۱۴۰۰ تیر ۱۳, یکشنبه

نخستین گام ها در حوزه لغت نویسی توسط «دکتر معین» برداشته شد

نخستین گام ها در حوزه لغت نویسی توسط «دکتر معین» برداشته شد

رشت- مدیرکل ارشاد گیلان با اشاره به اینکه دکتر معین یکی از چهره های ماندگار در زمان خود و امروز و حتی آینده است، گفت: نخستین گام ها در حوزه لغت نویسی توسط «دکتر معین» برداشته شد.

به گزارش خبرنگار مهر، فیروز فاضلی عصر یکشنبه به مناسبت سالگرد درگذشت «دکتر محمد معین» با اشاره به اینکه با دو سوال می‌توانیم درباره این چهره فرهیخته صحبت کنیم، اظهار کرد: بیان این دو سوال نشان دهنده وجود تفاوت دیدگاه درباره ایشان است.

وی با بیان اینکه تمام جهان بینی‌های انسان وابسته به سوالات او است، افزود: زمانی که این سوال درباره دکتر معین مطرح می‌شود که «چرا دکتر معین به این جایگاه رسید؟» یک سری گزاره‌ها به ذهن متبادر می‌شود.

مدیر کل ارشاد گیلان در ادامه با اشاره به اینکه دریافت اولین دکتری زبان و ادبیات فارسی، نگارش نخستین پایان نامه درباره ادب فارسی، نگارش لغت نامه فرهنگ معین و بسیاری از موارد دیگر سبب شد تا ایشان تبدیل به دکتر معین شوند، گفت: تولد در یک خانواده فرهیخته نیز از شاکله اصلی شخصیت دکتر معین را تشکیل داد.

وی با بیان اینکه اگر تصور شود امروز دکتر معین حضور داشت و به او گفته می‌شد طی ۵۰ سال گذشته هیچ اقدامی درباره لغت شناسایی، ملیت، هویت، حافظ و خاقانی و سایر چهره‌های ادبی صورت نگرفته قطعاً خاطر این اندیشمند مکدر می‌شد، ادامه داد: قطعاً فعالان این حوزه زیر سوال خواهند رفت که چگونگی از سنگ بناهای ایجاد شده توسط دکتر معین استفاده‌ای نشده است.

فاضلی با اشاره به اینکه چرایی‌های دکتر معین بحث گذشته‌ای است که امروز ما با آن در تعامل هستیم، اضافه کرد: چگونگی‌های دکتر معین الگوهای ایشان است که برای ما به یادگار مانده است.

مدیر کل ارشاد گیلان با اشاره به اینکه دکتر معین گام‌های نخستین را در حوزه لغت نویسی، تحقیقات و ریشه شناسایی برداشته است، افزود: دکتر معین الگوی برای نسل امروز و آینده است تا به جایگاه ایشان برسند.

وی در ادامه به برخی خصوصیات دکتر معین اشاره و با بیان اینکه بحث تحقیق باید برای محقق درونی شود که در این زمینه نیز این اندیشمند به این جایگاه رسیده بود، اظهار کرد: تا زمانی که موضوعی برای خود فرد درونی نشود نمی‌تواند دیگران را از آن بهره مند کند.

فاضلی با اشاره به صداقت دکتر معین در انجام تحقیقات، گفت: ایشان صادقانه تحقیق می‌کردند زیرا بالاترین خیانت این است که محقق به آنچه که دست می‌یابد در بازگویی آن صداقت نداشته باشند. این صداقت علاوه بر اینکه فردی است می‌تواند صداقت علمی نیز بوده و قابل استناد باشد.

وی با بیان اینکه کوشا بودن ویژگی دیگر دکتر معین است، اضافه کرد: افرادی دارای استعدادهای بسیاری هستند اما این توانایی با تلاش و وجدان کاری عجین نشده و پس نمی‌تواند راهگشا باشد.

مدیر کل ارشاد گیلان با اشاره به اینکه چهره‌هایی همانند دکتر معین در زمان حیات خود نمونه‌ای دیگر نداشتند، گفت: چرایی این چهره‌ها در زمان آنها بررسی می‌شود و چگونگی آنها نیز در زمان ما و حتی بعد از ما نیز قابل بحث و بررسی بوده و این راز ماندگاری مفاخر و مشاهیر ما است.