۱۴۰۴ مهر ۲۲, سه‌شنبه

 پیک نت - Pyknet, [2025-10-14 12:58 PM]

سرمقاله راه توده 984

حزب "تمدن نوین اسلامی"

و نظرات راه توده درباره آن


در هفته های اخیر خبرهای جسته و گریخته ای از تاسیس و تشکیل مجمع بنیانگذاری یک حزب به شکلی نوین و ابتکاری با حرکت گروه های زنان و مردان فعال اجتماعی و فرهنگی از شهرهای مختلف ایران برای حضور در این مجمع منتشر شده است. نام این حزب "تمدن نوین اسلامی" در رسانه ها و به ویژه فضای به اصطلاح مجازی اعلام شده است. تلاش های ما برای آنکه بدانیم هدف از تشکیل این حزب و مواضع آن چیست بجایی نرسیده و بنظر می رسد نوعی سانسور رسانه ای درباره آن حاکم است. تنها چیزی که درباره این حزب مشخص شده آنست که بنیانگذار آن یاسر جبرائیلی، مسئول سابق کمیته نظارت سیاست های کلی نظام در مجمع تشخیص مصلحت است. ایشان قبلا بدلیل اعتقادش به اینکه ارز صادراتی متعلق به مردم و نه صادرکنندگان است شناخته می شد و از این جهت مورد انتقاد شدید اتاق بازرگانی و خارج کنندگان ارز از کشور بود.

بدنبال آن مناظره ای میان آقای جبرائیلی و آقای موسی غنی نژاد به ابتکار برنامه ای اینترنتی بنام "حکمران" انجام شد که محور آن روی ضرورت اقتدار دولت - از نظر آقای جبرائیلی- و دلایل تورم بود که تا حدودی سایه روشن محورها و مواضع این حزب را نشان می داد. بدنبال این مناظره که همراه با برگزاری مجمع عمومی این حزب شد سیلی از انتقادات و فحاشی ها علیه این حزب شروع شد. رسانه "اکو ایران" که ارگان رسانه ای اتاق بازرگانی است آن را حزب "توئیتریهای ضد دلار" نام داد و همکارانشان آن را حزب "توده ای ها" و "نئوکمونیست ها" نامیدند. این ضد تبلیغات خود بهترین تبلیغ برای این حزب نوین شد که هرچند ربطی هم با توده ای ها و کمونیست ها ندارد ولی توجه مردم را بسوی آن جلب کرد. 

سازمان دهندگان این تبلیغات در دایره مافیای اقتصادی و رسانه ای که دور خود برپا کرده اند گمان می کردند که مثلا با گفتن اینکه این حزب جدید، توده ای یا کمونیست است موجی از انزجار و نفرت درون جامعه علیه این حزب جدید برخواهد خواست و از میدان بدر خواهد شد. در حالیکه مسئله کاملا برعکس شد. 

امروز جامعه ایران تشنه حزبی است که از سوسیالیسم و عدالت اجتماعی دفاع کند و درست به همین دلیل نه تنها اجازه فعالیت به حزب توده ایران نمی دهند بلکه با صدها میلیارد تومان سرمایه گذاری، مدام علیه آن فیلم و سریال می سازند و کتاب می نویسند. آخرین نمونه اش سریال سراپا تحریف "تاسیان" بود. آنها روی تاثیر این سریال ها حساب میکنند در حالیکه نمی دانند که اینها روی طبقات مختلف جامعه اثر متضاد دارد و با توجه به اینکه طبقه متوسط ایران که مخاطب اصلی این سریال های تلویزیونی است روزبروز ضعیف تر و فقیرتر می شود، هرچه بیشتر علیه حزب توده ایران سریال بسازند، بیشتر بسود اندیشه های سوسیالیسم و عدالت اجتماعی تمایل پیدا می کند.

بنابراین، مخالفت رسانه های اتاق بازرگانی و مافیاهای اقتصادی و عناوینی نظیر توئیتریهای ضد دلار و اتهام توده ای و نئوکمونیست سرمایه سیاسی بزرگی را به طور رایگان و ناخواسته در اختیار حزب تمدن نوین قرار داد تا بتواند نفوذ خود را در جامعه و میان مردم گسترش دهد و فکر می کنیم در آینده نیز چنان خواهد شد.

به هر روی، آنچه برای ما مهم است مواضع این حزب نوین تمدن اسلامی است و نه ادعاها یا اتهاماتی که به آن می زنند. این هفته آقای یزدی زاده، از بنیانگذاران این حزب، در گفتگویی با "حکمران" که روی شبکه اینترنت در دسترس است بخشی از مواضع این حزب را بیان کرد. به گفته ایشان "خط قرمز" حزب نوین منافع ملی است و اهداف آن مبارزه با فساد، ارائه برنامه، مطالبه گری و تغییر در سیاست ها و سمتگیری های کلی اقتصادی است. نکاتی که از طرف ایشان در این گفتگو مطرح شد آنقدر جدی و انتقادی بود که خشم هر دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب را علیه این حزب جدید برانگیزد، زیرا نکاتی بود که بنوعی برهم زننده نظم اقتصادی است که چند دهه است در کشور ادامه دارد و هر دو جریان آن را بی کم و کاست اجرا می کنند. 

اگر سخنان آقای یزدی زاده را معیار مواضع حزب تمدن نوین قرار دهیم در آینده دو احتمال وجود دارد: یا این حزب با توطئه سکوت مواجه می شود و می کوشند آن را نادیده بگیرند و پیشنهادهایش را خیالی و غیرمنطقی و مخالفت با توسعه و نظراتی که اصلا ارزش بررسی ندارد نشان دهند. یا با یک هجوم همه جانبه با انواع و اقسام برچسب ها از محافظه کار، اصولگرای تندرو، افراطی، توده ای، نئوکمونیست، ضد مدرن و ... مواجه خواهد شد که درعمل "سرکنگبین بر صفرا خواهد فزود" و این تبلیغات به گسترش نفوذ نظرات این حزب در میان مردم خواهد انجامید.


پیک نت - Pyknet, [2025-10-14 12:58 PM]

تا آنجا که به ما مربوط می شود، بخش مهمی از نظرات اقتصادی این حزب که توسط آقای یزدی زاده بیان شده مورد تایید ولی چارچوب کلی آن را هنوز دور از سوسیالیسم و آن شکل از عدالت اجتماعی می دانیم که بدان اعتقاد داریم. قبل از هرچیز این حزب هنوز درک خود را از "تمدن نوین اسلامی" برای مردم روشن نکرده است. از جمله اینکه آیا این تمدن نوین همین تمدن سودمحور اسلامی کنونی است که در آن کسب سود بزرگترین ارزش تلقی می شود یا یک تمدن غیر سودمحور و بازتولیدی است که هدف اصلی در آن فراتر از تولید، فراهم کردن شرایط بازتولید بقای تمدن ایرانی با غلبه بر حاکمیت سودمحوری است؟ که این خود هنوز چارچوب کلی است و با برنامه ریزی یک سمتگیری سوسیالیستی تفاوت دارد. مسئله ای همچنان مبهم است. 

سیاست کلی ما نسبت به این حزب اتحاد و انتقاد خواهد بود. از برنامه های درست پشتیبانی می کنیم، نکات مثبت یا پیشنهادهایی اگر بنظرمان برسد را مطرح می کنیم، از نکات تازه و درستی اگر مطرح شود درس می گیریم و می آموزیم و انتقادهایی را هم که بنظرمان برسد مطرح می کنیم. 

برای این حزب در مسیری که چارچوب کلی آن در برنامه "حکمران" مطرح شده آرزوی موفقیت داریم.

اطلاعات بیشتر درباره این حزب را می توانید از روی لینک زیر بدست آورید:

https://www.youtube.com/watch?v=jIvxL6p5_fE


تلگرام راه توده: 

https://telegram.me/rahetudeh


پیک نت - Pyknet, [2025-10-14 1:53 PM]

عنوان اول پیک نت 23 مهر

صلح "شرم الشیخ"

با تشکیل دولت فلسطینی کامل می شود

کنفرانس صلح غزه در شرم الشیخ مصر و با حضور شماری از رهبران کشورهای منطقه و ترامپ برگزار شد. آنچه که انجام شد، فارغ از این جنبه مثبت آن که فعلا بمباران های غزه متوقف شده و شمار زیادی از زندانیان فلسطینی در برابر آزادی گروگانهای اسرائیل آزاد شدند، آنچه که به نمایش گذاشته شد، یک تئاتر خوش رنگ و لعاب بود که در آن ترامپ که در تدارک حمله نظامی به ونزوئلاست، نقش اتلو را در میان "دزدمونو"های پر شمار را بازی کرد. ایران به غلط و یا به درست در این کنفرانس حضور نیافت. باید دید شادی مردم غزه ادامه خواهد یافت و یا جنگ به اشکال دیگری، بار دیگر آغاز خواهد شد. منطقه آبستن حوادث بسیاری است، همچنان که در خود اسرائیل. این که اسرائیل در این جنگ و بمباران دیوانه وار غزه و کشتن نزدیک به 70 هزار فلسطینی پیروز بود و یا پایداری مردم غزه برای تسلیم نشدن، فصل دیگری از تفسیر اوضاع منطقه و فلسطین است که باید بموقع و البته بزودی به آن پرداخت. فعلا از هر طرف (از جمله از سوی وزیر امور خارجه روسیه) درباره این صلح گفته شده که تا کشور مستقل فلسطین تشکیل نشود "آش همان خواهد بود و کاسه همان کاسه" که در تمام چند دهه گذشته بوده است. روی ژست های صلح طلبانه ترامپ نمی توان و نباید حساب کرد، زیرا در امریکا، دولت سایه تصمیم میگیرد و رئیس جمهور هرکس که باشد کارگزار آن دولت سایه است. باید دید که این دولت سایه می خواهد با جهانی که درحال پوست انداختن و رفتن به سوی جهان چند قطبی است چه کند؟ فعلا نفت روی جنگ اوکراین و تدارک جنگ با چین سیاست دولت سایه برای نجات از بحران ناشی از پایان جهان تک قطبی و سلطه امریکا و دلار بر جهان است. در این میان، اروپا نقشی بیش از پامنبری خوانی ندارد، مگر سیاستی مستقل از امریکا اتخاذ کند که نشانه های آن اختلاف نظرات در داخل اتحادیه اروپا بر سر نوع مناسبات با روسیه است.

ایران از جنگ 12 روزه به بعد، هوشیارانه و سیاستمدارانه رفتار کرده و درعین حال به سیاست پیوستن به جبهه شرق شتاب را برگزیده است. دیر اما بهرحال، دیر بهتر از هرگز است! در چارجوب همین سیاست نوین است که بجای سرمایه گذاری روی نیروهای نیابتی در منطقه برای بازدارندگی (که ضربات سنگینی به آن وارد آمده است) روی جبران کمبودهای نظامی خود و تغییر و تکمیل استراتژی دفاع هوائی و زمینی خود سرمایه گذاری کرده و از متحدان چینی و روسی خود یاری طلبیده است. هم چین و هم روسیه در این زمینه با گشاده دستی - و البته در چارچوب منافع خود نیز- عمل کرده اند. در روزهای اخیر مطالبی درباره کمک نظامی روسیه به ایران - بویژه روی یوتیوب و از قول پوتین- منتشر شده که صحت و سقم آن هنوز قابل تائید نیست، گرچه مضمون بسیار دقیق و منطبق با روابط کنونی روسیه و ایران است. ما در شماره روز گذشته و به نقل از سایت "تحریریه" که در داخل کشور به روز می شود، سخنرانی پوتین را با مقدمه ای که اشاره به همین معلوم نبودن صحت و سقم مسئله منتشر کردیم و نوشتیم که این مطلب در بسیاری از مطبوعات و رسانه های داخل کشور نیز گاه کامل و گاه بصورت خلاصه منتشر شد که آنها نیز روی تردیدهای خود درباره صحت و سقم این سخنان انگشت گذاشتند. برای ما، آن مصاحبه لاوروف که در آن ارسال تجهیزات نظامی به ایران را تائید کرده بود، نقش مشوق برای انتشار سخنرانی منتسب به پوتین را پیدا کرد. مصاحبه لاوروف نیز در شماره روز گذاشته و همزمان با انتشار سخنرانی منتسب به پوتین منتشر شد و امروز دیدیم که برخی مطبوعات داخل کشور نیز آن را با زیر نویس ترجمه فارسی منتشر کردند. لاوروف بدون همآهنگی با پوتین سخن نمی گوید و مصاحبه دو روز پیش او در باره دادن تجهیزات نظامی به ایران در انطباق با سخنرانی منتسب به پوتین بود. همچنان که موضع گیری او درباره کنفرانس صلح غزه در شرم الشیخ که مشروط به تصمیمات آینده برای تشکیل دولت مستقل فلسطین بعنوان راه حل منطقی برای صلح میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها بود.