وجه تسمیه ی نام دره های دو هزار و سه هزار: اهورا ستوده

"دو هزار" و "سه هزار" دره هایی هستند که در استان مازندران و در شمال کوه های تخت سلیمان قرار دارند. برای واژه های دو هزار و سه هزار وجه تسمیه های مختلفی را بیان می کنند، مانند داشتن 2000 و 3000 متر فرازای دره ها، یا برگرفته از نام هَزار به معنای بلبل که در این صورت مفهوم دو یا سه هزار بلبل مورد نظر بوده است.

به گمان نگارنده آن چه می تواند در این باره درست تر باشد دو و سه " ازار" است. ازار در زبان پارسی باستان به معنی رود است که در طول سالیان به هراز تبدیل شد ( مانند رود هراز ) وحال چرا "دو ازار" و "سه ازار" درست تر است؟

رود دو هزار دو سرچشمه اصلی و بزرگ به نام های "دریاسر رود"  و "نوشا رود" دارد که اولی از برف چال های چکاد سیالان و دومی از برف چال های چکاد نوشا و نیار دره سرازیر می شوند.

رود سه هزار سه سرچشمه اصلی و بزرگ به نام های "شلف رود" ، "گرما رود" و "مران رود" دارد که شلف رود از برف چال های چکاد هفت خوان و تخت سلیمان،   گرمارود از برف چال های چکاد خرسان و گردونه کوه و مران رود از کوه نرگس سرازیر می شوند.

دو رود خروشان دو هزار و سه هزار در منطقه "چالدره" به هم پیوسته و رود "چشمه کیله" را تشکیل می دهند. این رود از مرکز شهر تنکابن (شهسوار) گذر کرده و به دریای کاسپین می ریزد. دبی آب این رود 380 تا 400 میلیون متر مکعب در سال و در برخی منابع تا 450 میلیون متر مکعب هم نگاشته شده است. این رود از شهرستان چالوس تا کلاچای پرآب ترین رود  منطقه است و جالب آن که با وجود وسعت زیاد حوضه آبگیر رود چالوس و کلاچای، این دو رودخانه کم آب تر از چشمه کیله هستند.