۱۳۸۷ آبان ۲۱, سه‌شنبه

آمده ام که سر نهم ...در سالی که به نام مولانا نامگذاری شده است و در روزگاری که چوب حراج به هویت و میراث مان زده ایم و در این روزها که آنان که باید به فکر آینده و گذشته ی ایران باشند در اندیشه ی تاراج این آب و خاک اند و در حالی که همسایگانمان مولانا را ترک و تاجیک و افغانی و ... می نامند ، تنها به این دلخوش دارم که اگر مولانا تاجیک است ، اگر مولانا ترک است و ... کلام عاشقانه هایش(بخوانیدعارفانه! مگر نیامده تا سر نهد بلکه از همه دیده ها نهان، "سوی عقل و جان" "مشعله نظر برد؟" م.و.د. ) با کلام و حس و حال من همیشه درهم آمیخته و همیشه مست شوریدگی و شیدایی نهفته در کلامش بوده ام امروز از آغازین ساعت های روز به طرزی شگفت و در حالی که سر در روزمرگی های زندگی ام داشتم ، این نوای مولانا برای ساعتها در گوشم پیچیده بود و ساعتها این نوا را با آوای سحر انگیز استاد شجریان بر روی آن با خود زمزمه می کردم

آ مده ام که سر نهم عشق تو را به سر برم

ور تو بگوییم که نی ، نی شکنم شکر برم

آمده ام چو عقل و جان ازهمه دیده ها نهان

تا سوی جان و دیدگان مشعله نظر برم

گر شکند دل مرا جان بدهم به دل شکن

گر ز سرم کله برد ، من ز میان کمر برم

آنکه ز زخم تیر او کوه شکاف می کند

پیش گشاد تیر او ، وای اگر سپر برم

در هوس خیال او همچو خیال گشته ام

وز سر رشکِ نام او نام رخ قمر برم

اوست نشسته در نظر من به کجا نظر کنم

اوست گرفته شهر دل من به کجا سفر برم


تصنیف جاودانه ی " در خیال " ساخته مجید درخشانی و با صدای استاد شجریان نوشته شده توسط سيامك قاسميhttp://razeno.com/mt32/mt-tb.cgi/419