۱۴۰۳ مهر ۱۹, پنجشنبه

 

پاسخ نظامی اسرائیل به ایران به داو اثر گذار بر نتیجۀ انتخابات آمریکا بدل شده

حمایت از حملۀ تلافی‌جویانۀ اسرائیل به ایران فقط به کاخ سفید محدود نمی‌شود. این حمله به یکی از داوهای مهم و تعیین‌کنندۀ نتیجۀ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بدل شده است. دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در روزهای گذشته ادبیات بسیار خصمانه‌ای در قبال جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کرد و از اسرائیل خواست که هر چه سریعتر تأسیسات اتمی ایران را بمباران کند و این کشور را متلاشی کرده و "به هزار تکه تقسیم کند."

جو بایدن، بنیامین نتانیاهو در کاخ سفید
جو بایدن، بنیامین نتانیاهو در کاخ سفید © Jim WATSON / AFP

بعد از حدود پنجاه روز، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، با رئیس جمهوری آمریکا، جو بایدن، دربارۀ پاسخ اسرائیل به حملۀ موشکی ایران در اول اکتبر گذشته به مدت سی دقیقه گفتگو کرد. در این گفتگو کاملا هریس، معاون رئیس جمهوری آمریکا، و نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری این کشور نیز به عنوان شنونده حضور داشت.

کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای گفتگوی تلفنی رهبران دو کشور را "صریح و سازنده" توصیف کرد و دفتر نخست وزیر اسرائیل تصریح نمود که این گفتگو با "روحیه‌ای مثبت" انجام شد. بیانیۀ کاخ سفید هیچ توضیحی دربارۀ جزئیات حملۀ تلافی‌جویانه اسرائیل به ایران نداده و تنها به تکرار این مطلب بسنده کرده که بایدن و نتانیاهو توافق کردند که در روزهای آینده چه به طور مستقیم چه از طریق  مشاوران شان در امور امنیت ملی در تماس با یکدیگر باشند. بیانیۀ کاخ سفید همچنین اعلام می کند که "رئیس جمهوری آمریکا در گفتگو با نخست وزیر اسرائیل بر تعهد خلال‌ناپذیر خود در قبال امنیت اسرائیل تأکید و بدون کوچکترین ابهامی حملۀ موشکی اول اکتبر ایران به اسرائیل را محکوم کرد."

با این حال، اعلام خطر وزیر دفاع اسرائیل، یوآو گالانت، به رهبران جمهوری اسلامی نوعاً گویای ماهیت توافق صورت گرفته میان بایدن و نتانیاهو است به طوری که به نظر می رسد رئیس جمهوری آمریکا دست نخست وزیر اسرائیل را در پاسخ به ایران کاملاً باز گذاشته است. زیرا، وزیر دفاع اسرائیل گفت که پاسخ این کشور به حملۀ موشکی تهران، "مرگبار، دقیق و غافلگیرانه خواهد بود... به طوری که جمهوری اسلامی نخواهد فهمید چگونه و چه اتفاقی برایش افتاده است."  

برت مک‌گرک، مشاور رئیس جمهوری آمریکا در امور خاورمیانه در کنفرانس مطبوعاتی با حضور شمار کثیری از خبرنگاران گفت که ایالات متحد آمریکا رژیم ایران را مسئول کامل حملۀ موشکی به اسرائیل می‌داند و موضع بازدارندۀ بسیار قدرتمندی در قبال جمهوری اسلامی ایران حفظ می‌کند، زیرا می‌داند که حکومت ایران در پس شبکۀ تروری است که کارکنان دولت آمریکا و به ویژه اسرائیل را هدف گرفته است.

Publicité

حمایت از حملۀ تلافی‌جویانۀ اسرائیل به ایران فقط به کاخ سفید محدود نمی‌شود. این حمله به یکی از داوهای مهم و تعیین‌کنندۀ نتیجۀ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بدل شده است. دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در روزهای گذشته ادبیات بسیار خصمانه‌ای در قبال جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کرد و از اسرائیل خواست که هر چه سریعتر تأسیسات اتمی ایران را بمباران کند و این کشور را متلاشی کرده و "به هزار تکه تقسیم کند."

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

فرانسوا گودمنت، مّورخ فرانسوی و مشاور و کارشناس ویژه امور آسیا و آمریکا، به فیگارو گفته است که در هفته‌های گذشته برای طرفداران جمهوری‌خواه دونالد ترامپ بحران خاورمیانه از اهمیت بالای انتخاباتی برخوردار شده است، زیرا آنان با استفاده از این بحران ناتوانی دولت بایدن را در پایان دادن به منازعات و جنگ‌های جاری منطقه نشان می‌دهند. از نظر جمهوری‌خواهان آمریکا جنگ با ایران بر بازارهای نفتی اثر می‌گذارد و بهای بنزین عامل بسیار مهمی در بین رأی‌دهندگان آمریکایی است.

به گفتۀ کارشناس فرانسوی، پروندۀ اسرائیل از دو جهت برای ترامپ مهم است : جهت اول جلب رأی‌دهندگان یهودی پایبند به امنیت اسرائیل است که در عین حال از سوی جناح چپ حزب دموکرات آمریکا رانده شده و به دلیل دلزدگی از اظهارات محتاطانۀ جو بایدن در قبال ایران به اردوی جمهوری‌خواهان روی آورده است. افزون بر این، در میان رأی‌دهندگان راست آمریکا یک گروه بنیادگرای مسیحی وجود دارد که کاملاً با راست افراطی مذهبی اسرائیل همسو است.

از سوی دیگر، به گفتۀ کارشناس فرانسوی، دونالد ترامپ برخورداری از حمایت رأی‌دهندگان جمعیت های مسلمان در برخی ایالات آمریکا را بسیار نامحتمل می داند. در عوض غیبت این دسته از رأی‌دهندگان در انتخابات به سود ترامپ تمام خواهد شد. به گفتۀ فرانسوا گودمنت، مهمترین خطر انتخاباتی که کاملا هریس با آن مواجه شده این است که او هم حمایت بخش بزرگی از رأی‌دهندگان یهودی را از دست داده هم حمایت جمعیت‌های مسلمان را، زیرا از نظر آنان ایالات متحد آمریکا بسیار از اسرائیل حمایت می‌کند.

فیگارو از قول پژوهشگر فرانسوی می‌افزاید که تشدید تنش و جنگ میان اسرائیل و ایران به سود دونالد ترامپ تمام خواهد شد، زیرا بخش مهمی از رأی‌دهندگان آمریکایی از درگیر شدن در جنگ به ویژه اگر درازمدت باشد خسته‌اند. چنین جنگی به سود دولت بایدن و کاملا هریس به عنوان وارث این دولت نخواهد بود و به دلیل اهمیت و نقش آن در نتیجۀ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شعاع عمل بالایی به نتانیاهو برای به کرسی نشاندن اراده و نظر خود و جلب حمایت حداکثری دولت بایدن در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران می‌دهد.

پژوهشگر فرانسوی در پایان می‌گوید : به نظر می رسد که دونالد ترامپ احساس کرده که می‌توان مسئلۀ اتمی ایران را با به کارگیری زور و تدابیری اجباری به سرعت حل کرد، هر چند این تدابیر برنامۀ اتمی ایران را به کل نابود نمی‌کند، بلکه تنها آن را به تأخیر می‌اندازد.