۱۴۰۱ آبان ۵, پنجشنبه

تردیدها در مورد «سهل‌انگاری»، «طراحی» و «سوریه‌ای شدن ایران»

حالا هم عدم شفافیت در پاسخگویی جمهوری اسلامی ایران به حوادث مشابه، کشانده شدن دامنه اعتراضات به سراسر ایران و طولانی شدن این اعتراضات، تردیدهای را در مورد عاملان اصلی و اهداف حمله خونین به حرم شاهچراغ شیراز به وجود آورده است.

به ویژه اظهارات محمد باقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی و احمد وحیدی وزیر کشور ایران بلافاصله پس از وقوع این حمله که اعتراضات هفته‌های اخیر در ایران زمینه‌ساز این حمله خوانده‌اند، این حدس و گمان‌ها را بیشتر ساخته است.

نکته‌ای که بر تردیدها افزوده این است که خبرگزاری رکنا، قبل از «اعماق» اعلام کرد که مسئولیت حمله شاهچراغ را داعش به عهده گرفته است.

منتقدان جمهوری اسلامی ایران استدلال می‌کنند که با توجه به وضعیت حاکم در این کشور که حکومت به شدت زیر فشار اعتراضات قرار دارد و توجه گسترده داخلی و بین‌المللی به این اعتراضات معطوف است، و شاید هسته‌های در داخل حکومت احتمالا بی‌میل نیستند یا با «سهل‌انگاری» یا هم با «طراحی» زمینه‌ساز انجام چنین حمله باشند که می‌تواند چند هدف را دنبال کند.

ابتدا، تبلیغات گسترده درباره اینکه علت این حادثه، اعتراض‌های سراسری است؛ اتفاقی که همین حالا از سوی مقام‌ها و رسانه‌های حکومت آغاز شده است. هدف این تبلیغات نیز اثرگذاری بر روی معترضان و جلوگیری از بازگشت آنها به خیابان است.

دوم، مقام‌های جمهوری اسلامی همواره در مورد «سوریه‌ای شدن» وضعیت ایران هشدار داده‌اند و اینکه اگر نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی وضعیت را کنترل نکند، این  اعتراضات بالاخره منجر به «وقوع جنگ داخلی با مدیریت کشورهای خارجی» در ایران شود.

با این حال تردیدی وجود ندارد که با توجه به دخالت مستقیم ایران در عراق و سوریه و نبرد نیروهای قدس سپاه پاسداران علیه داعش در این دو کشور، این گروه از دشمنان منطقه‌ای جمهوری اسلامی به شمار می‌رود و بدون تردید در تلاش است تا اهدافی را در ایران مورد حمله قرار دهد.

اما به نظر می‌رسد که سال‌هاست داعش قادر به هیچ نوع حمله در داخل خاک ایران نبوده است.

آخرین باری که داعش مسوولیت حملاتی در داخل خاک ایران را به عهد گرفت، سال ۲۰۱۷ بود که پنج مهاجم این گروه به مجلس شورای اسلامی و آرامگاه آیت‌الله خمینی در تهران حمله کردند و در نتیجه ۱۲ نفر کشته و شمار زیادی هم زخمی شدند.