۱۴۰۳ فروردین ۱۰, جمعه

 

ساخت «آخرین» قطعه راه آهن کلیدی خواف-هرات برای تکمیل مسیر تجاری افغانستان به بنادر ایران

.

منبع تصویر،@FDPM_AFG

مقام‌های طالبان قرارداد ساخت بخش تکمیلی راه‌ آهن خواف-هرات با هزینه ۵۳ میلیون دلار امضا کرده است که گفته شده «آخرین» قسمت این پروژه است و با تکمیل آن هرات به راه آهن و بنادر ایران کاملا وصل خواهد شد.

در مراسمی با حضور عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست وزیر و مقام‌های محلی طالبان و دیپلمات‌های ایران و معاون اداره راه آهن روسیه روز پنج شنبه (۹ حمل/فرودین) در هرات، قرارداد «فاز دوم قطعه چهارم خط آهن خواف–هرات» میان اداره خط آهن افغانستان و یک شرکت خصوصی به نام «گاما گروپ» به امضا رسید.

به گفته خبرنامه دفتر آقای برادر، فاز دوم قطعه چهارم خط آهن خواف- هرات ۴۷ کیلومتر طول دارد که هزینه مجموع آن به ۵۳ میلیون دلار می‌رسد، و قرار است تا حدود دو سال دیگر کار این پروژه تکمیل و به بهره‌برداری سپرده شود.

گفته شده که این «آخرین» قسمت پروژه راه آهن خواف - هرات است که از رباط پریان آغاز و به فرودگاه/میدان‌هوايی هرات و به شهرک صنعتی هرات می‌رسد.

با تکمیل این فاز، پروژه اتصال منطقه‌ای هرات به راه‌آهن ایران و بنادر این کشور تکمیل خواهد شد که همچنین زمینه افزایش سطح انتقال اموال تجاری بین آسیای مرکزی و جنوبی را نیز فراهم می‌کند.

خبرنامه دفتر آقای برادر افزوده است که با ساخت این پروژه امکان ادامه «شبکه خط آهن در ولایت‌های فراه، نیمروز، هلمند و قندهار فراهم می‌شود.»

.

منبع تصویر،@FDPM_AFG

توضیح تصویر،

بخت رحمان شرافت، رئيس اداره راه آهن افغانستان و ایلیا کازاکوف، معاون اداره راه آهن روسیه نیز در این مراسم حضور داشتند

در همین حال، بخت‌ رحمان شرافت، رئیس اداره راه‌آهن افغانستان، با ایلیا کازاکوف، معاون اداره راه‌آهن روسیه که به افغانستان سفر کرده است، در مورد آموزش کارکنان راه‌آهن افغانستان در روسیه گفتگو کرده است.

به گفته خبرنامه اداره راه آهن افغانستان، آقای کازاکوف گفته است که اداره راه‌آهن روسیه در پروژه راه‌آهن هرات-بلدک و راه‌آهن افغان-ترانس همکاری خواهد کرد.

اهمیت اتصال ریلی افغانستان و ایران چیست؟

شتاب طالبان در پروژه‌های خط آهن با ایران و کشورهای آسیای میانه در حالی صورت می‌گیرد که تاجران افغان می‌گویند پس از اعمال محدودیت‌های حمل و نقل در پاکستان و تنش‌های سیاسی طالبان و این کشور، به مسیرهای بدیل در ایران و آسیای میانه رو آورده‌اند.

خط آهن خواف-هرات در چهار قطعه بوده است که ۷۷ کلیومتر آن در قالب دو قطعه در خاک ایران و قطعه سوم از نقطه صفر مرزی تا ایستگاه روزنگ در هرات به طول ۶۶ کیلومتر در خاک افغانستان قرار دارد.

اداره خط آهن هرات در دولت پیشین گفته بود قطعه چهارم به طول بیش از ۸۰ کیلومتر از روزنک تا شهرک صنعتی هرات است و بخش اول قطعه چهارم به طول بیش از ۴۰ کیلومتر که هزینه آن بیش از ۵۸ میلیون دلار است.

پیشتر یک مقام‌ استان خراسان رضوی ایران به خبرگزاری ایرنا گفته بود که راه اندازی این خط در سال امکان جابجایی ۶ میلیون تن کالا وجود دارد.

گفته شده که ایران برای ساخت دو قطعه خط آهن در خاک خود، حدود «۲۰ هزار میلیارد ریال» هزینه کرده است.

.

منبع تصویر،IRNA

توضیح تصویر،

استقبال از اولین قطار حامل بار که از ایران وارد هرات شد، خط آهن خواف -هرات در دسامبر ۲۰۲۰ آغاز شد

ایران در مدت بیش از دوونیم سال حکومت طالبان تبدیل به شریک اول تجاری افغانستان شده است.

پس از سفر عبدالغنی برادر به ایران در نوامبر گذشته که چندین قرارداد همکاری اقتصادی میان دو کشور به امضا رسید، مقام‌های اقتصادی طالبان سفرهایی به ایران داشتند و پروژه‌های میان دو کشور به‌ویژه در حمل و نقل و تجارت به صورت قابل توجهی پیشرفت داشته است.

ماه گذشته یک هیات فنی اقتصادی طالبان همراه با حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه ایران در کابل در بندر چابهار در جنوب ایران، ساخت تاسیساتی را آغاز کردند که به گفته آقای کاظمی قمی، قرار است حکومت طالبان ۳۵ میلیون دلار در چابهار سرمایه‌گذاری کند.

ایران نیز علاقمند اتصال زمینی به جمهوری‌های آسیای میانه از طریق افغانستان است. در حال حاضر مزارشریف در شمال افغانستان از طریق راه‌آهن به بندر حیرتان به ازبکستان و بندر آقینه به ترکمنستان متصل شده است و از طریق خط آهن هرات-بندر تورغندی به ترکمنستان متصل خواهد شد.

ایران در فروردین سال گذشته ساخت یک مجتمع بزرگ تجاری در مرکز شهر کابل را آغاز کرد.

حجم تجارت ایران و افغانستان سالانه به حدود ۲ میلیارد دلار صادرات ایران به افغانستان و حدود ۳۰ میلیون دلار واردات از افغانستان می‌رسد.

.

منبع تصویر،IRIB

توضیح تصویر،

طرح مجتمع تجاری ایران که کار ساخت آن در فروردین ۱۴۰۲ در مرکز کابل آغاز شد