۱۴۰۳ تیر ۸, جمعه

 

دو هواپیمای غول پیکر ایرباس A340 "قاچاقی وارد ایران شده‌اند"

4 ساعت پیش

رسانه‌های لیتوانی خبرداده‌اند دو هواپیمای غول‌پیکر ایرباس مدل A340 به طور قاچاقی و به کمک یک شرکت صوری توانسته‌اند علیرغم تحریم‌های امریکا وارد ایران شوند. این دو هواپیما از فرودگاه "شیائولیا" در لیتوانی پرواز کرده‌اند.

https://p.dw.com/p/4he69
فرودگاه مهرآباد تهران (عکس آرشیوی)
فرودگاه مهرآباد تهران (عکس آرشیوی)عکس: Thomas Koehler/photothek/picture alliance

در ماه فوریه دو هواپیمای ایرباس مدل A340  که آخرین بار توسط شرکت لیزینگ Macka Invest در گامبیا اجاره شده بودند، در فرودگاه شیائولیای لیتوانی پارک شده‌ بودند. این دو هواپیما به فاصله کمی از یکدیگر این فرودگاه را ترک کردند. مقصد یکی به طور رسمی سریلانکا و مقصد هواپیمای دوم فیلیپین اعلام شده بود.

این دو هواپیما اما وارد حریم هوایی ایران شده و خلبانان که ملیت آنها مشخص نیست، ترانسپوندرها را خاموش کردند. بدین ترتیب رهیابی مسیر این دو هواپیما غیرممکن شد. 

اینترنت بدون سانسور با سایفون دویچه‌ وله

پورتال خبری VZ.lt در لیتوانی با گذشت چهارماه از این امر به تازگی درباره آن گزارش داده و نوشته یکی از این دو هواپیما در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشسته و هواپیمای دیگر در فرودگاه کنارک واقع در بندر چابهار فرود آمده است.

بیشتر بخوانید: رسانه آلمانی: ایران ایر در خدمت اهداف شوم جمهوری اسلامی است

دو هواپیمای ایرباس قاچاق‌شده به ایران در حال حاضر در اختیار شرکت هواپیمایی ماهان قرار دارند که از سال ۲۰۱۱ در لیست سیاه تحریم‌های آمریکا قرار دارد چرا که متهم به ارسال تجهیزات نظامی از سپاه پاسداران به گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران است.

ماهان ایر از سال ۲۰۱۹ به همین دلیل اجازه فرود در آلمان را ندارد.

هواپیمای ایرباس A340 متعلق به ارتش آلمان
هواپیمای ایرباس A340 متعلق به ارتش آلمان عکس: Gregor Fischer/dpa/picture alliance

جلوگیری از پرواز هواپیمای سوم

پس از آنکه مشخص شد که این دو هواپیما در ایران فرود آمده‌اند، هواپیمای سوم که آن هم در اجاره شرکت Macka Invest در گامبیا و حامل قطعات یدکی هواپیما بوده، جلوی پروازش گرفته شد.

مدیر فرودگاه شیائولیا به پورتال خبری لیتوانی گفته است: «این هواپیما در اصل بنا بود به فیلیپین پرواز کند اما ما ترسیدیم که این جت نیز در ایران فرود بیاید و ما نتوانیم جلوی آن را بگیریم.»

بیشتر بخوانید: ایران‌ایر در "٩٩ درصد فرودگاه‌های اروپایی تحریم سوختی" است

او گفته  وقتی متوجه شده‌اند که اولین هواپیما در ایران فرود آمده است، اجازه پرواز به هواپیمای سوم نداده‌اند.

در سال ۲۰۲۲ نیز اتفاق مشابهی روی داد که در جریان آن چهار فروند ایرباس A340 از ژوهانسبورگ در افریقای جنوبی به سمت ازبکستان پرواز کردند اما وقتی به حریم هوایی ایران نزدیک شدند ترانسپوندرهایشان را خاموش کرده و در ایران فرود آمدند.

مرگ بیش از ۱۷۰۰ نفر در سوانح هوایی

جمهوری اسلامی ایران تحت تحریم‌های شدید قطعات و لوازم یدکی هواپیما قرار دارد و تنها با کمک شرکت‌های صوری و از طریق کشورهای ثالث می‌تواند قطعات یدکی هواپیما وارد کند.

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

در حال حاضر بالغ بر ۵۰۰ فروند هواپیما در ایران زمینگیر شده و به دلیل نبود قطعات یدکی قادر به پرواز نیستند. کارشناسان پرواز و مهندسان هواپیما می‌گویند ایران به ۴۰۰ فروند هواپیمای جدید نیاز دارد اما به دلیل تحریم‌ها نه می‌تواند هواپیما بخرد و نه لوازم مورد نیاز برای مدرن‌سازی و سرویس هواپیما.

این مسئله علت بروز سوانح هوایی زیادی در ایران شده است. 

شبکه امنیت هوایی Aviation می‌گوید از زمان آغاز تحریم‌ها علیه ایران، در سال ۱۹۷۹ در اثر سوانح هوایی ۱۷۵۵ نفر جانشان را از دست داده‌اند.