۱۴۰۱ آبان ۳, سه‌شنبه

بلد؛ آیا مسیر‌یاب ایرانی تعطیل می‌شود؟

  • نویسنده, نیما اکبرپور
  • شغل, خبرنگار فناوری بی‌بی‌سی فارسی
  • Twitter,
Balad Maps and Navigation

منبع تصویر، balad.ir

توضیح تصویر،

نقشه و مسیریاب بلد

شرکت هزار دستان، مالک اپلیکیشن مسیریاب بلد، طی اطلاعیه منتشرشده در صفحه لینکدین این شرکت، اعلام کرد که ده‌ها نفر از کارکنانش را تعدیل نیرو خواهد کرد.

این شرکت «شرایط جاری» در ایران و «مسدود ماندن» راه‌های جذب سرمایه در فضای استارتاپی و بخش خصوصی را علت این تصمیم‌گیری می‌داند.

Balad statement

منبع تصویر، balad.ir

توضیح تصویر،

بیانیه هلدینگ هزاردستان، مالک اپلیکیشن مسیریاب بلد

اما کلیدواژه‌هایی که در این بیانیه جلب نظر می‌کند، عبارات مهمی هستند چون «محدودیت‌های اینترنت (فیلترینگ)»، «امنیتی‌تر شدن فضا»، «برخی برخوردها» و «حفاظت از حقوق کاربران».

سیاست‌نامه حریم خصوصی مندرج در سایت نقشه و مسیریاب بلد، اطلاعات گردآوری‌شده در سرورهایش را فهرست کرده است. بعضی از این داده‌ها توسط کاربر و هنگام نام‌نویسی در این اپ ضبط و برخی هم در طول استفاده از آن ذخیره می‌شوند. از جمله این اطلاعات می‌توان به ‌نام ‌اپراتور، مدت و بازه‌های استفاده و موقعیت مکانی و جغرافیایی دقیق کاربر اشاره کرد.

این اپلیکیشن اعلام کرده امکان تطبیق داده با هویت و مشخصات کاربر وجود ندارد اما در عین حال به روشنی می‌نویسد، در ‌صورتی ‌که ‌کاربر مایل ‌نیست ‌اطلاعاتش ‌در ‌اختیار ‌بلد ‌قرار ‌گیرد، ‌از ‌نصبش خودداری کند.‌

با در کنار هم قرار دادن این موارد می‌توان به این نتیجه رسید که دودلی بلد در ارائه خدمات، به خاطر تحت فشار قرار گرفتن مجموعه هزاردستان و درخواست نهادهای امنیتی برای گرفتن اطلاعات کاربران است. مساله‌ای که منجر به این شده تا به گفته خودشان در درستی راهی که در پیش داشتند، شک کنند.

چندی پیش نیک یوسفی، فیلم‌ساز و تدوین‌گر معترض، در رشته‌توییتی نوشته بود که ماموران امنیتی با در دست داشتن رسید سفارش غذا در اپلیکیشن اسنپ‌فود، به منزل دوستانش مراجعه کرده‌اند. آقای یوسفی، چند روز بعد و در تاریخ ۲۴ مهر، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

به جز او ده‌ها کاربر، نسبت به سوءاستفاده از اطلاعات ثبت‌شده کاربران در اپلیکیشن‌های داخلی، برای تعقیب و دستگیری معترضان هشدار داده‌اند.

در روزهای پایانی سال ۹۵، مسدود شدن دسترسی به ویز در ایران، و سپس اجبار راننده‌های تاکسی‌های اینترنتی به حذف آن از گوشی، منجر به روی آوردن برخی از کاربران، به دو مسیریاب بومی «بلد» و «نشان» شد و تعداد کاربران این دو سرویس افزایش یافت. اما قطع مکرر اینترنت از شهریور امسال و در پی اعتراضات مردمی، در کار مسیریاب‌های بومی نیز اختلالات زیادی ایجاد کرد، به نحوی که منجر به سردرگمی بسیاری از رانندگان تاکسی‌های اینترنتی شد.

هر دو اپلیکیشن «بلد» و «نشان»، امکان کار به صورت آفلاین را هم دارند اما قطعی اینترنت موجب شده تا داده‌های زنده ترافیکی که خوراک این اپلیکیشن‌ها هستند، به درستی تامین نشده و کارآیی آنها کاهش چشمگیری پیدا کند.

هلدینگ هزاردستان که از شرکت‌های کافه‌بازار، دیوار و بلد تشکیل شده است، گفته که ارائه خدمات بلد را تا پایان سال تضمین کرده و به زودی در مورد آینده این محصول، اطلاع‌رسانی دقیق‌تری انجام خواهد داد.