۱۴۰۲ اسفند ۲۹, سه‌شنبه

 اجتماعی جهانی

بنیاد برتلسمان: دمکراسی در جهان در پایین‌ترین سطح قرار دارد

11 ساعت پیش

بر اساس تحقیقات بنیاد غیرانتفاعی برتلسمان، وضعیت دمکراسی در سراسر جهان به مراتب بدتر شده است. همچنین در دو دهه گذشته تعداد حکومت‌های خودکامه از حکومت‌های دمکراتیک بیشتر شده است.

https://p.dw.com/p/4dtYE
عکسی از آرشیو
عکسی از آرشیوعکس: picture-alliance/dpa/J. Carstensen

بر اساس تحقیق مطالعاتی بنیاد برتلسمان، دمکراسی در سراسر جهان تحت فشار فزاینده‌ای قرار دارد. این نتیجه "شاخص تغییر" بنیاد برتلسمان با بررسی وضعیت ۱۳۷ کشور حاصل شده است.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد، تنها در ۶۳ کشور از این مجموعه هنوز دمکراسی برقرار است و ۷۴ کشور دیگر توسط حکومت‌های خودکامه اداره می‌شوند.

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

نویسندگان این گزارش تحقیقی به نابرابری اقتصادی و سیاست‌های اقتصادی شکست‌خورده در بسیاری از کشورها نیز اشاره کرده‌اند. در ۸۳ کشور از ۱۳۷ کشور، نابرابری اجتماعی گسترده وجود دارد و در شمار زیادی از کشورها مخالفان اصلاحات دمکراتیک و اقتصاد بازار در قدرت هستند.

بیشتر بخوانید: نتیجه یک تحقیق: پسرفت دموکراسی و عدالت در جهان

طبق این مطالعه، تنها در دو سال گذشته، انتخابات در ۲۵ کشور آزاد و عادلانه نبوده و در ۳۲ کشور، حق آزادی تجمع و تشکل‌ها کم‌تر رعایت می‌شده و در ۳۹ کشور آزادی بیان و مطبوعات محدودتر بوده است.

سرکوب، تمرکز قدرت، حذف ارگان‌های کنترل و تصمیم‌گیری در محافل محدود رهبری از ویژگی‌های کشورهای تحت حکومت استبدادی است.

روسیه کشوری "خودکامه افراطی"

بنیاد برتلسمان در تحقیقات خود روسیه و ۴۸ کشور دیگر را به عنوان کشورهای "خودکامه افراطی" توصیف کرده است. ۲۵ کشور "خودکامه میانه‌رو" معرفی شدند که شامل ترکیه، الجزایر، عراق، اوگاندا، نیجریه و همچنین اردن و سنگاپور می‌شود که به گفته این بنیاد، حکومت‌های استبدادی در این کشورها هم حاکم هستند.

نویسندگان این گزارش تحقیقاتی گفته‌اند که جمهوری خلق چین تحت رهبری شی‌ جین پینگ به طور فزاینده‌ای از حکومت تک‌حزبی به یک نظام انحصاری مطلقه تغییر می‌کند.

وضعیت کشورهایی مانند بورکینافاسو، مالی و میانمار که حاکمانشان با کودتا سر کارآمده‌اند وخیم گزارش شده و در کشورهای عربی مانند مصر، سودان و سوریه، سرکوب به بالاترین سطوح رسیده است. اوضاع در افغانستان، نیکاراگوئه، تاجیکستان و چاد نیز وخیم‌تر شده است.

لهسان و برزیل دو نمونه مثبت وضعیت دمکراسی در جهان 

در برخی کشورهای جهان وضعیت متفاوت بوده و تغییرات مثبتی انجام گرفته است. در کشورهای حوزه بالتیک، تایوان، کره جنوبی، کاستاریکا، شیلی و اروگوئه در سیستم آموزشی و بهداشتی نتایج خوبی حاصل شده و این مسئله دمکراسی را نیز تقویت کرده است.

در این کشورها سیاست‌های خوبی برای بلندمدت، به صورت شفاف و در جهت منافع عمومی برنامه‌ریزی و اجرا شده است.

بیشتر بخوانید: تعداد حکومت‌های خودکامه از حکومت‌های دمکراتیک بیشتر شده است

نویسندگان این مطالعه انعطاف‌پذیری جامعه مدنی دمکراتیک را نیز به عنوان "گامی مهم و گاهی آخرین سنگر برای دفاع از دمکراسی‌ها" توصیف می‌کنند.

در برزیل، کنیا و زامبیا فشار جامعه مدنی در همکاری با مقامات انتخاباتی برگزاری انتخابات صحیح را تضمین کرده و در لهستان و سریلانکا بسیج موفقی برای حمایت از حقوق مدنی و اجتماعی صورت گرفته است.

اینترنت بدون سانسور با سایفون دویچه‌ وله

شاخص تغییر بنیاد برتلسمان (BTI) هر دو سال یک بار از سال ۲۰۰۶ به این طرف وضعیت دمکراسی، اقتصاد بازار و حکمرانی را در ۱۳۷ کشور تجزیه و تحلیل می‌کند.

گزارش برتلسمان با همکاری حدود ۳۰۰ کارشناس از دانشگاه‌ها و اندیشکده‌ها در بیش از ۱۲۰ کشور جهان تهیه شده است.