۱۴۰۳ فروردین ۲, پنجشنبه

 

پاکستان می‌گوید برای ساخت خط لوله واردات گاز از ایران نیازی به «معافیت تحریمی» ندارد

۳ ساعت پیش

دولت پاکستان روز پنجشنبه دوم فروردین اعلام کرد که برای ساخت خط لوله واردات گاز طبیعی از ایران به «معافیت تحریمی» و مجوز آمریکا نیازی ندارد.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان، در پاسخ به پرسش صدای آمریکا در همین زمینه گفت: «این بخشی از خط لوله است که در داخل خاک پاکستان ساخته می‌شود. بنابراین، هر گونه مذاکره یا درخواست معافیت از کشور ثالث، بی معنا است.»

این در حالیست که دونالد لو، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی روز چهارشنبه گفت که این وزارتخانه در حال نظارت بر مراحل ساخت خط لوله بین ایران و پاکستان است ولی پاکستان هنوز برای تجارت گاز با ایران، درخواست معافیت از تحریم‌ها نکرده است.

ماه گذشته، دولت موقت پاکستان برای جلوگیری از پرداخت میلیاردها دلار جریمه به جمهوری اسلامی برای سال‌ها تاخیر در یک پروژه هفت میلیارد دلاری، موافقت خود را با آغاز ساخت ۸۰ کیلومتر خط لوله گاز، اعلام کرد.

پاکستان پیشتر با رد گزارشهای رسانه‌ای مبنی بر «به تعویق افتادن پروژه چند میلیارد دلاری خط‌ لوله گاز با ایران» اعلام کرد که «فعالانه» در تلاش است تا جمهوری اسلامی را از پیگیری شکایت درباره این پروژه، منصرف کند.

به گزارش بخش انگلیسی صدای آمریکا، مسادیک مالک، وزیر نفت پاکستان، در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که اسلام آباد تا مارس ۲۰۲۴ فرصت دارد تا با تهران به یک راه‌حل برسد و از هرگونه دعوای حقوقی بین دو کشور بر سر این پروژه، جلوگیری کند.

مذاکره برای ساخت خط لوله گاز بین ایران و پاکستان از اواسط دهه ۱۹۹۰ آغاز شد. دو طرف در ژوئن تابستان سال ۲۰۰۹ برای ساخت خط لوله‌ای که ۷۵۰ میلیون تا ۱ میلیارد فوت مکعب در روز گاز را از میدان پارس جنوبی ایران به پاکستان منتقل کند، موافقت کردند.

جمهوری اسلامی می‌گوید سالها قبل به توافق با پاکستان عمل و خط لوله مربوط به خود را ایجاد کرده است پاکستان اما هیچ پیشرفتی در زمینه اجرای قرارداد نداشته و می‌گوید از ترس تحریمهای آمریکا هیچ اقدامی نکرده است.