اشکان ممبینی، کارشناس مسائل بینالملل، در خصوص روز نشل کشی زنان و کودکان فلسطینی (25 ام مهر ماه) به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: نامگذاری 25 مهر به عنوان "روز نسلکشی زنان و کودکان فلسطینی" واکنشی رسمی و نمادین به جنایات ساختاری و نظاممندِ انجامشده علیه غیرنظامیان در غزه است؛ نامگذاریای که میخواهد توجه جهانی را به واقعیت وحشتناکِ تلفاتِ غیرنظامیان—بهویژه زنان و کودکان—معطوف کند و مسئولیتپذیری بینالمللی را طلب کند.
🔹گزارشها و نهادهای بینالمللی (از جمله نهادهای تخصصی زنان و کودکانِ سازمان ملل) نشان دادهاند آمار قربانیان زن و کودک در جریان عملیات و محاصرهی غزه بسیار بالا و نابرابر است؛ این حقیقت و شیوهی کشتار و محاصره طولانیمدت، برای بسیاری از کشورها و جریانهای مقاومت مصداق خشونتی سیستماتیک و حتی مصادیقِ نسلکشی یا جنایات علیه بشریت تلقی میشود. این نامگذاری می تواند هم یاد قربانیان را زنده کند و هم به عنوان ابزار فشار سیاسی و اخلاقی علیه دولتهایی عمل کند که یا در این جنایات شریکاند یا سکوت کردهاند.
