اظهارات تحقیرآمیز نماینده اردبیل درباره اسرا پناهی

گزارش ها حاکیست که حمله به دانش آموزان در روز تظاهرات دولتی به دلیل سرکشی آنها انجام شد

منبع تصویر، Social Media

توضیح تصویر،

گزارش ها حاکیست که حمله به دانش آموزان در روز تظاهرات دولتی به دلیل سرکشی آنها انجام شد

درحالی که گزارش‌ها حاکی از کشته شدن اسرا پناهی دانش‌آموز ۱۵ ساله دبیرستان شاهد اردبیل در حمله نیروهای امنیتی است، نماینده این شهر در مجلس با تحقیر درباره مرگ این دانش آموز اظهار نظر کرده و آن را به «خودکشی» نسبت داده است.

فعالان پیشتر گزارش داده بودند که دانش آموزی به نام اسرا پناهی در اثر ضربات نیروهای امنیتی جان باخته است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران می‌گوید که در روز چهارشنبه ۲۰ مهر نیروهای لباس شخصی به دبیرستان شاهد اردبیل حمله کردند.

این شورا روز دوشنبه ۲۵ مهر در بیانیه‌ای نوشت که مدیران مدرسه شاهد بدون اخذ رضایت نامه کتبی از اولیا دانش‌آموزان را «با تهدید و به زور» از مدارس به محل برگزاری یک تظاهرات دولتی بردند.

این شورا می‌نویسد: « با شروع مراسم، تعدادی از دانش آموزان شروع به شعار دادن علیه تبعیض و نابرابری حاکمیت داده و توسط لباس شخصی‌ها و بانوان محجبه‌ی مدعی تامین امنیت، مورد توهین و اهانت و ضرب و شتم قرار می‌گیرند.»

«و بعد از برگشتن دانش اموزان به مدرسه افراد خودسر به رفتار غیرانسانی خود در خیابان قانع نشده و به مدرسه شاهد راثی نظام هجوم برده و در جلوی دید مدیرکل نالایق آموزش و پرورش استان اردبیل به تهدید و ضرب و شتم مجدد دانش آموزان می‌پردازند. که در این بین یکی از دانش آموزان به نام اسرا پناهی متاسفانه در بیمارستان فوت کرده و تعدادی از دانش آموزان هم بازداشت می شوند که آمار و اطلاعات دقیقی اعلام نشده است.»

همچنین یک دانش‌آموز مدرسه شاهد اردبیل به بخش فارسی صدای آمریکا گفته که خبر کشته اسرا پناهی در پی خون‌ریزی داخلی ناشی از ضرب و جرح در مدرسه صحت دارد.

علی دایی فوتبالیست برجسته ایرانی هم بعد از این حادثه در بیانیه‌ای کشته شدن این دانش آموز را محکوم کرد.

او روز شنبه ۲۳ مهر در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «سکوت ناشی از اعمال فشار حاکمیت در برابر اعتراضات و هتک حرمت به دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف که پایه های علمی و معرفتی خود را در این نهاد پرورش داده امروز منجر به تعرض به دانش آموزان بی گناه در مدارس و ضرب و شتم و ریختن خون یکی دیگر از دخترانم در زادگاهم گردیده، سکوتی که تاوان مرگ دارد و هر روز داغی دیگر بر دل جای جای ایرانم می نشاند که حکم خیانت به انسانیت و میهنم را دارد.»

حکومت ایران روایت‌های متناقضی از علت مرگ اسرا پناهی ۱۵ ساله ارائه کرده است.

رد شدن از پست Twitter, 1
توضیح ویدیو، توضیح: بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست.

پایان پست Twitter, 1

در تازه‌ترین واکنش کاظم موسوی، نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی، روز سه شنبه گفت: «موضوع کشته شدن دختر دبیرستانی از کل دروغ است. ماجرا از این قرار است که پدر این دختر، دو سال پیش نامزد این دختر را به قتل می‌رساند و طبق قانون محکوم به اعدام شده که حدودا یک ماه پیش حکم قصاص اجرا می‌شود. ادعا‌هایی که آموزش و پرورش و برخی رسانه‌ها درباره این دختر مطرح می‌کنند اصلا درست نیست.»

او همچنین گفت: «این دختر اصلا دانش‌آموز نبوده و بر سر اتفاقی که رخ داده، با خوردن قرص خودکشی کرده است. اصلا به جهنم که قرص خورده و مُرده است!»

شهر اردبیل روز شنبه در واکنش به این خبر، همزمان با اعتراضات عمومی چهار هفته اخیر در سراسر ایران، صحنه اعتراض ضدحکومتی بود. اعتراضات سراسری ایران از روز ۲۶ شهریور یک روز بعد از مرگ مهسا امینی که توسط گشت ارشاد بازداشت شده بود شروع شد. خانواده امینی به نقل از شاهدان می‌گویند که ماموران او را مضروب کردند، اما دولت این موضوع را رد می‌کند.

علی دایی روز دوشنبه در واکنشی در اینستاگرام به اظهارات مشابه قبلی کاظم موسوی نوشت: «با توجه به صحبت‌های عموی اسرا پناهی در صدا و سیما که عامل مرگ را بیماری مادرزادی و نارسائی قلب عنوان می نماید (اینجانب قبول ندارم) که در بیمارستان فاطمی اردبیل اتفاق افتاده است پس خودکشی دختر نازنین شهرم صحت ندارد و شما راست نمی‌گویید».

«آقای موسوی شما نماینده مردم اردبیل در مجلس هستید یا سخنگوی دولت؟ اگر از مشکلات و کمبودهای شهر و مردم اردبیل خبر داشتید، چرا خاموش بودید و خاموش مانده‌اید؟ چرا در مجلس و دولت صدای مردم شهرتان نبودید که اگر بودید کار به اینجا ختم نمی شد».

کاپیتان و سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران در پایان گفت: «از این پس به یک اجماع برسید بعد آن خبر را منتشر نمایید. تاریخ ثابت کرده،می کند و خواهد کرد چه کسانی دروغگو هستند. من خودم را اسطوره نمی دانم و بارها گفته ام من از جنس همین مردمم».

از ابتدای مهر ماه همزمان با شروع اعتراضات دانش آموزی علیه حجاب اجباری، گزارش های زیادی از برخورد خشونت‌بار و بازداشت دانش‌آموزان منتشر شده است.

رد شدن از پست Twitter, 2
توضیح ویدیو، توضیح: بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست.

پایان پست Twitter, 2

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان در این باره می نویسد: « متاسفانه دامنه رفتارهای وحشیانه و غیر انسانی نیروهای خودسر به دانشگاه‌ها، مدارس و فضاهای آموزشی که خانه امن و دوم برای دانشجویان و دانش آموزان تلقی می شود، کشیده شده است که گستاخانه و به صورت غیرقانونی به مدارس ورود کرده و اقدام به تهدید، ضرب و شتم، بازداشت دانش آموزان و حتی پرتاب گاز اشگ آور به مدارس ابتدایی می کنند.»

«و بدتر این که برخی مدیران دست نشانده مدارس، برخلاف وظیفه ی قانونی و انسانی خود با نیروهای سرکوب همکاری کرده و درب مدارس را برای تهدید و بازداشت دانش آموزان به روی نیروهای امنیتی باز وعکس و مشخصات دانش آموزان را تحویل می دهند. و این اعمال زشت به دستور روسای مناطق، مدیران کل و با چراغ سبز وزیر بی کفایت و نالایق آموزش و پرورش انجام می گیرد.»

این شورا می گوید که اگر اقدام عملی و عاجل صورت نگیرد کانون صنفی معلمان اردبیل و فرهنگیان و دانش آموزان سراسر استان «به استناد اصول ۲۶ و ۲۷ قانون اساسی حق اعتصاب و تعطیلی مدارس و حق تجمع اعتراضی را بر خود محفوظ می‌دارد.»

این شورا از جمله خواستار استعفا یا اخراج مدیر و معاون مدرس شاهد و «حضور مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل در صدا و سیما و شرح ماجرا و معرفی عوامل و اشخاصی که در به وجود آمدن این حادثه ی تلخ نقش داشته اند» شده است.

پیشتر مقام ها این گزارش ها را رد کردند و خبرگزاری های نزدیک به سپاه پاسداران از عموی او نقل کردند که این دانش آموز دبیرستانی در اثر مشکلات قلبی جان باخته است.

در ادامه اعتراضات در سراسر ایران و در حالیکه مقامات رسمی در ایران از ارائه آمار دقیقی از دانش‌آموزان بازداشت شده خودداری می‌کنند، روزنامه هم‌میهن چاپ تهران در روزهای اخیر از فشار بر مسئولان مدارس خبر داده و نوشته که اطلاعات تعدادی از وکلا و بازداشت‌شدگانی که در روزهای اخیر آزاد شده‌اند نشان می‌دهد، «دانش‌آموزان بازداشتی کم نیستند.»