۱۴۰۳ خرداد ۳۱, پنجشنبه

 

واکنش‌ها به پرتاب میکروفن محمد فاضلی؛ از «صدای اعتراض به سال‌ها بی‌عدالتی» تا «هر روز یک قشقرق»

لحظه‌ای که محمد فاضلی با پرتاب میکروفن مناظره را ترک می‌کند

منبع تصویر،IRIB

حواشی پیش‌آمده در میزگرد فرهنگی مسعود پزشکیان، از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳، واکنش گسترده موافقان و مخالفان را در پی داشت.

شب گذشته در میزدگرد فرهنگی انتخابات ۱۴۰۳، که با حضور مسعود پزشکیان و مشاورانش برگزار شد، شهاب اسفندیاری، رئیس دانشکده صدا و سیما و کارشناس این برنامه، در صحبت‌هایی به موضوع اخراج محمد فاضلی از دانشگاه شهید بهشتی پرداخت و آن را قانونی دانست.اما آقای فاضلی که در این برنامه به عنوان مشاور مسعود پزشکیان حضور داشت، در پاسخ، این گفته را تکذیب کرد و آقای اسفندیاری را «دروغگو» خواند.

در پی این اتفاقات، مجری برنامه میکروفن هر دوی آنها را قطع کرد. این اقدام سبب خشم آقای فاضلی شد و او با پرت کردن میکروفن و ترک برنامه، به این موضوع اعتراض کرد.

اتفاقی که واکنش گسترده برخی از فعالین رسانه‌ای و چهره‌های سیاسی را در پی داشت.

واکنش موافقان؛ «نفرت می‌زایند و اجازه پاسخ نمی‌دهند»

از جمله واکنش‌ها به تنش پیش‌آمده در میزگرد فرهنگی مسعود پزشکیان، می‌توان به متنی که حسین نورانی‌نژاد، معاون سیاسی دبیرکل و سخنگوی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، در صفحه اینستاگرام خود نوشت، اشاره کرد. او با «مقصر» دانستن صداوسیما و کارشناس آن در این مجادله، نوشت: «هم ظلم می‌کنند، هم حرص می‌دهند، هم با بی‌پروایی و وقاحت، خشم و نفرت می‌زایند و هم اجازه پاسخ نمی‌دهند.»

آقای نورانی‌نژاد البته در همین متن واکنش آقای فاضلی به این اتفاق را «خوب» ندانست و این‌چنین ادامه داد: «حتی پیش از قطع میکروفن، آن حجم از عصبانیت جالب نبود. برای تضییع حق‌هایی به مراتب بزرگ‌تر توصیه به صبوری و کنترل خشم داشته‌ایم.»

به گزارش «شرق»؛ مسعود نیلی، مدرس بازنشسته دانشگاه و مشاور اقتصادی رئیس دولت یازدهم، در واکنش به این اتفاق در توئیتی نوشت: «آنچه دیشب بر ایشان گذشت، غیرمنصفانه و خارج از چارچوب‌های انسانی و اخلاقی بود. میزگردی که برای بررسی نظرات یک نامزد ریاست جمهوری تشکیل شده، تبدیل به میدان حمله به شخص دیگری می‌شود که همزمان، ابزار پاسخ دادن هم از او سلب می‌گردد.»

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر سابق ارتباطات، از دیگر چهره‌های دولت دوازدهم است که به این اتفاق واکنش نشان داد. او در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «نشنیدن و هلهله کردن با هدف قطع صدای مظلوم، از سنت امویان است.»

«بگذارید حرفش را بزند»

معصومه ابتکار، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و رئیس سازمان محیط زیست در دولت اول حسن روحانی در شبکه ایکس نوشت: «یک کسی یک جایی بالاخره در برابر سال‌ها بی‌عدالتی در صدا و سیما باید می‌ایستاد و فریاد می‌زد. دکتر محمد فاضلی صدای مردم ایران بود، صدای اعتراض به سال‌ها بی‌عدالتی و جفا.»

خانم ابتکار در پایان این متن از هشتگ «بگذارید حرفش را بزند» استفاده کرده است.

هشتگی که خود مسعود پزشکیان هم همراه با بخشی از میزگرد شب گذشته در شبکه ایکس منتشر کرد. آقای پزشکیان از جانب برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی با این انتقاد روبرو است که در جریان این میزگرد جنجالی «به اندازه کافی» از مشاور خود حمایت نکرده است.

مصطفی پورمحمدی، یکی دیگر از نامزدهای انتخابات ۱۴۰۳، هم با انتشار یک ویدئو همراه با هشتگ «بگذارید حرفش را بزند» به این اتفاق واکنش نشان داد.

همچنین؛ کاربران دیگری در شبکه‌های اجتماعی با انتشار تصاویری از اساتید اخراجی دانشگاه‌ها و چهره‌های مغضوب حکومت ایران همراه با این هشتگ، به حاشیه‌های این میزگرد واکنش نشان دادند.

واکنش چهره‌های دانشگاهی

به گزارش «شرق»؛ فریدون جعفری، استاد حقوق و مدیرکل بازرسی وزارت علوم دولت دوازدهم، در توئیتی در واکنش به تنش در میزگرد فرهنگی پزشکیان، نوشت: «بنده به عنوان حقوقدانی مستقل و بی‌طرف که از نزدیک در جریان ادعای پایان همکاری (اخراج) آقای دکتر فاضلی بودم، صحبت‌های آقای اسفندیاری کارشناس میزگرد فرهنگی را تایید نکرده و آن را دروغ و نشر اکاذیب می‌دانم.»

او همچنین به مکاتباتی که در همین خصوص در آن برهه در دفتر بازرسی وزارت علوم با دانشگاه انجام داده اشاره کرد و نوشت که اگر این مکاتبات «در راستای شفافیت منتشر شود، بسیاری از حقایق مبرهن خواهد شد. این اخراج بدون رعایت ضوابط لازم الاجرای وزارت علوم صورت گرفته است.»

علی شریفی زارچی، رییس کمیته‌ علمی بین‌المللی المپیاد جهانی کامپیوتر و استاد اخراجی هوش‌ مصنوعی و بیوانفورماتیک دانشگاه صنعتی شریف، از دیگر چهره‌های دانشگاهی است که به این اتفاق واکنش نشان داد. او در توئیتی نوشت: «دکتر محمد فاضلی عزیز شما صدای رسای ده‌ها استاد بودید که به ناحق از دانشگاه‌ها اخراج شدند یا از تمدید قرارداد و تبدیل وضعیت آن‌ها جلوگیری شد. شهامت، راستگویی و میهن‌دوستی شما در تاریخ این سرزمین ماندگار شد.»

احمد شکرچی، عضو پیشین گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهیدبهشتی، که به گفته خود در تمام فرایند استخدام تا پایان همکاری آقای فاضلی حضور داشته، هم در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «نزد خداوند، وجدان خود و شما گواهم که ایشان در همه فعالیت‌های اجرایی خارج از دانشگاه، پس از طرح و موافقت در شورای گروه و اخذ مجوز از ریاست وقت دانشگاه وارد شد و هر سال این مجوزها مجددا بررسی و تمدید می‌شد.»

واکنش مخالفان؛ «شعار زنده‌باد مخالف من سر می‌دهند اما کمترین مخالفتی را برنمی‌تابند»

از سوی دیگر، نظام الدین موسوی، فعال سیاسی اصول‌گرا و دبیرکل «انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان» در این باره نوشت: «این حرکت زشت آقای فاضلی مقابل میلیون‌ها بیننده تلویزیون، هر کجای دنیا رخ می‌داد، احتمالا مرتکب را تا سال‌ها از حضور در مجامع عمومی و رسمی منع می‌کردند. منتها جریان روشنفکری ایران آمادگی دارد تا از سخیف‌ترین رفتارها که در جوامع بدوی هم قباحت دارد، حماسه بسازد!»

به گزارش «تسنیم»؛ روح‌الامین سعیدی، سردبیر «عصراندیشه» در این باره نوشت: «به عنوان یک دانش‌آموخته علوم اجتماعی که از ابتدای دهه هشتاد تا کنون مستمراً در محافل دانشگاهی هستم، با مصادیق رفتار امروز محمد فاضلی نیک آشنایم؛ از سوی جریان متبختر به اصطلاح روشنفکری با کوله‌باری پر از ادعا و تهی از فرهیختگی. همان‌ها که شعار زنده‌باد مخالف من سر می‌دهند اما کمترین نقد و مخالفتی را برنمی‌تابند و به آنارشیستی‌ترین گونه‌ها واکنش نشان می‌دهند. ما که می‌شناختیم اما خوب شد مردم نیز دانستند.»

همچنین علی شمسی‌پور، سخنگوی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، در توییتی نوشت: «پیرو اظهارات نادرست بیان شده در برنامه تلویزیونی یکی از کاندیداها و در دفاع از حیثیت آموزش عالی کشور اعلام می‌کنیم که آقای دکتر فاضلی توسط دکتر نصیری قیداری رییس دانشگاه شهید بهشتی منصوب دولت آقای روحانی اخراج شده و با ایشان برخورد سیاسی نشده است.»

علی‌اکبر رائفی‌پور، فعال سیاسی اصولگرا، هم در توئیتی نوشت: «استراتژی اصلاح‌طلبان تا روز انتخابات: هر روز یک قشقرق.»

برخی از همفکران آقای رائفی‌پور هم در شبکه‌های اجتماعی با استفاده از هشتگ «هر روز یک قشقرق» به انتقاد از عملکرد محمد فاضلی پرداخته‌اند.

توضیح محمد فاضلی؛ «من رفتنی‌ام، ما رفتنی هستیم، ایران تو بمان»

به گزارش «شرق»؛ محمد فاضلی استادیار سابق دانشگاه شهید بهشتی و مشاور وزیر نیرو در دولت حسن روحانی، با انتشار متنی در تلگرام درباره تنش پیش‌آمده در میزگرد فرهنگی مسعود پزشکیان، توضیح داد.

او در قسمتی از این متن نوشت: «من دو بار به ناحق از دانشگاه اخراج شدم (۱۳۹۰ و ۱۴۰۰) و همکارانم در هر دو دانشگاه شاهدان این رفتار ناحق هستند. بار اول حتی شکایت نکردم و دم برنیاوردم. بار دوم هم کلامی درباره آن در عرصه عمومی نگفتم، تا آن جا که می‌توانستم آن‌را پنهان کردم و هیچ نقشی در رسانه‌ای شدن آن نداشتم. فقط در مهرماه ۱۴۰۰ به وزارت علوم شکایت کردم که تا امروز به آن رسیدگی نشده است. اما هیچ کدام از این‌ها مهم نیستند و تلویحاً و با صراحت بار‌ها گفته‌ام که حتی اگر امروز بگویند به دانشگاه برگرد، بازنمی‌گردم.»

او سپس درباره این مناظره گفت: «آن‌چه مرا به هم ریخت، جز مشاهده یک صحنه کاملا آماده شده در همه ابعاد برای تبدیل کردن یک امر ملی، امری حیاتی برای ایران، به صحنه کینه‌توزی شخصی بود. هیچ دلیلی وجود نداشت که در برنامه‌ای در این سطح به زندگی شخصی کسی وارد شوند که در آن برنامه مشاور نامزد ریاست جمهوری است نه شخص محمد فاضلی. با این‌حال، از بینندگانی که از این رخداد ناراحت شدند، عذرخواهی می‌کنم.»

او در پایان این متن نوشت: «من با عزمی جزم‌تر به مسعود پزشکیان رأی می‌دهم و هیچ انتظار شخصی از او ندارم، بالاخص انتظار برای پیگیری کردن آن‌چه در آن برنامه گذشت. من رفتنی‌ام، ما رفتنی هستیم، ایران تو بمان.»