قرارداد ۶۱ هزار میلیارد تومانی با راهآهن ایران؛ مدیرعامل آوانریل: بابک زنجانی در داتوان حضور ندارد اما با سرمایههایش در خارج پشتیبانی میکند

در مراسمی با حضور فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی ایران، تفاهمنامهای به ارزش ۶۱ هزار میلیارد تومان بین شرکت آوان ریل با شرکت راهآهن ایران امضا شد.
این قرارداد که «بزرگترین سرمایهگذاری بخش خصوصی در حملونقل ریلی» معرفی شده، برای خرید و تولید «٣٠٠ دستگاه مسافری خودکششی دیزلی و ۵٠ لوکوموتیو باری و ۶٠٠ دستگاه واگن باری مخزندار» منعقد شده است.
شرکت آوان ریل که به گفته مدیرعاملش در آذر ۱۴۰۳ یعنی کمتر از چهار ماه پیش تاسیس شده است، متعلق به هلدینگ داتوان است.
مهدی ابراهیمی مدیرعامل شرکت آوان ریل امروز (یکشنبه ۳۱ فروردین) پس از مراسم انعقاد قرارداد به رسانههای ایران درباره ارتباط بابک زنجانی با هلدینگ داتوان، شرکت مادر آوان ریل، گفت: «سهام شرکت متعلق به هلدینگ است و هلدینگ هم عمدتا یک سرمایهگذار خارجی دارد که سرمایهگذار اصلی هلدینگ است.»
او در پاسخ به خبرنگاران، در مورد «نسبت این شرکت و هلدینگ» با بابک زنجانی، ابتدا به «سرمایهگذار خارجی» اشاره کرد اما بعد از چند بار سوال و جواب گفت: «ایشان در هلدینگ وان حضور ندارد، اما از طریق سرمایههایی که در خارج از ایران و شرکتهایشان از گذشته داشتهاند، آن سرمایهها دارد به ایران منتقل و برای خدمت به مردم ایران سرمایهگذاری میشود.»
End of پربینندهترینها
بعد از این توضیح، یکی از خبرنگاران از آقای ابراهیمی میپرسد: «یعنی پول نفت خودمان است؟»
بابک زنجانی تاجر و سرمایهگذار جنجالی که به اتهام «اختلاس و فساد مالی» به اعدام محکوم شده بود، بهتازگی فعالیت خود را در عرصه عمومی از طریق یک سایت و حسابهایی در شبکههای اجتماعی از سر گرفته است.
مدیرعامل آوان ریل در این مورد گفت: «آقای اژهای رئیس قوه قضائیه اسفند ماه سال گذشته اعلام کرد بابک زنجانی کلیه بدهیهایش را پرداخت کرده است و حتی مازاد پرداختی دارد و از دولت طلبکار است.»
همزمان با این مراسم، آقای زنجانی در حساب خود در شبکه ایکس که در سایت رسمی او هم بازتاب یافته است، نوشت: «بزرگترین سرمایهگذاری بخش خصوصی در تاریخ راهآهن ایران. اقتصاد کشور را به ریل خواهیمانداخت. سالی که قدرت اقتصادی جایگزین قدرت سیاسی خواهد شد.»
هلدینگ داتوان علاوه بر حملونقل ریلی در زمینه حملونقل هوایی و جادهای هم فعالیت دارد. آقای زنجانی چند روز پیش در حساب شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «۳۲ فروند هواپیمای مسافربری متعلق به شرکت داتوان ایر به زودی در آسمان ایران به پرواز درمیآیند.» او همچنین از فعالیت این هلدینگ در زمینه واردات تاکسی برقی خبر داد.
بابک زنجانی، مفسد اقتصادی یا کارآفرین؟
پرونده بابک زنجانی یکی از جنجالیترین پروندههای مرتبط با اتهامات مالی در ایران بوده است.
بابک زنجانی، مالک مجموعه شرکتهای «سورینت» که به گفته خودش شامل ۶۴ شرکت و مجموعه بانکی در کشورهای مختلف جهان بوده است، دی ماه سال ۱۳۹۲ در ایران بازداشت شد.
او در سال ۱۳۹۴ در دادگاه بدوی به اتهام «اختلاس و فساد مالی» به اعدام محکوم شد که با اعتراض وکلایش پرونده به دیوان عالی ایران رفت.
در آذرماه ۱۳۹۵، دیوان عالی رای دادگاه بدوی را تائید کرد.
اواخر بهمن ۱۴۰۲، غلامحسین محسنی اژهای رئیس قوه قضائیه به نقل قولی از آقای زنجانی اشاره کرد که به سال ۱۳۹۵ برمیگردد.
آقای اژهای گفته بود: «در این مرحله، نامبرده (بابک زنجانی) اعلام کرد که در فلان کشور ۴ میلیارد دلار موجودی دارم؛ او از ۵ الی ۶ کشور نام برد که در آنها وجوهاتی دارد و اسنادی را هم در این رابطه ارائه کرد؛ اما نمیشد به این اسناد اعتماد کرد چرا که نامبرده قبل از بازداشت مطالبی ارائه کرده بود که خلاف از آب درآمده بودند.»
در سال ۱۴۰۱، هم قوه قضائیه ایران گفته بود که «حدود ۵۰۰ میلیون دلار» از اموال بابک زنجانی به وزارت نفت برگردانده شده و «مجموع رد مال متهم به شرکت نفت حدود یک میلیارد و ۹۶۶ میلیون یورو است».
اسفند ماه سال ۱۴۰۲، قوه قضائیه ایران از بازگشت اموال بابک زنجانی به ایران خبر داد و رئیس بانک مرکزی هم اعلام کرد که تمامی این داراییهای ارزی به خزانه بانک مرکزی منتقل شده است.
حدود دو ماه بعد از آن، قوه قضاییه اعلام کرد که حکم اعدام بابک زنجانی با موافقت علی خامنهای رهبر این کشور به ۲۰ سال حبس تبدیل شد. وکیل آقای زنجانی هم در واکنش به این خبر گفته بود که چون ۱۰ سال از حبس موکلش میگذرد، «دوران تحمل زندان او به پایان رسیده است».
فعالیت عمومی حسابهای منسوب به بابک زنجانی در شبکههای اجتماعی از زمستان سال گذشته آغاز شده است و بحث آن حتی در مجلس ایران هم مطرح شد.
پیش از این در رسانههای ایران از فعالیت شرکتهای مرتبط با بابک زنجانی در زمینه فروش نفت ایران و «دور زدن تحریمها» اخباری منتشر شده بود.





