۱۳۸۹ مهر ۲۴, شنبه

ایرسا، آیرس، آیریس

ایرسا. ) اِ ( نام بیخ سوسن آسمانگون ، چون گل آن زرد و سفید و کبود میباشد بنا برآن ایرسا نامیده اند چه شبیه بقوس قزح [تیراژه] است (برهان). سوسن آسمانگون و به حقیقت نام قوس قزح است و به مجاز سوسن را گویند بعلاقه الوان مختلفه (از رشیدی). رجوع به ذخیره خوارزمشاهی و اختیارات بدیعی و تحفه حکیم مومن و الفاظ الادویه و تذکره ضریر انطاکی شود. || بیونانی قوس و قزح را گویند. (برهان ). قوس قزح . (غیاث اللغات ). بیونانی "ایریس") "اشتینگاس "، "لکلرک 1 ص 177" ، از حاشیه برهان چ معین ). ایرس . (دزی ) (حاشیه برهان چ معین ). لغت نامه دهخدا.
ایرسا (سوسن آسمان گونی زنبق آبی)
برای تنگی نفس و روبا (نوعی تنگی نفس که در حالت ایستادن پیدا میشود مفید است).
نیلوفرآبی
لاله تالابی، گیاهی از تیره نیلوفر آبی است كه در آبهای راكد شمال و غرب كشور میروید. این گونه، انتشار بسیار محدودی در سطح جهان دارد و دارای ارزش بین المللی است. گلهای بسیار بزرگ و زیبای آن به رنگهای سفید و صورتی است كه از اوایل تیرماه تا اواخر تابستان گلدهی دارد. برگهای پهن و بزرگ این گیاه محل لانه گذاری پرندگان زیبای تالاب است. اصلیترین محل رویش این گیاه در مناطق سرخانگل و سیاه كشیم در استان گیلان است.

برگهای لاله تالابی مدور و قلبی شكل تا قطر60 سانتیمتر ، به رنگ سبز متمایل به آبی با كناره های كامل و گلهای درشت به قطر 20 سانتیمتر با گلبرگهای صورتی رنگ ضخیم است.

گردشگران از اوایل تیرماه تا اواخر تابستان در تالاب انزلی میتوانند نظاره گر نیلوفر آبی باشند.