جنگ در افغانستان؛ 'ولسوالی‌ها پیش از حمله طالبان سقوط می‌کنند'

افغانستان

منبع تصویر،SOCIAL MEDIA

توضیح تصویر،

وزارت دفاع افغانستان اعلام کرده که شهر فیض‌آباد، مرکز ولایت بدخشان از وجود طالبان پاک‌سازی شده است.

در ادامه درگیری‌های شدید در شمال افغانستان، کاربران شبکه‌های اجتماعی ادعا کرده‌اند که چند ولسوالی ولایت بدخشان، در شمال شرق کشور پیش از آنکه طالبان به آن ولسوالی‌ها حمله کنند، سقوط کرده است.

فوزیه کوفی، عضو هیأت گفتگوکننده صلح افغانستان در صفحه رسمی فیسبوکش نوشته "اکثر اراکین دولتی در ولایت بدخشان تحت تأثیر تبلیغات، بدون آنکه طرف معلوم باشد دفاتر و سنگرهای خود را رها کردند."

خانم کوفی نوشته در بعضی حالات "طرف مقابل" (طالبان) بعد از ساعتی از ترک محلات توسط نیروهای دولتی به محل آمدند.

او این سناریو را "جالب و خنده‌دار" دانسته و از کاربران شبکه‌های اجتماعی خواسته از تبلیغات در مورد نحوه جنگ در بدخشان جداً جلوگیری کنند.

حبیب حمیدزاده، روزنامه‌نگار نیز در صفحه فیسبوکش نوشته: "باور می‌کنید؟ طالب از سقوط بعضی از ولسوالی‌های بدخشان خبر ندارد. خود طالبان به مردم ولسوالی ما زنگ می‌زنند و با تعجب می‌پرسند ولسوالی چه وقت و توسط کی سقوط داده شده است؟"

مقامات دولتی هنوز در مورد این ادعاها چیزی نگفته‌اند.

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع صبح امروز از پاک‌سازی شهر فیض‌آباد مرکز ولایت بدخشان خبر داده و گفته در عملیات پاک‌سازی حومه بدخشان، تعداد زیاد از طالبان "به شمول تروریستان چیچنی، ازبیکستانی و پاکستانی" کشته شدند.

در همین حال طالبان اعلام کرده‎اند که مرکز ولسوالی مایمی ولایت بدخشان، در شمال شرق کشور و ولسوالی ناوه ولایت هلمند، در جنوب کشور به دست آنها افتاده است.

عطا الله افغان، رئیس شورای ولایتی هلمند تأیید کرده که نظامیان نیروهای امنیتی افغانستان حوالی ساعت یک دیشب از ولسوالی ناوه ولایت هلمند بیرون شده‌اند.

آقای افغان به بی‌بی‌سی گفت اکنون ساختمان ولسوالی در دست مخالفان مسلح دولت است.

ارتش افغانستان نیز اعلام کرده که در جریان شبانه‌روز گذشته در ولایت‌های مختلف ۲۴۴ تن از اعضای طالبان کشته و ۱۴۱ تن از طالبان زخمی شده‌اند.

عکس پرچم طالبان به جای عکس مقامات دولتی

عکس‌هایی که از ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد که طالبان پس از ورود به این ولسوالی عکس‌های مقامات دولتی را از بیلبوردهای تبلیغاتی خیابان‌های این ولسوالی برداشته و عکس پرچم‌شان را به جای آنها نصب کرده‌اند.

پیش از این تصاویری از محمد اشرف غنی، رییس جمهور، مارشال عبدالرشید دوستم، رهبر حزب جنبش ملی و شماری دیگر از سیاسیون در سطح شهر اندخوی دیده می‎شد.

در همین حال میر رحمان رحمانی، رییس مجلس نماینده‌گان افغانستان در نشست عمومی امروز مجلس گفت سقوط ولسوالی‌ها پس از خروج نیروهای بین‌المللی پیش‌بینی شده بود.

آقای رحمانی گفت این تغییر "به هیچ وجه نمی‌تواند تهدیدی را برای نظام و حاکمیت ملی خلق کند."

افغانستان

منبع تصویر،SOCIAL MEDIA

توضیح تصویر،

پرچم طالبان در ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب