۱۴۰۱ فروردین ۲۷, شنبه


لیتیوم و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر!

by S.M.Sadati | اسفند ۲۷, ۱۴۰۰ | دارو, سلامت مغز

یک مطالعه کوچک نشان داد افرادی که لیتیوم. دارویی که معمولاً با درمان اختلال دوقطبی مرتبط است. دریافت می‌کنند. کمتر به زوال عقل مبتلا می‌شوند.



منبع: دانشگاه کمبریج



محققان ارتباطی را شناسایی کرده‌اند که نشان می‌دهد لیتیوم می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد که تقریباً یک میلیون نفر را در بریتانیا تحت تأثیر قرار می‌دهد.



محققان دانشگاه کمبریج. یک تجزیه و تحلیل گذشته نگر از سوابق سلامتی نزدیک به 30000 بیمار از بنیاد NHS Cambridgeshire و Peterborough انجام دادند. همه بیماران بالای 50 سال سن داشتند و بین سال های 2005 تا 2019 به خدمات بهداشت روانی NHS دسترسی داشتند.


یک پژوهش



تجزیه و تحلیل نشان داد که احتمال ابتلا به زوال عقل در بیمارانی که لیتیوم دریافت کرده بودند کمتر از افرادی بود که لیتیوم دریافت کردند. اگرچه تعداد کلی بیمارانی که لیتیوم دریافت کردند کم بود.







یافته‌های آنها که در مجله PLoS Medicine گزارش شده است. از این احتمال پشتیبانی می‌کند که لیتیوم می‌تواند یک درمان پیشگیرانه برای زوال عقل باشد و می‌تواند به کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده بزرگ ارتقا یابد.



دمانس علت اصلی مرگ و میر در جمعیت های مسن غربی است. اما در حال حاضر هیچ درمان پیشگیرانه ای در دسترس نیست: بیش از 55 میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا هستند که بیماری آلزایمر شایع ترین شکل آن است.


افراد مبتلا به آلزایمر



دکتر شانکوان چن از دپارتمان روانپزشکی کمبریج. نویسنده اول مقاله. گفت: «تعداد افراد مبتلا به زوال عقل همچنان در حال افزایش است. که فشار زیادی بر سیستم های مراقبت های بهداشتی وارد می کند. تخمین زده شده است که تاخیر در شروع زوال عقل تا پنج سال می تواند شیوع و تأثیر اقتصادی آن را تا 40 درصد کاهش دهد.



مطالعات قبلی لیتیوم را به‌عنوان یک درمان بالقوه برای افرادی که قبلاً مبتلا به زوال عقل یا اختلالات شناختی اولیه تشخیص داده شده‌اند پیشنهاد کرده‌اند. اما مشخص نیست که آیا این لیتیوم می‌تواند پیشرفت زوال عقل را به طور کلی به تاخیر بیندازد یا حتی از آن جلوگیری کند. زیرا اندازه این مطالعات محدود بوده است.



لیتیوم یک تثبیت کننده خلق است که معمولاً برای شرایطی مانند اختلال عاطفی دوقطبی و افسردگی تجویز می شود. چن گفت: «اختلال دوقطبی و افسردگی در نظر گرفته می‌شود که افراد را در معرض افزایش خطر زوال عقل قرار می‌دهد. بنابراین ما باید مطمئن می‌شویم که این موضوع را در تحلیل خود لحاظ می‌کردیم.


آلزایمر



چن و همکارانش داده‌های بیمارانی را که بین سال‌های 2005 تا 2019 به خدمات سلامت روان از کمبریج‌شایر و پیتربورو NHS Fondation Trust دسترسی داشتند. تجزیه و تحلیل کردند. بیماران همگی بالای 50 سال سن داشتند. حداقل یک قرار ملاقات برای پیگیری یک ساله دریافت کرده بودند. و هرگز دریافت نکرده بودند. قبلاً با اختلال شناختی خفیف یا زوال عقل تشخیص داده شده بود.



از 29618 بیمار در گروه مطالعه. 548 بیمار با لیتیوم درمان شده بودند و 29070 بیمار تحت درمان قرار نگرفتند. میانگین سنی آنها کمتر از 74 سال بود و تقریباً 40 درصد از بیماران مرد بودند.



برای گروهی که لیتیوم دریافت کرده بودند. 53 نفر یا 9.7 درصد مبتلا به زوال عقل تشخیص داده شدند. برای گروهی که لیتیوم دریافت نکرده بودند. 3244 یا 11.2 درصد مبتلا به زوال عقل تشخیص داده شدند.


لیتیوم و زوال



پس از کنترل عواملی مانند سیگار کشیدن. سایر داروها و سایر بیماری‌های جسمی و روانی. مصرف لیتیوم با خطر کمتر زوال عقل. هم برای مصرف‌کنندگان کوتاه‌مدت و هم در طولانی‌مدت. همراه بود. با این حال. از آنجایی که تعداد کلی بیماران دریافت‌کننده لیتیوم کم بود و این یک مطالعه مشاهده‌ای بود. آزمایش‌های بالینی بزرگ‌تری برای ایجاد لیتیوم به عنوان یک درمان بالقوه برای زوال عقل مورد نیاز بود.



یکی دیگر از محدودیت های این مطالعه. تعداد بیمارانی بود که مبتلا به اختلال دوقطبی تشخیص داده شده بودند. که معمولاً با افزایش خطر زوال عقل همراه است. چن گفت: “ما انتظار داشتیم متوجه شویم که بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی بیشتر به زوال عقل مبتلا می شوند. زیرا این شایع ترین دلیل برای تجویز لیتیوم است. اما تجزیه و تحلیل ما خلاف این را نشان داد.” هنوز خیلی زود است که با اطمینان صحبت کنیم. اما ممکن است لیتیوم خطر ابتلا به زوال عقل را در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی کاهش دهد.



این مقاله از دیگرانی پشتیبانی می کند که پیشنهاد کرده اند لیتیوم ممکن است در زوال عقل مفید باشد. اکنون به مطالعات تجربی و بالینی بیشتری نیاز است تا ببینیم آیا لیتیوم واقعاً در این شرایط مفید است یا خیر!



https://neurosciencenews.com/lithium-dementia-20207/







S.M.Sadati


سید مهدی ساداتی هستم. عاشق مغز! داروساز و دانشجوی دکترای تخصصی علوم اعصاب. عضو تیم مرکز سلامت مغز دانا! از علاقه هام شناسوندن کارایی های هیجان انگیز مغز به زبان ساده به آدمهاست! جست و جو می کنم در افسردگی، داروهای موثر بر مغز و سایر بیماری های حوزه ی روان و البته نوروپلاستیسیتی!