۱۴۰۳ مهر ۱۷, سه‌شنبه

 


 

حل مشکل پیوستن به "فاتف"

ایران مبتکر تشکیل سازمان

کشورهای اسلامی مشترک المنافع

 
 

    

برای خاتمه بحث پیوستن یا نپیوستن به "فاتف" (گروه اقدام مالی برای جلوگیری از پولشوئی)، گویا مجلس در حال تدوین لایحه ایست که در صورت پیوستن ایران به فاتف، نه سیخ بسوزد و نه کباب. تا کنون در برابر پیوستن به فاتف به این دلیل مخالفت میشد که کمک نظامی و مالی از جنبش های منطقه ای طرفدار ایران ناممکن خواهد شد. این نپیوستن در کنار تحریم ها، دست و پای اقتصادی ایران را بسته است و پزشکیان مصمم به خاتمه این مخالفت است. اگر شنیده ها درباره تلاش مجلس برای جبران محدودیت های پیوستن به فاتف واقعیت داشته باشد، مجلس دست به اقدام مناسبی زده است.

مطابق پیش نویس لایحه مورد بحث قرار است ائتلافی نظامی و اقتصادی بصورت رسمی میان ایران با سوریه، یمن، عراق و حزب الله لبنان تشکیل شود. دراینصورت کمک ایران به این ائتلاف پولشوئی تلقی نخواهد شد، چرا که ائتلاف های مختلفی با اهداف نظامی و اقتصادی میان کشورهای مختلف وجود دارد که ائئلاف مورد نظر ایران هم می تواند یکی از آنها باشد و هیچ مانع حقوق بین المللی شامل آن نمی شود.

مانورهای نظامی مشترک، همیاری کشورهای این ائتلاف در صورت وقوع حوادث و همچین دفاع مشترک در صورت حمله نظامی به یکی از کشورهای ائتلاف از وظائف همین ائتلاف می تواند باشد و ضمنا راه های قانونی در اساسنامه ائتلاف برای جلب کشورهای جدید نیز می تواند پیش بینی شود.