۱۴۰۲ شهریور ۴, شنبه

 

اکسیوس: خواست آمریکا از اسرائیل برای معامله با عربستان

13 ساعت پیش

ظاهرا دولت جو بایدن به اسرائیل گفته، معامله کلان احتمالی با عربستان باید شامل اعطای امتیازهای قابل توجه به فلسطینیان باشد. گفته می‌شود، دو عضو کابینه بایدن هفته پیش این مسئله را با یک وزیر اسرائیلی در میان گذاشته‌اند.

https://p.dw.com/p/4Vbjp
پرچم‌های عربستان سعودی و اسرائیل
پرچم‌های عربستان سعودی و اسرائیل

وب‌سایت اکسیوس در گزارشی که روز جمعه، ۲۵ اوت (سوم شهریور) منتشر شد به نقل از چهار مقام آمریکایی و یک منبع آگاه نوشت، دولت جو بایدن هفته گذشته به دولت بنیامین نتانیاهو تاکید کرده که هر معامله کلان احتمالی اسرائيل با عربستان، از جمله عادی‌سازی روابط، باید شامل دادن امتیازهای قابل توجهی به فلسطینیان باشد.

بنا بر این گزارش، دولت بایدن تلاش می‌کند مسئله عادی‌سازی مناسبات میان اسرائیل و عربستان پیش از آغاز مبارزات انتخاباتی سال آینده در ایالات متحده به نتیجه برسد زیرا برای سیاست خارجی دولت او یک "دستاورد تاریخی" محسوب خواهد شد.

تلاش آمریکا برای عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل از مدتی پیش با سفر مقام‌های ارشد آمریکایی به ریاض به شدت افزایش یافته و احتمال موفقیت این تلاش‌ها در آینده زیاد ارزیابی می‌شود.

تاکیدها در دیدار با وزیر اسرائیلی در واشنگتن

به نوشته اکسیوس، مسئله ضرورت دادن امتیازهای قابل توجه به فلسطینیان در سفر هفته گذشته ران درمر، وزیر امور راهبردی اسرائیل به واشنگتن با او در میان گذاشته شده است.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

این نشریه به نقل از مقام‌های آمریکایی می‌گوید، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در دیدار با ران درمر درباره این مسئله با او صحبت کرده‌اند.

دو مقام آمریکایی به اکسیوس گفته‌اند، وزیر خارجه دولت بایدن در گفت‌وگو با وزیر اسرائیلی تاکید کرده که اگر دولت نتانیاهو فکر می‌کند مجبور به دادن چنین امتیازهایی نیست ارزیابی درستی از وضعیت ندارد.

مقام‌های یاد شده می‌گویند، بلینکن به وزیر اسرائیلی گفته، عربستان باید به کشورهای عربی و اسلامی نشان دهد که توانسته در ازای عادی‌سازی روابط با اسرائیل امتیازهای قابل اعتنایی برای فلسطینیان کسب کند.

عربستان پیشتر شرط برقراری روابط با اسرائیل را پذیرش "راه حل دو دولت" عنوان کرده است. این راه حل مبتنی بر تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی در کنار اسرائیل است.

معرفی سفیر غیرمقیم عربستان برای فلسطینیان

اقدام دو هفته پیش ریاض و معرفی سفیر عربستان در اردن به عنوان سفیر غیرمقیم در مناطق فلسطینی‌نشین را می‌توان گامی در همین جهت ارزیابی کرد.

در عین حال عربستان قصد داشت سفیر خود در اردن را به عنوان سرکنسول غیرمقیم در اورشلیم مستقر کند که این کار با مخالفت الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل روبرو شد.

عربستان تا کنون موجودیت اسرائیل را به رسمیت نشناخته و برخلاف همسایگانش، امارات متحده عربی و بحرین به طرح موسوم به "پیمان ابراهیم" نپیوسته است.

با این حال از سال ۲۰۲۰ که تحقق "پیمان ابراهیم" به ابتکار و با میانجیگری آمریکا کلید خورد شواهدی از حرکت ریاض به سمت عادی‌سازی روابط با اسرائیل نیز به چشم می‌خورد.

یکی از بارزترین نمونه‌های این روند تصمیم عربستان برای صدور مجوز پرواز مستقیم هواپیما از اسرائیل به این کشور در سال گذشته است. 

خوش‌بینی‌ها و چالش‌ها

وزیر خارجه اسرائیل به تازگی گفته، مسئله عادی‌‌سازی مناسبات این کشور و عربستان "فقط مسئله زمان است" و ابراز خوش‌بینی کرده این اتفاق تا هفت ماه دیگر رخ دهد.

روزنامه وال استریت ژورنال حدود دو هفته پیش به نقل از منابع مطلع گزارش داد، ریاض و واشنگتن درباره چارچوب کلی توافق بر سر برقراری مناسبات دیپلماتیک میان اسرائیل و عربستان به تفاهم رسیده‌اند.

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

بنا بر این گزارش، تضمین امنیتی و کمک آمریکا به برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای عربستان در کنار دادن امتیازهایی به فلسطینیان از طرف اسرائیل از مهم‌ترین رئوس این تفاهم‌ها هستند.

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید به تازگی در واکنش به گزارش‌های رسانه‌ای درباره نزدیک بودن توافق عربستان و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط گفته، برای رسیدن به این هدف هنوز انجام مذاکرات بسیاری ضرورت دارد.

وب‌سایت اکسیوس همچنین با اشاره به حضور احزاب راستگرای افراطی در دولت نتانیاهو، این موضوع را چالش بزرگ دولت بایدن برای قانع کردن اسرائیل در مورد دادن امتیازهای قابل اعتنا به فلسطینیان عنوان کرده است.

بر پایه این ارزیابی، دادن امتیازهای چشمگیر به فلسطینیان می‌تواند راستگرایان دولت ائتلافی نتانیاهو را خشمگین و دولت را با خطر سقوط مواجه کند.