۱۴۰۲ شهریور ۹, پنجشنبه

 

حسین روازاده از پزشکی منع شد؛ «پدر طب ایرانی-اسلامی» و دلواپسی‌هایش برای آلت مردان

حسین روازاده

منبع تصویر،@RAVAZADEH

  • نویسنده,علی سودایی
  • شغل,بی‌بی‌سی

وزارت بهداشت ایران دو سال پیش حکم داد که حسین روازاده به مدت یک سال از فعالیت‌های پزشکی محروم شود و حالا هم این پدر خودخوانده «طب ایرانی-اسلامی» را برای همیشه از حرفه پزشکی محروم کرده است.

حسین روازاده، که خود را با عنوان حرفه‌ای ترکیبی «حکیم دکتر» معرفی می‌کرد، با اظهارنظرهای جنجالی در رد علوم پزشکی شناخته شده بود و نامش بعد مرگ چند روحانی بلندپایه شیعه مطرح شد.

او عضو سازمان نظام پزشکی بود، اما درباره سابقه علمی‌اش تردیدهایی مطرح بوده است. سلامت‌نیوز در این باره نوشته: «حسین روازاده مدعی است از دانشگاهی در ایتالیا مدرک پزشکی را اخذ کرده اما بعد از مراجعه به ایران، به دلیل اینکه آن دانشگاه مراتب علمی لازم را نداشته مدرک پزشکی وی توسط وزارت بهداشت مورد قبول واقع نشد اما در نهایت مشخص نیست که چه اتفاقی افتاد که وزارت بهداشت مدرک وی را تائید کرد و وی توانست حتی کد نظام پزشکی دریافت کند.»

آقای روازاده به کمک حضور در برنامه‌های تلویزیون رسمی ایران به میلیون‌ها نفر شناسانده شد و توانست عقاید ضدعلمی خود را تبلیغ کند.

از واکسن گرفته تا مسواک، بسیاری از ابزارها و روش‌های ثابت‌شده بهداشت و سلامت هدف انتقادهای این مبلغ «طب اسلامی» بود.

او می‌گفت: «آیا حیوانات که مسواک نمی‌زنند اینقدر خرابی دندان دارند؟»

آقای روازاده ضدیت جدی با نمک یددار داشت و آن را «خیانت به بشریت» می‌دانست و می‌گفت این نمک باعث سقط جنین و سرطان می‌شود و از طرف انگلستان برای نفود در خانه مراجع تقلید ترویج شده است، در حالی که نمک دریا با «ید طبیعی» در خیابان ریخته می‌شود تا برف‌ها را آب کند.

تبلیغات ضدعلمی و حرف‌های غیرمستند تنها بخش فعالیت حرفه‌ای «حکیم روازاده» نبودند. فروشگاه‌های عطاری گوناگونی به عنوان عرضه‌کننده «داروهای گیاهی» و با تاییدیه یا نمایندگی او فعالیت می‌کنند.

تئوری توطئه درباره ویروس و واکسن کرونا در کنار ستایش واکسن برکت یکی از آخرین فصل‌های فعالیت حسین روازاده بود. حال به نظر می‌رسد که او برای بیان مطالبی مشابه گفته‌های غیرعلمی آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، از پزشکی محروم شده است.

از پادکست رد شوید و به خواندن ادامه دهید
صفحه ۲
صفحه ۲

در این برنامه با صاحب‌نظران درباره مسائل سیاسی و اجتماعی روز گفت‌ و‌ گو می‌کنیم.

پادکست

پایان پادکست

حسین روازاده در آغاز شیوع همه‌گیری کرونا و موج هولناک مرگ‌ومیر اولیه در قم، به این شهر رفت و مدعی شد مطالبی که درباره کرونا مطرح می‌شود اهداف ضداسلامی را دنبال می‌کنند.

او گفت: «هم توی مسجد، هم توی جلسات خصوصی با همه روبورسی می‌کنیم، دیدار می‌کنیم، مرقد هم خدمت خانم (حرم فاطمه معصومه) خواهم رفت، همه جا می‌پیچیم، همه کاری هم می‌کنیم، به همه هم نشان خواهیم داد که اینها داستان است. اینها می‌خواهند دین ما را از ما بگیرند، می‌خواهند صدمه به ما بزنند.»

به ترتیب مشابهی آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هم در آغاز همه‌گیری با بی‌اهمیت تلقی کردن کرونا گفت «بیماری کذایی» به عنوان «بهانه خوبی» شده که مخالفان و دشمنان حکومت تحریم انتخابات مجلس شورای اسلامی را تبلیغ کنند.

تشابه دیدگاه‌های کرونایی آقای روازاده با رهبر حکومت به این یک مورد محدود نماند.

وقتی سازمان پزشکان بدون مرز کمک‌هایی به ایران ارسال کرد و قصد بر پا کردن یک درمانگاه کرونا را داشت، حسین روازاده همراه با چهره‌های رسانه‌های حامی حکومت علیه آن موضع گرفت و نوشت: «برخى چه زود پشت پرده كثيف آلوده كردن مردم ايران به ايدز را توسط فرانسه از ياد برده اند! حال به كمک‌هاى تجهيزات پزشكى و بهداشتی فرانسه از قبيل ماسک و... دل خوش كرده اند!»

دو روز قبل او آیت‌الله خامنه‌ای پیشنهاد کمک از طرف آمریکا را به طور مشابهی رد کرده بود و با طرح یک تئوری توطئه بی‌اعتبار، آمریکا را به ساخت ویروس کرونا، آن هم طراحی بر اساس «ژنتیک ایرانی» متهم کرد.

رهبر حکومت گفت: «شما آمریکایی‌ها متهمید به اینکه این ویروس را شما تولید کرده‌اید؛ من نمی‌دانم چقدر این اتهام حقیقی است، اما وقتی این اتهام وجود دارد کدام عاقلی به شما اعتماد می‌کند که شما بیایید برای او دارو بیاورید؛ ممکن است داروی شما یک وسیله‌ای باشد برای اینکه این بیماری را بیشتر گسترش بدهد... یا اگر کسی را به عنوان درمان‌کننده و پزشک بخواهید بفرستید، ممکن است او بخواهد بیاید اینجا، اثر عملی سمّی را که تولید کرده‌اند از نزدیک ببیند؛ چون گفته می‌شود که با استفاده‌ از آشنایی‌های ژنتیک ایرانی که از وسایل مختلفی به دست آورده‌اند، یک بخشی را بالخصوص برای ایران درست کرده‌اند.»

مشابه این صحبت از زبان حسین روازاده هم بیان شده بود که: «کرونا سلاح بیولوژیک در ادامه فشار حداکثری علیه ایران است... طبق نظر کارشناسان کرونا هم مانند ایدز و سارس سلاح بیولوژیک ساخته دست انسان است.»

حسین روازاده

منبع تصویر،FARARU

توضیح تصویر،

آقای روازاده برای اثبات بی اهمیتی کرونا در اوج شیوع در قم به حرم فاطمه معصومه رفت

بعدتر که مرگ هزاران بیمار انکار کووید را غیرممکن کرد و مدرکی هم برای ساختگی بودن کرونا، آن هم از طرف آمریکا و برای هدف گرفتن ایران، پیدا نشد، حسین روازاده تئوری‌های توطئه خود را به جبهه واکسن برد، کاری که از طرف آیت‌الله علی خامنه‌ای هم انجام شد و با ممنوعیت واردات واکسن از بریتانیا و آمریکا خشم عمومی را در ایران برانگیخت.

حسین روازاده در کنار افرادی چون بهرام عین‌اللهی، وزیر کنونی بهداشت، جزو کسانی بود که با انتشار نامه‌ای مخالفت خود را درباره واردات واکسن‌های غربی اعلام کردند.

آقای روازاده درباره واکسن کرونا گفته بود: «اینها با نامردی می‌زنند. آهن‌ربا می‌چسبد. قطعا بدانید هر کسی که واکسن زده باشد مثل برگ درخت در خیابان می‌افتند و می‌میرند و هیچکس هم نمی‌تواند اینها را نجات دهد.»

دو سال پیش رئیس وقت نظام پزشکی تهران از حسین روازاده خواست تا به عنوان یکی از اعضای نظام پزشکی برای ادعاهای خود درباره مرگ‌ومیر ناشی از تزریق واکسن کرونا و ادعای درمان کووید با «بخور جوش شیرین» مستنداتی ارائه دهد.

آقای روازاده در آن مقطع نظام پزشکی را به فاسد بودن متهم کرد و گفت: «نظریه ما درباره ساختارها و بدنه معیوب سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها کاملاً درست از آب درآمده است. هرچند رؤسا تغییر می‌کنند ولی درب بر همان پاشنه می‌چرخد. نامه‌ها و احکام سازمان نظام پزشکی کار بدنه فاسد است.»

او در عین حال تزریق واکسن برکت، تولید ستاد اجرایی فرمان امام و زیر نظر آیت‌الله خامنه‌ای را توصیه کرد.

واکسن‌هایی که نسل سوئدی‌ها را منقرض کرد

حسین روازاده یکی از پیشکسوتان و کهنه‌سربازان جنگ با واکسیناسیون است.

او چند سال پیش گفته بود: «شیطان‌پرست‌ها چه قدر خوشحالی می‌کنند از این واکسن‌ها... واکسن کزاز موادی دارد که بچه را نازا می‌کند. اگر ده نفر کزاز بگیرند و بمیرند که بهتر از آن است که همه کشور را نازا کنید.»

او افزود: «کتاب‌هایشان را که می‌خوانید می‌گویند ما توانستیم در سوئد به بهانه کزاز سه دهه واکسن به سوئدی‌ها بزنیم و نسل آنها را منقرض بکنیم.»

مشخص نیست از نظر حسین روازاده چه کسانی، چرا و در چه مقطعی نسل سوئدی‌ها را منقرض کردند و او فکر می‌کند جمعیت ده میلیونی سوئد، با نرخ رشد بالاتر از میانگین اروپا، چگونه در حال «انقراض» است.

مسائل نازایی، باروری و اندازه آلت تناسلی از دغدغه‌های همیشگی حسین روازاده بوده و او بارها درباره آینده آلت تناسلی نوزادان پسرهشدار داده است.

آقای روازاده در همان سخنرانی اعلام انقراض سوئد، سراغ این مضمون مورد علاقه‌اش رفت و گفت: «واکسن سه‌گانه زدید و الان دیدید چه بدبختی داریم با مردانگی‌شان. الان دیگر این واکسن پنج‌گانه را نزنید. پانزده سال دیگه این بچه که الان دو سه سالش است چه می‌شود؟ آقایان! جوان آینده ما یک بند انگشت اندازه آلت تناسلی‌اش خواهد بود.»

او افزود: «نوزاد تازه متولدشده یهودی‌ها را ببینید. به دنیا می‌آیند و هشت سانتی‌متر است.»

آقای روازاده گفت آقای خامنه‌ای هم این نگرانی را دارد اما نمی‌تواند به طور صریح آن را بیان کند.

جلب مخاطب از طریق دامن زدن به نگرانی درباره آلت تناسلی مردان شگردی است که دیگر مبلغان تئوری توطئه در ایران هم از آن استفاده می‌کنند.

علی‌اکبر رائفی‌پور، که او هم مانند آقای روازاده صحبت‌هایی یهودستیزانه دارد، نخستین بار برای صحبت‌های عجیبش درباره رابطه پوشیدن شلوار جین با نازایی شناخته شد.

آقای رائفی پور گفته بود: «اگر حرارت بیضه‌های مرد با حرارت بدن یکی باشد انسان دچار عقیم شدن می‌شود و نمی‌تواند نسل خودش را ادامه دهد. برای همین نباید لباس تنگ پوشید.»

«این کارها دارد هدفمند انجام می‌شود. به عنوان مثال شلوار جین، که کلمه جین در انگلیسی یعنی جن.»

حسن عباسی، دیگر چهره مشابه آقایان رائفی‌پور و روازاده، چند سال پیش دولت اکبر هاشمی رفسنجانی را متهم کرده بود که با همکاری بانک جهانی و سازمان بهداشت جهانی «وازکتومی آزاد» را در ایران «عمومیت» داد و باعث شد که «رشد کلان جمعیت در دوران دفاع مقدس» در سال‌های پس از آن به زیر دو درصد برسد.

برنامه کنترل جمعیت یکی از معدود مسائلی است که آیت‌الله علی خامنه‌ای عملکرد خود در آن را اشتباه دانسته و بابتش عذر خواسته است.

هرچند توطئه‌پنداران هوادار آیت‌الله خامنه‌ای در اضطراب‌های جمعیتی و تناسلی خود بیشتر درباره مردان حرف می‌زنند، اما تغییر سیاست‌های حکومت برای بازتولید جمعیت بیشتر دامن زنان را می‌گیرد.

حسین روازاده مخالف آموزش بهداشت و سلامت جنسی به دختران بوده است.

او می‌گفت «خانم بهداشت» در مدارس و آموزش بهداشت قاعدگی باعث شده است که بیماری‌های زنان در ایران بیشتر شود.

اتل متل توتوله به عنوان جنگ روانی دشمن علیه نوزادان

برداشت‌های توطئه‌آمیز از عناصر فرهنگ عامه یکی از ویژگی‌های مشترک چهره‌هایی چون حسین روازاده است.

همان طور که حسن عباسی کارتون‌های «یوگی و دوستان» و «باب اسفنجی» را به عنوان «توهین به مقدسات» و «ترویج لیبرالیسم» نقد می‌کرد، حسن روازاده هم منتقد شعر کودکانه «اتل متل توتوله» بود.

آقای روازاده مدعی شده بود که «دشمن» یک «کار فرهنگی» کرده و به مادران می‌گوید که برای نوزادانشان شعر «اتل متل توتوله» را بخوانند.

از نظر او «گاو حسن چه جوره» اشاره‌ای به امام حسن است که «گاوش نه شیر داره، نه پستون».

آقای روازاده معتقد بود این «شیر و پستان نداشتن گاو» شکلی از هدف گرفتن نوزاد بوده است.

او در ادامه این شعر کودکانه را این طور تفسیر می‌کرد که به هندوستان رفتن و زنی از کردستان گرفتن، در عین نگهداری از گاوی که شیر نمی‌دهد، نمایشی منفی از این است که «مغز حسن چگونه کار می‌کند».

او بقیه شعر را هم با آذربایجان شرقی و ترکمن صحرا مرتبط می‌دانست.

قربانیان طب اسلامی

داروی امام کاظم

منبع تصویر،WICHMOON

توضیح تصویر،

همه‌گیری کرونا مبلغان طب سنتی و تئوری‌های توطئه علیه واکسن را از حاشیه به متن جامعه آورد

باورهای ضدعلمی و تئوری‌های توطئه همگی مانند تفسیرهای دشمن‌انگارانه از اتل متل توتوله نیستند و می‌توانند مرگبار باشند.

حسین روازاده از طرف فرزند محی‌الدین حائری شیرازی متهم شده بود که با درمان نادرست و تجویز تزریق مایعی که احتمالا اسیدی بوده باعث مرگ پدر او شده است.

آقای حائری شیرازی همچنین آقای روازاده را طبیب محمود هاشمی شاهرودی نیز معرفی کرده بود.

او در کانال تلگرامی خود نوشته بود: «مرحوم پدر، علی رغم تاکید همه اطبا بر ضرورت عمل جراحی و برداشتن عضو سرطانی به طبابت طبیب عَلَفی که آیت الله هاشمی شاهرودی معرفی کرده بود گردن نهاد این شخص کسی نبود جز همان حکیم! روازاده معروف. که بعدا فرزند ارشد مرحوم آیت الله محمود شاهرودی ریاست مجمع تشخیص مصلحت با تاسف سبب مرگ زودهنگام پدر خویش را عمل به طبابت همین شخص دانست و تاخیر در عمل به دستور پزشکان جدید.»

او در یادداشت دیگری گفت: «ایشان مایعی که احتمالا اسیدی بود (تجویز کرد) چون اخوی گفت یک بار قطره‌ای از آن مایع بر روی شلوارش افتاد و به من نشان داد که سوراخ شده بود. به هر حال به تجویز ایشان این مایع را پدر با درصدی خاص با آب خالص مخلوط و با کمک بهیار با سوند به درون مثانه تزریق می‌نمود.»

آقای حائری شیرازی گفته بود: «در همان ایام دکتر کامران باقری لنکرانی به خود بنده گفتند این فرد شیاد است و در صدد شکایت از او هستیم اما پدر، چون به خواست خود به طبابت این فرد تن داده بود مانع شکایت شدند.»

پیشتر فرزند آقای هاشمی شاهرودی بدون نام بردن از آقای روازاده گفته بود که یکی از «دکترهای طب اسلامی» مانع از عمل جراحی او شد و تاخیر در جراحی غده‌ای که خوش‌خیم تشخیص داده شده بود باعث مرگ او شد.

تئوری‌های توطئه و باورهای شبه علمی در دیگر کشورهای جهان نیز وجود دارد، اما آنچه این موضوع را در ایران متمایز می‌کند شدت و گستره ترویج تئوری توطئه، باورهای خرافی و گفته‌های شبه‌علمی در میان مقام‌های عالی حکومت ایران است که از جمله می‌توان به دستگاه مستعان ۱۱۰ سپاه نیز اشاره کرد که فاقد استفاده کاربردی و مبنای علمی برای تشخیص کرونا بود.

آیت‌الله علی خامنه‌ای نیز در کنار ژائیر بولسونارو و دونالد ترامپ، روسای جمهور برزیل و ایالات متحده، از جمله رهبران سیاسی بود که به تئوری‌های توطئه یا درمان‌های غیرعلمی درباره ویروس کرونا دامن زدند.