امام جمعه زاهدان علی خامنه‌ای را در برابر کشته‌شدگان جمعه خونین مسئول دانست

کمپین فعالان بلوچ، تصاویری را نیز منتشر کرده که می‌گوید متعلق به کشته‌شدگان است

منبع تصویر،BALOCHCAMPAIGN.US

توضیح تصویر،

کمپین فعالان بلوچ، تصاویری را نیز منتشر کرده که می‌گوید متعلق به کشته‌شدگان است

مولوی عبدالحمید، روحانی سرشناس و امام جمعه زاهدان با انتقاد از بی‌توجهی حکومت به کشته‌شدن ده‌ها نفر در جریان نماز جمعه ۸ مهرماه و اعتراضات پس از آن، از آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، هم به عنوان کسی که سمت فرماندهی کل قوای نظامی در این کشور را دارد به عنوان «مسئول» کشتار جمعه‌خونین یاد کرده است.

مولوی عبدالحمید که روز جمعه - ۲۹ مهر - در مسجد مکی زاهدان برای شرکت کنندگان در نماز جمعه اهل سنت این شهر سخن می‌گفت با رد کردن روایت حکومتی از تیراندازی به سوی معترضان در روز هشتم مهر، گفت: ««افرادی که این جنایت را رقم زدند الان به دنبال دروغ‌سازی هستند. نسبت‌دادن به تجزیه‌طلبی و گروهک‌ها همه کذب محض است. یا گفته‌اند به ما با سلاح حمله کرده‌اند. اگر با سلاح حمله کرده‌اند، چند نفر از شما کشته شده است؟ در صحنۀ اول که بیشترین تعداد مردم کشته شده‌اند یک نفر هم از آن طرف کشته نشده است. چرا این دروغ‌ها را می‌گویید؟»

آقای عبدالحمید که سخنانش بارها با تکبیر حاضران قطع می‌شد، روز جمعه گفت: «بالاترین خواسته اولیای دم، مردم زاهدان و مردم استان {سیستان و بلوچستان} این است که که تک‌تک مامورانی که مرتکب این قتل شدند، مواخذه شوند و کسی که به آن‌ها فرمان داده است، دستگیر شود. مسئولانی که در این جریان کوتاهی کردند، باید پاسخگو باشند».

رد شدن از پست Twitter, 1

پایان پست Twitter, 1

اما جمعه زاهدان در بخشی از سخنان خود از سفر وزیرکشور و مسئولان ارشد از تهران به زاهدان برای رسیدگی به این واقعه خونین اشاره می‌کند: «وزیر کشور و نمایندگان کمیسیون امنیت ملی مجلس آمده‌اند اما با اینکه حق ثابت شده است و برای مسئولان واضح است که مردم به ناحق کشته‌ شده‌اند، هنوز نتیجه‌ای به ما اعلام نشده است. ما منتظریم که به این موضوع رسیدگی شود و کسانی که مرتکب این جرم شده‌اند، محکوم و مجازات شوند.»

روز جمعه، هشتم مهر ماه، شرکت‌کنندگان در نماز جمعه زاهدان که در محوطه مسجد مکی این شهر حاضر شده بودند در اعتراض به «تجاوز فرمانده پلیس به یک دختر نوجوان» شعار سر دادند و در خارج از مسجد مکی مقابل مقر نیروی انتظامی تجمع کردند که با تیراندازی سنگین ماموران روبرو شدند به طوری که آمارها از کشته شدن ۸۰ تا ۱۰۰ نفر در جریان این تیراندازی‌ها حکایت دارد.

پس از آن هم گزارش‌های متعددی از امنیتی شدن شدید فضای شهر و حتی شلیک به مردم در سطح شهر زاهدان مخابره شد.

اکنون مولوی عبدالحمید، سرشناس‌ترین روحانی سیستان و بلوچستان می‌گوید تنها ظرف دو ساعت در زاهدان به اندازه کل کشته‌شدگان سه هفته اول اعتراضات سراسری ایران کشته شده‌اند اما تاکنون هیچ یک از مسئولان ارشد حکومتی و همچنین علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به آن واکنش نشان نداده است.

از پادکست رد شوید و به خواندن ادامه دهید
پادکست
پادکست چشم‌انداز بامدادی رادیو بی‌بی‌سی
رادیو فارسی بی‌بی‌سی

پادکست چشم‌انداز بامدادی رادیو بی‌بی‌سی – دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

پادکست

پایان پادکست

«به چه جرمی اینها کشته شدند؟ مسئولان، مدیران کشور و رهبری جمهوری اسلامی که همه نیروهای مسلح تحت فرمان ایشانند، بالاخره، همه مسئولند در برابر خداوند تبارک و تعالی، هیچ کس نمی‌تواند شانه خالی بکند».

با وجود این که سه هفته از این واقعه خونین در زاهدان می‌گذرد هنوز جزییات کاملی از چگونگی آن در دست نیست و فضای امنیتی و «وضعیت جنگی» که بر زاهدان و شهرهای سیستان و بلوچستان حاکم شده است، مانع از دسترسی خبرنگاران مستقل شده است.

کمپین فعالان بلوچ که مقرش در بریتانیاست،روز ۱۶ مهر اعلام کرد «تاکنون هویت ۹۵ شهروند بلوچ که با تیراندازی نیروهای نظامی در مصلای اهل سنت زاهدان و پس از آن در اعتراضات کشته شدند توسط کمپین فعالین بلوچ به ثبت رسیده است».

این گروه، اسامی این ۹۵ نفر را نیز منتشر کرده و گزارش داده که علاوه بر این تعداد، بیش از ۳۰۰ نفر در جریان درگیری‌های «جمعه خونین» در روز هشتم مهرماه، مجروح شده‌اند.

در تازه‌ترین گزارش کمپین فعالان بلوچ همچنین آمده که این گروه اطلاعات تازه‌ای درباره وقایع آن روز به دست آورده است؛ از آن جمله اینکه نیروهای نظامی به محوطه مصلی شهر زاهدان (محل برگزاری نماز جمعه) وارد شده‌اند و در قسمت زنان، ۲۳ گاز اشک‌آور شلیک کرده‌اند که به کشته شدن یکی از زنان به دلیل خفگی انجامیده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی در این مدت بر ادعای «حمله تروریستی» به نیروی انتظامی پافشاری کرده‌اند و می‌گویند گروه «جیش‌العدل» در این «حمله» دست داشته است.

اما این ادعا نه تنها از سوی مخالفان جمهوری اسلامی رد شده، بلکه مولوی عبدالحمید، امام جمعه شهر زاهدان نیز گفت «نه جیش‌العدل و نه هیچ گروهک دیگری» در این روز به سوی کلانتری تیراندازی نکرده‌اند.

این گزارش می‌افزاید که بعد از شلیک به سوی معترضان در برابر کلانتری ۱۶، بعد از مدتی برخی در اعتراض به این اقدام نیروی انتظامی بار دیگر در برابر این کلانتری و کلانتری ۱۴ تجمع کردند «که نیروهای نظامی با استقرار بر پشت بام کلانتری‌ها معترضان را دوباره هدف قرار دادند».