روان
نگاری (به انگلیسی : psychographics)
مطالعه شخصیت، ارزشها، مواضع، علائق و شیوه های زندگی است. از آنجا که حیطه بحث و فحصش علائق (interests)، اعمال ) (activitiesو عقاید (opinions) است غالبا عوامل روان نگاری را متغیر های آی ای او (IAO ) نامند.
مطالعات روان نگاری افراد یا جوامع می تواند در حیطه های بازاریابی و فروش،
جمعیت شناسی، سنجش افکار (opinion research)،
آینده نگری/فیوچرینگ/futuring
و
بطور اعم در پژوهشهای اجتماعی مفید افتد.
می توان یافته های این پژوهشها را با متغیرهای جمعیت شناسی (چون سن و جنسیت)،
متغیرهای رفتاری (چون میزان استفاده و پای بندی/وفاداری) و متغیرهای جمعیت شناسیِ
سازمانی (که گاه متغیر های شرکت شناسی/فیرموگرافیکی firmographic نامیده می شود) مثل نوع صنعت،
شمار کارکنان و حیطه های کارکردی مقابله کرد.
برگردان از مقاله ویکی پدیا. علیرغم میل خود مستقیما در ویکی پدیا نمی گذاریم چون بزرگواری میثم نام با انگ خرابکاری حساب کاربری ما را مسدود می کند طوری که حتی نتوانیم برخی نگارشهای پارسی مضحک ویکی پدیا را که در قوطی هیچ عطاری یافت نمی شود راست کرد!؟