جوز(1) ، در عربی، عموماً به معنای میان
و وسط (مثلاً مغز برخی دانهها) و بهطور اخص میوه گردو*است. این واژه، معرّب
واژه پهلوی gōz( رجوع کنید به فرهوشی،
ذیل واژه؛ بهار، ص 384) میباشد ( رجوع کنید به جوالیقی، ص 147؛ فتحاللّه احمد
سلیمان، ص83؛ عنیسی، ص22؛ جهینه نصرعلی، ص 114؛ كیا، ص11؛ نیز رجوع کنید به
ابراهیمپور، ذیل «گوز») كه از قدیم به ادبیات و كتب گیاه ـ داروشناسی عربی
راهیافته است (رجوع کنید به اصمعی، ص 36؛ دینوری، ج 1، ص 86 ـ87؛ ابوالخیر
اشبیلی، ج 1، ص 144).
واژه جوز به تنهایی یا به همراه برخی
كلمات به گیاهان گوناگونی اطلاق میشود از جمله:
1) جوز: گردو با نام علمی L. Juglans regia (نیز رجوع کنید به گردو*).
2) جوز أَرمانیوس: احتمالاً همان گیاه
مخلّصه ( Linaria .Mill vulgaris:
كتانی تماشایی) متعلق به تیره گل میمونی است ( رجوع کنید به ابنبیطار،
1291، ج 1، ص 177ـ 178؛ همو، 1989، ج 4، ص 141ـ142، كه برگهای این گیاه را
شبیه كتان دانسته است؛ قهرمان و اخوت، ج 1، ص 107، 277؛ قس د. اسلام، چاپ
دوم، تكمله 5 ـ6، ذیل واژه؛ برای خصوصیات ظاهری، تركیبات و خواص امروزی رجوع
کنید به زرگری، ج 3، ص 655ـ 658).
3) جوز الارض/ جوز الانهار/ جوزالقَطاه
(= گردوی پرنده سنگخوار: طعم آن حالت گَسی موجود در گردو را دارد و پرنده سنگخوار
از آن بسیار تغذیه میكند؛ رجوع کنید به ابنبیطار، 1989، ص 264). ابنبیطار
(1989، همانجا) قیبَأَا(معرّب)
را كه دیوسكوریدس (ص 305) توضیح داده، جوزالقَطاه میداند (احتمالاً با نام علمی
.L Sedum cepaea متعلق به
خانواده ناز؛ رجوع کنید به ابنبیطار، 1989، ص 264، پانویس 146). دیوسكوریدس (همانجا)
این گیاه را شبیه بَقْلَةُ الحَمْقاء (خُرْفه:L .
oleracea Portulaca) میداند. باتوجه به ظاهر
گوشتی و علفی دو گیاه فوق ( رجوع کنید به قهرمان، ج 1، ص 315، ج 2، ص
569)، شاید بتوان همان نام علمی .L S. cepaea
را برای این گیاه در نظر گرفت (قس قهرمان و اخوت، ج 1، ص
249، كه جوزالقطاه را ذیل كاكنج آوردهاند؛ نیز رجوع کنید به ابوالخیر اشبیلی،
ج 1، ص 144؛ ابنبیطار، 1291، ج 1، ص 177).
4) جوزُالطِیب/ جوز بویا/ بَوّا/ بُوّا.
درختی است دو پایه با نام علمی Houtt. fragrans
Myristica متعلق به
خانواده Myristicaceae،
دارای میوهای گوشتی و گرد به رنگهای زرد لیمویی تا قهوهای روشن كه درون
آن، دانه روغنی و درشت جوز بویا قرار دارد. این دانه درون پوشش یا غشایی زیبا
و شبكهای به رنگ سرخ درخشان قرار دارد كه همان زائده بذری دانه است و در
كتابهای گیاه ـ داروشناسی سنّتی از آن با نام بسباسه یاد كردهاند ( رجوع کنید
به روزنگارتن، ص 308، 314ـ315؛ زرگری، ج 4، ص 316ـ 321). رویشگاه اصلی جوز بویا،
جزایر ملوك (جزایر ادویه: جزایری در اندونزی) است. دریانوردان اندونزیایی، این
ادویه گرانبها را به چین، هند و سیلان بردند و از آنجا به سمت خطوط تجاری ایران،
كشورهای عربی و از طریق توسعه خطوط تجاری قسطنطنیه به روم راه یافت (روزنگارتن،
ص 36؛ دایماك و همكاران، ج 3، ص 192ـ 193؛ نیز رجوع کنید به مسعودی، ج1، ص182،
194؛ ماركوپولو، ج 2، ص 272؛ در مورد تاریخچه ورود این دارو به كشورهای مختلف
رجوع کنید به روزنگارتن، فهرست، ص 488، ذیل "Nutmeg"
). پلینیوس/ پلینی (23ـ79؛ ج 4، كتاب 12، ص 94ـ95، 108ـ109) گیاه یا ادویهای
با نام Cinnamon comacum/ comaco را معرفی كرده است كه در تركیب نوعی مرهم شاهی برای شاهان پارتی
بهكار میرفته است. به نظر برخی این گیاه، احتمالاً همان جوز بویا است ( رجوع
کنید به همان، ج7، فهرست گیاهان، ص 500، ذیل "Comacum" و احتمالی كه روزنگارتن،
ص 309 در باب سخن پلینی میگوید).
جوز بویا، گرم و خشك است. این دانه،
قابض، زداینده كك و مك، خوشبوكننده دهان، مقوی كبد و طحال و معده، مدرّ و تقویتكننده
بینایی است (ابنسینا، ج 1، كتاب 2، ص 450ـ 451؛ نیز رجوع کنید به هروی، ص
94؛ ابوریحان بیرونی، ص 191؛ ابوالخیر اشبیلی، ج 1، ص 144 ـ 145؛ ابنبیطار،
1291، ج 1، ص 175؛ برای خواص امروزی رجوع کنید به زرگری، ج 4، ص320). دیوسكوریدس
(ص 83ـ84) از بسباسه با نام یاد كرده و آن را قابض و مفید برای قطع خونریزی و زخم امعاء دانسته
است (برای دیگر خواص رجوع کنید به ابنسینا، ج 1، كتاب 2، ص 443؛ ابنبیطار،
1291، ج 1، ص 93). این گیاه در ایران نمیروید اما دانهاش را كه به شكل و
اندازه یك گردوی متوسط است در عطاریها با نام جوز یا جوزهندی میفروشند.
5) جوز جَندم (معرّب گوز گندم): به
اعتقاد برخی، درختی بزرگ با نام علمی L. mangostana
Garcinia ، متعلق به
تیره Clusiaceae است كه در جزایر آنتیل و ملوك میروید. میوههای آبدار و خوراكی این
درخت، به بزرگی نارنج و به رنگ بنفشاند و در خوشههایی مجتمعاند. هر میوه
دارای تقسیماتی است كه درون آنها دانه روغنی جوز جندم وجود دارد ( رجوع کنید
به زرگری، ج 1، ص 331؛ برای روایتهای مختلف در باره اسامی علمی رجوع کنید به
قهرمان و اخوت، ج 1، ص 107ـ 108). بولس آن را دارای نیروی سردكننده و خشككننده
كمی دانسته است ( رجوع کنید به ابنسینا، ج 1، كتاب 2، ص 455) برخی دیگر از
جمله هروی (ص 93)، ابنبیطار (1291، ج 1، ص 178)، انصاری شیرازی (ص 101)، عقیلی
علوی شیرازی (ص 322) و حكیم مؤمن (ص 77) جوز جندم را نوعی گِل یا خاك یا
شبیه آن كه بر روی سنگها پدیدار میشود دانستهاند و بدون شك منظور آنها نوعی
گلسنگ بوده است كه امروزه برخی نام علمی این گلسنگ را .Ev esculenta Lecanora میدانند؛
نیز رجوع کنید به ابوریحان بیرونی، ص 547).
6) جوز رومی: میوه درخت .L nigra Populus (نیز رجوع کنید به صنوبر*).
7) جوز السرو: میوه درخت سرو (نیز رجوع
کنید به سرو*).
8) جوزالطرفاء: میوه درخت گز ( .L Tamarix galica ) (نیز رجوع کنید به گز*).
9) جوز القیء: دانهای قیآور از گیاهی
كه اسامی علمی متفاوتی برای آن ذكر كردهاند از جمله .L Strychnos nux-vomica (برای اسامی علمی رجوع
کنید به قهرمان و اخوت، ج 1، ص 108ـ 109). جوز القیء، گرم و خشك است و بلغم
و رطوبات را به وسیله قی برطرف میكند و برای فلج و لقوه مفید است (رجوع کنید
به هروی، ص 95؛ ابوالخیر اشبیلی، ج 1، ص 147؛ ابنبیطار، 1291، ج 1، ص 176؛
عقیلی علوی شیرازی، ص 324).
10) جوز الماثل رجوع کنید به تاتوره
*.
11) جوز هندی رجوع کنید به نارگیل*.
ابنمیمون (فیلسوف و پزشك یهودی در
سده ششم؛ ص43ـ 45)، ابنبیطار (1291، ج 1، ص 176ـ177) و انطاكی (ج 1، ص 126ـ127)
به برخی دیگر از انواع جوز اشاره كردهاند اما شاید بتوان گفت ابوالخیر اشبیلی
مفصّلترین فهرست را در این باره نوشته است ( رجوع کنید به ج 1، ص 145ـ
148). ماهیت و نام علمی این گیاهان فقط با حدس و گمان قابل تشخیص است، هرچند
برخی مؤلفان به تعیین ماهیت این گیاهان پرداختهاند (رجوع کنید به قهرمان و
اخوت، ج 1، ص 107ـ109؛ د. اسلام ، همانجا).
منابع:
(1) محمدتقی ابراهیمپور، واژهنامه فارسی
ـ كردی، تهران 1373 ش؛
(2) ابنبیطار، تفسیر كتاب دیاسقوریدوس
فی الادویه المفرده، چاپ ابراهیمبن مراد، بیروت 1989؛
(3) همو، الجامع لمفردات الادویه و الاغذیه،
بولاق 1291، چاپ افست بغداد [بیتا.(؛
(4) ابنسینا؛
(5) ابنمیمون، شرح اسماء العقار، چاپ
ماكس مایرهوف، قاهره 1940؛
(6) ابوالخیر اشبیلی، عمده الطبیب، فی
معرفه النبات،چاپ محمد عربی خطابی، بیروت 1995؛
(7) ابوریحان بیرونی، الصیدنه؛
(8) عبدالملكبن قریب اصمعی، كتاب النّبات،
چاپ عبداللّه یوسف غنیم، قاهره 1392/1972؛
(9) علیبن حسین انصاری شیرازی، اختیارات
بدیعی (قست مفردات)، چاپ محمدتقی میر، تهران 1371 ش؛
(10) داوودبن عمر انطاكی، تذكره أولی
الالباب ) و( الجامع للعجب العُجاب، )قاهره( 1416/1996؛
(11) مهرداد بهار، واژهنامه بندهش، تهران
1345 ش؛
(12) موهوببن احمد جوالیقی، المعرّب
من الكلام الاعجمی علی حروف المعجم، چاپ احمد محمدشاكر، )قاهره( 1389/1969؛
(13) جهینه نصرعلی، الكلمات الفارسیه
فی المعاجم العربیه، دمشق 2003؛
(14) حكیم مؤمن؛
(15) احمدبن داوود دینوری، كتاب النبات،
ج 1: حروف ا ـ ز، چاپ ب. لوین، اوپسالا 1953؛
(16) دیوسكوریدس، هیولی الطبّ فی الحشائش
و السموم، ترجمه اِصْطِفنبن بَسیل و اصلاح حنینبن اسحاق، چاپ سزار ا. دوبلر
و الیاس قِرِس، تطوان 1952؛
(17) علی زرگری، گیاهان داروئی، تهران
ج 1 و 3، 1368 ش، ج 4، 1369 ش؛
(18) عقیلی علوی شیرازی؛
(19) طوبیا عنیسی، تفسیر الالفاظ الدخیله
فی اللغه العربیه، قاهره 1964ـ 1965؛
(20) فتحاللّه احمد سلیمان، الالفاظ
الاعجمیه فیالامثال العربیه القدیمه، قاهره )2001]؛
(21) بهرام فرهوشی، فرهنگ فارسی به
پهلوی، تهران 1358 ش؛
(22) احمد قهرمان، كوروموفیتهای ایران:
سیستماتیك گیاهی، تهران، ج 1، 1373 ش، ج 2، 1372 ش؛
(23) احمد قهرمان و احمدرضا اخوت، تطبیق
نامهای كهن گیاهان دارویی با نامهای علمی، تهران 1383 ش ـ ؛
(24) محمد صادقكیا، واژههای معرب در
صراح، تهران 1352 ش؛
(25) مسعودی، مروج (بیروت)؛
(26) هروی؛
(27) William
Dymock, C.J.H. Warden, and David Hooper, Pharmacographia Indica , London
1890-1893, repr. Karachi 1972;
(28) EI 2 , Suppl ., Fascs. 5-6, Leiden 1982, s.v. "Djawz" (by A.
Dietrich);
(29) Marco Polo, The book of Ser Marco Polo the Venetian concerning the
Kingdoms and marvels of the East , translated and edited with notes Henry Yule,
1871, 3rd. ed. by Henry Cordier, 1903-1920, repr. London 1975;
(30) Plinius/ Pliny, Natural history , with an English translation, vol.4,
tr. H. Rockham, Cambridge 1968, vol.7, tr. W.H.S. Jones, Cambridge 1966;
(31) Frederic Rosengarten, The book of spices , Wynnewood, Penn. 1969.
/ شمامه محمدیفر /
نام کتاب : دانشنامه جهان اسلام نویسنده
: موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي جلد
: 1 صفحه : 5192
««صفحهاول «صفحهقبلی
جلد : برو به صفحه
5192
صفحهبعدی» صفحهآخر»»
فرمت PDF شناسنامه فهرست
جستجو در این کتاب...
کتابخانه مدرسه فقاهت کتابخانهای رایگان
برای مستند کردن مقالهها است
www.eShia.ir