۱۳۹۵ اردیبهشت ۱۸, شنبه

کشوت، کشوث، خامول، سس، شِن، زجمول

[1] - کشوت . [ ک ُ ] (اِ) کشوث . رجوع به کشوث شود.
کشوث[ ک ُ] (اِ) نام دوائی است که تخم آن را به سریانی دینارو به عربی بزرالکشوث خوانند. (برهان ) . گیاهی است شبیه به ریسمان که بر درخت می پیچد و بیخ در زمین نباشد و در آن لغات است کشوثا،کشوثاء، اکشوث . (آنندراج ). عشقه باشد و آن گیاهی است که بر درخت پیچد وخشک کند. افتیمون . فقد. پرشن . حماض الارنب . فرغند. زحموک ، سبع الکتان . خامول الکتان . قریعة الکتان . سبع الشعراء. سِس . سَن . سَرَند. (یادداشت مؤلف ). هو شی ٔ یلتف علی الشوک و الشجر یشبه اللیف المکی لاورق له و له زهر صغار بیض فیه مرارة و عفوصة و الغالب علیه جوهر المر. (ابوعلی در مفردات قانون ). لیث گوید آن نباتی است که او را بیخ نبود رنگ اوزرد باشد و بر درخت خار و آنچه نزدیک او بود متعلق شود او را با نبید بیامیزند قوت او زیاد شود. (ترجمه ٔ صیدله ). گیاهی است مانند ریسمان باریک بی برگ و ساق و مایل به زردی و تیرگی و بر خارها و گیاهان می تند و گلش ریزه و مایل بسفیدی و تخمش کوچکتر از تخم ترب و مایل به تندی وزردی . (تحفه ٔ حکیم مؤمن ) : خورشید دلالت کند بر کشوث نیشکر و من . (التفهیم ).
///////////////
. کُشُوت:
اشاره
گونه دیگری از سس می‌باشد. در ایران با نامهای محلی «سس»، «شن» و «زجمول» شناخته می‌شود. در کتب طب سنتی با نامهای «کشوت»، «کشوث» و «کشوت» آمده است. به فرانسوی از انواع‌Cuscute و به انگلیسی از انواع‌Dodder است. گیاهی است از خانواده‌Convolvulaceae یاCuscutaceae نام علمی آن‌Cuscuta monogyna Vahl . و مترادف آن‌C .orientalis Tourn . می‌باشد.
تخم کشوث که در تهیه شربتهای دارویی مصرف دارد به سریانی دینار گفته می‌شود.

مشخصات

گیاهی است انگلی، پیچنده و یکساله که شبیه سایر انواع سسها در بهار می‌روید و به گیاه میزبان خود حمله می‌کند و تا اواخر تابستان می‌ماند. ساقه‌های آن به شکل نخ بی‌برگ به رنگ زرد تیره و گل آن ریز سفید کدر و تخم آن کوچکتر از تخم ترب و مغز تخم سرخ مایل به زرد یا مایل به سفید است. بهترین آن تخم تازه زرد با طعم تلخ است. قدرت دارویی آن تا سه سال می‌ماند. در مورد این سس بیشتر تخم آن به عنوان دارو مصرف می‌شود و تخم تازه آن نیز باید انتخاب شود و کهنه نباشد. این‌گونه در اطراف تهران در کرج، در شمال در ایسپیلی ییلاق گیلان روی گیاه ارتمیزیا، در اصفهان روی گیاه قیج یا پیرسن‌داری 479]، در شیراز در کوه عباسعلی و در ازنا و بیشه روی نوعی زبان‌گنجشک 480] و سایر گیاهان دیده می‌شود.
خواص- کاربرد
تخم کشوت طبق نظر حکمای طب سنتی گرم و خشک است و گرمی و خشکی آن بیشتر از گرمی و خشکی ساقه گیاه افتیمون است. از نظر خواص معتقدند که گیاه
معارف گیاهی، ج‌6، ص: 398
کشوت مسهل و مدّر می‌باشد و قاعده‌آور است. ترشح عرق و شیر را افزایش می‌دهد و خیسانده آن معمولا مؤثرترین شکل مصرف آن است. دم‌کرده آن برای یرقان و تقویت معده مفید است و با سرکه مسکّن سکسکه می‌باشد و خونریزی را بند می‌آورد و اگر آب آن با سکنجبین خورده شود، مسهل صفرا می‌باشد و برای یرقان بسیار مفید است. توجه شود که تخم گیاه نباید کوبیده شود بلکه معمولا در کیسه کتانی بسته‌ای آن را پخته و می‌مالند تا عصاره‌اش خارج شود. مقدار خوراک از آب 70 گرم و از جرم گیاه در دم‌کرده‌ها 60 گرم است. ممکن است ایجاد آشفتگی کند از این نظر باید با کتیرا خورده شود. مقدار خوراک از تخم آنکه قوی‌تر است 8 گرم است.
دکتر شلیمر در مورد خواص کشوث به نقل از تحفه می‌نویسد که عصاره آن مخلوط با سکنجبین برای رفع اختلالات صفرا در بیماری زرد یرقان بسیار مؤثر است و تخم آن مدّر و قاعده‌آور است و به صورت ضماد برای کاهش درد مفاصل 481] بسیار مؤثر است.
نسخه‌ای برای تهیه شربت کشوث که برای تقویت معده و تسکین درد مفاصل و استسقا مفید است و رفع انسداد کبد کند: پوست ریشه کاسنی 150 گرم، پوست ریشه رازیانه 100 گرم، تخم کاسنی 100 گرم، پوست ریشه کرفس 50 گرم، تخم رازیانه 50 گرم، تخم کشوث 25 گرم. مجموع داروهای فوق را به استثنای تخم کشوث نیم‌کوفته کرده در 1500 گرم آب سه شبانه‌روز می‌خیسانند و بعد جوشانیده و سپس تخم کشوث را در کیسه کتانی بسته‌ای ریخته در محلول جوش آمده می‌اندازند تا 2- 1 جوش بزند پس از آن مجموع را صاف کرده با 4 کیلوگرم شکر سرخ قوام می‌آورند و هربار 70- 35 گرم از آن را می‌خورند.
نسخه دیگری از شربت کشوث: پوست ریشه کاسنی 35 گرم، ریشه رازیانه 35 گرم، تخم کاسنی 25 گرم، تخم خیار 25 گرم، مغز تخم خربزه 25 گرم، مغز تخم گرمک 25 گرم، رازیانه یا انیسون 25 گرم، تخم کشوث 25 گرم. کلیه مواد فوق به استثنای تخم کشوث را با آب بجوشانند و تخم کشوث را در کتان بسته‌ای در دیگ اندازند 2- 1 جوش بخورد پس از آن آن را مالیده و صاف نموده با 350 گرم شکر سرخ و 200 گرم سرکه، مجموع را بجوشانند تا قوام آید و هربار 60- 40 گرم
معارف گیاهی، ج‌6، ص: 399
بنوشند.

3. سس گونه‌Cuscuta europaea L .
اشاره
این سس را به فرانسوی‌Grande cuscute گویند. گیاهی است یکساله شبیه سایر سسها. این سس معمولا به گیاهان شاهدانه، گزنه، رازک، بید، نعنا و ... حمله می‌کند و در ایران در مازندران و در گرگان در کتول روی گیاه‌Sambucus و در خراسان دیده می‌شود. نام مترادف آن‌C .major C .Bauh . است.
خواص آن تقریبا کم‌وبیش شبیه سایر سسها می‌باشد.
از نظر اطلاع به ذکر تعدادی از سسهای مختلف که در ایران می‌رویند و نوع گیاهانی که مورد حمله قرار می‌گیرند به‌طور مختصر مبادرت می‌شود:
1.Cuscuta chinensis Lam .. این‌گونه در بلوچستان در منطقه شاه خدابخش دیده می‌شود و به گیاه ریش‌بز حمله می‌کند. از نظر خواص شبیه افتیمون و گونه‌C .reflexa Roxb . می‌باشد.
2.Cuscuta hyalina Roth .. این سس در بلوچستان می‌روید و به گیاهان جنس تاج‌خروسی 482]، فلفل آبی و خارخسک 483] حمله می‌کند. در هند جوشانده این گیاه را برای رفع درد سینه می‌خورند.
3.Cuscuta arabica Fresn .. این سس در همدان دیده می‌شود و انگل عدس است.
4.Cuscuta epilinum Wheihe .. این سس در بختیاری اصفهان دیده می‌شود و انگل کتان است.
5.Cuscuta babylonica Auch .. این سس در غرب ایران دیده می‌شود و انگل درخت‌Acacia و گیاه فلفل بری- اثلق‌Vitex agnus castus می‌باشد.
6.Cuscuta Planiflora Ten .. که مترادف آن‌C .planiflora var tenorii Engelm . می‌باشد. این‌گونه در بوشهر و آبادان و در یزد (ده‌بالا) و در غرب در تفرش و در دامنه‌های البرز بین دماوند و دریاچه تالار روی گیاهان جنس آویشن و
معارف گیاهی، ج‌6، ص: 400
هوفاریقون 484] و واریته‌ای از آن به نام‌C .planiflora var approximata در کرج و ارسباران و اطراف تبریز روی بعضی از فرفیونها و در همدان و تهران روی افسنطینها[485]، در دامنه‌های البرز، کندوان و پل زنگوله به گیاهان شیرپنیر[486] و گیاهان جنس سیزاب نهری 487] حمله می‌کند.
7. سه گونه دیگر را اخیرا گیاه‌شناسان ایرانی مشاهده کرده‌اند و آقای موسی ایرانشهر، گیاه‌شناس ایران گزارش علمی در بروشور گیاه‌شناسی در فوریه سال 1983 منتشر کرده است که در زیر ذکر می‌شود:
الف) طبق مشاهدات آقای ایرانشهر گونه‌Cuscuta campestris yunck . در آذربایجان بین مرند و ماکو در ارتفاعات هزار متری انگل گیاه ترنجبین 488] است و همین گیاه را آقای مظاهری در ورامین انگل مو و در مازندران (در مرکز بررسی‌های مرکبات در شهسوار) انگل مرکبات و در گرگان در قلعه محمود انگل گیاهان‌Chenopodium وPolygonum تشخیص داده است.
این گیاه بومی تکزاس است و از آنجا به سایر مناطق عالم از جمله اروپا، ایران، ترکیه و شوروی سابق وارد شده است.
ب)Cuscuta lehmanniana Bge . را آقای ایرانشهر و زرگانی در خراسان در 25 کیلومتری کلات نادری در ارتفاعات 700 متری مشاهده کرده‌اند.
ج)Cuscuta haussknechtii Yunck . را آقای دیشینگر گیاه‌شناس اطریشی در لرستان در 60 کیلومتری شرق خرم‌آباد در ارتفاع 2000- 1850 متری مشاهده کرده است.
خواص و کاربرد
گونه‌C .chinensis که در بلوچستان ایران می‌روید، در مناطق خاور دور مورد توجه است. در چین، ژاپن، هندوچین، کره، شبه جزیره مالایا و اندونزی از تخم، گل و رشته‌های نخی شکل شاخه‌ها استفاده می‌شود، در آب می‌جوشانند و یا در سرکه
معارف گیاهی، ج‌6، ص: 401
رقیق می‌خیسانند و به عنوان معرّق، تونیک [استوارت و قابض [چونگ و ایچی مورا] مصرف می‌کنند. این دارو به‌طور کلی به عنوان تونیک و برای معالجه ناتوانی جنسی [چونگ و چیو]، نامداوم بودن ترشح ادرار یا قطره‌قطره ادرار کردن [چیو، استوارت و پتلو]، ترشحات سوزاکی مهبل [کروست و پتلو، استوارت، فوکود و لیو] و ترشحات سفید یا زرد از مخاط مهبل [لویی و استوارت . تجویز می‌شود. عصاره رشته‌های نخی شکل پیچکهای گیاه را برای التیام جراحات ناشی از ضربه‌های مکانیکی می‌خورند [چئو و هو].
معارف گیاهی، ج‌6، ص: 402
////////////
کشوت:

لیث گوید کشوت نباتی است که او را بیخ نبود و لون او زرد باشد و او بر درخت خار و امثال آن از درختی که ساق او کوتاه باشد تعلق کند و عرب کشوثا «زحموک» را گویند و رازی گوید او نباتی است که به رشته‌ها ماند به هیأت باریک بود و بر درخت خار تعلق کند و او را برگ نبود و شکوفه او خرد باشد و لون او سپید بود. (صیدنه ص 600). و اکثوت نیز آمده. لغت عربی است و بعضی گفته‌اند معرب است و کشوثا نیز گویند و به یونانی بثروطوس و به سریانی و ناورغبا نیز و به رومی کشمورین و به فارسی برش و به هندی امل بیل و اکاس بیل و امرلته نیز نامند و گفته‌اند که به فارسی زحمول نامند و گفته‌اند زجمول نام تخم کشوث است. (مخزن ص 748).
/////////////
سس (نام علمیCuscuta) یک گیاه کاملاً انگلی می‌باشد که دارای ریشه و برگ نیست و مواد غذایی مورد نیاز خود را بطور کامل از گیاه میزبان می‌گیرد. بذر گیاه سس به مدت بسیار طولانی در خاک می‌ماند و گاه تا ۱۳ سال در خاک دوام می‌آورد و قادر به جوانه زدن می‌باشد.
محتویات
  [نمایش
رده بندی علمی گیاه سس[ویرایش]
با نام علمی (Cuscuta)از خانواده سسیان (Cuscutaceae) که بعضی‌ها از آن به عنوان تنها عضو انگلی خانواده (Convolvulacrae)(پیچک) یاد می‌کنند.
سسیان تیره‌ای انگلی از بادنجان‌سانانِ غالباً بالارونده و پیچان هستند که سبزینه ندارند و با اندام‌های مکنده به میزبان خود می‌چسبند.[۱]
طریقه گسترش[ویرایش]
بذر سس هنگامی که در شرایط مساعد قرار می‌گیرد جوانه می‌زند و یک ساقه زیر زمینی تولید می‌کند که این ساقه زیر زمینی بطور بسیار جالبی در خاک حرکت می‌کند تا به ریشه گیاه میزبان برسد . نحوه حرکت سس به این صورت است که پس از اینکه تمامی محتویات بذر صرف رشد ساقه زیر زمینی شد جوانه انتهایی ساقه زیر زمینی انرژی خود را برای رشد از خود ساقه می‌گیرد به این صورت که مواد غذایی موجود در انتهای ساقه زیر زمینی را می‌گیرد و صرف رشد خود ساقه زیر زمینی می‌کند به این ترتیب از انتهای ساقه زیر زمینی کاسته و به ابتدای ان اضافه می‌شود و ساقه زیر زمینی رو به جلو حرکت می‌کند . جهت حرکت هم اتفاقی است این حرکت تا به آنجا ادامه می‌یابد که یا ساقه زیر زمینی به ریشه گیاه میزبان می‌رسد و با ترشح آنزیمهایی دیواره سلولی را شکافته و اندام مکنده خود را وارد ریشه می‌کند و از مواد غذایی ساخته شده توسط گیاه میزبان برای رشد و تولید مثل خود استفاده می‌کند و یا در این مدت به هیچ گیاهی برخورد نمی‌کند و مواد غذایی خود را تماما استفاده می‌کند و از بین می‌رود . ساقه سس زرد رنگ می‌باشد و روی طیف وسیعی از گیاهان رشد می‌کند و باعث از بین رفتن یا ضعیف شدن گیاه میزبان می‌شود .
انواع سس[ویرایش]
·         سس درختی
·         سس یونجه
·         Cuscuta americana
·         Cuscuta applanata
·         Cuscuta approximata
·         Cuscuta attenuata
·         Cuscuta boldinghii
·         Cuscuta brachycalyx
·         Cuscuta campestris
·         Cuscuta cassytoides
·         Cuscuta ceanothi
·         Cuscuta cephalanthi
Cuscuta chinensis
·         Cuscuta compacta
·         Cuscuta coryli
·         Cuscuta corylii
·         Cuscuta cuspidata
·         Cuscuta decipiens
·         Cuscuta dentatasquamata
·         Cuscuta denticulata
·         Cuscuta epilinum
·         Cuscuta epithymum
·         Cuscuta erosa
·         Cuscuta europaea
·         Cuscuta exaltata
·         Cuscuta fasciculata
·         Cuscuta gigantea
·         Cuscuta globulosa
·         Cuscuta glomerata
·         Cuscuta gronovii
·         Cuscuta harperi
·         Cuscuta howelliana
·         Cuscuta indecora
·         Cuscuta indesora
·         Cuscuta japonica
·         Cuscuta jepsoni
·         Cuscuta leptantha
·         Cuscuta lupuliformis
·         Cuscuta macrolepis
·         Cuscuta megalocarpa
·         Cuscuta monogyna
·         Cuscuta mitriformis
·         Cuscuta obtusiflora
·         Cuscuta odontolepis
·         Cuscuta pentagona
·         Cuscuta plattensis
·         Cuscuta polygonorum
·         Cuscuta potosina
·         Cuscuta potosona
·         Cuscuta reflexa
·         Cuscuta rostrata
·         Cuscuta runyonii
·         Cuscuta salina
·         Cuscuta sandwichiana
·         Cuscuta squamata
·         Cuscuta suaveolens
·         Cuscuta suksdorfii
·         Cuscuta tuberculata
·         Cuscuta umbellata
·         Cuscuta vivipara
·         Cuscuta warneri
راه‌های عمومی مبارزه با سس[ویرایش]
·         استفاده ار بذر خالص
·         از کودها آلوده دامی استفاده نکنید و از چرا دام در مزارع آلوده به سس جدا خودداری کنید
·         سس را قبل از به بذر نشستن به هر طرق ممکن نابود نمایید: مکانیکی. شیمیایی. سوزانیدن و غیره. زیرا همین بذرها خاک را برای سال آینده آلوده می‌سازند.
·         هر قطعه از رشته‌های سس در طول فصل بهار و تابستان به تنهایی می‌تواند رشد کرده و آلودگی ایجاد نماید.لذا به هنگام مبارزه مکانیکی کلیه سس‌های کنده شده باید در جایی به دور از محصول جمع آوری و روی آن نیز خاک ریخته شود. یا بهتر این که سوزانیده شوند تا بذرهای موجود نیز از میان بروند.
·         ایجاد تناوب زراعی در زمین‌های آلوده به سس با کاشت محصولات مقاوم مانند: گندمجوذرت و یا سویا.
·         شخم عمیق بذرهای جدید سس را به عمق خاک می‌برد و از جوانه زدن آنها جلوگیری به عمل می‌آورد.زمین‌های که به این منظور شخم زده می‌شوند باید تا چندین سال بعد شخم عمیق زده نشوند تا از بالا آمدن بذور دفن شده جلوگیری به عمل آید. البته این عمل باعث می‌شود تعدادی از بذرهای دفن شده در عمق خاک نیز به سطح آورده شوند برای مبارزه با این بذور تیلر و یا شخم کم عمق در بهار جوانه‌های سس را نابود می‌سازد.
نگارخانه[ویرایش]
·        

·        

·        
منابع[ویرایش]
1.     پرش به بالا مجموعهٔ واژه‌های مصوّب فرهنگستان زبان فارسی تا پایان سال ۱۳۸۹.
در ویکی‌انبار پرونده‌هایی دربارهٔسس (سرده) موجود است.
·         مداح. محمد باقر .(سس یونجه و مبارزه با آن از انتشارات ترویج شماره ۱۶۳)
·         مظاهری علی . (بیولوژی سس و طریق مبارزه با آن در مزارع در دومین کنگره گیاهشناسی)
·         گیاه سس
·         علف‌های هرز
·         گیاهان علفی
//////////////
محتويات
  [أظهر
التسمية[عدل]
هناك عدة تسميات لهذا النبات منها: الحَامُول والكَشُوث والكَشُوثَى والكَشُوثَاء والزُحْمُوك.
أنواعه[عدل]
·         حَامُول السَعْتَر[5] أو حَرِير الزَعْتَر[6] أو الصُعَيْتِرَة[7] أو الأَفْتِيمُون[7] (من اليونانية: إِپِيتِيمُونْ، من إِپِي:فَوْقَ وتِيمُونْ:زعتر)، اسمه العلمي Cuscuta epithymum.
·         حُمَّاض الأَرْنَب أو فَقَد الأَرْنَب[8]، اسمه العلمي.Cuscuta planiflora Ten أو.Cuscuta approximata Bab.
·         الكَشُوث الرُومِيّ أو الحَامُول الأَوْرُوبِيّ[5]، اسمه العلمي Cuscuta europaea.
·         حَامُول البَرْسِيم[5]، اسمه العلمي.Cuscuta trifolii Bab.
·         حَامُول الفَصَّة[5]، اسمه العلمي.Cuscuta corymbosa Ruiz & Pav.
·         حَامُول الكَرْمَة[5]، اسمه العلمي.Cuscuta monogyna Vahl.
نبات طفيلي[عدل]
يعتبر الحامول أحـد أهم أخطر النباتات الطفيلية المنتشرة في جميع أنحاء العالم مسبباً خسائر كبيرة للمحاصيل الزراعية المختلفة ويجب القضاء عليه باتباع طرق المكافحة السليمة وذلك لأنه ينتشر بشكل وبائي، مما يوجب اتخاذ اجراءات وقائية صارمة لمنع انتشاره والقضاء عليه، وهو يمثل تهديداً اقتصادياً كبيراً نظراً لما يسببه من خسائر مالية فادحة. الحامول هو من أخطر النباتات الطفيلية Parasitic plant evolution التي تتطفل على العديد من الأشجار والمحاصيل، ويتكون من ساق خيطية الشكل صفراء اللون لأنها خالية من اليخضور لذلك لا تتمكن من إنتاج ما يلزم من غذاء واتمام عملياتالتمثيل الضوئي. وتخترق ممصات الحامول ساق وأوراق وثمار المحاصيل وبعض الأشجار مثل الكونوكاربس والتي ينخفض إنتاجها، وقد سجلت إصابات على نباتات الودليا، ويتشوه مظهرها بسبب منافسة الحامول لها في غذائها، وتؤدي إلى ضعفها وقد تؤدى إلى موتها في النهاية. تبلغ أنواع الحامول إلى أكثر من 150 نوعاً. ولا يمكنها أن تبقى حية بمفردها بل تطفل على العائل وتعتمد عليه اعتماداً كليا في توفير احتياجاتها الغذائية نتيجة عدم قدرتها على القيام بعملية التمثيل الضوئي وذلك لخلوها من صبغة الكلورفيل مما يؤثر بشدة على العائل.
طرق انتشارها[عدل]
- يتكاثر الحامول عن طريق البذور وتنتج البذرة الواحدة آلاف البذور التي يمكنها أن تكمن في التربة عدة سنوات حتى تتوافر الظروف البيئية المناسبة للنمو. وقد تكون متواجدة في التربة أو السماد أو مخلفات الحيوان أو المياه وتتوسع في النمو والانتشار بانتقالها من مكان إلى اخر. تنمو في بقعة محدودة سرعان ما تنتشر وتتكاثر وتتوسع رقعة الإصابة بالحامول مسببة خسائر مادية كبيرة. تنتشر عن طريق ملابس العمالة القائمة على صيانة النباتات المصابة، لذلك يجب استبدال الملابس الخاصة بالعمالة بعد ملامستها للأشجار والنباتات المصابة. تنتشر عن طريق نقل مخلفات التقليم للنباتات المصابة من مكان إلى آخر. تنتشر عن طريق استيراد البذور أو السماد العضوي أو مخلفات الحيوانات أو المياه المختلطة ببذور الحامول واطارات السيارات ومعدات الزراعة.
ميكانيكية حدوث الإصابة[عدل]
·         تنبت بذور الحامول عند توافر الظروف البيئية المناسبة.
·         تنمو البادرة معتمدة على الغذاء المخزون في اندوسوم البذور لمدة حوالي أسبوع.
·         تخترق البادرة سطح التربة باحثة عن العائل وبمجرد ملامستها له ترسل الممصات التي تخترق سطح البشرة والقشرة وصولاً إلى خلايا الحزم الوعائية حيث يمكنها الحصول على احتياجاتها الغذائية. وفى حالة عدم العثور على العائل تموت البادرة خلال أيام قليلة.
·         تستمر الساق في الاستطالة والتفريخ مع الالتفاف حول العائل مكونة شبكة كثيفة مع استمرار تكوين الممصات التي تقوم باختراق انسجة ساق وأفرع العائل وكذا النباتات المجاورة له.
·         عادة مايموت الجزء السفلى من ساق الحامول ويصبح غير متصل بالتربة بمجرد أن يتم اختراق ممصات الحامول للعائل.
·         تتكون ثمارالحامول في نهاية الموسم حيث تنضج البذور وتنتثر في التربة مسببة عدوى جديدة أو تنتقل مع البذور بعد عمليات الحصاد، وتتميز بطول فترة حيويتها لصلادة قشرة البذرة ولذا فإنها تنبت في فترات زمنية متباعدة.
بذلك يتضح أن الحامول من الحشائش الفتاكة للمحاصيل الزراعية المختلفة والتي يجب القضاء عليه باتباع طرق المكافحة السليمة.
طرق المكافحة الحامول[عدل]
- يجب إتباع الخطوات التالية بالترتيب لضمان مكافحة الحامول مع مراعاة عدم إهمال أي خطوة من الخطوات التالية.
·         سرعة التعامل فور ظهور الإصابة.
·         استخدام مبيدات تعمل بالملامسة.
·         اقتلاع الحامول والنبات المعيل من جذورها وعدم رميها خارج حدود موقع الإصابة حتى لا تنتشر بذورها، والتخلص منها بحرقها في نفس منطقة الإصابة.
·         عزيق التربة لأكثر من مرة.
·         تغطية التربة المصابة بالأغطية البلاستيكية بعد ريها لتتم عملية التعقيم الحرارى للتربة.
·         التعقيم الكيميائي للتربة ،تجرى عمليات التعقيم الكيمائي حيث يتم تغطية التربة بالأغطية البلاستيكية ثم يتم تعقيم التربة، ويفضل عدم الزراعة في الأراضي التي أصيبت في السابق لمدة لا تقل عن سنه مع متابعة ريها باستمرار للعمل على نمو البذور الكامنة في التربة، وعند زراعة نفس المنطقة من التربة المصابة فيجب ازالة 20 سم من التربة المصابة واستبدالها بتربة نظيفة خالية من بذور الحشائش.
·         يجب استبدال ملابس العمالة والأحذية فور الانتهاء من معاملة المناطق المصابة في نفس منطقة الإصابة وجمعها في أكياس لتعقيمها.
طرق الوقاية[عدل]
·         استخدام تقاوي خالية من بذور الحامول، وهي من مبادئ طرق المكافحة.
·         يمنع استيراد البذور والتقاوي التي تحتوى على بذور نبات الحامول.
·         منع انتقال الحيوانات من المواقع المصابة إلى المواقع السليمة.
·         منع انتقال المزارعين والعمال بين المواقع المصابة والأماكن السليمة، حيث أن الآفة قد تنتقل من موقع مصاب إلى آخر سليم عبر أدوات العمل والملابس والأحذية.
وصلات خارجية[عدل]
·         الحامول على شبكة المعرفة الريفية.
·         (إنجليزية) الحامول على موقع نباتات الصين.
·         (إنجليزية) صور بذور الحامول بأنواعه.
انظر أيضاً[عدل]
مراجع[عدل]
1.       ^  "معرف Cuscuta في موسوعة الحياة"eol.org. اطلع عليه بتاريخ 7 مايو 2016.
2.       ^ موقع لائحة النباتات أنواع الحامول تاريخ الولوج 12 ابريل 2012
3.       ^ نظام المعلومات التصنيفية المتكامل جنس الحامول تاريخ الولوج 25 مايو 2012
4.       ^ موقع zipcodezoo.com جنس الحامول تاريخ الولوج 25 مايو 2012
7.       ^ تعدى إلى الأعلى ل:أ ب محسن عقيل. معجم الأعشاب المصور. مؤسسة الأعلمي للمطبوعاتبيروت (لبنان) 2003.

توجد في ويكي أنواع معلومات أكثر حول:Cuscuta

·         ع

·         ن

·         ت
أنواع نبات الحامول
حامول أحادي المدقة  · حامول أحمر  · حامول أرجنتيني  · حامول أرجواني  · حامول أصفر التسييج  · حامول أفريقي  · حامول أمريكي  · حامول أنديزي  · حامول أوروبي  · حامول بالنسي  · حامول باميري  ·حامول بخاري  · حامول بهي  · حامول بوليفي  · حامول بيروفي  · حامول ترمسي الشكل  · حامول تيانشاني  · حامول ثلاثي القلم  · حامول ثنائي التفرع  · حامول جميل  · حامول جنوبي  · حامول حاد  · حامول حاد الفلقات · حامول حبشي  · حامول حزمي  · حامول حلو الرائحة  · حامول حليمي  · حامول درني  · حامول ذو رائحة  · حامول رأس الرجاء  · حامول رأسي  · حامول رفيع الحراشف  · حامول رقيق الأزهار  · حامول زائدي  ·حامول زجاجي  · حامول سندويتشي  · حامول شبه محصور  · حامول شرافي  · حامول شيلي  · حامول صبغي  · حامول صرودي  · حامول صعتري  · حامول صغير  · حامول صغير الأزهار  · حامول صغير السداة  ·حامول صومالي  · حامول صيني  · حامول ضيق الفلقات  · حامول ظلي  · حامول عاري الثمرة  ·  · حامول عذقي الإزهرار  · حامول عظيم الثمار  · حامول عملاق  · حامول عنقودي  · حامول غربي  · حامول غشائي · حامول فردرماني  · حامول فريسي  · حامول فلسطيني  · حامول فيتشي  · حامول قرني  · حامول قصير الكأس  · حامول قلنسوي  · حامول قليل الأزهار  · حامول قنابي  · حامول كاليفورني  · حامول كبير الحراشف  ·حامول كبير الرأس  · حامول كبير الزهرة  · حامول كتاني  · حامول كثير الأزهار  · حامول كردي  · حامول كروي  · حامول كروي الزهرة  · حامول كوستاريكي  · حامول لامع  · حامول ليماني  · حامول مالح  ·حامول مالس  · حامول متجمع  · حامول متقارب  · حامول متكور  · حامول مثلث  · حامول محرشف  · حامول مخمس  · حامول مدور  · حامول مرتفع  · حامول مرجي  · حامول مستدير الزهرة  · حامول مسطح  ·حامول مسطح الزهرة  · حامول مسطح الفلقات  · حامول مسنن  · حامول مسنن الحوافي  · حامول مشقوق  · حامول مضغوط  · حامول مضلع  · حامول مضلل  · حامول مظلي  · حامول معنق  ·  · حامول مفلطح  ·حامول مفلطح الأزهار  · حامول مقطوع  · حامول مقنزع  · حامول مقنزع السبلات  · حامول مكسيكي  · حامول منتن  · حامول منحني  · حامول منشاري  · حامول منعكس  · حامول موشوري  · حامول نتالي  ·حامول نصيلي  · حامول نيفادي  · حامول هاربري  · حامول هزيل  · حامول هندي  · حامول واضح الساق  · حامول واهي  · حامول ياباني  · حامول سكري  · حامول متغضن الرأس  · حامول مخروطي  ·حامول منشاري الفلقات  · حامول إكليلي  · حامول أبيض  · حامول أبيض ناصع  · حامول أخضر الثمار  · حامول أراراتي  · حامول أراغوني  · حامول أريستغياتي  · حامول أزتيكي  · حامول أصغر  · حامول أطلسي  ·حامول أعجف  · حامول ألبي  · حامول أليف الألب  · حامول أليف الملح  · حامول آسيوي  · حامول بابلي  · حامول باسيفيكي  · حامول بحري  · حامول برتقالي  · حامول بنطسي  · حامول بنفسجي  · حامول تسماني  ·حامول ثلاثي الأزهار  · حامول حاد الثمار  · حامول خماسي الأسدية  · حامول رباعي البذور  · حامول رقيق  · حامول ريفي  · حامول زغيبي  ·  · حامول سبخي  · حامول ستابفي  · حامول شفاني  · حامول شلشتري  ·حامول صحراوي  · حامول صغير الرأس  · حامول صغير القلم  · حامول ضيق الكأس  · حامول طويل الفلقات  · حامول عاري  · حامول عديد الأزهار  · حامول عديم الأوراق  · حامول عديم الرائحة  · حامول عديم الساق · حامول فارسي  · حامول فرغاني  · حامول فيكتوري  · حامول قصير الحراشف  · حامول كبير الثمار  · حامول كناري  · حامول كهرماني  · حامول كولومبي  · حامول لحمي  · حامول متراكب  · حامول متكتل  ·حامول متناثر الأزهار  · حامول متناقض  · حامول مخدد  · حامول مستدق  · حامول مسوق  · حامول مغبر  · حامول مغربي  · حامول مغزلي الشكل  · حامول مهدب  · حامول ميرنسي  · حامول هش الأزهار  ·حامول وردي  · حامول وسط أطلسي  ·
/////////////
به عبری:
כְּשׁוּת (שם מדעיCuscuta) הוא סוג צמחים ממשפחת החבלבליים, המונה כ-170 מינים שהם צמחים טפיליים.
/////////
به آذری:

Qızılsarmaşıq (
lat. Cuscuta)[1] - sarmaşıqkimilər fəsiləsinə aid bitki cinsi.[2]
//////////////
به ترکی:
کوشکوت:
Küsküt (Latince Cuscuta), kahkahaçiçeğigiller (Convolvulaceae) familyasından klorofilsiz bir asalak bitki cinsi.
Fulyakekikyonca veya ısırgan otu üzerine sarılıp büyür. Bitki genç iken tohumdaki besleyici maddeleri çabucak bitirip tüketir. Köksüzdür. Sapları pembe renklidir. Yaprakları ise renksiz pullar halinde kısır kalmıştır. Asalak bitki, komşusu olan bitkiye saplarıyla tutunmak zorundadır. Destek alacağı böyle bir bitkileri dikkatle arar, bulur. Topraktan çıkar çıkmaz spiral biçiminde büyümeye başlar. Bir destek bulduğu anda kendini kurtarmış sayar. Eğer böyle bir destek bulmazsa kendi kendini yemeye başlar: Genç bitki, sapının alt bölümlerini ölümle başbaşa bırakır ve buradaki organik maddelerle beslenerek yeniden destek aramaya koyulur. Desteği bulur bulmaz ona bütün kuvvetiyle sarılır ve emici hortumlarını geçirir.
////////////
Cuscuta
From Wikipedia, the free encyclopedia
This article is about the plant. For the waterway, see River Dodder.
Cuscuta
Kingdom:
(unranked):
(unranked):
(unranked):
Order:
Family:
Genus:
Cuscuta
L.
Species
About 100–170 species, including:
·         Cuscuta approximata
·         Cuscuta californica
·         Cuscuta epithymum
·         Cuscuta europaea
·         Cuscuta pentagona
·         Cuscuta salina
Cuscuta (pronunciation: /kʌsˈkjutɑː/) (dodder) is a genus of about 100–170 species of yellow, orange, or red (rarely green) parasitic plants. Formerly treated as the only genus in the family Cuscutaceae, it now is accepted as belonging in the morning glory family, Convolvulaceae, on the basis of the work of the Angiosperm Phylogeny Group.[1] The genus is found throughout the temperate and tropical regions of the world, with the greatest species diversity in subtropical and tropical regions; the genus becomes rare in cool temperate climates, with only four species native to northernEurope.[2]
Folk names include: strangle tare, scaldweed, beggarweed,[3] lady's laces, fireweed,[4] wizard's net, devil's guts, devil's hair, devil's ringlet, goldthread, hailweed, hairweed, hellbine, love vine, pull-down, strangleweed, angel hair, and witch's hair.[5]
Contents
  [show
Appearance[edit]
Dodder can be identified by its thin stems appearing leafless, with the leaves reduced to minute scales. In these respects it closely resembles the similarly parasitic, but unrelated genus Cassytha. From mid-summer to early autumn, the vines can produce small fruit that take the same color as the vine, and are approximately the size of a common pea. It has very low levels of chlorophyll; some species such as Cuscuta reflexa can photosynthesize slightly, while others such as C. europaeaare entirely dependent on the host plants for nutrition.[6]
Cuscuta europaea in flower
Dodder flowers range in color from white to pink to yellow to cream. Some flower in the early summer, others later, depending on the species. The seeds are minute and produced in large quantities. They have a hard coating, and typically can survive in the soil for 5–10 years, sometimes longer.
Dodder seeds sprout at or near the surface of the soil. Although dodder germination can occur without a host, it has to reach a green plant quickly and is adapted to grow towards the nearby plants by following chemosensory clues.[5] If a plant is not reached within 5 to 10 days of germination, the dodder seedling will die. Before a host plant is reached, the dodder, as other plants, relies on food reserves in the embryo; the cotyledons, though present, are vestigial.[7]
Cuscuta on Acacia in Punjab, Pakistan
Parasitism[edit]
After a dodder attaches itself to a plant, it wraps itself around it. If the host contains food beneficial to dodder, the dodder produces haustoria that insert themselves into the vascular system of the host. The original root of the dodder in the soil then dies. The dodder can grow and attach itself to multiple plants. In tropical areas it can grow more or less continuously, and may reach high into the canopy of shrubs and trees; in temperate regions it is an annual plant and is restricted to relatively low vegetation that can be reached by new seedlings each spring.
Dodder is parasitic on a very wide variety of plants, including a number of agricultural and horticultural crop species, such as alfalfalespedezaflaxcloverpotatoeschrysanthemumdahlia,heleniumtrumpet vineivy and petunias, among others.
Dodder ranges in severity based on its species and the species of the host, the time of attack, and whether any viruses are also present in the host plant. By debilitating the host plant, dodder decreases the ability of plants to resist viral diseases, and dodder can also spread plant diseases from one host to another if it is attached to more than one plant. This is of economical concern in agricultural systems, where an annual drop of 10% yield can be devastating. There has been an emphasis on dodder vine control in order to manage plant diseases in the field.[citation needed]
Diagram illustrating how Cuscutauses haustoria to penetrate the vascular system of its host plant and remove sugars and nutrients from the host's phloem.
1). Cuscuta plant
2). Host plant
3). Cuscuta leaves
4). Ground tissue
5). Phloem
6). Sugars and nutrients
7). Epidermal tissue
8). A Cuscuta haustorium growing into the phloem of the host plant.
Host location[edit]
A report published in Science in 2006 demonstrated that dodder use airborne volatile organic compound cues to locate their host plants. Seedlings of Cuscuta pentagona exhibit positive growth responses to volatiles released by tomato and other species of host plants. When given a choice between volatiles released by the preferred host tomato and the non-host wheat, the parasite grew toward the former. Further experiments demonstrated attraction to a number of individual compounds released by host plants and repellance by one compound released by wheat. These results do not rule out the possibility that other cues, such as light, may also play a role in host location.[8][9]
Host defenses[edit]
Less is known about host defenses against dodder and other parasitic plants than is known about plant defenses against herbivores and pathogens. In one study, tomato plants were found to employ complex mechanisms to defend against dodder. Two pathways, using jasmonic acid andsalicylic acid, were activated in response to attack by Cuscuta pentagona. Dodder attack was also found to induce production of volatiles, including 2-careneα-pinenelimonene, and β-phellandrene. It is not known if or how these volatiles defend the host, but they could potentially interfere with the dodder's ability to locate and select hosts. Also, the presence of trichomes on the tomato stem effectively blocks the dodder from attaching to the stem.[10]
Prevention and treatment[edit]
Cuscuta on sage in the Mojave Desert
Many countries have laws prohibiting import of dodder seed, requiring crop seeds to be free of dodder seed contamination. Before planting, all clothes should be inspected for dodder seed when moving from an infested area to a non-infested crop. When dealing with an infested area, swift action is necessary. Recommendations include planting a non-host crop for several years after the infestation, pulling up host crops immediately, particularly before the dodder produces seed, and use of preemergent herbicides such as Dacthal in the spring. Examples of non-host crops includegrasses and many other monocotyledons. If dodder is found before it chokes a host plant, it may be simply removed from the soil. If choking has begun, the host plant must be pruned significantly lower than the dodder, as dodder is versatile and can grow back if present from haustoria.
Selected species[edit]
·         Cuscuta americana
·         Cuscuta applanata
·         Cuscuta approximata Bab. - alfalfa dodder (EurasiaAfrica)
·         Cuscuta attenuata
·         Cuscuta australis
·         Cuscuta boldinghii
·         Cuscuta brachycalyx
·         Cuscuta californica Hook. & Arn. - California dodder (westernNorth America)
·         Cuscuta campestris
·         Cuscuta cassytoides
·         Cuscuta ceanothi
·         Cuscuta cephalanthi
·         Cuscuta chinensis
·         Cuscuta compacta
·         Cuscuta coryli
·         Cuscuta corylii
·         Cuscuta cuspidata
·         Cuscuta decipiens
·         Cuscuta dentatasquamata
·         Cuscuta denticulata
·         Cuscuta epilinum
·         Cuscuta epithymum – clover dodder (Eurasia, Africa)
·         Cuscuta erosa
·         Cuscuta europaea – greater dodder (Europe)
·         Cuscuta exaltata
·         Cuscuta fasciculata
·         Cuscuta gigantea
·         Cuscuta globulosa
·         Cuscuta glomerata
·         Cuscuta gronovii
·         Cuscuta harperi
·         Cuscuta howelliana
·         Cuscuta indecora
·         Cuscuta indesora
·         Cuscuta japonica
·         Cuscuta jepsoni
·         Cuscuta leptantha
·         Cuscuta lupuliformis
·         Cuscuta macrolepis
·         Cuscuta megalocarpa
·         Cuscuta monogyna
·         Cuscuta mitriformis
·         Cuscuta obtusiflora
·         Cuscuta odontolepis
·         Cuscuta pacifica – salt marsh dodder
·         Cuscuta pentagona – golden dodder (United States)
·         Cuscuta plattensis
·         Cuscuta polygonorum
·         Cuscuta potosina
·         Cuscuta reflexa
·         Cuscuta rostrata
·         Cuscuta runyonii
·         Cuscuta salina Engelm. – salt marsh dodder (western United States)
·         Cuscuta sandwichiana Choisy – Kaunaʻoa (Hawaiʻi)[11][12]
·         Cuscuta squamata
·         Cuscuta suaveolens
·         Cuscuta suksdorfii
·         Cuscuta tuberculata
·         Cuscuta umbellata
·         Cuscuta vivipara
·         Cuscuta warneri
Use in traditional medicine[edit]
C. chinensis seeds (simplified Chinese: 丝子,tusizi) have long been used for osteoporosis in China and some other Asian countries.[citation needed] C. chinensis is a commonly used traditional Chinese medicine which is believed to strengthen the liver and kidneys.[13]
Gallery[edit]
·        
Cuscuta sp. with a gall

·        
Cuscuta sp. flowers

·        
Cuscuta sp. form

·        
Cuscuta sp. form
References[edit]
1.     Jump up^ Stefanovic', S. and R. G. Olmstead. (2004). Testing the phylogenetic position of a parasitic plant (Cuscuta, Convolvulaceae, Asteridae): Bayesian inference and the parametric bootstrap on data drawn from three genomes. Syst Biol 53(3): 384–399. doi:10.1080/10635150490445896
2.     Jump up^ Costea, M. 2007-onwards. Digital Atlas of Cuscuta (Convolvulaceae). Wilfrid Laurier University Herbarium, Ontario, Canada.
3.     Jump up^ Davidson, Tish; Frey, Rebecca (2005). "Cuscuta". Gale Encyclopedia of Alternative Medicine.
4.     Jump up^ Cunningham, Scott (2012). Cunningham's Encyclopedia of Magical Herbs. p. 149.
5.     Jump up to:a b "Devious Dodder Vine Sniffs Out Its Victims"National Public Radio. Retrieved 2007-07-21. Some flowers release a pleasing fragrance. Other plants smell. And then there's the parasitic dodder vine, which has the remarkable ability to sniff out its victims. Farmers have placed the dodder – aka "Strangleweed," "Devil Guts," and "Witches Shoelaces" – on a ten most-wanted list of weeds.
6.     Jump up^ Machado, M. A. & K. Zetsche. (1990). A structural, functional and molecular analysis of plastids of the holoparasites Cuscuta reflexa andCuscuta europaeaPlanta 181: 91–96.
7.     Jump up^ Macpherson, G. E. (1921). Comparison of development in dodder and morning glory. Botanical Gazette 71: 392–398.
8.     Jump up^ "Parasitic Weed Seems to Smell Its Prey". Associated Press. 2006. Retrieved 2010-06-22.
9.     Jump up^ "Plants: A Different Perspective". Content.yudu.com. Retrieved 2012-11-17.
10.  Jump up^ J.B. Runyon et al., "Plant defenses against parasitic plants show similarities to those induced by herbivores and pathogens", Plant Signaling and Behavior, 2010 August; 5(8): 929–931.
12.  Jump up^ "Cuscuta sandwichiana". Hawaiian Native Plant Propagation Database. University of Hawaiʻi at Mānoa. Retrieved 2009-03-13.
13.  Jump up^ Yen, FL; Wu, TH; Lin, LT; Cham, TM; Lin, CC (2008). "Nanoparticles formulation of Cuscuta chinensis prevents acetaminophen-induced hepatotoxicity in rats". Food and chemical toxicology 46 (5): 1771–7. doi:10.1016/j.fct.2008.01.021PMID 18308443.
Further reading[edit]
·         Everitt, J.H.; Lonard, R.L.; Little, C.R. (2007). Weeds in South Texas and Northern Mexico. Lubbock: Texas Tech University Press. ISBN 0-89672-614-2
·         Haupt, S.; Oparka, KJ; Sauer, N; Neumann, S (2001). "Macromolecular trafficking between Nicotiana tabacum and the holoparasite Cuscuta reflexa". Journal of Experimental Botany 52 (354): 173–177. doi:10.1093/jexbot/52.354.173ISSN 1460-2431.PMID 11181727.
·         Machado, M.A.; Zetsche, K. (1990). "A structural, functional and molecular analysis of plastids of the holoparasites Cuscuta reflexa and Cuscuta europaea". Planta 181 (1). doi:10.1007/BF00202329ISSN 0032-0935.
·         Hibberd, J. M.; Bungard, R. A.; Press, M. C.; Jeschke, W. D.; Scholes, J. D.; Quick, W. P. (1998). "Localization of photosynthetic metabolism in the parasitic angiosperm Cuscuta reflexa". Planta 205 (4): 506–513. doi:10.1007/s004250050349ISSN 0032-0935.
·         Haberhausen, Gerd; Zetsche, Klaus (1994). "Functional loss of all ndh genes in an otherwise relatively unaltered plastid genome of the holoparasitic flowering plant Cuscuta reflexa". Plant Molecular Biology 24 (1): 217–222. doi:10.1007/BF00040588ISSN 0167-4412.PMID 8111019.
·         Jeschke, W. Dieter; Bäumel, Pia; Räth, Nicola; Czygan, Franz-C.; Proksch, Peter (1994). "Modelling of the flows and partitioning of carbon and nitrogen in the holoparasiteCuscuta reflexaRoxb. and its hostLupinus albusL". Journal of Experimental Botany 45 (6): 801–812. doi:10.1093/jxb/45.6.801ISSN 0022-0957.
·         Stewart, Amy (2009). Wicked Plants: The Weed that Killed Lincoln's Mother and Other Botanical Atrocities. Etchings by Briony Morrow-Cribbs. Illustrations by Jonathon Rosen. Algonquin Books of Chapel Hill. ISBN 978-1-56512-683-1.
·         Cudney, D.W.; Orloff, S.B.; Reints, J.S. (1992). "An integrated weed management procedure for the control of dodder (Cuscuta indecora) in alfalfa (Medicago sativa)". Weed Technology 6: 603–606.
Cudney, D.W., S.B. Orloff, and J.S. Reints. 1992. An integrated weed management procedure for the control of dodder (Cuscuta indecora) in alfalfa (Medicago sativa). Weed Technology, 6, 603-606.
External links[edit]
Wikimedia Commons has media related to Cuscuta.

Wikisource has the text of the 1920 Encyclopedia Americana article Dodder.
·         Cuscuta on National Public Radio
·         Flora of China: Cuscuta
·         Lanini, W. T., et al. Dodder. Pest Notes Jan 2002: 1–3. 15 July 2005. Online (pdf file).
·         Swift, C. E. Cuscuta and Grammica species – Dodder: A Plant Parasite. Colorado State University Cooperative ExtensionOnline.
·         Dodder (Cuscuta species). Weed Listings. 2005. Online.
·         Chamovitz, D. Common Scents: Plants Constantly Catch a Whiff of Their Neighbors' Perfume. Scientific American May 22, 2012.
·         Cuscuta
·         Convolvulaceae genera
·         Parasitic plants