۱۴۰۱ مهر ۲۸, پنجشنبه

 

شاهزاده رضا پهلوی: پیکان قدرت از دست رژیم خارج خواهد شد، باید آماده باشیم

کنفرانس خبری شاهزاده رضا پهلوی

منبع تصویر،REZAPAHLAVI

توضیح تصویر،

شاهزاده رضا پهلوی در یک کنفرانس خبری با خبرنگاران در واشنگتن سخن می‌گفت

شاهزاده رضا پهلوی می‌گوید مطابق آنچه پیش‌تر هم گفته بود «دغدغه حکومت» ندارد بلکه به دنبال کمک به مردم ایران برای رسیدن به اتحاد و تصمیم‌گیری درباره سرنوشت خود است تا به گفته او مانند مردم «فرانسه، کانادا و آمریکا» از آزادی و حقوق برخوردار باشند.

«چون هرگز طالب قدرت و هیچ مقام سیاسی نبوده ام، نیستم و نخواهم بود؛ و چون، در انتخابات آینده، مبلغ و حامی هیچ حزب و سازمان، و یا شکل حکومت در مقابل دیگری نخواهم بود. اگر بودم، حق داشتید هرچه را می گویم، حمل بر منافع سیاسی شخصی بدانید. همه تئوری‌ها و اشکال حکومت دموکراتیک برای من محترمند. آنچه برایم اهمیت دارد، پیروزی حاکمیت مردم است.»

آقای پهلوی که روز پنجشنبه - ۲۰ اکتبر - در واشنگتن دی‌سی در یک کنفرانس خبری شرکت کرده بود گفت: «روزی می‌رسد که پیکان قدرت از دست رژیم خارج خواهد شد و از هم اکنون باید برای آن آماده باشیم. روشن است که دولت موقت جایگزین، پیش از هر چیزی، باید حقانیت و مقبولیت داشته باشد؛ به ویژه از سوی شما نسل امروز که با جنبش انقلابی خود، پایه‌های رژیم را به لرزه در آورده‌اید».

شاهزاده رضا پهلوی در پاسخ به سوال مهرنوش پورضیایی، خبرنگار بی‌بی‌سی، گفت: «من دغدغه حکومت و مسئولیت و تصمیم‌گیری ندارم. یکی از دلایلی که هم‌میهنانم به من اعتماد دارند، این است که درگیری بازی‌ها و رقابت‌های سیاسی حزبی نیستم. این‌گونه نقش من خیلی مفیدتر خواهد بود برای ساخت دموکراسی در ایران.»

آقای پلهوی یکی از اقدامات خود را کمک به تاسیس صندوق‌هایی اعلام کرد که از طریق جمع‌آوری کمک‌های مالی به یاری معترضان و اعتصاب‌کنندگان در داخل ایران خواهند رفت. آقای پهلوی گفت: «پول درون این صندوق‌ها به مصارف مختلف خواهد رسید. مانند کمک به اعتصاب‌کنندگان. یا تامین هزینه ارسال سخت‌افزارهای اینترنت استارلینک.»

رد شدن از پست Twitter, 1

پایان پست Twitter, 1

ولیعهد سابق ایران در کنفرانس خبری روز پنجشنبه خود به اختلاف‌ها و تندروی‌هایی که در میان مخالفان جمهوری اسلامی به ویژه در شبکه‌های اجتماعی و طی ۵ هفته گذشته اوج گرفته هم اشاره کرد و گفت: «در اینجا می‌خواهم تاکید کنم که امروز، هر کس، به هر شکلی، در صفوف متحد مردم نفاق بیفکند، تنها به عمر جمهوری اسلامی می‌افزاید و خواسته یا ناخواسته کمک می‌کند که این رژیم خون‌ریز و متوحش، جان‌های بیشتری را بگیرد.»

به گفته آقای پهلوی در «فردای براندازی» حتی یک نفر نباید بدون محاکمه دقیق و اجرای کامل قانون، مجازات شود و تاکید کرد که در نظام سیاسی بعدی، دستگاه قضایی باید کاملا از سیاست مستقل باشد. او همچنین از حقوقدانان دعوت کرده در ارتباط با استقلال قوه قضائیه ایده‌هایشان را ارائه کنند.

او همزمان از قانون‌دانان خواسته برای تهیه‌ پیش‌نویس قانون اساسی جدید ایران دست به کار شوند.

رد شدن از پست Twitter, 2

پایان پست Twitter, 2

دولت موقت و مشخصات آن به عنوان نهادی برای گذار از ساختار فعلی حکومتی جمهوری اسلامی، بخش دیگری از اظهارات آقای پهلوی بود.

او گفت از نظر او «دولت موقت باید تنوع طیفی و توان همکاری تکثرگرا را نشان دهد، وگرنه نخواهد توانست سنگ بنای دموکراسی ایران را تراز بگذارد».

آقای پهلوی ماموریت‌هایی و وظایفی را برای «دولت موقت» مورد نظر خود برشمرد از جمله:

  • جلب اعتماد مردم و برقراری آرامش، ثبات و امنیت کشور
  • وضع قانون و عدالت انتقالی
  • تضمین آزادی ها و حقوق مردم
  • حل مسائل و مشکلات فوری معیشتی مردم
  • تنظیم سیاست خارجی لازم برای تامین منافع ملی ایران
  • برگزاری همه پرسی تعیین شکل حکومت دموکراتیک و سکولار آینده

شاهزاده رضا پهلوی در بخشی از سخنان خود از نیروهای نظامی ایران خواست که با اجتناب از سرکوب معترضان «به مردم بپیوندند».

«اگرچه مسئولیت اصلی جنایات رژیم با آمران و عاملان آن است، اما همه شما که یونیفرم نظامی به تن دارید، به ویژه شما ارتشیان ایران، موظفید تا حامی مردم و حافظ جان شان باشید. اگر هنوز نمی توانید آشکارا به مردم تان بپیوندید، دست کم مسئولیت دارید تا دستگاه سرکوب رژیم را مختل و فلج کنید. این وظیفه ملی، میهنی و انسانی شماست. به سوگندی که خورده‌اید عمل کنید و هرچه زودتر، حساب خود را از رژیم وامانده و رهبر درمانده‌اش جدا سازید.

با ادامه اعتراضات سراسری در ایران که اکنون وارد هفته پنجم شده، ایرانیان خارج از این کشور برای حمایت از معترضان و جلب همکاری کشورهای خارجی تلاش می‌کنند.