۱۴۰۳ تیر ۹, شنبه

انتخابات/انتصابات

زنده,انتخابات ۱۴۰۳؛ پزشکیان و جلیلی در انتخاباتی با مشارکت «۴۰ درصدی» به دور دوم رفتند

بنا به اعلام ستاد انتخابات کشور از آن جایی که هیچ یک از چهار نامزد ریاست جمهوری بیش از نیمی از آرای صحیح را به دست نیاوردند، انتخابات به دور دوم کشیده شده و مسعود پزشکیان و سعید جلیلی جمعه آینده برای کسب آرای شهروندان رقابت می‌کنند. ستاد انتخابات وزارت کشور نرخ مشارکت را ۴۰ درصد اعلام کرد، که پایین‌ترین نرخ مشارکت در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری ایران است.

پوشش زنده

  1. جلسه مشترک رئیس ستاد سعید جلیلی با روسای ستاد قالیباف، علیرضا زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی

    جلسه مشترک  روسای ستادهای انتخاباتی نامزدهای اصولگر

    منبع تصویر،توئیتر محسن منصوری

    محسن منصوری، رئیس ستاد سعید جلیلی از برگزاری جلسه مشترک با روسای ستادهای انتخاباتی محمدباقر قالیباف، علیرضا زاکانی و امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی خبر داد.

    او گفت که هدف از این جلسه «تقویت جبهه انقلاب» در دور دوم انتخابات است. بسیاری از اصولگرایان از همفکران خود به عنوان «جبهه انقلاب» نام می‌برند.

    سعید جلیلی در دور دوم با مسعود پزشکیان رقابت خواهد کرد.

    علیرضا زاکانی و امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی از نامزدهای طیف اصولگرا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران انصراف دادند اما پس از اعلام نتایج از سعید جلیلی حمایت کردند.

    محمدباقر قالیباف هم که جایگاه سوم را در این انتخابات به دست آورد، حمایت خود را از سعید جلیلی اعلام کرد.

  2. مصطفی پورمحمدی: آمدن و نیامدن شما، سرشار از پیامی است که امیدوارم شنیده شود

    مصطفی پورمحمدی

    منبع تصویر،IRIB

    مصطفی پورمحمدی نامزد انتخابات ریاست جمهوری که به مرحله دوم راه نیافت در پیامی خطاب به مردم ایران گفت «آمدن و نیامدن شما، سرشار از پیامی است که امیدوارم شنیده شود. پیامتان صریح است و بی‌ابهام.»

    نامزد شکست خورده این دور از انتخابات ریاست جمهوری گفت «نیک می‌دانستم که در این شرایط تبدیل مهر به رای امری است ناشدنی. با این حال و بی‌توجه به نتیجۀ آرا، از سر صدق و وفا برسر قرار خویش با شما ماندم.»

    او درباره دوم اننخابات هم گفت «از شما می‌خواهم با حضوری پرشکوه ۱۵ تیر بیایید و با تصمیم درست، راه را برای کارآمدی و عقلانیت، هموار کنید.»

    مصطفی پورمحمدی یکی از شش داوطلبی بود که به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت شد.

    او از معدود چهره‌های امنیتی و اطلاعاتی است که سابقه کارش به اندازه عمر جمهوری اسلامی است و نامش بیش از هر چیز با اعدام زندانیان سیاسی در دهه شصت خورشیدی گره خورده است.

    او از دادستانی و وزارت دادگستری تا معاونت اطلاعات و وزارت کشور،‌ در دوره‌ها و دولت‌های مختلف حضور داشته است.

    آقای پور محمدی در نهایت در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری برای بالاترین مقام اجرایی کشور دورخیز کرد اما با ۲۰۶ هزار و ۳۹۷ رای در میان چهار نامزد در مقام چهارم ایستاد.

  3. تجمع در شهر برلین آلمان در اعتراض به انتخابات ریاست جمهوری در ایران

    تظاهرکنندگان عکس‌های مسعود و مریم رجوی را در دست داشتند

    منبع تصویر،EPA-EFE/REX/SHUTTERSTOCK

    توضیح تصویر،تظاهرکنندگان عکس‌های مسعود و مریم رجوی را در دست داشتند

    گروهی از مخالفان جمهوری اسلامی ایران، امروز شنبه نهم تیرماه در شهر برلین آلمان تجمعی برگزار کردند. شرکت‌کنندگان تصاویر مسعود و مریم رجوی، رهبران سازمان مجاهدین خلق ایران را در دست داشتند.

    سازمان مجاهدین خلق یکی از قدیمی‌ترین سازمان‌های مسلح مخالف جمهوری اسلامی است که اعضایش برای دوره‌ای طولانی در کشور عراق مستقر بودند.

    از سال ۲۰۰۳ میلادی که حکومت صدام حسین در عراق سرنگون شد، از وضعیت مسعود رجوی هیچ اطلاعی در دست نیست. مخالفان این سازمان می‌گویند که او در جریان جنگ کشته شده است، اما سازمان مجاهدین خلق همچنان اصرار دارد که او زنده است.

    در ۱۹ سال اخیر، مریم رجوی - همسر مسعود رجوی - عملا رهبری این سازمان را برعهده داشته است.

    بعد از بسته شدن پایگاه این سازمان در عراق، صدها تن از اعضای آن به کشور آلبانی منتقل شده‌اند و در آنجا مستقر هستند.

    تجمع مجاهدین خلق

    منبع تصویر،EPA-EFE/REX/SHUTTERSTOCK

  4. پزشکیان و مرحلۀ دوم انتخابات,مصطفی دانشگر، تحلیلگر سیاسی

    بر اساس نتایج اعلام شده از سوی وزارت کشور ایران، مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ راه یافته اند و رقابت میان این دو در جمعه آینده تعیین کنندۀ رییس جمهور دولت چهاردهم خواهد بود. محمدباقر قالیباف حمایت خود را از سعید جلیلی اعلام کرده و به نظر می رسد اردوگاه اصولگرایان از بازگشت مجدد نیروهای اصلاح‌طلب به قدرت هراسان شده اند.

    در این میان به نظر می‌رسد که پرسش تعیین کننده راهبرد کمپین مسعود پزشکیان برای پیروزی در این رقابت در وضعیت قهر گسترده ای است که شهروندان با صندوق رأی داشته‌اند. هر چند دوگانۀ کلاسیک بد و بدتر توانست بخشی از جامعۀ خسته، نومید و معترض ایرانی را به حضور و حمایت از نمایندۀ جبهۀ اصلاحات متقاعد سازد اما در عین حال آقای پزشکیان همزمان کوشید بخشی از آرای حاشیه و پیرامون را مجذوب ساده زیستی، پاک دستی و منش تعامل گرایانۀ خود سازد. به نظر می رسد طی روزهای پیش رو این ترکیب متناقض از رأی دهندگان کمپین انتخاباتی آقای پزشکیان را بر سر یک دو راهی دشوار قرار دهد که می تواند تعیین کنندۀ خروجی نهایی این انتخابات باشد.

    از سویی تداوم روش محافظه‌کارانۀ آقای پزشکیان در پرهیز از انتقاد از وضع موجود و ریشه یابی و تعیین نسبت با سیاست‌هایی که اسباب آن بوده اند قادر نیست ظرفیت های تازه ای از خیل عظیم جامعۀ معترض به ویژه زنان و جوانان را جذب کارزار انتخاباتی وی سازد. از طرف دیگر تداوم و تکرار راه حل استفاده از ظرفیت‌های کارشناسی یا وفاق و همدلی ملی بدون ارائۀ چشم‌انداز مشخص و روشن برای تحقق این وعده ها و عدم ورود به مسائل حساس کشور در حوزه های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی کشور طی مناظره‌های احتمالی پیش رو می‌تواند حتی اسباب سرخوردگی و نومیدی را در میان بخشی از رأی‌دهندگان فعلی او رقم زند.

    در این میان به نظر می رسد یکی از گزینه های پیش روی مسعود پزشکیان و جبهه اصلاحات تجدید نظر در همراهان ستادی و مرزبندی با چهره‌هایی است که طی روزهای آینده می‌توانند به پاشنۀ آشیل کمپین وی در جریان رقابت پیش رو باشند. چهره‌هایی که از کابینۀ پزشکیان تصویر دولت سوم روحانی را تداعی می‌کنند و نه دولت سوم خاتمی.

    راهکار دیگر پیش رو، جلوگیری از فشارهای رسانه‌ای ستادی‌ها برای متقاعد ساختن رهبران تحریم کنندۀ بخش پیشروتر جبهۀ اصلاحات به عقب‌نشینی از موضع تحریم است. این فشار رسانه‌ای می تواند نتایج معکوسی را به همراه داشته باشد و تحریم‌کنندگان خاموش انتخابات را به تحریم‌کنندگان فعال انتخابات بدل سازد و مشارکتی حتی کمتر از مشارکت کنونی را سبب شود.

  5. زاکانی: در دور دوم دیگر اختلاف نظری میان اصولگرایان نیست

    علیرضا زاکانی در جریان فعالیت‌های تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری

    منبع تصویر،REX/SHUTTERSTOCK

    توضیح تصویر،علیرضا زاکانی در جریان فعالیت‌های تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری، او پیش از روز انتخابات انصراف داد

    علیرضا زاکانی، از نیروهای تندروی اصولگرا و نامزد انصراف داده انتخابات ریاست جمهوری در ایران با اشاره به اختلافات میان اصول‌گرایان، خواهان حمایت همه آنان از سعید جلیلی شد.

    او، که شهردار تهران است در شبکه ایکس نوشت که اگر دور اول در میان اصولگرایان که خود را نیروهای انقلابی می‌نامند «اختلاف نظر» وجود داشت «اما دیگر در دور دوم اختلاف نظری نیست.»

    آقای زاکانی هنگام کناره گیری‌اش، که پس از پایان مهلت تبلیغات صورت گرفت، از نامزد مشخصی حمایت نکرد. حال او می‌گوید که «اکنون وظیفه همگان بویژه تمام ستادها و هواداران اینجانب است تا تمام تلاش خویش را بکار گیرند و علاوه بر خویش، دیگران را هم برای رای به جلیلی در دور دوم متقاعد و آرای بیشتری جلب کنند.»

    او که تاکیدش جلوگیری از پیروزی مسعود پزشکیان است و پیام‌هایش را با هشتگ «نه به دولت سوم روحانی» می‌زند،‌ «با اطمینان» پیش‌بینی کرد که محمدباقر قالیباف،‌ رئیس مجلس و نامزد ناکام انتخابات مرحله اول هم «شخصا و فداکارانه» برای حمایت از سعید جلیلی به میدان خواهد آمد.

    آقای قالیباف در پیامی اعلام کرد که از سعید جلیلی حمایت می‌کند.

  6. سخنگوی ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان: همه باید پیام روشن مردم را درک کنیم

    حمیده زرآبادی

    منبع تصویر،SHAFAQNA

    حمیده زرآبادی، سخنگوی ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان در شبکه اجتماعی ایکس نوشت «مواجهه مردم با انتخابات درمرحله اول هم حاوی پیامی روشن به حکمرانان بود.»

    او نوشت: دور اول این انتخابات به این فرض هم پایان داد که «درصورت مشارکت پایین، تندروهابرنده قطعی خواهند بود.»

    سخنگوی ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان گفت: «یک هفته زمان داریم تا نه قطعی خود را به جریان تندرویی که منافع ایران را قربانی مشتی شعار توخالی می‌کند، اعلام کنیم.»

    دور دوم انتخابات در ۱۵ تیرماه برگزار می‌شود.

  7. انسداد سیاسی: دستاورد یک انقلاب اجتماعی از رمق‌افتاده,مهرزاد بروجردی، استاد علوم سیاسی

    حکومت‌های اقتدار‌گرای برخاسته از یک انقلاب به آسانی سرنگون نمی‌شوند.

    چین، کوبا، نیکاراگوئه و ایران نمونه‌های این ادعا هستند. آنجا نیز که رژیم‌های استبدادی سرنگون شده‌اند این امر بیشتر ناشی از جنگ درونی صحب‌منصبان قدرت بوده تا توفیق جنبش‌های اجتماعی. فروپاشی شوروی، یوگسلاوی و رومانی را در این زمره می‌توان شمرد.

    ناتوانی جنبش‌های اجتماعی مانند جنبش «زن، زندگی، آزادی» در تغییر رژیم دال بر بی‌اهمیتی آنها نیست. این گونه جنبش‌ها مشروعیت حکومت‌ها را زیر سوال می‌برند و به ریزش نیروهای طرفدار حکومت نیز سرعت می‌بخشند. جمهوری اسلامی نیز اکنون با این واقعیت دست به گریبان است.

    آخرین انتخابات مجلس و انتخابات کنونی ریاست جمهوری پایین‌ترین درصد مشارکت برای این دو نهاد را در چهار دهه گذشته رقم زده است. شرکت ۴۰ درصد رای‌دهندگان در هر یک پیغامی مهم به حاکمان است که اکثریت شهروندان از وضع موجود ناراضی هستند و فلسفه «کارها دست خداست، ماشالله بد نیست و ان‌شاالله خوب می‌شود» را نمی‌پسندند.

    جامعه ایران از لحاظ بلوغ سیاسی باردار شده و نظام سیاسی دردهای زایمان را تجربه می‌کند. بی شک هنوز به مرحله وضع حمل نرسیده‌ایم ولی دیدن این روند را جای هیچگونه انکار نیست. دستاورد یک انقلاب از رمق افتاده انسداد سیاسی است و قهر و بی‌تفاوتی انبوه مردمان میوه موفقیت سیاست سرکوب است.

    در جوامعی مانند ایران که ماشین حکومت مجهز به ضربه‌گیرهایی مانند احزاب واقعی و نمادهای غیر دولتی موثر نیست، مردمان فشار حاکمان را به شکلی بس مستقیم بر گرده خود حس می‌کنند. آنها که چاره را لزوما طغیان خیابانی نمی‌دانند معتقدند باید از هر روزنه‌ای برای تغییر استفاده کرد چرا که سیاست اغلب حوزه انتخاب میان ناخوشایند و فاجعه بار است. اینان بر این باورند که باید نارضایتی را به چیزی فراتر از بدبینی و ناامیدی تبدیل کرد.

    اگرچه امیدهای کوتاه‌مدت بیهوده‌اند ولی کناره‌گیری طولانی نیز به منزله خودکشی است. این مردمان دیروز پای صندوق‌های رای رفتند و هفته دیگر نیز این کار را تکرار می‌کنند.

  8. چهار مناظره رادیویی بین نمایندگان پزشکیان و جلیلی برگزار می‌شود

    قرار است تا قبل از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری چهار مناظره رادیویی بین نمایندگان مسعود پزشکیان و سعید جلیلی برگزار شود.

    رضا کوچک‌زاده تهمتن، دبیر ستاد انتخابات رادیو اعلام کرد بر اساس مصوبه ستاد انتخابات سازمان صداوسیما، برنامه‌ای به نام «پاستور شماره ۱۴» را برای مناظره زنده‌ بین نمایندگان دو منتخب راه یافته به دور دوم انتخابات طراحی کرده است.

    آقای کوچک‌زاده گفت: «این برنامه در قالب ۴ برنامه ۱۲۰ دقیقه‌ای خواهد بود که همزمان از چهار شبکه رادیویی ایران، جوان، تهران و فرهنگ پخش خواهد شد. چهار سرفصل سیاست داخلی، سیاست خارجی، اقتصاد و فرهنگ در این ۴ برنامه طی روزهای ۱۰ تا ۱۳ تیر مورد بحث بین نمایندگان دو نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات خواهد بود».

  9. واکنش‌ها به نتیجه دور اول انتخابات در ایران: «فاجعه ریزش» رای اصولگرایان

    شمارش آرا

    منبع تصویر،ISNA

    توضیح تصویر،شمارش آرای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری

    محمد مهاجری،‌ از شورای سردبیری خبرآنلاین به ریزش رای اصولگرایان اشاره کرده است و نوشته که مجموع رای سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف، ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است، در حالی که سه سال پیش،‌ رای ابراهیم رئیسی، ۱۸ میلیون بود.

    آقای مهاجری نتیجه گرفته که رای اصولگرایان بیش از ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار رای ریزش داشته است.

    او که خود سابقه فعالیت در میان اصولگرایان را دارد این پرسش را مطرح کرده که «یعنی جریان انقلابی هم انگیزه مشارکت ندارد؟ چرا واقعا؟ فاجعه نیست؟»

    بر اساس اعلام مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران،‌ ۶۰ درصد از واجدین شرایط شرکت در انتخابات در انتخابات ریاست جمهوری که دیروز برگزار شد، شرکت نکردند.

    عبدالناصر همتی،‌ رئیس پیشین بانک مرکزی ایران و نامزد انتخابات ۱۴۰۰ هم در شبکه ایکس علت کاهش مشارکت مردم نسبت به دوره قبلی را عملکرد دولت رئیسی طی سه سال گذشته دانست.

    او در شبکه ایکس با هشتگ «تلنگر مردم» نوشت: «افت ۹ درصدی مشارکت مردم و کاهش رأی مجموع اصولگرایان به حدود نصف رأی ۲۲/۵ میلیون آنها در ۱۴۰۰، چیزی جز نتیجهٔ جمع بندی مردم نسبت به عملکرد سه ساله ایشان در اقتصاد و جامعه نیست.»

    علی شریفی‌ زارچی، عضو هیات علمی بیوانفورماتیک و هوش مصنوعی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف، ساعاتی پس از اعلام نتایج انتخابات با انتقاد از عبارت «حماسه حضور» که روی برنامه‌های انتخاباتی شبکه‌های سیمای جمهوری اسلامی از انتخابات پخش می‌شود،‌ در شبکه ایکس نوشت: «عدد نمی‌فهمند.»

    آقای شریفی زارچی،‌ از جمله استادان دانشگاه بود که در جریان اعتراضاتی که از شهریور ۱۴۰۱ شروع شد،‌ ازسیاست‌های حاکم بر ایران و تداوم فشارهای امنیتی بر دانشجویان و دانشگاه‌ها انتقاد کرد و به همین دلیل به وزارت اطلاعات احضار شد و بعدا از استادیاری دانشگاه شریف اخراج شد.

  10. وزیر ارتباطات ایران از حملات سایبری و ۹ مورد قطع فیبرنوری به دست «دشمن و عوامل داخلی» خبر داد

    عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات ایران گفت تلاش‌های زیادی از سمت «دشمن و عامل داخلی» صورت گرفت که با قطع خطوط فیبر نوری در روند برگزاری انتخابات «اختلال ایجاد کنند.»

    به گفته وزیر ارتباطات ایران، ۲۰ مورد تلاش برای «خرابکاری» صورت گرفته که ۹ مورد آن به قطعی شبکه انجامید اما بلافاصله ترمیم شد.

    آقای زارع‌پور گفت: حملات سایبری متعددی صورت گرفت که همگی دفع شد.

    وزیر ارتباطات ایران «فراهم کردن زیرساخت‌های ارتباطی، نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای برگزاری انتخابات الکترونیک و تسهیل فرآیند رای‌گیری با پذیرش انواع مدارک هویتی» در انتخابات‌های اخیر را دستاورد این وزارتخانه در دولت سیزدهم خواند.

  11. پیام پزشکیان پس از اعلام نتایج: باید یک بار دیگر برخیزیم و طرحی نو دراندازیم

    مسعود پزشکیان در پیامی گفت: «از اعماق وجودم به زنان، مردان، دختران، پسران و فرزندان ایران عزیزم درود می‌فرستم.»

    او گفت: «از اینکه نتوانستم در مدت کوتاه فرصت تبلیغات و گفت‌وگوها خدمت مردم در تمام استان‌ها برسم، شرمنده‌ام.»

    آقای پزشکیان در این پیام گفت «ما باید یک بار دیگر برخیزیم و طرحی نو دراندازیم.»

    او گفته «امیدوارم حضور مردم پای صندوق‌های رای، فریاد جدیدی برای تغییر در نگاه، رفتار، گفت‌وگو و تقسیم و تخصیص منابع باشد» و در ادامه ابراز امیدواری کرد که «با حضور مردم بتوانیم با قدرت بالا بیایم و همراه مردم برای نجات ایران تلاش خواهم کرد.»

  12. نظر یک مخاطب درباره میزان مشارکت: نتیجه یک «نه» به جمهوری اسلامی بود

  13. دگرگونی یا گذار فیروزه‌ای؟,داریوش محمدپور، پژوهشگر علوم سیاسی

    صف‌بندی‌های سیاسی یکسره به هم ریخته‌اند. جامعه‌ ایرانی پوست انداخته است. جامعه‌ مدنی چند پله بالغ‌تر شده است. اهل تحریم هنوز هستند. مدافعان سنتی جمهوری اسلامی هم با ریزش‌های مختلف هم‌چنان وجود دارند. معترضان تندرو و به اصطلاح برانداز جمهوری اسلامی نیز. اما طیفی در این میانه پدیدار شده است که بلوغ عقلانی شهروندان را جدی می‌گیرد: رأی دادن یا رأی ندادن معیار حقانیت و معیار انسان بودن و معیار ایستادن در جانب درست تاریخ نیست. معیار خود انسان است نه صندوق رأی. همه چیز – چه رأی دادن چه رأی ندادن – در خدمت انسان است که معنا پیدا می‌کند. این را مرددین انتخابات ۱۴۰۳ چه آن‌ها که در نهایت در دور اول رأی دادند چه آن‌ها که رأی ندادند به روشنی رقم زدند.

    این مضمون را در گفتار مسعود پزشکیان که سقراط‌وار اعتراف کرد همه چیز را نمی‌داند و مقصر بودن خودش را در مسایل فریاد زد – آن هم از درون نظامی که هیچ چیزی را هیچ وقت گردن نمی‌گیرد – می‌توان دید. این را در رفتار و گفتار مداراگرانه‌ بخشی از جامعه که نه تحریم‌کننده و نه رأی‌دهنده را از دایره‌ انسانیت خارج نمی‌کند می‌توان دید. این بلوغ عقلانی و سیاسی جامعه و بیرون آمدن از صغارت است.

    یکی از مصادیق دیگر این بلوغ، پیام محمد خاتمی است. این بار خاتمی هم «تکرار»‌ نمی‌کرد. فروتنانه به عنوان یک شهروند – به عنوان یکی از همین مردم جان‌به‌لب‌رسیده – نظرش را بی‌واهمه گفت، پس از رأی ندادن در نوبت‌های پیشین. کسی لازم نبود چون او خاتمی است، ذوب در ولایت او باشد. مضمون سخن، از گوینده‌ آن جدا شده است. مخاطب با عاملیت خود تصمیم می‌گیرد رأی بدهد یا ندهد. همین سخن را در موضع میرحسین موسوی می‌شود دید. این همان میرحسینی است که به روحانی رأی داده بود و پس از آن از گذار از جمهوری اسلامی سخن رانده بود. این‌که بیرون ماندن میرحسین موسوی در این نوبت از انتخابات، باعث نشده است همگی یکپارچه و مریدوار از رأی موسوی تبعیت کنند، باز هم نشان جلو آمدن جامعه‌ی مدنی است.

    بی‌شک روزهای آینده سخت خواهند بود. این نوزایی جامعه‌ ایرانی است. بدون درد نخواهد بود. اما زندگی و زیستن این گذار سیاسی محور غریزه‌ بقای جامعه‌ ایرانی است. از کارگر گرفته تا دانشجو، از زن گرفته تا اقلیت قومی و زبانی، همگی یک‌صدا مطالبه‌ای را به مدنی‌ترین شکل – دقیقاً از طریق صندوق رأی از جمله با رأی ندادن – به حاکمیت سیاسی منتقل کرده‌اند.

    جمهوری اسلامی از این پس دیگر به این سادگی نمی‌تواند صرف مشارکت سیاسی در انتخابات را معیار صدق و حقانیت خود بشمارد چنان‌که مخالفین او نیز به این راحتی نمی‌توانند فقط با معیار قرار دادن شرکت یا عدم شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی را داوری کنند. کارنامه‌ جمهوری اسلامی آن‌قدر تیره است که «نه به هفت آب که رنگش به صد آتش نرود» حتی با مشارکت گسترده‌ مردم در انتخابات. آینده‌ ایران روشن است. اما کار دشوار است و راه ناهموار.

  14. حمایت شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی به ریاست حداد عادل از سعید جلیلی

    شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی با صدور بیانیه‌ای از حضور مردم در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری «تقدیر» و حمایت خود را از سعید جلیلی اعلام کرد.

    شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی یک جبهه ائتلافی و فهرست انتخاباتی وابسته به جناح اصول‌گرایان است که در انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۹–۱۳۹۸فعالیتش را آغاز کرد.

    این شورا در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ۱۴۰۰ نیز فعال بود.

    غلامعلی حداد عادل دبیر این شورا است.

    جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی، جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی، جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی و حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی از جمله گروه‌های اصولگرای عضو این شوراست.

  15. آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات: تا اینجای کار پیروز انتخابات، ملت بزرگ ایران است

    آذر منصوری

    منبع تصویر،ROUYDAD24

    آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات و دبیرکل حزب اتحاد ملت می‌گوید «تا اینجای کار پیروز انتخابات، ملت بزرگ ایران است.»

    خانم منصوری از رای دهندگان خواست تا در دور دوم به مسعود پزشکیان رای دهند.

    او گفته با رای به آقای پزشکیان در دور دوم انتخابات «افقی تازه» پیش روی مردم ایران باز خواهد شد.

    جبهه اصلاحات پیش از این برای انتخابات ریاست جمهوری عباس آخوندی، مسعود پزشکیان و اسحاق جهانگیری را نامزدهای مورد قبول اصلاح‌طلبان معرفی کرده بود و با حذف دو گزینه از سوی شورای نگهبان، آقای پزشکیان به عنوان تنها گزینه اصلاح‌طلبان برای انتخابات پیش رو باقی ماند.

    در دور اول انتخابات محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات از آقای پزشکیان حمایت کرد.

    دور دوم انتخابات در ۱۵ تیرماه برگزار می‌شود.

  16. چشم‌انداز جلیلی در پاستور: انگشت‌ کدام طرف زودتر روی «ماشه‌» خواهد رفت؟,شبنم شعبانی، بی‌بی‌سی

    کاترین اشتون، مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سعید جلیلی در حین مذاکره در بغداد در ماه مه ۲۰۱۲

    منبع تصویر،GETTY IMAGES

    سعید جلیلی، سیاستمدار اصول‌گرای ایرانی با پایان شمارش آرا به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران رفت.

    با وجود حضور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس فعلی ایران و یک اصولگرای شناخته‌شده پرنفوذ در انتخابات، شاید اقبالی که به سعید جلیلی در دور اول انتخابات نشان داده شد، تا این اندازه پیش‌بینی نمی‌شد. محمدباقر قالیباف حالا از هوادارانش خواسته در دور دوم رای خود را به سود سعید جلیلی به صندوق بیاندازند.

    آقای جلیلی را بیرون از ایران به سابقه او به عنوان مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای پیشین ایران می‌شناسند. سابقه‌ای که چندان مثبت نیست. در طول دوران تصدی‌گری شش ساله او بر مسند مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای، نه تنها گره‌های پرونده هسته‌ای ایران گشوده نشد، بلکه با توسعه برنامه هسته‌ای، پای ایران به شورای امنیت سازمان ملل باز شد: نتیجه‌اش صدور چندین قطعنامه تنبیهی علیه تهران که تحریم‌های سفت و سخت بین‌المللی علیه ایران را رقم زد، شریان صادرات نفت ایران را فشرد، اقتصاد ایران را به شدت تحت تاثیر قرار داد و به تفسیر بسیاری، ایران را حتی تا چند قدمی رویارویی با یک اقدام نظامی کشاند.

    اقداماتی که رئیس جمهوری وقت، محمود احمدی‌نژاد که مرد منصوبش، سعید جلیلی سکان مذاکرات را در دست داشت، آن را بی‌اهمیت خوانده و گفته بود، آن قدر قطعنامه صادر کنند تا «قطعنامه‌دان‌شان پاره شود» و در سیاست ایران تغییری نداده بود.

    سعید جلیلی را همتایان غربی مذاکره‌کننده‌اش، مردی بی‌کفایت، چه در اصول و چه در نحوه مذاکرات توصیف کرده‌اند. او مدت‌ها بر سر محل مذاکرات وین، استانبول یا هر نقطه دیگری در جهان چانه‌زنی کرد و فرصت مذاکره را گویی بی‌نهایت می‌دانست.

    ویلیام برنز، معاون وزیرخارجه وقت آمریکا در کتاب خاطرات سیاسی خود نوشته است که او در سال ۲۰۰۸ در سوئیس با حضور دیگر همتایان اروپایی ملاقاتی بدون گفت‌وگو با سعید جلیلی در راستای حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران داشته اما طرف ایرانی دقایقی طولانی درباره ایدئولوژی و فرهنگ و مسائل نامرتبط و پراکنده دیگر صحبت می‌کند و از پرداختن به اصل موضوع طفره می‌رود و در آخر هم پوشه‌ای حاوی نظرات ایران به جمع ارائه می‌کند که به جای عبارت سند غیرررسمی Non paper به اشتباه رویش نوشته شده بود، سند سراپا هیچ None paper... سندی که هم غلط املایی روی آن و هم محتوای آن طرف‌ها را از پیش رفتن مذاکره با ایران ناامید کرده بود.

    حالا یک هفته مانده تا روشن شود آیا مرد مذاکرات بی‌ثمر هسته‌ای، طرفدار غنی‌سازی نود درصدی و مخالف سفت و سخت برجام به پاستور می‌رود. آن هم در هنگامه اختلافات بزرگ ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که انگشت طرف‌های اروپایی برجام را روی «ماشه» برده است.

  17. درخواست ستاد جلیلی از صداوسیما برای مناظره زنده تلویزیونی

    به گزارش خبرگزاری ایلنا امیرحسین ثابتی، از اعضای ستاد انتخابات سعید جلیلی در نامه‌ای از پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما خواست تا بین سعید جلیلی و مسعود پزشکیان مناظره تلویزیونی زنده برگزار کند.

    او در این نامه نوشت که «برگزاری چنین مناظره ای حتما به افزایش شور انتخاباتی و مشارکت مردم کمک می کند؛ چه بسا اگر این کار در دور اول همین انتخابات نیز رقم می خورد، امروز به جای مشارکت ۴۰ درصدی، شاهد مشارکتی بسیار بیشتر بودیم».

    در دور نخست انتخابات پنج مناظره تلویزیونی بین نامزدها برگزار شد.

    محمدصالح مفتاح دبیر ستاد انتخابات صدا و سیما درباره برگزاری مناظره‌ها در مرحله دوم انتخابات به خبرنگار مهر گفت «کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات تصمیم می‌گیرد که مناظره برگزار شود یا دیگر مدل‌های برنامه سازی تدارک دیده شود.»

    جلسه کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات صدا و سیما امروز شنبه ۹ تیر ماه برگزار می‌شود.

  18. سایه سنگین سیاست خارجی بر دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری

    kayvan hosseini

    حضور سعید جلیلی و مسعود پزشکیان در دور دوم به این معناست که مساله سیاست خارجی و تفاوت این دو درباره شکل و سطح روابط با روسیه و چین در مقابل کشورهای غربی، یکی از تعیین‌کننده‌ترین مسایل در مبارزه انتخاباتی یک هفته پیش رو خواهد بود.

    جلیلی خود را سیاستمدار برخاسته از وزارت خارجه می‌داند که همین حالا هم در عالی‌ترین سطوح تصمیم‌گیری درباره سیاست خارجی مانند شورای عالی امنیت ملی، به عنوان نماینده علی خامنه‌ای حضور دارد. ضمن این‌که مهم‌ترین بخش از کارنامه سیاسی او، اداره مذاکرات هسته‌ای در فاصله سال‌های ۸۷ تا ۹۲ است.

    او در این انتخابات، اصلی‌ترین نامزد طرفدار سیاست خارجی تهاجمی و غرب‌ستیزانه فعلی بود که خامنه‌ای نیز به شکل علنی از آن حمایت می‌کند. او در این یک هفته نیز تلاش خواهد کرد تا از همین ویژگی خود برای جلب آرای کسانی تلاش کند که حامی این روش و به ویژه فعالیت‌های منطقه‌ای ایران در چارچوب گفتمان محور مقاومت هستند.

    در مقابل این دیدگاه، مسعود پزشکیان نامزدی است که از غرب‌ستیزی و نزدیکی روزافزون ایران به دو قدرت چین و روسیه انتقاد کرده است. او می‌گوید که دست برداشتن از سیاست خارجی خصمانه در برابر غرب برای حل مشکلات عمیق اقتصادی و کاهش بار سنگین تحریم‌ها، ضروری است.

    حتی برای مخالفان جمهوری اسلامی که به عنوان سومین جبهه اصلی در جدال انتخاباتی پیش‌رو، تحریم انتخابات را تبلیغ می‌کنند نیز، یکی از استدلال‌های جدی برای تشویق دیگر مخالفان به تحریم و مقابله با تلاش‌های اصلاح‌طلبان برای کسب آرای اکثریت بزرگ خاکستری، اصرار بر ناتوانی رئیس‌جمهور برای پایان دادن به سیاست خارجی تهاجمی ایران در منطقه و کم اثر بودن او برای ایجاد تغییرات معنادار در سیاست خارجی خواهد بود.

  19. انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ رکورد پایین‌ترین میزان مشارکت را شکست

    با اعلام آمار رسمی وزارت کشور، روشن شده که میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری ایران در مقایسه با تمام دوره‌های قبل به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.

    وزارت کشور ایران اعلام کرد آمار مشارکت در انتخابات امسال ۴۰ درصد است.

    پیش از این آمار پایین‌ترین میزان مشارکت مربوط به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بود که گفته شد در آن ۴۹ درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت کردند.

    بنابر آمار رسمی وزارت کشور ایران، رکورد بالاترین آمار شرکت مربوط به انتخابات بحث‌برانگیز ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ است که در آن حدود ۸۵ درصد واجدین شرایط رای خود را به صندوق ریختند.

    از سال ۱۳۵۸ تا به امروز چهارده بار انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار شده است.

  20. حمایت محسن رضایی از جلیلی

    محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور در دولت ابراهیم رئیسی و فرمانده پیشین سپاه از سعید جلیلی حمایت کرده است.

    آقای رضایی در شبکه فیلترشده ایکس نوشته است: «اعلام آمادگی برادران گرامی آقایان قالیباف، زاکانی و قاضی زاده هاشمی و ستادها و حامیان آن ها برای کمک به دکتر سعید جلیلی، فصل جدیدی از هم افزایی و برادری میان نیروهای انقلاب است که به فضل الهی در ۱۵ تیرماه و پس از آن با تشکیل دولت چهاردهم به ثمر خواهد نشست.»