۱۴۰۳ فروردین ۱۰, جمعه

 

هشدار نخست‌وزیر لهستان: جنگ یک تهدید واقعی است و اروپا آماده نیست

هلیکوپتر نظامی

منبع تصویر،OMAR MARQUES/ANADOLU

دونالد توسک، نخست وزیر لهستان ضمن هشداری صریح گفته است که اروپا وارد «دوران پیش از جنگ» شده است و اگر اوکراین از روسیه شکست بخورد، هیچ کس در اروپا نمی‌تواند احساس امنیت کند.

آقای توسک به رسانه‌های اروپایی گفت: «نمی‌خواهم کسی را بترسانم، اما جنگ دیگر مفهومی متعلق به دورانی سپری‌شده نیست. این جنگ واقعی است و بیش از دو سال پیش شروع شد.»

او این اظهارات را در حالی بیان کرده که موج جدیدی از موشک‌های روسیه اوکراین را هدف قرار داده است.

روسیه در هفته‌های اخیر بمباران شهرهای اوکراین را تشدید کرده است.

شب گذشته نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که «۵۸ پهپاد و ۲۶ موشک» روسیه را سرنگون کرده است و نخست‌وزیر این کشور گفت که زیرساخت‌های انرژی در شش منطقه در غرب، مرکز و شرق اوکراین آسیب دیده است.

آقای توسک که پیش از این ریاست شورای اروپا را برعهده داشت، گفت که ولادیمیر پوتین،‌ رئیس جمهور روسیه پیش از این بدون هیچ مدرکی، اوکراین را مسئول حمله «تروریستی» به سالن کنسرت شهر کروکوس در حومه مسکو دانسته است و «بدیهی است که با این اظهارات احساس می‌کند باید برای حملات فزاینده خشن علیه اهداف غیرنظامی در اوکراین توجیه‌هایی بیاورد.»

او خاطرنشان کرد که روسیه در اوایل این هفته برای اولین بار در روز روشن با موشک‌های فراصوت به اوکراین حمله کرد.

آقای توسک استدلال کرد که صرفنظر از این که از بین جو بایدن یا دونالد ترامپ چه کسی در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آینده در آمریکا پیروز شود، از نظر او اگر اروپا از نظر نظامی خودکفاتر شود، به متحد قابل توجه‌تری برای آمریکا تبدیل خواهد شد.

آقای توسک در توضیح سیاست مورد نظر خود گفت موضوع بر سر رهایی اروپا از وابستگی نظامی به آمریکا، یا ایجاد «ساختارهای موازی با ناتو» نیست.

به رغم تیرگی روابط روسیه با کشورهای غربی پس از حمله تمام عیار به اوکراین، ولادیمیر پوتین به تازگی گفت که «انگیزه‌ای تهاجمی» علیه کشورهای عضو ناتو ندارد.

او گفت احتمال حمله به لهستان، کشورهای حوزه بالتیک یا جمهوری چک «کاملا بی‌معنی» است. هرچند او در عین حال هشدار داد که اگر اوکراین جنگنده‌های اف۱۶ را از فرودگاه‌های دیگر کشورها به پرواز در آورد، آن کشورها به «اهداف مشروع» تبدیل خواهند شد.

دونالد توسک در کنار رهبران اروپا

منبع تصویر،HANNIBAL HANSCHKE/EPA-EFE

توضیح تصویر،

دونالد توسک (وسط) دو سال آینده را برای اروپا بحرانی توصیف کرد

دونالد توسک پیش از این هم درباره احتمال جنگ هشدار داده است. ماه گذشته و در دیدار با رهبران راست میانه اروپا او بحث مشابهی را مطرح کرد.

به گفته آقای توسک، پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا، خواهان آن شده است که رهبران اروپایی در سخنان خود طی نشست‌هایشان از واژه «جنگ» استفاده نکنند تا به مردم حس هراس و نگرانی ندهند. اما آقای توسک گفت پاسخ داده که در بخشی از اروپا که لهستان در آن واقع شده جنگ یک موضوع انتزاعی نیست.

نخست وزیر لهستان با درخواست کمک نظامی فوری برای اوکراین هشدار داد که دو سال آینده جنگ سرنوشت‌ساز خواهد بود.

او گفت: «ما در حساس‌ترین برهه از زمان جنگ جهانی دوم به سر می‌بریم.»