هر روز یک قرآن تمام می خواندند اینها اکثر اشخاصى بودند که قرآن استیجارى میخواندند(برای اموات ) و در مقابل هر قرآن تمام منتهى دو قران می گرفتند.مسجدها عموما پر میشد، مردم از هر طبقه و هر صنف نماز ظهر و عصر را بجماعت میخواندند.بعد از نماز امام مسجد اگر از اهل فضل بود، خود بمنبر میرفت و مردم را موعظه میکرد. روزهاى جمعه و احیاها بمناسبت تعطیلی، مساجد پرجمعیت تر از سایر روزهامیشد. بعضى از مقدسین هم بودند که قبل از افطار و حتی صبحها بمسجد رفته، نماز مغرب و عشا را هم بجماعت میخواندند ولى صبح و مغرب و عشا دیگر بعد از نماز موعظه در کار نبود. زیرا احتیاج بخواب و خوراك، محلى براى شنیدن وعظ باقى نمی گذاشت .شبهاى ماه رمضان را بخصوص در تابستان، مردم تا صبح بیدار میماندند و این کار در تمام طبقات مرسوم بود. بعضى مشغول عبادت و خواندن دعا و قرآن میشدند و براى درك ثواب هر شب تا صبح بیدار میماندند، بعضی نیز شبها بیدار میماندند که صبحها لامحاله تا نزدیک ظهر بتوانندبخوابند و اثر روزه در آنها کمتر باشد. بالاخره دستۀ سومى هم بودند که شب را به قمار صبح میکردند و میگفتند اگر باین سرگرمى مشغول نشوند، ناچارند بخوابند و روز دیگر خواب نمیروند و روزه براى آنها مشکل خواهد شد. اگر اشخاصى بودند که میخواستند طفره بروند، نمی توانستند و ناچار بودند همرنگ جماعت باشند.چون حتى در خانۀ خود هم جائى نداشتند که روزه خورى کنند.مرحوم احمد منشور میگفت با برادرم شبى در مجلس قمار تا صبح مشغول بودیم، چون بسحرى نرسیدیم روزه را خورده بعد بمنزل آمدیم، خبر روزه خورى ما زودتر از خودمان بمنزل رسیده بود، همینکه وارد شدیم مادرم از ما رو گرفت، چند روز با ما مثل جذامیها رفتار میکردند،قدغن شده بود نوکر و خدمتکار دور و ور ما نمی آمدند، غذا که براى ما می آوردند، در اطاق گذاشته فرار می کردند، تا بالاخره ما را توبه رسمى دادند، و به عضویت خانه پذیرفتند.ناخوشها که شرعا باید روزه ي خود را بخورند، در بیرون خانه همرنگ جماعت بودند.اگر کسى پیدا می شد که بخواهد خود را ناخوش قلمداد کرده و بدینوسیله روزه خورى کند، طبیبى که تصدیق مرض بدهد ولو شفاهى و براى متقاعد کردن اهل خانه هم باشد، گیر نمی آورد .اطباى آن دوره حتى یهودیهاى آنها، ولو براى روزه خورى هم، احترام تصدیق خود را داشتند و براى خواهش دوست و رفیق تصدیق غیرواقع نمیکردند.سه شب احیا شبهاى عبادت بود، مردم بعد از افطار بمسجدها میرفتند. و نماز قضا میخواندند.رسم شیعه این است که این سه شب را عبادت می کنند که ثواب هزار ماه عبادت را در هرحال درك کرده باشند. از آیات و اخبار برمیآید که در شب قدر سرنوشت بندگان خدا تقدیر می شود. واقعه شهادت حضرت مولى آن هم در شب بیست و یکم ، باز هم براى درك ثواب حزن بر محزونى آل پیغمبر است و الا شب قدر شب عزادارى نیست.در این ماه مردم اطعام زیاد می کردند.اکثر اعیان هر شب در بیرونى افطار کرده پنج شش الى ده پانزده نفر حاشیه و بعد نوکرهاى درخانه افطار میخوردند. آنها که توانائى این قبیل اطعامها را نداشتند، خرما می خریدند و به مسجد می رفتند و به مؤمنین می دادند. اگر در میان اهل مسجد اعیانى هم بود، این خرما را رد نمی کرد و به آن افطار می نمود که خود بثواب اجابت دعوت برادر دینى رسیده و برادر دینى را هم به ثواب اطعام در افطار دادن، رسانده باشد. زیرا پیغمبر فرموده است واجب و مستحب، فقر و احتیاج خورنده شرط نیست بلکه براى خود عمل، ثواب بسیار نقل شده است.محال بود وقت افطار صداى فقیرى از کوچه بلند شود و چندین نفر داوطلب براى غذا دادن باو از خانه ها بیرون نیایند.در این ماه کارها تقریبا تعطیل می شد و مردم به عبادت مشغول بودند. اگر کسى طلبى از کسى داشت ،سروقت بدهکار خود نمی رفت.عروسى کمتر اتفاق می افتاد، خرید و فروش و معامله کم بلکه هیچ نبود، مرافعات شرعى در محاضر علماء متوقف می گشت، ادارات دولتى باز بود ولى کسى رجوعى نمی کرد، در دهات هم کارهاى سنگین زراعتى را، حتى المقدور تعطیل می کردند و اگر مثلا درو و خرمن کوبى و از این کارها که تعطیل آن خسارت جبران ناپذیر داشت، پیش می آمد، با رعایت بیشتر از کارگرها، انجام می دادند.یکى از کارهاى رایج در ماه رمضان، گردش در بازارها بود. مردم، بخصوص اعیان بعد از نماز ظهر و عصر وشنیدن موعظه، براى گذراندن وقت به بازار می رفتند و خریدهائى هم می کردند و به بعضى دکانهاى خرازى و بزازى بخصوص دکان حاجى ابو الفتح بلورفروش حتما سرى میزدند. در حجره هاى سمت شمال مدرسه سپهسالار بزازها براى زنها بساط پهن می کردند و سایر حجرات و ایوانها ،بساط خرازى و بلورفروشى و سمسارى براى مردها پهن می شد و واقعا نمایشگاهی از امتعۀ آنروز کشور بود. کمتر کسى از اهل شهر بود که ماه رمضان یکبار به این نمایشگاه نیاید. ناصر الدین شاه هم یکى دو بار براى گردش به این نمایشگاه آمده، توپ چیت و گاز بین زنها انداخته بود.روز آخر رمضان موعظۀ واعظین در مساجد راجع به زکوة بدن یا فطریه بود که در اندازه اى که هرنفر باید بپردازد و موقع پرداخت و اینکه بچه اشخاص باید پرداخته شود بحث میکردند.
منبع : عبدالله مستوفی، شرح زندگانی من یا.. ، تهران، زوار، 1371 ، ج3 ، چکیده صص 327 -333
May be an image of one or more people, crowd and text
All reactions:
39
3
3
Like
Comment
Share
View more comments
Fatemeh Ghaziha
سلام لادن جون اگر به اشتراک گذاشتید تصحیح کردم ‌ بخشی را اضافه کردم که منبع هم در آن قید شده لطفا شما هم مجددا ویرایش و نیمه دوم را اضافه کنید. ممنون
  • Like
  • Reply
Friend Requests
Profile Picture
16 mutual friends
Confirm
Delete
Profile Picture
Confirm
Delete
Profile Picture
29 mutual friends
Confirm
Delete
سوال دوستان
۱۴۰۰ سال پیش مگه ساعت‌ داشتند که
بدانند چه ساعتی باید افطار کنن
All reactions:
احمد وحیدی, Karine ArVa-ian and 34 others
30
Like
Comment
View more comments
گنجی کرزانی
اولآ ملاهادروغگوو ریاکارن هیچ وقت روزه نگرفتن ونمیگیرن مداها هم همانطرروهوا حرف نمیزنم باآنهازندگی کردیم واما آنها که آدم بودن باسفیده صبح وطلوع آفتاب وباغروب آفتباب تعین وقت میکردن وباستارهانیمه شب راتعین میکردن نه آخوند بازرگانان که درحال مسافرت بود… 
See more
  • Like
  • Reply
#صدای پای _سفیانی
#تنها راه نجات _یمانی
May be an image of ‎text that says '‎نه اولین بوده و نه آخرین خواهد بود ،بود.پس اشاعرۀ اهلی‌سنت پیش از دیگران باید نسبت به آنها وخیانت هایشان برحذر .باشند 应品小建 मह پیام پبام_چدید جديد امام (امام_لحمدالحن(ع لحمد العن (ع) د۰۵کر۲۰ PorO‎'‎
All reactions:
1
Like
Comment
Share
May be an image of 1 person and text that says 'Y SPACE "I know of no time in human history where ignorance was better than knowledge." ~Neil deGrasse Tyson'
All reactions:
392
27
120
Like
Comment
Share
آيا منظور از شهر مکورابا (زيارتگاه) در نوشته های بطلمیوس مکّه (بکّه) بوده است؟
Did the city of Macoraba (pantheon) in Ptolemy's writings refer to Mecca (Bakka)?
در این باب گفته شده است: "جغرافیای قرن دوم کلودیوس بطلمیوس نام مکورابا را در غرب شبه جزیره عربستان قرار داده است. در مطالعات مستشرقان اجماع وجود دارد که مکورابا مکه است، و تا حدی کمتر این نام از یک کلمه باستانی عربستان جنوبی برای "معبد" گرفته شده است. این مقاله شناسایی Macoraba به عنوان مکه را به ساموئل بوچارت در سال 1646 ردیابی می کند و تفسیرهای در حال تغییر Macoraba از آن زمان را ارزیابی می کند. نتیجه می‌گیرد که هیچ اشتقاق رضایت‌بخشی برای توضیح تفاوت بین نام‌های مکه و مکورابا پیشنهاد نشده است، و استدلال می‌کند که اکنون باید اجماع را کنار گذاشت یا با جدیت بیشتری از آن دفاع کرد."
نظر به معنی ازدحام بکّه (مکّه) و قبیلهٔ قریش یعنی تجّار آن می توان مراد از آن را جای ازدحام مردم گرفت و مکورابا (زیارتگاه) را همان بکّه (مکّه) شهر قریش (تجار) دانست که برای محافظت اموال خود و آرامش و مرکزیت بخشیدن محل، معبد کعبه را در آنجا بنا نهاده بوده اند.
واژهٔ مکورابا (مَ-کورابا) بر گرفته از واژهٔ اکدی کَرابو (زائر) و به معنی محل زائیرین به نظر می رسد:
karābu/kāribu (feminine : kāribtu )
[Religion]
i) blesser , pilgrim , thankful * / grateful * ; lā kāribu : ungrateful / thankless ; ša-kāribi : votive offering ; 2) -noun- : one who blesses , a blessing priest ; niqê kāribu : offerings for the blessing priest ; 3) (a supplicant deity / genie) , (divine name) ; 4) kāribtu : (a female genie in wood) ;
Cf. karābu (2), karābu
واژهٔ کربلا نیز در معنی زیارتگاه خدا می تواند از این واژهٔ کرابو مشتق شده باشد.
در ارتباط با نام بکّه (ازدحام زائرین) گفتنی است، خود مکّه نیز بنا به لغات توراتی به صورت مَ-عکّا به همین معنی است:
Accho (akka) [N] [E] [S]
close; pressed together
عکّا (ازدحام) به صورت عکا در عربی به معنی قسمت عمدهٔ هر چیز، باقی است.
امّا در مورد نام یثرب (مدینه):
به نظر می رسد نام یثرب (مدینه) به معنی قصبهٔ محافظت شده بوده است:
išru(m) (2)
an enclosed village (?) ;
bâʾu [DIB : ] (vb. a/a ; )
G. to go along, across ; to overtake, defeat s.o. ;