۱۳۹۹ بهمن ۸, چهارشنبه

 


 تصنیف ها (ترانه های) استاد گلپا

در این پست قصد دارم همه تصنیف ها و ترانه هایی که استاد اکبر گلپایگانی از ابتدا تا امروز اجرا کرده را معرفی کنم. همه ترانه ها و همه آلبوم های استاد گلپا در این پست گنجانده شده است. آلبوم هایی نظیر عقیق و پس چرا عاشق نباشم که همه آهنگهایشان تکراری بود برای پرهیز از تکرار ، از نوشتن آنها خودداری کردم و یا ترانه هایی را هم که در آلبوم های دیگر اجرا شده بود را برای جلوگیری از تکرار ننوشتم. تمام ترانه هایی که من از استاد گلپا شنیده ام و در آرشیوم موجود است را ذکر کردم. البته دو ترانه آخر که آهنگساز هر دو استاد فریدون حافظی است را من تا به حال نشنیده ام و این مطلب را در مجله موسیقی قرن 21 خواندم که استاد گلپا این دو ترانه را اجرا کرده است. از همه دوستداران هنر و موسیقی خصوصا دوستداران استاد گلپا درخواست می کنم اگر احیانا ترانه ای غیر از ترانه هایی که اینجا ذکر شده و دوستان شنیده اند حتما ترانه را در قسمت نظرات یادآوری کنند و با معرفی ترانه در کامل کردن این لیست ما را کمک کنند.

نظرخواهی

از همه دوستداران موسیقی ایرانی (از همه دوستان) درخواست می کنم در نظرخواهی حتما شرکت بفرمایند. نظر خواهی به این ترتیب است که شما در زیر همه ترانه های استاد گلپا را می بینید و بر اساس ذوق و سلیقه خودتان بهترین ترانه یا ترانه هایی که از استاد گلپا شنیده اید را در قسمت نظرات عنوان بفرمایید. این کار دو حسن دارد. اول اینکه پر طرفدارترین ترانه های استاد گلپا شناخته می شوند و دوم اینکه بنده حقیر که سردبیر این وبلاگ هستم از این به بعد سعی می کنم آهنگهایی که طرفدار بیشتری دارند را برای دانلود و یا شنیدن در وبلاگ قرار بدهم. البته ذکر این نکته ضروری است که بدون شک تمامی آهنگهای استاد گلپا شنیدنی و بیاد ماندنی است اما بنا به سلیقه های مختلف بعضی آهنگها طرفدار بیشتری دارند. پس منتظر بهترین آهنگ استاد گلپا از دید شما در قسمت نظرات هستم. در پستهای بعدی همین روال را در مورد آوازهای بی نظیر استاد گلپا دنبال می کنیم.

_____________________________________________________

آلبوم قهر و ناز

آهنگ تک درخت (پس از تو نمونم برای خدا              تو مرگ دلم را ببین و برو)

               دستگاه : همایون (بیات اصفهان) ، آهنگساز : اسدالله ملک ، ترانه سرا : هما میر افشار               

آهنگ قهر و ناز (قهر و ناز اندازه داره            سوز و سـاز اندازه داره            دل شکستن در جهان اندازه داره)

دستگاه : شور ، آهنگساز : فضل الله توکل ، ترانه سرا : فضل الله توکل  

آهنگ اشک من (اشک من خودتو نگه دار           نیا پایین منو رسوا می کنی)

دستگاه : شور (دشتی) ، آهنگساز : محمد حیدری ، ترانه سرا : هما میر افشار

آهنگ دلم گرفته (نشسته ام منو،شکسته های دل                   شکـسـته و رسـوا،غریبــم و تنــها)

دستگاه : شور (دشتی) ، آهنگساز : اسدالله ملک ، ترانه سرا : هما میر افشار

آهنگ موی سپید (موی سپیدو توی آینه دیدم               آهی بلند از ته دل کشیدم)

دستگاه : شور ، آهنگساز : جهانبخش پازوکی ، ترانه سرا : جهانبخش پازوکی

آهنگ هوس میکده (هوس میکده داره دل دیونه من         نمی دونه بی تو ایام بهارو چه کنه)

دستگاه : همایون (شوشتری) ، آهنگساز : محمد حیدری ، ترانه سرا : هما میر افشار

آهنگ درویش (درویشم و دنیا واسم یه مشت خاکه               همه دار و ندارم فقط یک دل پاکه)

دستگاه : شور ، آهنگساز : جهانبخش پازوکی ، ترانه سرا : جهانبخش پازوکی

آهنگ شبگرد (نه می مونده نه مستی           شبامو غم گرفته           مثل اینه که ساقی برام ماتم گرفته)

دستگاه : ماهور ، آهنگساز : فریدون خشنود ، ترانه سرا : هما میر افشار

_____________________________________________________

آلبوم سرگذشت

آهنگ بوسه ( مرا بوسه ای ده          چو آن ساغر می                  که بوسد پیاپی)

دستگاه : ماهور ، آهنگساز : اکبر محسنی ، ترانه سرا : ابوالقاسم حالت

آهنگ نقش من (نقش من چرا نقش ماتمه          خنده های من گریه ی غمه)

دستگاه : سگاه ، آهنگساز : فضل الله توکل ، ترانه سرا : فضل الله توکل

آهنگ مولا علی (همه درها اگر بسته        در قصر خدا بازه        بگو هو یا علی مولا          علی مولا سبب سازه)

دستگاه : شور (دشتی) ، آهنگساز : امیر پازوکی ، ترانه سرا : امیر پازوکی

آهنگ دل شکسته (دل مثل بلورم شکسته شکسته                غم اومده کنارش نشسته نشسته)

دستگاه : سگاه ، آهنگساز : اسدالله ملک ، ترانه سرا : هما میر افشار

آهنگ دریغا دریغا ( خدایا خدایا چرا از من              او را گرفتی که ماتم بگیرم )

دستگاه : شور (دشتی) ، آهنگساز : بزرگ لشکری ، ترانه سرا : الف.ج

آهنگ عاشق (من که می دانم شبی عمرم به پایان می رسد             نوبت خاموشی من سهل و آسان می رسد)

دستگاه : سگاه (مخالف سگاه) ، آهنگساز : جهانبخش پازوکی ، ترانه سرا : جهانبخش پازوکی

آهنگ محبت (قدر محبتو بدون توی دنیا کمه                       همدم خوب و مهربون توی دنیا کمه)

دستگاه : سگاه ، آهنگساز : محمد حیدری ، ترانه سرا : هما میر افشار

آهنگ آفرین دل ( نشد یک لحظه از یادت جدا دل            زهی دل ، آفرین دل ، مرحبا دل)

دستگاه : ماهور ، آهنگساز : فریدون خشنود ، ترانه سرا : ابوالقاسم لاهوتی

آهنگ شور عشق (برو که شور عشقی به جونم نمونده             نشونه ای ز نام و نشونم نمونده)

دستگاه : شور (دشتی) ، آهنگساز : محمد حیدری ، ترانه سرا : هما میر افشار

آهنگ غریب و تنها (همه بر می گردن از            هر جا که باشن               شبا توی خونه هاشون)

دستگاه : شور (ابوعطا)

_____________________________________________________

آلبوم عشق و آلبوم روی برگی بنویس عشق

آهنگ دل خراب (دل خرابه چه خرابی جای آبادی نمونده                خیلی وقته دل تنگم نغمه شادی نخونده)

دستگاه : شور ، آهنگساز : علی تجویدی ، ترانه سرا : مهدخت مخبر

آهنگ عشق (روی برگی بنویس عشق                 بنویس با چشم خیس عشق)

دستگاه : همایون (شوشتری) ، آهنگساز : فضل الله توکل ، ترانه سرا : فضل الله توکل

آهنگ آهسته آهسته (تنگ غروب آنروز وقتی که می رفتم            تو گریه می کردی آهسته آهسته)

دستگاه : شور ، آهنگساز : فضل الله توکل ، ترانه سرا : فضل الله توکل

_____________________________________________________

آلبوم گل عشق

آهنگ جنگ (دلم تنگه بلوره خورده بر سنگه         میون سینه ام جنگه           همش جنگه همش جنگه)

دستگاه : سگاه ، آهنگساز : علی تجویدی ، ترانه سرا : علی تجویدی

آهنگ باغبان خسته (ای که دم سازم تو بودی      نغمه پردازم تو بودی        عشق ما افسانه شد)

دستگاه : شور ، آهنگساز : علی تجویدی ، ترانه سرا : نواب صفا

آهنگ خلق و خالق (همچو چنگی بهر حق دل باختی                 تو به خلق و خالقـت پرداختی)

دستگاه : شور (افشاری)

_____________________________________________________

آلبوم آوازه خوان

آهنگ آوازه خوان (آوازه خوان خسته ام که از همه گسسته ام        طنین بغض گریه ام که ره به سینه بسته ام)

دستگاه : همایون (اصفهان) ، آهنگساز : فضل الله توکل ، ترانه سرا : فضل الله توکل

آهنگ عقیق (سیل اشکم رو یه عمریه که            من از همه پنهون کردم            دل ویرون شده رو سوزوندم)

دستگاه : شور ، آهنگساز : فضل الله توکل ، ترانه سرا : فضل الله توکل

آهنگ بهاری نیست (خشکیده رود مهربانی،مهربانی نیست              ابر غم از هر سو گرفته آسمانی نیست)

دستگاه : شور (دشتی) ، آهنگساز : فضل الله توکل ، ترانه سرا : فضل الله توکل

آهنگ دلم تنگه (تصور های باطل نقش زد آینده ما را                        به تصویری مجازی خط کشید آیینه ما را)

دستگاه : شور (ابوعطا) ، آهنگساز : اسدالله ملک یا فضل الله توکل ، ترانه سرا : فضل الله توکل

آهنگ مهربانی (دل اگه مهربونی نبینه          به جهون همزبونی نبینه            دیگه کار منو دل تمومه)

دستگاه : سگاه ، آهنگساز : فضل الله توکل ، ترانه سرا : فضل الله توکل

آهنگ ترحم (صفای زنده بودن طراوت غروره                 بنفش و سبز و آبی سپید هر بلوره)

دستگاه : سگاه ، آهنگساز : فضل الله توکل ، ترانه سرا : فضل الله توکل

آهنگ روزگار (عجب روزگاری تو ، پر از هر شراری تو            زمین و زمان را به هم ریزی بساط جهان با غم آمیزی)

دستگاه : چهارگاه ، آهنگساز : فضل الله توکل ، ترانه سرا : فضل الله توکل

_____________________________________________________

آلبوم مست عشق

آهنگ ساقی (ای ساقی آرامم کن       دیوانه ام رامم کن        من خسته ایامم         ساقی تو آرامم کن)

دستگاه : شور ، آهنگساز : همایون خرم ، تنظیم : مجید اخشابی ، ترانه سرا : معینی کرمانشاهی

آهنک عشق پاک (ای از عشق پاک من همیشه مست           من تو را آسان نیاوردم به دست)

دستگاه : شور ، آهنگساز : جهانبخش پازوکی ، ترانه سرا : جهانبخش پازوکی

آهنگ عبادت (می دونی دنیا وفا نداره یا اگر داره بقا نداره              آدمی با دل پر امیدش رو به درگاه خدا میاره)

دستگاه : سگاه ، آهنگساز : ؟ ، تنظیم : مجید اخشابی

آهنگ سرنوشت (تا دو چشم خود را           به هم زدم من          عمر من چه طی شد)  

دستگاه : شور (بیات ترک)

آهنگ وطن (توی تنهایی غربت       جایی که با سختی اینجا کردم عادت         واسه کوه و خاک و دشتم)

دستگاه : ماهور

_____________________________________________________

آلبوم دل ای دل

آهنگ اشک حسرت (عجب عمر را تموم شد                   چه دور از هم حروم شد)

دستگاه :شور (دشتی) ، آهنگساز : محمد حیدری ، ترانه سرا : هما میر افشار

آهنگ دل ای دل (یه عمره که دل ای دل رمیدی و رموندی           منو به هر جا خواستی به دنبالت کشوندی)

دستگاه : همایون (شوشتری)

آهنگ گلپونه ها (گلپونه های وحشی دشت امیدم       وقت سحر شد       خاموشی شب رفت و فردایی دگر شد)

دستگاه : شور ، ترانه سرا : هما میر افشار

آهنگ شب (شب آمد شب آمد دوباره که سو سو زند هرستاره    به دامان شبها دو چشمم  کمی فرصت گریه داره)

دستگاه : همایون (بیات اصفهان)

_____________________________________________________

آلبوم موی سپید

آهنگ مزرعه (ناله به دل شد گره     راه نیستان کجاست     سینه به من شد قفس       طرف بیابان کجاست)

دستگاه : همایون (شوشتری) ، آهنگساز : فضل الله توکل ، ترانه سرا : فضل الله توکل

آهنگ وطن (ای وطن ای ریشه من      عشق من اندیشه من      گور من گهواره من        قلب پاره پاره من)

دستگاه : سگاه ، آهنگساز : جهانبخش پازوکی ، ترانه سرا : اردلان سرفراز

آهنگ گل گریه (وقتی تو باغ چشات       دونه دونه گل گریه وا میشه        عشقمون رسوا میشه)

دستگاه : ماهور ، آهنگساز : فرهنگ شریف ، ترانه سرا : بیژن ترقی

آهنگ خونه عشق (خونه عشق من و تو    خونه پوشالی نیست    خونه عشق من و تو     از حقیقت خالی نیست)

دستگاه : ماهور ، آهنگساز : محمد حیدری ، ترانه سرا : هما میر افشار

_____________________________________________________

سایر آهنگها

آهنگ محبت (خوشا آنان که با عزت ز گیتی               بساط خویش برچیدند و رفتند)

دستگاه : چهارگاه ، آهنگساز : انوشیروان روحانی ، ترانه سرا : دکتر رسا

آهنگ درد دل (نمی دونم چه دردی داری ای دل           که هر شب تا سحر بیداری ای دل)

دستگاه : همایون (بیات اصفهان) ، آهنگساز : فریدون خشنود ، ترانه سرا : اردلان سرفراز

آهنگ دل تنگ من (دل تنگ من از تو شکوه داره               آروم آروم ز چشمم گریه باره)

دستگاه : شور ، آهنگساز : اسدالله ملک ، ترانه سرا : هما میر افشار

آهنگ یار پیمانه (من یار پیمانه ام            با غمها بیگانه ام)

دستگاه : شور (دشتی)

آهنگ راحت جان (درد دل دیوانه را     دور از تو گویم با خدا      بر موج غم افتاده ام      چون کشتی بی نا خدا)

دستگاه : شور (دشتی)

آهنگ شور زندگی (شور زندگی در نگاه تو             جان خسته ام در پناه تو)

دستگاه : شور

آهنگ دوست (در زدم و گفت کیست؟          گفتمش ای دوست دوست)

آهنگساز : فریدون حافظی ، ترانه سرا : معینی کرمانشاهی

آهنگ همین امشب

آهنگساز : فریدون حافظی

نوشته شده در تاريخ دوشنبه 1 خردادماه 1385