۱۴۰۳ فروردین ۲, پنجشنبه

 سیاستاروپا

اتخاذ لحن و سیاست تند‌تر اتحادیه اروپا در قبال اسرائیل

7 ساعت پیش

سران کشورها و دولت‌های عضو اتحادیه اروپا امروز پنجشنبه ۲۱ مارس (۲ فروردین) در بروکسل دیدار کردند. کشورهای عضو در این نشست دو روزه قصد دارند لحن و سیاست تندتری را در قبال عملیات نظامی اسرائیل در غزه اتخاذ کنند.

https://p.dw.com/p/4dzoe
بروکسل، امروز پنجشنبه ۲۱ مارس (۲ فروردین) میزبان سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا بود
بروکسل، امروز پنجشنبه ۲۱ مارس (۲ فروردین) میزبان سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا بودعکس: Yves Herman/REUTERS

بروکسل، امروز پنجشنبه ۲۱ مارس (۲ فروردین) میزبان سران کشورها و دولت‌های عضو اتحادیه اروپا بود. کشورهای اروپایی در جریان این نشست دو روزه قصد دارند لحن و سیاست تندتری را در قبال عملیات نظامی اسرائیل در غزه اتخاذ کنند.

پیش‌نویس بیانیه نهایی نشست اتحادیه اروپا در بروکسل از یک سو خواستار برقراری آتش‌بس فوری بشردوستانه می‌شود و از سوی دیگر، از دولت اسرائیل می‌خواهد که از انجام حمله نظامی بزرگ به جنوب نوار غزه خودداری کند.

بیشتر بخوانید: صدراعظم آلمان: فقط راه حل دو کشوری خاورمیانه را آرام می‌کند

سران کشورهای اروپایی همچنین از آن چه که ادامه "شهرک‌سازی غیرقانونی" در سرزمین‌های فلسطینی و همچنین "خشونت‌های انجام شده توسط شهرک‌نشینان در کرانه باختری" خوانده‌اند انتقاد کرده‌اند.

اینترنت بدون سانسور با سایفون دویچه‌ وله

در آغاز این اجلاس دو روزه، سران ۲۷ کشور اتحادیه اروپا با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، دیدار کردند. گوترش در این دیدار وضعیت فلسطینیان در نوار غزه را "فاجعه‌بار" توصیف کرد.

حضور آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد (سمت چپ) در اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا
حضور آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد (سمت چپ) در اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه اروپاعکس: Pignatelli/EUC/ROPI/picture alliance

در همین زمینه، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اظهار داشت: «امروز نشست اتحادیه اروپا بسیار فراتر از ماه‌های گذشته پیش می‌رود. مردم غزه گرسنه‌اند. به همین دلیل است که امیدوارم این نشست برای پایان محاصره، ارسال غذا به غزه و حفاظت از مردم غیرنظامی، پیامی قوی به اسرائیل بفرستد.» بورل افزود: "اسرائیل قطعا حق دفاع از خود را دارد اما حق انتقام ندارد."

بیشتر بخوانید: آمریکا با ارائه قطعنامه‌ای جدید خواستار توقف فوری جنگ غزه شد

در ادامه دیپلماسی کشورهای اروپایی برای برقراری آتش‌بس در غزه، آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرد که روز یکشنبه دوباره به خاورمیانه سفر خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: شولتس در دیدار با نتانیاهو: منطق بشردوستانه هم وجود دارد

بربوک در پارلمان آلمان (بوندستاگ) گفت که قصد دارد از نزدیک ببیند "چگونه می‌توان از تمام اهرم‌ها استفاده کرد، هر چقدر هم که در حال حاضر دشوار و ناامیدکننده به نظر می‌رسد."

وزیر خارجه آلمان در عین حال از گروه تروریستی حماس خواست که سلاح‌های خود را زمین بگذارد و گروگان‌ها را آزاد کند.

سفر وزیر خارجه آلمان به خاورمیانه در راستای دور جدید تلاش‌های دیپلماتیک آلمان برای حل مناقشه غزه ارزیابی می‌شود. اولاف شولتس صدراعظم آلمان نیز روز یکشنبه گذشته در سفر خود به خاورمیانه، مذاکراتی را در اردن و اسرائیل انجام داده بود.

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

در هفته‌های اخیر، هشدارهای دولت‌های غربی مبنی بر اینکه اسرائیل باید مسئولیت کامل حفاظت از حدود دو میلیون غیرنظامی ساکن غزه را بر عهده بگیرد، افزایش یافته است. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، دست‌کم بیش از نیم میلیون نفر یعنی یک چهارم جمعیت غزه در معرض خطر گرسنگی قرار دارند.