۱۴۰۲ مرداد ۳۱, سه‌شنبه

 

نژاد شناسی سگ نژاد تریر

نژاد شناسی سگ نژاد تریر

نژاد شناسی سگ نژاد تریر

در این مطلب در بخش مقالات بیمارستان دامپزشکی درین به بررسی نژاد شناسی سگ نژاد تریر پرداخته ایم و مواردی را که در این زمینه باید با آنها آشنا شوید را شرح داده ایم.

کلینیک دامپزشکی حیوانات و پرندگان خانگی بیمارستان دامپزشکی شبانه روز ی درین

معرفی سگ نژاد تریر ( Terrier ) :

کلمه تریر (به انگلیسی: terrier) به زبان فرانسه، به معنای سوراخی است که بعضی از حیوانات مانند خرگوش, روباه و غیره در زمین حفر می‌کنند و از این جهت به سگ‌های این گروه تریر گفته می‌شود که در اصل عادت داشتند شکار را تا سوراخ خود تعقیب نموده، به دام اندازند.

سگ های تریر سگهایی هستند که گونه‌های گوناگونی دارند و پرجنب جوش، پر طاقت و همچنین بسیار شجاع و بی باک هستند.خیلی از انواع سگهای تریر در انگلیس و ایرلند به وجود آمدند. از آن‌ها برای کنترل جمعیت موشها و خرگوش و روباه استفاده می‌شد و از نوع بزرگتر آن‌ها برای شکار گورکن استفاده می‌شد.در واقع کلمه تریر از زبان فرانسوی گرفته شده که نتیجه کلمه «ترا» در لاتین به معنی زمین می‌باشد.

از تریرها در مسابقات شکار استفاده می شد و یا در مسابقه برای گرفتن موش صحرایی از درون لانه اش. سگی که از همه سریع تر موشها را می‌کشت برنده می‌شد. بعدها از آمیزش تریرها با برخی گونه‌های دیگر تریرهای دیگری نیز به وجود آمد.

Wire Hair Fox

بدن این تریر پوشیده از موهای بلند سفید سیمی مانند است با لکه های قهوه ای یا سیاه می باشد.دارای فک قدرتمند، دندان های منظم، نترس با بدنی قوی و مهم تر از همه این ها شجاع است. سگی است پرانرژی و قدرتمند در یک جثه کوچک. چشم ها تیره رنگ، کوچک و فرو رفته و سر زنده است. گردن پهن و عضلانی می باشد.

Staffordshire Bull Terrier

سگی قدرتمند و عضلانی می باشد. دارای سر پهن و فک بسیار قوی است و قدرت زیادی در مقایسه با جثه اش دارد. خطوط ماهیچه ها به خوبی از زیر پوست نمایان است. چشم ها به رنگ قهوه ای و بینی سیاه می باشد. گوش ها نیمه افراشته است. پاهای جلویی با فاصله از یکدیگر قرار دارد. دارای پوشش کوتاه و نرم می باشد و به رنگ های سیاه، آبی، قهوه ای و بلوطی یافت می شود.

Soft Coated Wheaten

از انواع تریرهای سایز متوسط می باشد. از قدرت بدنی زیادی برخوردار است. گوش ها آویزان، دندان ها منظم، بینی بزگ و سیاه، چشم ها بادامی شکل به رنگ قهوه ای تیره یا عسلی است. توله ها به رنگ مشکی متولد می شوند و با گذشت زمان رنگ روشن تری پیدا می کنند. در دو سالگی رنگ دائم پدیدار می شود.

Skye Terrier

این تریر سگی باهوش با جثه بلند و پاهایی کوتاه می باشد. طول آن باید دو برابر ارتفاعش باشد. دارای عضلات قوی، بینی سیاه و چشمان قهوه ای تیره می باشد. با گوش های برافراشته یا آویزان . دمش حالت فر خورده ندارد. دارای پوشش زیرین نرم و موهای بیرونی بلند، صاف و سخت می باشد. به رنگ های آبی – طوسی یا کرم یافت می شود.

Scottish Terrier

تریر اسکاتلندی دارای پاهای کوتاه و بدن تقریباً بلند است. سگ قدرتمند و فعالی است. دارای پوشش مضاعف است که در زیر دارای موهای نرم و لایه بیرونی موهای سخت و سیمی مانند دارد. اکثراً به رنگ های سیاه، گندمی، راه راه و یا سایر رنگ ها یافت می شود. گوش ها نوک تیز، بینی بزرگ و دندان ها بزرگ می باشند. چشم ها بادامی شکل و تیره و گردن عضلانی است.

Norwich Terrier

این تریر یکی از کوچک ترین اعضای گروه تریرها است. دارای جثه ای کوچک، محکم و عضلانی، پاهای قدرتمند، دندان های نسبتاً بزرگ و جثه ای عضلانی. گوش ها تیز، چشمها تیره رنگ و دم کوتاه می باشد. پوشش خارجی صاف و بدون فر و در رنگ های قرمز، بلوطی و مشکی – بلوطی یافت می شود.

Miniature Pinscher

این تریر سگی است با جثه کوچک، عضلانی و پوشش نرم و براق. پاهای جلویی صاف، پنجه ها کوچک و شبیه به پنجه گربه می باشد. ماهیچه ها قدرتمند و به تناسب خوبی در مقایسه با بدن سگ قرار دارد. دارای دندان های منظم و چشمان تیره و براق است. پوشش خارجی کوتاه مینیاتور پینچِر به رنگ های قرمز، مشکی، سرخ و شکلاتی یافت می شود.

Jack Russell

رنگ پوشش خارجی این نژاد شامل حداقل ۵۰ درصد سفید به همراه لکه های قهوه ای، سرخ و مشکی خصوصاً در قسمتن سر و دم می باشد. جمجمه در قسمت مابین گوش ها صاف، گوش ها به شکل V و نیمه افراشته است. پوشش خارجی آن صاف و کوتاه می باشد.

Kerry Blue Terrier

این تریر سگی است با جثه متوسط و عضلانی که تمامی خصوصیات و رفتارهای سگ های تریر را دارا می باشد. در هنگام تولد به رنگ سیاه است که این رنگ با گذشت زمان به آبی تیره، طوسی تیره و روشن و قهوه ای تغییر می کند. به هر حال رنگ پوشش در سن ۱۸ ماهگی بصورت ثابت در می آید. گوش ها به شکل V می باشند و حالت نیمه افراشته دارد. چشم ها فرو رفته و تیره و بینی سیاه رنگ می باشد.

Dandie Dinmont Terrier

دارای جثه ای بلند و پاهای کوتاه می باشد. سرش پوشیده از موهای نرم و پر مانند است. پاها کوتاه و عضلانی، سر بزرگ و در تناسب مناسبی با بدن قرار گرفته. بینی سیاه و دندان ها منظم و به نسبت جثه حیوان بزرگ می باشد.

Yorkshire Terrier

موی بسیار بلند، زیبا و ابریشمی دارد که از دو سوی بدن آویزان است. توله هایی که از بالغین خالص یه دنیا می آیند کاملاً سیاه همراه با لکه های برنز هستند. با آنکه سگی ناز پرورده می باشد اما موجودی است شجاع که در واقع خلق و خوی سگ های تریر را حفظ کرده است. بدن تو پر، خوش فرم و سر کوچک و پهن و بینی سیاه دارد.گوش ها v شکل و حالت افراشته دارد.

West Highland White

این نژاد تریر کوچکی است که بلندی موهای صاف و سفید آن به ۱۲ اینچ می رسد و دارای پوشش زیرین انبوه می باشد. چشمان آنها درخشان، تیره و گود است. گوش های کوچک، نوک تیز و برافراشته دارد. اندازه دم حدود ۱۲ سانتی متر می باشد که نسبت به جثه اش تقریباً بلند است. سینه اش فراخ است و پاهای عضلانی دارد.

Airedale Terrier

سگ آیردل تریر از نوع تریرهای بزرگ به همراه پوشش زبر سیمی مانند، دارای سر بلند صاف و سینه فراخ می باشد. پوشش او بسیار در مقابل رطوبت مقاوم است. دست و پاهایی بلند و صاف دارد. رنگ پوشش قهوه ای – سرخ است و دارای خال و مارک های سیاه بر روی آن می باشد. البته مقداری رنگ قرمز در بین پوشش سیاه و همچنین مقدار کوچکی از موهای سفید بر روی سینه سگ طبیعی است. پوشش تمامی پاها تا پایین، سینه، زیر بدن سگ، سر و گوش ها باید به رنگ قهوه ای باشد. گاهی اوقات رنگ قهوه ای تا بالای شانه نیز ادامه دارد.

American Pit Bull Terrier

سر مستطیل شکل و پهن و فک بزرگ و قدرتمند، گردن ضخیم، عضلانی و در تناسب کامل با سایر اعضای بدن حیوان قرار گرفته است. پیت بول آمریکایی دارای بدنی عضلانی، قدرتمند، چابک و بسیار نیرومند می باشد. دندان ها ردیف و قیچی مانند است. بدن حیوان پوشیده از موهایی کوتاه، درخشان و زمخت و در انواع رنگها یافت می شود.

Bedlington Terrier

این نژاد به عنوان سگی شیردل با ظاهری شبیه به بره توصیف می شود. با پیشانی خمیده و موهای فر خورده. چشم ها کوچک و فرو رفته می باشد. در رنگ های آبی، جگری و شنی یافت می شود. این نژاد ممکن است دارای خال های سرخ در بالای چشم، روی پاها، سینه و در پشت باشد.

Border Terrier

بردر تریر سگی است کوچک با پوشش خارجی زبر، سیمی مانند. چشم ها به تیره رنگ، گوش ها کوچک و بی شکل و بینی سیاه رنگ، دندان ها منظم و دم کوتاه و صاف می باشد.

Bull Terrier

بول تریر دارای بدنی عضلانی و تو پر می باشد. پوشش خارجی کوتاه است و به رنگهای سفید یکدست، سیاه، قرمز، قهوه ای یافت می شود. بیشترین خاصه او حالت سرش می باشد که در بالا صاف و حالت قوسی مانند تا بینی دارد. چشم ها کوچک، تیره، بادامی شکل و به هم نزدیک می باشند. این نژاد دارای دو نوع استاندارد و مینیاتور است.

Cairn Terrier

سگی است فعال، بازیگوش و سخت کوش از گروه تریرهای پا کوتاه. حرکات آن بسیار آزادانه است. سر آنها نسبت به بقیه تریرها کوتاه تر و پهن تر است و آنچنان بوسیله مو پوشیده شده که قیافه ای شبیه به روباه پیدا کرده است. دارای پوزه قوی بوده. بینی سیاه است. گوش های این نژاد کوچک است.

نژاد شناسی سگ نژاد تریر

نژاد شناسی سگ نژاد تریر

گردآورنده: این تحقیق توسط فهیمه پورحسین برای سایت بیمارستان دامپزشکی درین تهیه و ارسال گردید.

آشنایی بیشتر با بیمارستان دامپزشکی درین

حضور دامپزشکان و متخصصین دامپزشکی در بیمارستان دامپزشکی درین و وجود بخشها و قسمتهای مختلف منجمله بخش جراحی حیوانات ، داروخانه دامپزشکی ، آزمایشگاه حیوانات ، رادیولوژی و سونوگرافی همچنین امکانات سرم تراپی حیوانات و واکسیناسیون حیوانات و تزریقات و فیزیوتراپی حیوانات و حتی خدمات جانبی مانند پت شاپ و اصلاح و شستشوی حیوانات و بستری حیوانات و سایر خدمات و امکانات در مرکز درمانی و انواع کلینیک حیوانات مستقر در بیمارستان دامپزشکی درین برای انواع پت و حیوان خانگی و پرندگان و حیوانات اگزوتیک و حیوانات خاص ،این امکان را فراهم نموده تا صاحبان حیوانات همراه ، بتوانند با مراجعه حضوری و دوره ای پت خود را مورد معاینه و برسی دوره ای قرار داده و از سلامت او مطمئن شوند. همچنین چنانچه بیماری و مشکلی برای پت و پرنده و یا حیوان خانگی و اگزوتیک پیش آمد، اقدامات درمانی و حتی اورژانسی را بصورت شبانه روزی دریافت کنند.

ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد (۲۴ ساعته) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت ۱۳ الی ۲۱ ( ۱ تا ۹ شب ) ارائه خدمات می نماید.

لازم به ذکر است چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، همه روزه آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین را دارد.